Jag vill göra er uppmärksamma på en opinionsundersökning man kan delta i. Såna här undersökningar är en väldigt bra möjlighet att påverka beslutsfattarna. Att leva med funktionsnedsättning Vi söker dig som lever med fysisk eller kognitiv funktionsnedsättning, för cirka en timmes intervju kring kommunikationstjänster som till exempel elektronisk kommunikation och post. Intervjuerna komer att äga rum under april, över telefon eller personligt besök. Kontakta Ludvig på TNS Gallup mobil 0707-752923 ludvig.mauritzson@tns-gallup.se Jag ringde just och anmälde mig och fick då veta att beställaren av undersökningen är Kommunikationsmyndigheten PTS (http://www.pts.se) Redigerat 2009-04-08 13:28 Redigerat 2009-04-08 13:28
Till sidans topp
Jag hittade en helsidesannons i min facktidning, annonsören var Vectura som är ett konsultföretag inom transporter och järnväg - jag fattade det som ett nytt bolag sprunget ur Banverket. Hur som helst, en helsida bild på ett tåg (och lite järnvägsspår) och så texten: I över 150 år har vi sett människors längtan att röra sig fritt. Lika länge har vi hittat sätt att göra det möjligt. Fina ord, men ganska bisarrt egentligen. Framför allt när det var ett SJ-tåg på bilden!! Det känns ju som Vecturas marknadsavdelning behöver bredda sin kunskap om tillgänglighet och inte göra narr(!!) av sin största samarbetspartner - SJ! *haha* Eller förresten. Jag vet inte om jag skrattar. // A E
Eh. Annonsen talar om människor. Dit hör väl inte vi?
Jag hittar inte reklambilden på Vecturas webbplats tyvärr men jag hittade fler vackra ord: "...rörelsefrihet för individen är självklarheter..." http://vectura.se/Om-Vectura/vectura-vision/ // A E
Jag vill uppmana alla att mejla Vectura och upplysa dem om funktionshinderperspektivet och den oacceptabelt dåliga tillgängligheten: info@vectura.se Skriv gärna en kopia på ditt mejl här i tråden.
Jag har åkt med SJ ganska mycket dom sista 6 åren(Intercity, Gbg-Sthlm tåget) Sitter i rullstol och behöver hjälp med lyft på- och av tåget. Jag har varit med om att jag inte fått åka med, blivit glömd, vägrats hjälp med lyft upp på tåget mm mm. Tar inte allt och inga detaljer om det. Måste först klargöra två saker: Rullstolsplats= Det finns ingen sittplats bokad/man får sitta kvar i rullstolen hela resan. Handikapplats= Man har en bokad sittplats nära rullstolen. Jag brukar oftast beställa rullstolsplats för att försäkra mig om att få plats med/till rullstolen har jag tänkt och om det finns möjlighet så flyttar jag över till ett säte. Med tanke på att den fina platsen man får, i familjevagnen. Där det är ett bagageutrymme, alla ställer sina feta resväskor, barnvagnar med skrikande ungar i och plus att man då ska få plats att komma in och ställa sig bra med sin rullstol. Detta tyckte jag funkade rätt så OK utan barn, dock en aning primitivt och jag kände mig lite som ett bagage som konduktören hjälpte till med att köra in i bagageutrymmet. Nu har jag barn (4 år) och skulle för första (andra) gången åka till Gbg med henne. Jag beställde då handikappsplats till mig och en sittplats till henne. Vi behövde ju varsin plats att sitta vid då vi skulle äta och leka. Behövs lite mer struktur och ordning när man har med sig dom små. När vi står på perrongen så ser konduktören oss. Vi står vid vår vagn med lyft men konduktören står längst bak på tåget och ignorerar oss totalt, visslar i sin pipa och går på tåget. Dörrarna stängs. Som tur var så var min sambo med. Han satte sin fot emellan dörren. Konduktören kom ut igen och vinkade bort oss. Min sambo ropar då till konduktören: ”RULLSTOL” och så pekade han på mig. Konduktören går på tåget igen och kommer strax ut igen. Han går med lunkande steg och skakar på huvudet. När han äntligen kommer så frågar han om vi har beställt. -Ja, säger jag då.. -Rullstolsplats? Säger han med grinig röst. -Nej, utan handikappsplats. Eftersom jag inte vill sitta i min rollstol hela resan(4 timmar) -Men du måste beställa rullstolsplats om du ska ha hjälp på med liften, i min värld är det ”sånna” som kan GÅ på själva som beställer handikappsplats. (Jag blir arg och kan inte hålla mig..) -Men om jag vill ha en sittplats? I min värld beställer man handikappsplats när man vill ha/behöver en sittplats att sitta på(!) även om man sitter i rullstol! -Så fungerar det INTE!! Hur ska man kunna veta? Har ju aldrig varit problem förut.. Även om jag hade vetat så hade vi iallafall fått sitta i bagageutrymmet i fyra timmar.. För även om rullstolsplatserna och handikappsplatserna är i familjevangen så kommer man inte fram med en ”vanlig” rullstol (min är rätt smal) till lekhörnan, som finns i andra ändan av samma vagn. Det går inte ihop.. Man hade kunnat tro att placeringen av ”oss” på familjevagnen beror på att man lätt ska kunna ha med sig barnen.. Men ”vi” har väl inga barn?!? Vad tror dom…? Slutsats: *Enligt SJ får ”rullstolsanvändare” enbart sitta i sin stol hela resan. *”Rullstolsanvändare” är inte mer värda än en barnvagn/resväska/bagage. *”Rullstolsanvändare” har inga barn. I alla fall inga som vill leka och springa runt. Möjligtvis att ”dom” har barn som gillar att sitta stilla på exakt samma ställe i minst 4 timmar och trångt. Nej ärligt, är det meningen att vi nätt och jämt ska komma med tåget och det kallas att vi har det tillgängligt och bra i Sverige? Jag är sjukt trött på SJ och deras ”regler” och att dom dessutom nonchalerar och inte bryr sig.. Vad tycker ni? Överreagerar jag? Vi måste göra något!!
Nej, du överreagerar inte, jag är själv ingen tågåkare precis, mest för att jag orkar inte med alla dessa konflikter som blir när man förnedras i tid och otid.
Men det går jag inte med på..!! Att "vi" ska strunta i att göra saker för att inte bli förnedrade och sådant!! Tvärtom tycker jag.. Vi ska göra det så mycket som möjligt för att det ska hända något!! Vi måste göra så att folk får upp ögonen och att saker förändras! Jag ska nog maila SJ och be om en vettig förklaring till varför det är som det är annars kräva en redig förbättring!! Fler synpunkter?
Jag menade inget personligt!! Förlåt om det verkade så! Jag vill bara ut med budskapet: kämpa på!!
Moon: Just nu orkar jag inte vara icke anonym här pga olika saker.. Men klandra mig för du om du har lust.. Det var SJ-frågan jag var intresserad av nu! Jag vill gärna om det är fler som tycker som jag eller om ni tycker att jag över reagerar.. Ingen som har åkt inter city tåg? Hur tycker ni att det är?
Nej, du överreagerar inte och svaret på frågan varför det är så här är delvis enkelt: Otillgänglighet är inte diskriminering i Sverige. Med andra ord: SJ eller andra aktörer riskerar inga som helst straff för att deras tåg inte är tillgängliga. Ett tåg är, som du säger undeförstått, inte tillgängligt om det krävs att någon annan ska agera för att en person som använder rullstol ska komma ombord. I många länder fungerar detta alldeles utmärkt, utan några som helst problem. I synnerhet gäller detta länder som redan klassat otillgänglighet som diskriminering (däribland USA, Storbritannien, Australien) .Det är bara att köra ombord på tåget och eventuella liftar manövreras av personer själva/av personal som inte agerar som personalen gör i Sverige. Den dag otillgänglighet klassas som diskriminering i Sverige kommer SJ att få en jävla fart att ändra attityd/bygga om, för om de riskerar att få betala diskrimineringsersättning för varje gång de diskriminerar någon av oss kommer det bli annan kläm i skällan. Det agerande du beskriver från konduktörens sida är extremt oförskämt och en annan del av problemet som uppstår just för att tågen inte är tillgängliga, då det medför ett extramoment för konduktören/annan personal att ordna så att du kommer ombord. Eventuellt utgör det också diskriminering enligt redan nu gällande lagstiftning. I dagsläget finns inte mycket man kan göra som leder till något reellt, men jag föreslår att du: - Anmäler varje fall av diskriminering du utsätts för. Det gör du enklast via HO-anmälningstjänsten på http://www.independentliving.org/ho">http://www.independentliving.org/ho/. - Samtidigt postar varje fall som ett klagomål med begäran om ersättning från SJ. Det kan du göra via e-post. - Deltar i events som Marschen för tillgänglighet, demonstrationen för att otillgänglighet ska klassa som diskriminering i Sverige. Läs mer på http://www.marschen.se">http://www.marschen.se. - Sprider budskapet vidare till vänner, familj och bekanta. Vill du veta mer i detalj hur du ska göra kan du skriva till mig på hans.filipsson@independentliving.org. Lycka till! Hans
Håller helt med om att det är skit. För mig som inte har barn men djur så är det omöjlgt att åka någonstans med dessa djur. Förut när swebuss tillät djur så funkade det i nödfall nu måste vi låna bil av folk för att kunna åka iväg om djuren ska med. Eller så måste sambon sitta i djurvagnen med den stackars vettskrämda kaninen och hoppas att han klarar av att hålla henne lugn. Men för hennes skull är det bättre med bil, men vi kunde lika gärna ha haft en hund som tyckt att det varit kul att åka tåg. Man får inte chans att välja. Intercitytågen är ju lite av en chansning. Jag åkte mycket förra året och då hade de 2 varianter av dessa tåg. Ett där det fanns lift och stort utrymme att sitta på, lätt åtkomlig toa osv. och sen de där gamla där man inte kommer in någonstans. Inte ens personalen på perrongen visste villket som skulle komma, var flera gånger de sa att nu är det ett nytt tåg så vi slipper traporna, men när tåget kom så var det ett gammalt och man började fundera på hur i h-vete man skulle få upp mig. Fanns ingen manuell lift på den perrongen mm. Så jag klättrade upp. Blev så trött på att inget funkade. Sen kom jag inte in till stolarna utan fick snällt sitta i en timme vid dörrarna och försöka att inte vara ivägen. För de betalar man lika mycket som alla andra.
Självklart kan man anmäla diskriminering gällande någon annan. Dock är det naturligtvis viktigt att man har den personens godkännande till att man för hans/hennes talan. När det däremot gäller ett samhälle fritt från fördomar och diskrimering, så tror jag att det är totalt omöjligt! Ett sådant samhälle kräver medborgare som är totalt fördomsbefriade och det tror jag inte att en enda människa är ärligt talat. Alla har vi fördomar, såväl funktionshindrade som normalhindrade. När det gäller diskriminering gällande tillgänglighet, så tror jag många gånger att det bottnar i det "friska" samhällets okunskap om vad vi med funktionshinder behöver för att kunna vara delaktiga och inte om någon elakhet. Innan jag blev sjuk så tänkte jag aldrig på trasiga tågliftar eller trappsteg in i butiker skulle kunna vara något problem. Så, jag håller verkligen med Hans F om att det är viktigt att anmäla, men framförallt också försöka så gott man kan med att sprida kunskap så att samhället lär sig!
Jag blev faaktiskt imponerad av SJ idag, ja ni läste rätt. Följde sambon till stationen, han är iväg på resa och skulle åka norrköping- katrineholm. Den sträckan är det nu buss pga. arbete med en tunnel på vägen. Det visste vi och vandrade till stället där bussarna stod. Var ett par personer i fina reflexvästar som mötte oss och sambon kollade så det var bussen till Katrineholm. Sen frågade de mig om jag också skulle åka och när jag sa nej så ropade de till en kille som tydligen vandrat iväg när de såg mig. Fick kommentaren "jaha, ok för om du skulle med så hade vi ordat en annan buss, för vi har resurser nu förstår ni" De var jättetrevliga och skulle ha fixat en färdtjänstbuss åt mig den sträckan om jag hade åkt med. Inget snack om att man måste ringa och anmäla eller något utan nu skulle det ha löst sig direkt. Inte för att det väger upp allt annat strul men ibland kanske det fungerar ändå.
Folks attityder kan vara skrämmande.. så nog bör man bry sig om attityder.
Undrar lite hur det ser ut i övriga landet när det gäller att få kontakt med vården. På min vårdcentral måste man upp tidigt på morgonen, hellst innan 8:30 och ringa och boka en telefontid. Sen vänta på att någon ringer upp för att få säga det man vill. Ringer man senare än 8:30 så är oftast alla akuttider slut för den dagen. För att boka något som inte är akut måste man ringa före 8:30 men på måndagar. Det här har gjort mig rasande, jag har så svårt att komma upp på mornarna efersom jag sover dåligt. pga. smärtor. Om man väl kan få en tid bokad så försöker man somna om och sen vakna igen när de ringer några timmar senare. Svarar man inte så ringer de inte upp igen. Så det blir inga toabesök eller liknande de närmaste timmarna. Sen är hela dagen förstörd. Jag har dåligt närminne och koncentrationsproblem så det är skitsvårt att minnas allt som jag vill få fram och sen komma ihåg vad de säger i andra luren. Efter att i 4 veckor försökt få tid men misslyckats för jag vaknade för sent eller missade när de ringde upp så mailade jag istälet. Men fick ett argt svar om att så kan man inte göra. Det går inte att boka telefontid via mail. Tänkte boka tid hos tanläkaren i höstas och där stod det att man kunde boka via mail, till en klinik. Blev jätteglad och mailade. Fick inget svar, mailade igen och igen men inget svar. Så jag mailade den som står som chef för området som hjälpte mig att ringa kliniken och boka tid. Bad om tid på eftermiddagen men fick 8 på morgonen. Bokade om och samma sak igen, skrev tom då att jag önskade tid på eftermiddagen för att jag har svårt att komma upp. Men ingen förståelse alls. Så jag sket i det. Nu börjar det bli akut så jag kollade igenom villka kliniker som finns, hittade en som verkade trevlig och mailade. Trots att det står att man måste ringa för tidsbokning. Men igår dagen efter jag mailade fick jag svar om att jag får tid om en vecka, och på eftermiddagen. Man skickade tom ut ett brev med kallelse. Det kallar jag förståelse, ska berömma dem när jag kommer dit. Visst kan jag förstå att man inte kan göra allt via mail, men det måste vara fler grupper tex. döva som har nytta av att få kontakt på annat sätt än telefon. Ok att man inte skriver ut det på sidan men att få en utskällning via telefon när man förklarar att man inte vill prata i telefon tycker jag är så fel. Vår soc-handläggare och även LSS/Sol-handläggarna har förstått att vi vill ta saker över mail om det går, men det är sånt vi fått kämpa massor för. Hur har ni andra som har liknande svårigheter eller har ni andra som kan ringa åt er? Vrdcentralen tycker de är jättebra som har systemet att ringa upp så man slipper sitta i telefonkö, men jag gör heldre det än att sitta och vänta på att någon kanske ringer när de sagt att de ska göra det.
I en situation som din så skulle jag ringa deras akut-nummer någon gång under dagen och på så sätt förklara situationen (som du gjort här) När sedan dom fått bilden av din situation så fixar dom att ringa dig på en bra tid för dig. Samma dag eller dagen efter.
försökte med det en gång, men då fick jag också en utskällning och en förklaring i hur man bokar tider hos dem. Om det inte passade så kunde jag åka till akuten var svaret. Mitt ombud försökte ett par gånger med, hon hade inte tid att sitta och ringa en måndag för att boka läkartid åt mig några veckor in. Hon hade jobb att sköta och förklarade det. Tror hon ringde en tisdag och tyckte att man väl kunde boka in en tid när som hellst. Men det gick inte för sig. De släppte läkartider för 2 veckor i taget och allt var uppbokat. Samma dag ringde min sambo åt mig och spelade ledsen korkad anhörig som inte förstod något alls... då gick det för sig att boka en tid 3 veckor senare. Så det är väl som allt annat viktigt att komma till rätt person. Numera så tar jag inget via vårdcentralen utan ringer en privat klinik där man blir bra bemött. På vårdcentralen får jag alltid höra hur jobbigt det är med en patient som inte kan ta tider på mornarna, och inte alla dagar osv. Det måste ju klaffa med sambons schema också. Och när de blir sura så får jag ännu svårare att ha kolla på min kalender osv. Så då säger jag ja till allt och sen måste någon boka om åt mig.
Jag skriver brev, ej mejl, till min husläkare hans telefontid är tidiga mornar vilket inte funkar för mig. Sen ringer han upp o vi kan boka tid, om det behövs. Likadant gör jag med distriktsköterskan. Paå kvartersakuten här, vårdcentralen alltså, har de dessutom öppen mottagning till läkare mellan 9.30 till 10.30 o därefter till sjuksköterska 10.30-11.30. Tycker alla vårdcentraler borde ha samma system men tyvärr.......
Förstår inte varför alla telefontider ska vara så tidiga, läste om en annan som var tvugen att börja ringa vid 7 på morgonen. Hos den privata kliniken som jag har kontakt med läkare för astman så har de tider både på förmiddag och eftermiddag. Måste vara jobbigt om man jobbar och inte kan gå ifrån alls. Eller sådana personer kanske inte behöver boka läkartider? Förhoppningsvis så ändras det mer och mer när man blir mindre teknikfientlig, sen ska man inte tvinga folk att tex. boka tider över datorn, men kanske ha mer förståelse för att alla itne kan ta sig upp på mornarna eller har hjälp som kan ringa.
den här modellen med telefonsystem som sätter en på kö....."vi kommer inga dig omkring kl 14:10"...när man ringer halv nio kan väl få vem som helst knäpp... Jag tycker inte alls om det.... men tyvärr jobbar jag precis där vi använder systemet. Ett tips om det är just disktriktsköterskan man vill åt...så har de ju kvälls och nattnummer som man kan ringa och iaf få en kontakt och be dom skriva ett meddelande på respektive dsk almanacka. Det händer ofta här där jag bor..... Tillsut blir man ju ganska igenkänd att man faktiskt inte kan använda sig av det här systemet...det passar ju inte in alla liv helt enkelt. Blev själv ganska förvånad när jag läste siffror på intranätet om hur många procent som va nöjda med systemet och att tillgängligheten ökat.....!!! Beställde blöjor via detta knassystem för några veckor sen. En "icke behörig att skriva ut" tog emot meddelandet coh ringde upp och jag sa vad som önskades "samma som vanligt, står artikelnr i journal".... men eftersom hon inte skrev ut så tog det 5 arbetsdagar !!!!! innan en "behörig" ringde och åter igen frågade mig vad vi behövde.... Det blir irriterande..... När det gäller bestälnning av förbrukningsratiklar (katetrar, stomimaterial, blöjor....whatever..så hade det ju räckt med "tryck tre och tala in din beställning samt namn, pers nr och telefonnr"...
På SJ:s sida finns detta att läsa: Nu kan rullstolsburna resenärer återigen åka med X2000! Mer att läsa här: http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=183&l=sv&l=sv Finfint tänker jag och ska beställa biljetter. Som luttrad tågresenär vet jag att jag kan bespara mig 45 minuter av förvirrade biljettbokare genom att ringa direkt till SJ kundtjänst (dit man efter 45 minuters förvirring ändå blir hänvisad!). - Hej, Jag skulle vilja beställa biljetter rullstolsplats på X2000 mellan Göteborg och Stockholm. - Nej, tyvärr - det går inte. Rullstolsliftarna är trasiga! - Jamen nu råkar det stå på er hemsida att problemet är löst - och om det inte skulle vara det, råkar jag känna till att det finns andra liftar på de stora stationerna! - Jasså du! Är det så!? Ett ögonblick ska jag höra med min kollega. (...ett 15-minuters ögonblick senare...) - Jo - du hade rätt - när vill du åka? - Jag vill åka den X/X kl. XX! - Nej - det verkar inte gå - platsen är upptagen då! - Om jag åker nästa tur då? - Samma sak där! - Turen efter det då? - Nej, tyvärr - det verkar vara nåt vajsing här - ett ögonblick! (...ett 20-minuters ögonblick senare...) - Tack för att du väntade! - Varsågod! - Jo - nu kan du ju inte beställa biljetter såhär sent! - Va - måste jag åka tidigare ändå? - Nej - du måste ringa tidigare? - Öh?! - Jo - alltså - klockan är ju 15.15 - du måste ringa INNAN 15.00! - Va?! Jag ringer ju en VECKA innan jag ska åka! - Ja - men personen som kan ta emot beställningarna går hem kl. 15! - ...och DU tar inte emot rullstolsbeställningar...? - Nä - det är min kollega som gör det! Men du kan väl ringa imorgon? - På sant - du kan inte ta min beställning efter 45 minuter i telefon?! - Nä - det skulle bli problem för mej då. - För DEJ!? - Ja, så du kan väl ringa imorgon igen? - Okej - NÄR ska jag ringa då? - Tja... mellan lunch och tre, typ. - Får jag vänta i 45 minuter då också? - Det vet jag inte - Men jag kan beställa biljett!? - Ja, jag tror det. - "Tror!?" - Jo, du kan beställa då. Hejdå. - Vaddå - HALLÅ!? - Jag vill beställa biljett. Jag vill bara vara säker på att ni kan ta emot min beställning imorgon! - Jo. Det kan du. Hejdå. - Jaha. Tack så mycket då! [klick] ...lite SJ får ju upp mitt låga blodtryck iallafall!
Det är ju för fan helt sjukt!! Jag ska åka med StrulJönsarna i april - undrar om det är ok då?????
Tja... jag skulle ju inte lita på att de manuella liftarna funkar. Först ska en ev permobil få plats, och har nåt vagt minne att jag provat, när liften stod, men att det inte gick. Sen ska man tränga sig förbi en uppfälld lift, antar att de ej är bortmonterade, vilket jag starkt tvivlar att det går med tanke på att det knappt går när den är nedfälld och hälften så tjock... Men de får ju betala taxi istället, vilket står på deras hemsida också. Men... det går säkert bra... öh...
Bokade (eller, jag försökte i alla fall…) tåg igår mellan Stockholm och Sundsvall, hade tagigt reda på att det fanns en lift på stationen i Sundsvall så då borde allt gå som på räls! Men den trevliga försäljaren upplyste mig om att det var snö i Sundsvall och då kan man tydligen inte använda liften (hängde inte riktigt med på om det inte gick att flytta liften pga. snön eller om det var så att den inte fungerade pga. snön) Dessutom skulle jag åka en söndag och det är inte säkert att det jobbar någon som har utbildning på hur liften ska manövreras på stationen i Sundsvall. Så jag kommer att få åka tåg till Gävle och sen åka taxi dom sista 20 milen till Sundsvall och samma visa på hemresan.
Hmm... nåt är det i Sundsvall. Det fungerade iaf inte förra veckan där hörde jag.
Kort uppdatering från mobiltelefonen då min dator är på datorsjukhuset: Jag har fått mina biljetter! (yey!) det tog 28 timmar, 4 telefonsamtal och 1:48 timmar i effektiv telefontid. Det finns 2 pers på SJ som FÅR boka rullstolsplatser... En är sjuk och den andre är hemma med sjukt barn. Alla KAN men bara 2 får. Bra system. Jag väntar på samtal från "chefen" som skall stå till svars för deras system. Jag fick iallafall 750 spänn i lunchkuponger Mer info kommer snart.
Hej! jag bokade rullstolsplatser i går via kundtjänst och det fungerade ganska bra. Behövde bara vänta i 15 minuter på att killen skulle få access att gå igenom bokningsspärren, men sedan gick det bra! Så det där med att bara 2 personer fick boka måste de ha reglerat i går eftermiddag.
Blir ju lite dyrt för dem annars... Tillåt mig fortfarande att tvivla att du kommer på tåget Errkki...
Hej! Tror att systemet med att bara 2 personer får sköta bokningar gällde tillfälligt, dvs under tiden som SJ reparerade ramperna. Beställde själv platser förra helgen och det var inte tal om att det inte skulle fungera. Faktum är att resan gick strålande bra (Sthlm-Gbg) både fram och åter. Alltifrån ledsagning till bokning och ramp fungerade perfekt härligt nog!
Erkkki, Som du vet förespråkar jag att vi ska anmäla så många gånger "vi" utsätts för diskriminering som möjligt. Detta är ett typexempel på fall som jag verkligen skulle vilja se prövas, för jag tror att det kan falla under redan befintlig diskrimineringslagstiftning. Du har inte samma möjlighet att köpa/boka din resa som människor utan funktionsnedsättning har. Ergo: du diskrimineras. Föreslår därför förstås att du anmäler detta i vanlig ordning på http://www.independentliving.org/ho/, så ser vi vad som händer! Hans
Idag har jag via nätet betällt rullstolsplats på X2000 till på torsdag och sen lördag. Det funkade jättebra, nu återstår att se om resan funkar lika smidigt.
Hej om några månader så drar årets festivalsäsong igång. Den tiden på året som alla människor får chansen att få träffa nya människor, lyssna på grym musik o kanske ta sig en och annan bärs! Ordet festival ser jag som en synonym till total frihet, det vill säga frihet att tycka, tänka och vara precis som man vill. Inom festivalernas område skall det altså inte finnas några vardagliga problem och ingen press från omvärlden. Frågan är om detta gäller även för funktionshindrade. Jag har sedan ca 5 år tillbaka engagerat mig i dessa frågor på olika sätt, bl.a en hel del när det gäller Hultsfredsfestivalen. För ett år sedan startade vi företaget CP-Trottoaren och blev huvudansvariga för hela festivalområdet. Vårt jobb är att titta, söka och hitta olika tänkbara hinder för att sedan hitta lösningar så att man i sin tur kan höja festivalbesökarnas upplevelse. Denna konsulttjänst har vi även detta år på vårt bord. Och vi har bl.a diskuterat fram en idé som vi gärna vill lägga fram för er på olika forum för att kolla ert intresse och behov. Boendefrågan har alltid varit ett stort bekymmer, men vår idé går ut på att ordna en campingplats med alla dess hjälpmedel som kan tänkas behövas, så som liftar, vattentoalett, förvaring av rullstolar över natten, eluppladdning av permobil och duschar med duschstol. Tanken är inte att det ska bli någon "vi och dom känsla" utan platsen kommer ligga mitt i det stora campingområdet. Denna lösning är huvusakligen till för att du/ni som besökare både skall spara pengar och få ut så mycket som möjligt av er festivalvistelse. Vår fråga till er är då, skulle ett sånt här koncept vara intressant för dig som besökare, eftersom du både sparar tid och pengar på detta? Vi kommer inte bara jobba med just Hultsfred, utan också med andra stora festivalevenemang i sommar. Så har ni några tankar och idéer om andra festivaler och dess tillgänglighetsnivå, så nämn gärna det till oss så ska vi jobba vidare tillsammans med aktörerna för att få fram det alra bästa. Mvh. Sonny Persson & Robert Einarsson (CP-Trottoaren)
Hej Mialin. Detta erbjudande kommer inte att kosta något extra. Vi ser det som en självklarhet att alla ska kunna gå på festival och leva efter samma budget som övriga besökare.
Jättebra att det händer något. För några år sedan försökte jag få JP Bordahl (tror jag han hette) som arrangerade hultsfredsfestivalen att släppa sin bokning på hultsfreds enda handikappanpassade hotellrum. (Rockparty som arrangerar Hultsfredsfestivalen abonnerar hela stadshotellet.) Trots att jag kunde erbjuda rockpartypersonalen ett annat hotellrum, icke-anpassat, som jag fått tag på och var ute nästan ett halvår i förväg blev det blankt nej. Boendet är hultsfreds största problem. Jag bodde 2 mil utanför Hultsfred och åkte taxi varje dag. Det blev inte så billigt... Med campingmöjligheter så tror jag att mkt skulle bli jättebra. Min hultsfredsfestival var lite av en mardröm ur handikappsynpunkt. Ingenting stämde på festivalområdet. De hade en handikappanpassad bajamaja som jag tvivlar på att någon i rullstol skulle kunna använda, man skulle liksom svinga sig upp 1,5 meter i luften utan något att stödja sig på. Den enda vattentoaletten för handikappade som fanns var precis innanför gränsen till campingområdet. För att ta sig till den skulle man igenom entrén. Där släppte alla sina ölflaskor vilket ledde till att det var helt absurt mkt glas just där. Det gick inte att köra dit utan att punktera hjulen varje gång man skulle gå på toa. På backstageområdet fanns en vattentoalett som var handikappad. Den kunde man använda, om man kom förbi backstagevakterna. Jag hade en påhittad historia som gick hem nästan alltid. Att förklara toaproblemet hjälpte dock föga. Toalettproblemet är nog ett av de viktigaste ni har att lösa. Lycka till!
Hej det stora problemet som varit innan vad gäller toaletter är mer eller mindre löst redan. På vårat område finns nu 2 vattentoaletter med liftar, men även de vanliga anpassade bajjamajjorna finns kvar. Vad är det som du saknar på bajjamajjorna för att göra ditt toalettbesök efektivt? Vi vet om att de inte är perfekta för särskilda behov, men vi ska titta på fler lösningar på problemet.
CP-Trottoaren på sommarturné i festivalsverige. I sommar har CP-Trottoaren fått uppgiften att utöka tillgängligheten i festivalsverige. CP-Trottoaren kommer att verka som tillgänglighetskonsulenter och fungera som en länk mellan festivalbesökare och arrangör. De festivaler CP-Trottoaren kommer att medverka på är följande: Peace & Love, Borlänge. Hultsfredsfestivalen. Stockholm Jazz Festival. Sonisphere, Hultsfred. Piteå Dansar & Ler, Piteå. Storsjöyran, Östersund. Om du ska på någon av dessa festivaler och har frågor, synpunkter eller andra idéer rörande tillgängligheten, så kontakta oss gärna via vår hemsida http://www.cptrottoaren.se eller på tel 0495-69634 MVH, Sonny, CP-Trottoaren
Själv var jag på Växsjö Rockfestival och jag såg en hel del folk i rulle där. Vet ju inte hur de upplevde att det gick att ta sig fram, det var ju mycket gräs (alltså sånt där grönt, inte hasch *ler*) och lite guppigt på sina ställen.
Läste just ett blogginlägg från DHR:s förbundsordförande, Maria Johansson. Tydligen är det så att politikerna i Oslo, Norge, fattat det som bl a jag har tjatat om i decennium nu; Koppla kravet på tillgänglighet till utskänkninstillståndet! DÅ jävlar skulle det nog bli fart på Sveriges alla hak och krogar! http://dhr.typepad.com/dhrbloggen/2009/02/ingen-tillg%C3%A4nglighet-inget-utsk%C3%A4nkningstillst%C3%A5nd.html
Skål! vi åker till Norge och går från krog till krog .....
Från och med i år har Handikappombudsmannen och alla andra tidigare ombudsmän gått samman i den nya myndigheten Diskrimineringsombudsmannen (DO). Independent Living fortsätter med sin anmälningstjänst: http://www.independentliving.org/ho Förra året gjorde jag en anmälan mot SL gällande otillgänglig kollektivtrafik. Busschauffören, som vägrade ställa sig närmare trottoarkanten, gav en helt annan version av händelseförloppet än vad jag gjort. Ord stod mot ord och Handikappombudsmannen la därför ner ärendet. Jag vill därför uppmana alla som anmäler diskriminering p.g.a. funktionsnedsättning att, om det är möjligt, ha ett vittne vid anmälningar. Jag vill uppmuntra alla medlemmar på funktionshinder.se att göra en anmälan om diskriminering även om otillgängligheten ännu inte är en diskrimineringsgrund. Men som sagt: Se till att skaffa vittnen så att det inte blir en ord-mot-ord-situation. Mitt ärende lades som sagt ner. Men SL medgav iallafall att om det verkligen gått till på det sättet som anmälaren (jag) uppgivit, så var det oacceptabelt. Det gick helt klart i strid mot gällande upphandlingsvillkor, och hade till och med varit en grund för uppsägning av avtalet med Busslink (som kör nästan alla bussar i Stockholm).
Du har helt rätt! Vi måste fortsätta att öka trycket på etablissemanget så att de inte slappnar av nu. Det kan också komma att bli viktigt just för att alla tidigare ombudsmän blivit den nya Diskrimineringsombudsmannen. För din och er andras kännedom finns det funderingar på att köra en tredje massanmälningsaktion i Marschen för tillgänglighets namn i augusti 2009. Läs mer om den första och andra här: http://www.marschen.se/massanmalningar2 Ni som är intresserade och vill ha mer information eller kan tänke er att delta kan kontakta mig på hans@marschen.se.
Jag har försökt kontakta dig via mejl. Du får väldigt gärna göra en uppföljning av din anmälan och berätta om hur HO:s utredning blev.
tillsynes verkar det som att år 2000 var ett år då man ville få fram debatten om det ekonomiska värdet. De personer som idag har ett funktionshinder har idag olika ekonomiska värden. de som har multihandikapp mentalt och fysiskt har ett högre ekonomiskt värde där man säljer och köper flera olika tjänster inom kommun och landsting i miljonklassen. Och dessa personer tjänar man flera miljoner idag på där man sysselsätter flera personer dagligen med jobb och sociala tjänster, och därmed gör sammhället en stor ekonomisk tjänst. De som är självständiga och ej har eller tar emot sociala tjänster ifrån kommun och landsting får därmed ett lägre ekonomiskt värde. för att höja dessa människor med funktionshinder som är självständiga i sitt levnadsvillkor gör/kan man göra sjuka. För att höja deras ekomiska värde kan man göra handikappade ännu mer sjuk för att samhällets olika institutioner kommun och landsting ska få fler arbetstillfällen och fler mediciner ska säljas och få fler sjukhusvistelser som således ska höja det ekonomiska värdet, men sänka den handikappades självständighet. genom att slå olika grupper med olika ekonomiska värden, på samma område och kalla det intregration men att på den ena gruppen tjänar man miljarder på men på den andra den självständiga gruppen som ger ett bättre anseende och ett bättre utseende för ett land då vinner idag de med multihandikapp där miljarder rullar runt i samhälls systemet. de andra vill man göra sjuka och hemlösa och bli en begravningssten.
Ja, det var ju en annan syn på den annars så kallade tärande sektorn. Hur går de tillväga för att höja det ekonomiska värdet hos självständiga människor med funktionsnedaättning? Vilka står bakom det?
Den senaste tiden har det blivit enhel del färdtjänst för mig. Den enda erfareheten jag har haft av färdtjänst tidigare är för 10-20 år sedan när jag åkte med min kompis till diverse ställen. Men själv har jag inte haft det förrens nu. Har så svårt att veta vad jag kan kräva av det, hur ska det funka igentligen? Detta med att sitta fast har inte funkat bra alls, en chafför glömde bälte på mig och hörde inte när jag ropade, inte sa han något om att han visst glömt när jag väl lyckades ropa så han hörde mig. Flera chafförer sätter bara på ena delen av bältet, dvs. den som går över bröstkorgen, eller så sitter bältet 10-20 cm framför mig och inte nära kroppen. Jag är otroligt petig när det gäller just säkerhet i trafiken, vägrar köra passagerare om de inte sitter bältade osv. Har många vänner som skadats i bilolyckor. Sen hjälper det säkert inte att jag är så osäker på mitt egna sittande och inte kan hålla emot på samma sätt i svängar och start/stopp som innan jag blev sjuk. Komunen säger att alla chafförer har fått utb. och att de är jätteduktiga osv. Jag har anmält 2 gånger nu och får svar att man tar upp det med bolaget och ger chaffören mer utbildning. Igår var det dax igen. Jag var stressad, dels för att chaffören ringde 20min innan hämtningstiden och sa att han var här och att jag skulle gå ner. Dels för att sist så glömde chaffören bälte och jag var skiträdd för att skada mig. När jag blir stressad så låser jag mig ibland och jag har inte full koll, speciellt när jag är med okända personer. Det är vanligt vid ADHD. Blev fastsatt med ett konstigt rullbälte på stolen, så det flexade några cm och vid varje gas tippade jag bakåt. Hade med min tennisrullstol eftersom jag skulle träna. Den har jag blivit lovad att få ta med av komunen. Chaffören gnällde en del men höll på bakom min rygg och fixade. Sen kör han iväg och när vi kommer upp på stora vägen och han börjar att kreativt byta filer så hör och känner jag att tennisstolen börjar röra sig och åka fram och tillbaka och slå i min rygg. Chaffören bryr sig inte, så jag får med ena handen bakom ryggen hålla i stolen och med andra hålla i sätet framför för att inte ramla ur min stol. Väl framme märker jag att min nya tennisstol blivit repad pga. att den åkt fram och tillbaka i bussen. Komunen har sagt att ALLA tillbehör SKA sättas fast. Nu är det repmärken i lacken så man ser metallen lysa igenom på 2 ställen på stolen. Jag blev jätteledsen när jag kom fram och upptäckte detta. Stolen är inte ens en vecka gammal och aldrig tränad med. Påväg hem så satte chaffören den stolen på ett säte så allt satt fast. Ska det vara såhär? Jag ska klaga igen och kräva ersättning för skadan, inte för att jag tror att jag kommer få något men ändå. Ska man behöva vara rädd för att åka och ha stenkoll på allt hela tiden? Jag försöker ha koll och se så chafförerna gör rätt men när det låser sig för mig så går det inte. När chafförerna är otrevliga och stressade blir det knappast lättare. Hatar min ADHD i sådana situationer.
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh