I Norrköping och Linköping kommer det from 1 september att bli en avgift för att köpa biljett och ladda kort på bussarna och spårvagnarna. För att få köpa biljett ska det kosta 20kr extra, dvs. 40kr totalt för en vuxen. Att ladda kort på bussen kostar 100kr extra. Ok, det är ju ett bra sätt att bli av med kontanthanteringen på bussarna, men nu till problemet. Dem anropsstyrda bussarna som dem vill att personer som har svårare att åka vanligt buss ska åka med, där får man inte använda värdekort utan bara kontant eller periodkort. Jag har börjat att åka med dem bussarna trots att dem inte går till mitt bostadsområde så jag måste rulla själv ca 1km, men med dem vet jag att jag kan ta mig av och på bussen och slipper stå och hoppas på att bussen är en ny jag kan komma på och sen att det finns plats. Så om man som jag inte åker mycket så blir det dyrare. Ett periodkort kostar 530kr något som många pensionärer och funktionshindrade troligen inte har råd med. Så om jag åker med den vanliga bussen kan jag använda mitt värdekort men om jag åker med dem anropsstyra bussarna så måste jag betala 20kr +normal avgift. Dåligt tycker jag, ska maila bussbolaget och se vad deras inställning är.
Det är inte bara dåligt, utan även diskriminering! Berätta vilket svar du får från bussbolaget. Är det negativt rekommenderar jag dig att göra en anmälan. Hans
nu har jag fått svar av bussbolaget "I vår anropsstyrda trafik kommer det inte vara några ombordavgifter. Där kan du fortsätta lösa din enkelbiljett på samma sätt som idag. Att du inte kan åka med värdekort i den anropsstyrda trafiken beror på att många av de fordon som kör åt oss inte har vår kortläsarutrustning och därför kan de inte kontrollera värdet på värdekortet." Så det var halvbra i alla fall, det blir inga straffavgifter. Föraren som upplyste mig om det var chafför på denna linje så han hade nog inte fått reglerna klart för sig. Men att man inte kan använda värdekort gör ändå att en resa blir 5kr dyrare om man måste betala kontant för att dem på de bussarna inte har läsare. Varför förstår jag inte i dem andra städerna jag åkt sådana linjer har dem haft läsare... östgötatrafiken börjar bli mer och mer som västtrafik... tyvärr
Till sidans topp
. Stockolm har tillgänglighetsguiden Entré Stockholm. http://www.map.stockholm.se/scripts/db/entre.dll/start?configfile=kw.ini Vilka städer har liknande guider? Skicka länkar om ni har. Är någon av dem riktigt bra? . Redigerat 2007-08-17 04:42
Det skall tydligen vara pågång, men lär inte vara klart förren 2008. http://www.gbghso.se/PagangiHSO.htm
Att alla som vill och kan ska bidra till sin egen försörjning är förstås ett bra påstående, men vad ska staten och Anders Borg göra för personer med funktionshinder, som inte ses som önskvärda på arbetsmarknaden? Den frågan ställer sig Henrik D. Ragnevi, ordförande för Attention, Göteborg. Borg! Tala klarspråk! Henrik D. Ragnevi: Varför ska vi egentligen jobba ännu längre dagar?
Här kommer länken till den debattartikel jag gissar att du syftade på För att folk ska veta lite mer om vad det hela handlar om. http://www.aftonbladet.se/debatt/article573872.ab
Oj, jag missade att lägga till den, tack Elwah. Jaghar huvudvärk utan dess like idag, det är nog därför
"vad ska staten och Anders Borg göra för personer med funktionshinder, som inte ses som önskvärda på arbetsmarknaden?" Vad ska VI göra för att arbetsmarknaden ska se oss som likvärdiga som ickefunktionshindrade??? Vi måste sluta att vara dörrmattor och det NU! Genom att ta emot bidrag utan att ens försöka själva att komma från det så accepterar vi det här. Och då vinner ju de som inte vill ha oss. Klart det är bekvämt för alla parter att vi får bidrag och kan vara hemma och därmed skipper de oss! Missuppfatta mig inte nu, självklart är det guld värt att det finns sjuk- och aktivitetsersättning samt lönebidrag, men dessa ska vara tillfälliga lösningar, inte permanenta! Lönebidagen används på helt fel sätt, vi ses bara som gratis arbetskraft och de ställer inte samma krav på oss då eftersom de betalar ju ändå inte våra löner. Och sen när lönebidrtagget ska trappas ner eller försvinna så är vi int4 längre önskvärda på den arbetsplatsen. Detta måste uppmärksammas ännu mera i media! Vi måste våga gå ut i tvprogram som insaider och uppdrag granskning t ex för det ger mycket mer genomslagskraft än en tidningsartikel. Och under tiden vi funkisar får ersättning från fk för att vi inte har jobb, får vi ju inte mycket hjälp för att komma ut i arbete så då måste vi fan våga ta tag i det själva, vara kreativa och hitta egna vägar ut i arbetslivet. Att vara skeptisk och tappa modet är alltför lätt jag vet det inte minst av egen erfarenhet! Men vi måste iallafall försöka och vi måste stötta varandra! Oki nu blev detta ett inlägg mer för arbete och studier-forumet, men vad jag vill säga med det är att vi måste anpassa oss till samhället och göra något själva för att förändra, istället för att bara skälla på politiker!
http://www.aftonbladet.se/vss/vasteras/story/0,2789,1136571,00.html "Inflyttningsfesten var belägen på tre trappor utan hiss. André Alm sitter i permobil. Lösningen: Ta med sig en egen hiss till kalaset." Hoppas att "rätt" personer läser och börjar fundera... För såhär ska det väl knappast behöva gå till. Tycker att han är väligt modig som vågade, 3 våningar det är högt...
Nej verkligen inte . Men det var ju en smart lösning ändå, och jag hoppas att det leder till förbättring!
Snart är det lördagen den 18 augusti och då anordnar Marschen för Tillgänglighet en massanmälningsaktion. Som ni säkert läst i Hans Filpssons inlägg så uppmanas man att fundera igenom vad som är otillgängligt i ens närområde och fylla i det i en anmälan som man hittar på deras sida. Jag har två orsaker till att jag påminner er att ta en extra funderare. 1. Jag är arg! Idag då jag påpekade för en fastihetsägare som byggt ett nytt kafé i Göteborg, att det hade varit lätt att komplettera med en ramp för rullstolar/barnvagnar för att göra uteserveringen tillgänglig, möttes jag av ignorans och nonchalans. Han sköt över ansvaret på näringsidkaren, vars VD han inte kände till (vilket efter lite efterforskning visade sig vara han själv och hans fru!) och han kunde inte alls begripa varför man skulle göra stället tillgängligt för rullstolar... Företaget är stort, rikt och äger halva kafé-göteborg och jag hoppas innerligt att ni inte slarvar med att syna Condeco, Muffins mm, Evas Paley och Fröken Olsson ordentligt i sömmarna! 2. Jag är glad! Då jag senare talade med stadsbyggnadskontoret möttes jag av vänlighet och en enorm kunskap. Kort sagt skall de fixa biffen och tala de otrevliga ägarna till rätta! Dessutom uppmanar även de på stadsbyggnadskontoret att så många som möjligt gör anmälningar. Fler anmälningar leder till mer aktivitet på stadsbyggnadskontoret - som i sin tur leder sina politiskt tillsatta chefer till ändring. Ändring i lagen leder så småningom till ändring i verkligheten. Jag vet att jag ska kolla igenom tillgängligheten i Linnéstan där jag bor. Dessutom ska jag syna SF Bio (som har ett nybyggt, ganska otillgängligt monsterkomplex i stan) och Västtrafik (vår otillgängliga kollektivtrafik). Vad ska du undersöka i din närhet? - Erik, numera tillgänglighetsexpert PS. Om man har fullt upp den 18e - gör det en annan dag istället! Huvudsaken är att de får reda på vad som är otillgängligt! Att anmäla är lätt och man gör det på sidan http://www.independentliving.org/ho/diskriminering_form.php
Jag kör alla affärer kring Östermalmstorg och Sturegallerian. Och restuaranter. Det borde räcka för en person, 20 anmälningar el så...
Bussarna här i stan är lite sådär, jag har klagat massor och chafförernas bemötande har blivit så otroligt mycket bättre, klart att det finns undantag men jag har känt min hyffsat trygg. DEm har stannat nära kanterna och sett till så jag kommit av ordentligt... oftast i alla fall. Idag åkte jag ut till stormarknaden för att handla lite, väl i stan så bytte jag buss för den sista resan hem. Då är det en buss modell äldre där man knappt får plats med en rullstol och en barnvagn, det är ett högt steg upp och bussen går inte att sänka. I vanliga fall när benen vill så går jag ur stolen lyfter upp den på bussen och sen hoppar upp. Går jättesmidigt, nu var det en barnvagn som skulle på också så den mamman tog ner rampen och hjälpte mig upp. När jag väl skulle av så hade mamman med barnvagnen redan gått av. Jag plingade på knappen som jag blivit tillsagt blinkar lite extra hos chaffören så han ska ha extra koll. När jag rullar fram till kanten för att glida ur stolen ner på marken så slår dörrarna igen, och dem går igen med kraft. Snabbt öppnas dem igen så jag kommer ner. Det händer lite då och då så jag var ändå beredd och han flytta händerna så jag inte skulle klämma dem. Väl nere på marken så tar jag tag i stolen för att lyfta ner den, då slår dörrarna igen en gång till, dem öppnas och precis när jag lyfter så slår dem igen ytterligare en gång. Chaffören verkar inte märka att jag har problem och att jag försöker få hans uppmärksamhet. Jag tappar balansen och är precis påväg att ramla med stol och ryggsäck över mig, istället slår stolen rakt på mina ben och jag skrapar upp handen. Sliter ner stolen och rasar ner i den, har så jätteont. 2ungdomar på bussen ser vad som händer och verkar fundera på om jag överlevde, men busschaffören åker iväg och kvar står jag och försöker ta reda på om jag och stolen är hela. Ringer sambon som får komma ner och hämta mig, jag var så skakis och hade så ont. Ska maila bussbolaget imorgon och fråga vad dem sysslar med. Jag vågar inte åka buss nu, inte när det är dem gamla modellerna. Förut körde dem bara dem nya här men nu är det ibland 50% av gångerna och ibland mindre. Kommer bi mer isolerad nu än förut... Och eftersom jag är under utredning så har jag inget läkarintyg jag kan visa och söka färdtjänst. Sambon vågar inte heller släppa iväg mig om det ska vara såhär, och han har inte tid eller råd att följa med överallt. Kan inte sova, för det gör så ont i höften, tror jag vred till den och axeln när jag försökte stoppa fallet. Benen där stolen slog till ömmar också. Känns helt sjukt att det ska vara såhär, när dem har bussar som är bra. Inte går det att få en turlista på när dem kör gamla och när dem kör nya bussar. Känner mig bara så fruktansvärt isolerad, för 1 år sedan så kunde jag springa, nu kan jag inte ens veta att jag tar mig hem eller till stan för att handla.
Jag blir alldeles ledsen när jag läser vad du skriver och jag tycker du gör alldeles rätt som mejlat bussbolaget. En busschaufför som beter sig på det sättet är en extremt olämplig busschaufför och desutom väldigt falig för passagerarna.
väntar på svar från bolaget, skulle åka hem idag men då var det en gammal buss igen, och jag hade ingen lust att stå och vänta 30 min och hoppas på att det skulle komma en ny sen, så jag tog en "prommenad" hem istället. Upptäckte när jag skulle ut att ena hjulet är skevt, och det var det inte innan. Jag har stenkoll och vårdar stolen varje vecka. Så sent som igår innan jag åkte så gick jag igenom hela stolen, drog åt muttrar, rensade länkhjul och oljade det som ska oljas. Ska se vad dem svarar och meddela att hjulet fått skada oxå.
Jag har också blvit klämd i bussdörrar och ramlat av för att jag tydligen inte gått av tillräckligt fort. Därför är jag också lite skraj när jag så gå av en buss. När jag ramlade gick jag direkt fram till chauffören och sa till honom att han för helsike inte kan stänga dörren när npgon är på väg av!!! Då svarade han att jatg kan ju inte ha koll på alla....". Dom har ju en spegel vid jmittendörren just för att de ska kunna se så att folk kommer av. En annan gång fick jag svaret att det var svårt att styra dörrarna... öh jaha??? Om så är fallet så får de ju verikligen se över säkerheten och det NU! Många busschaufförer är så jävla stressade och det är det som är felet, inte dörrarna! Det kanske är dags att gadda ihop oss ett gäng som råkat ut för detta och gå ut i tidningarna?
samma svar har jag också fått, dem kan inte styra dörrarna, villket är ren BS. Visst dörrarna är automatiska men chaffören kan se till att dem är öppna. Är därför jag blivit tillsagt att ringa på den lilla gröna knappen så chaffören förstår att jag ska av och kan se till att hålla dörrarna öppna. Är både chafförer och annan personal som sagt så. Är bara ren tur att ingen liten unge klämts än i sin vagn.
Och alla kan ju inte kanske trycka på knappen heller...
många förare är inte ens medvetna om vad signalen innebär/betyder. På stadsbussarna i Lund har majoriteten ingen aning.
Så nu hände det igen, kom precis från stockholm där det fungerat superbra med T-banan, så otroligt skönt, även om jag gick lite vilse på t-centralen. Men skulle av bussen och precis när jag hasat ur stolen ner på marken och ska lyfta ner stolen så går dörrarna igen, dem öppnas och jag sliter ner stolen då går dörrarna igen en gång till och nu slår dem i min ryggsäck som jag har på ryggen och välter mig, jag rasar ner i stolen. Slog till handen så den gör ont, och väl i stolen som står några cm från bussen så hinner jag precis få upp fötterna på fotbågen innan bussen kör iväg. När jag står ca 15cm från bussen, vad tänker man med när man kör iväg och det är folk så nära? Är bara lycklig att jag fick upp fötterna, annars hade dem troligen fått sig en törn av bussens hjul. Ska snacka med bussbolaget igen, dem får ta och ge sig nu. Det var kvällstid också och inte mycket folk eller försenad buss. Funderar allvarligt på att skaffa mig en såndär tuta och ha med så chaffören fattar att något händer.
Låter livsfarligt men jag har åkt tunnelbana en gång i mitt liv med elrulle och det gör jag aldrig om, minst lika jobbigt och otrevligt som att åka buss. Livsfarligt och frustrerande eftersom inga hissar funkade, inga skyltar och där var också dörrar som högg efter en.
Ajdå låter inte bra, jag hade manuell rulle nu så det var inga problem med höga kanter, men skulle nog inte vilja ta dem med permo, sen har du ju rätt i hissarna. Jag måste haft otrolig tur för alla fungerade och dem var inte överdrivet äckliga heller. Hade det knipt så skulle jag tagit rulltrappa. Helt sjukt egentligen att man inte kan lösa sådana enkla saker som att åka buss eller tunnelbana för att dörrarna slår igen. Man kan ta folk till månen men inte göra så dem inte klämms. Den enda hissen som strulade var den här i huset, fick bära ner stolen. Tur att det var på morgonen och jag hade en kanondag. Men den fick jag höra att dem kom och lagade en timme efter att jag ringt och felanmält, aningen bättre än dem i T-banan har jag hört.
Hej! För någon vecka sedan damp det ner en tjusig broschyr från SL i brevlådan där man bla lockade med större tillgänglighet på pendeltåg och bussar. Bestämde mig för att testa och åkte glatt i väg igår med elmoppe och medföljande make. När pendeltåget rullade in på perrongen så tryckte vi på knappen för att rampen skulle fällas ut. Döm om vår förvåning så funkade det inte, utan det var bara att ta rejäl sats och dunka in på tåget ändå, med stor risk att krocka med någon stackare. När vi sedan gick av tåget, så testade vi ytterligare en ramp som inte heller den fungerade. Efter en trevlig dag på stan, så skulle vi hem och inte heller på detta tåg fungerade någon ramp, utan det var bara att ta sats igen. När vi klev av så lyckades vi få syn på tågvärden och upplyste honom om dagens erfarenheter. Döm om vår förvåning när han berättade att tågförarna brukade stänga av ramperna, för att de tog sådan tid att stänga dörrarna annars. Har givetvis ringt SL, som tog emot mina synpunkter, men skulle gärna vilja veta om någon annan har råkat ut för samma sak? Fånigt att satsa på dyra ramper om de inte går att använda?!
Kan inte låta bli att skratta, känns så typiskt Sverige. Ungefär som att anpassa men sen säga att de inte får ta ombord rullstolar. Är inte ett dugg förvånad, men visst är det trist att inte förarna får bättre info.
Vad lustigt...tänkte just skriva ett inlägg om man kunde åka elmoppe i t-tåd o p-tåg. Ringde nämligen SL o kollade. Tjejen sade att man nästan måste ha assistans med sig. Hållåå jag har ju inte ens asistans. Ja sade hon efterson ungen hjälper med ramp el med på o avstigningen. Superdåligt. Så man ej kan åka med tåg på egen hand. Men funkar det ändå? omn jag h med min vän. Planerar att resa till sthlm i aug o ser inget val än at ta ned ek-moppe. MVH Marie
Hej! Självklart skall du prova pendeltåget i Stockholm, i synnerhet om du har en vän med dig som kan hjälpa dig med knappar och så. Som jag skrev i mitt inlägg, så gick det att "dunka" på tåget med elmoppen även utan ramp. Det hade dock varit trevligare om det hade gått att få ut den. SL lovade att ta tag i problemet, så vi får väl hoppas att förarna slutar att stänga av ramperna av bekvämlighetsskäl. Ett tips är att ni ser till stiga på i mitten av tåget där tågvärden finns, så kan ni få hjälp om ni behöver. Dock skulle jag inte ge mig på att testa tunnelbanetrafiken då det ofta är väldigt trångt och olika nivåskillnader på perrongerna. Men vad jag förstår så kan man beställa ramp i förväg på SL. Lycka till!
Elmoppe funkar nog bättre på t-banan än permo. Smidigast är att ha med sig en egen ramp, då går det bra.
Vissa tunnelbanestationer i Stockholm ska modifieras, så att perrongen kommer i samma höjd som golvet i vagnarna. Exakt när det ska vara färdigt vet jag dock inte. Här är en länk, som berör perronger på Tensta/Hjulst-banorna: http://sl.se/Templates/Article.aspx?id=5676
Dom lever då inte upp till tillgänglighetsmålet 2010. Redigerat 2007-07-31 13:24
2011 ska det visst vara klart med den tillgängliga kollektivtraffiken här i Stockholm... enligt broschyren färdtjänst skickade ut. Men... är det någon här som räknat ut hur ramperna i bussarna fungerar? Både jag och flera av mina ass har försökt tyda instruktionen, men vi förstår bara inte!
Då har dom fått anstånd med att anpassa lokaltrafiken i Stockholm då?
Det finns två typer av ramper på bussarna i Stockholm. Antar att du inte menar den som är som en lucka i golvet. Dom andra är lite trixiga, men chaufförerna brukar hjälpa till, om än något motvilligt i vissa fall.
Ja... luckan i golvet är ju helt ok. Även om de är svåra att få loss. Det är den andra som är uppfälld som jag inte fattar. Why o why har de inte ramper a la Barcelona?
Kan säga att jag har varit i Sthlm ett flertalet gånger och åkt T-bana. Inga problem med Permobil här inte. Däremot är det värre att åka buss i Sthlm.
Idag åkte jag nya pendeltågen för första gången. Det funkade faktiskt ganska bra med permobil. Tyvärr var det ett litet gap mellan tåg och perrong, så jag lade ut min lilla ramp för att slippa fastna med bakhjulen. Ombord var det betydligt ljusare och fräschare än på de gamla p-tågen.
Kan väl inte vara tillgängligt om man måste ha egen ramp med. På vissa Öresundståg här nere i Skåne finns med utdragbara ramper, de tar man bara tag i och drar ut. Annans ska man laga, alla har inte ramper med sig.
Har hört ryktas om att chaffisarna stänger av dem för de tar för lång tid... Eller så är det som i GTB. De nya spårvagnarna ska ha ramp, men de är inte installerade för de är ej godkända. Alltså finns bara en knapp...
Jag har också åkt pendeltåg för första gången i mitt liv den här helgen, tur och retur till Hjultorget på Stockholmsmässan! Och jag har provat både med manuell rullstol ena dagen och permobil andra dagen, och båda funkade faktiskt väldigt bra. Nu tillhör jag också den kategorin som har bärbar ramp, men bara när jag använder permobilen. Den är lite väl otymplig att ha med mig när jag sitter i manuella rullstolen...
Jag har prövat tågens "ramp", och det tog ett tag innan jag insåg att den faktiskt var utfälld. Det är en liten, liten bit som åker en liten bit utanför dörren, men inte som man tänker sig en ramp skall se ut. Är det någon som prövat att åka de nya pendeltågen utan egen ramp? Jag har bara prövat med manuell, och det var lite smått läskigt, men gick bra, över förväntan faktiskt.
Jag har ju åkt X2000 med permon och det funkade riktigt bra. Vet någon hur det är med de vanliga intercity-tågen? På SJ.se står att även de har inbyggd rullstolslyft nuförtiden.
Det beror lite på vad det är för tåg, dem nya tågen som går har inbyggd lift. Men dem gamla tågen har inget sånt. Råkade ut för dem när jag och sambon åkte från göteborg, där är det så man knappt kommer in till stolarna och får sitta trångt i gången. Men dem nya är kanon, även om knapparna inte fungerar, som dem gjorde när vi åkte så kunde dem sköta det manuellt. Gick jättesmidigt och stor plats att sitta och en handikapptoa, även om den inte är så stor så är det ett steg i rätt riktning.
Jag har bara åkt intercitytåg mellan Gbg-Mellderud (mot Karlstad) samt från Mellerud (Från Göteborg) till Stockholm, samt mellan Sthlm-Uppsala, lyckats hamna på lokaltåg eller X2000 annars. Men jag tycker att det har fungerat rätt bra förutom att personalen inte vetat hur liftarna ombord har fungerat (vilket innebär att om jag hade haft elstolen med mig så hade jag inte kommit ombord), eller så har liftarna inte fungerat alls. Annars har det varit hyffsat rymligt med en manuell, det har varit lite småtrångt, men möjlighet att både sitta kvar i stolen samt sitta i vanligt säte ombord, och jag fick plats. Mellan Stockholm-Uppsala har det fungerat bättre, för på uppsala station har de en lift de har utanför de kan manövrera oavsett i fall tågets liftar fungerat eller ej, men istället är de tågen trängre och svårare att få ombord och hantera stolen, samt att de saknar anpassad toalett.
Familjevagnen på intercity har lyft o hyggliga utrymmen
Hej. Jag använder mig inte ofta av färdtjänsten men varje gång jag gör det så blir jag upprörd över dess bristande funktion. Då jag igår skulle beställa en färdtjänstbuss så hamnade jag i telefonkö där en trevlig röst ideligen beklagade väntetiden och var tacksam för att jag väntade kvar. Ingen information om placering i kön eller uppskattad väntetid. När jag så småningom kom fram kunde jag inte låta bli att beklaga mig över väntetiden på 35 minuter varvid jag fick en tröstande upplysning att den tidigare under dagen varit uppe i 2 timmar Färdtjänsten här i Stockholm uppfattar uppenbarligen inte att den skall vara en servicefunktion. Att en vanlig taxikund skulle utsättas för de väntetider och andra fadäser som färdtjänsten betraktar som fullständigt normalt skulle skapa revolution men funktionshindrade kan man behandla hur som helst. Det finns väll inga funktionshindrade som har tider att passa eller något annat att göra än att vänta i en telefon. Redigerat 2007-07-17 10:34
De brukar svara inom max några minuter när jag ringer. 35 minuters väntetid är oacceptabelt tycker jag. Många har ju faktiskt ett vanligt liv trots funktionshindret. Brukar iofs boka på nätet när jag är hemma. Då går det kvickare. Redigerat 2007-07-17 14:42
Ringer dem numer nästan aldrig, utan använder deras bokning online. Mycket smidagare...
http://62.119.92.23/samplan/indexForenklad.html
Ni har det bra i sthml, här måste man beställa minst tre dagar i förväg men man bör göra det minst en vecka i förväg om man ska vara säker på att få ett specialfordon. Egen bil är det enda som funkar här uppe.
Att resor skall beställas långt i förväg är vad som gäller. I undantagsfall kan en direktbeställning gå igenom. Men telefonköer som är helt ............ att resebeställningar bara försvinner att förare rapporterar bomkörning trots att de aldrig varit framme på adressen. Har varit i kontakt med kundtjänst som säger sig känna till men inte får något gehör för åtgärder. Njaa en illa fungerande färdtjänst ger färre resor och med ett lägre resantal kan man peka på att behovet inte motiverar sattsningar på förbättringar. Redigerat 2007-07-19 09:12
Men CHBL! Om du nu bor i Stockholm (det står inget i din presentation...) så anmäl dig till bokning online hos färdtjänsten! 1000 gånger smidigare än att sitta i telefon, och man kan naturligtvis både beställa taxi och buss, vilket man nu brukar använda, ända fram till 30 minuter innan avfärd (vad jag har förstått i alla fall)! Jag kan även hålla med dig om att det är uselt att ingen riktig tidsangivelse finns om hur lmånga minuter kön är eller vilket nummer i kön man har. Jag har också påtalat detta, men inte fått nåt gehör....
Jag kom på knepet att lägga på och ringa upp igen. Det tog ett bra tag innan jag kom på det men det brukar oftast funka då
Cp-skadade Joakim fick inte åka taxi Cp-skadade Joakim Lindblom hade druckit två öl under utekvällen. På väg hem vägrade taxibolaget att köra hem honom - han var för full. - Det var diskriminering, säger han. http://uppsala.expressen.se/Nyheter/1.762371/cp-skadade-joakim-fick-inte-aka-taxi
När jag läser sådant här undrar jag bara en sak: Vad får dagens taxichaufförer för utbildning gällande funktionshinder???
Jadu, det kan man undra, problemet är ju att om det är en taxi som inte kör färdtjänstkunder i vanliga fall, så anser dom väl inte att dom behöver nån utbildning eller ens acceptera en funktionshindrad kund. Men det är fel!!! Det finns inget som säger att man som funktionshindrad måste ta en färdtjänst taxi, om man kan ringa och åka "vanligt". Det är med andra ord ren diskriminering, jag har själv råkat ut för detta många gånger.
Synd att det inte stod i artikeln vilket bolag det var. Så man kan varna andra menar jag
Det vet jag då jag bor i Sthlm. Men i Uppsala fungerar inte färdtjänsten så. Där kan man fortfarande ringa direkt till resp taxibolag
Hallå Elin! En liten cynisk kommentar bara: Det spelar nog ingen roll hur mycket utbildning man än ger taxichaufförerna. Det enda som kommer att kunna lägga grunden till en förändring är att ngt bolag/chaufför får böta saftiga belopp o fälls för diskriminering i domstol. /Hans
Hur ofta brukar inte fulla personer ta taxi hem från krogen... det är ju vardagsmat för taxiförare på natten. Solklart diskriminering!!
© Copyright 1999-2026 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh