Ska se Patrik 1,5 och undrar vilken salong som är mest lämplig av nedan Saga salong 1 Filmstaden Sergel salong 4 Filmstaden Kista salong 8 Filmstaden Vällingby salong 2 Filmstaden Söder salong 5 tänker gå fredag. lördag eller söndag! Sist jag var på bio var när Masjävlar gick... så det är några år sen... Redigerat 2008-09-18 21:27
Tyvärr kan jag inte hjälpa din för jag väljer alltid Heron City, just pga tillgängligheten.
Knappar in adressen på mina sidor på färdtjänsten och får snällt veta att "Angivet nummer finns ej på den valda gatan." *suck* några minuter senare: Skrev Heron City och det fungerade Redigerat 2008-09-18 21:57
Alltid på rad 3... Men rad 4 fungerar också, gott om plats. Jag brukar boka på rad 4 eftersom den går att boka på nätet.
Har du kollat på http://www.sf.se? Jag skulle ta Saga, där sitter man visserligen längst fram men till skillnad från de andra salongerna är bioduken inte satt högt upp, man slipper alltså sträcka nacken bakåt till max. Vad gäller de andra salongerna du tog upp är så gott som alla såna där dukarna är placerade högt upp o lutningen är extrem samt att rullstols platserna alltid, eller oftast undantag finns alltid, är längst fram längst ur på kanten. Nacken bakåt alltså (kan själv inte sitta så alls). Överlag brukar jag hålla mig till äldre biografer för att slippa sitta längst fram. Filmstaden Sergel salong 1 funkar bra också. Har aldrig varit på Heron city dock.
Jag väljer alltid Filmstaden Kista. Dock kan jag flytta över från rullstolen till biostolen. Sitter alltid på första raden med fötterna i rullstolen
Om du sitter i mitten tror jag att det funkar. Min whiplashnacke fixar det. Lycka till!
Själv väljer jag Rigoletto, helst 1an, men det går med de andra också, bara alla hissar funkar... 1an kan man dock boka på nätet. Saga salong 2, 3, 4 är en smula trånga, men man sitter långt bak iaf. Grand salong 1 är bra. Jag gillar faktiskt inte Heron, det var en besvikelse eftersom jag hört så bra om den. Men jag gillade inte platserna, fortfarande för nära. Men... jag tror att vi är de enda som väljer film utifrån biograf och inte tvärtom...
Jag väljer i första hand att gå på Kistas bio...kan kanske bero på att jag bor ca 7 minuters gångväg därifrån! *ler* I andra hand väljer jag Sergelbiografen inne i stan, den är mysig tycker jag! Jag har å andra sidan inga stora krav på att jag "måste" sitta långt bak eller så för att inte få ont i nacken, utan jag flyttar alltid över från rullstol/permobil till vanliga biosätet, och sen flyttar sambons assistent både min och min sambos rullstolar. Funkar det med! Den biograf jag däremot inte väljer är just Heron för att det ligger på tok för långt bort + att det inte går att åka dit med tunnelbana. Jag tycker hela Heron är väldigt överskattat, förutom bowlingstället... *ler*
Man kan eg undra varför hkp-platserna alltid är längst fram i nybyggda biokomplex. Men antar att vi i rullstol också är blinda...
Till sidans topp
ska resa omkring 20:00... Men det tycker inte färdtjänsten... 21:37 eller 18:14 Tar jag den sena så får jag vänta 1 h 37 minuter tar jag den tidiga så är det inte ens lönt att gå på mötet... Senaste tiden har jag fått helt sjuka förslag när jag ska boka färdtjänst via nätet. Så sjuka att jag avstår det som var tänkt. Tur jag ska åka tunnelbana imorgon... Sen går på räls, inga konstiga omvägar eller samplaneringar med röda linjens resenärer söder ut... Redigerat 2008-09-16 21:32
Senare i höst lanserar Färdtjänsten också en sajt där kunder kan lämna synpunkter på tjänsten, med namn eller anonymt. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=828909 toppen! det ska vara lätt att ge kritik och förslag
Så obra att tvingas välja att åka så tidigt eller sent. Här finns regler som säger att man måste acceptera att åka 30min före den tid man vill eller 30 min efter. Finns det inte något sådant i sthlm? Bra att det kan klagas via nätet, då kommer det nog bli fler klagomål för det krävs ju ändå endel av en att klara av att ringa och klaga.
Det löjliga är att det är så här sjukt som systemet i Stockholm fungerar vissa gånger. Har själv gjort samma erfarenheter. Det största tidsintervallet jag råkat ut för har varit drygt 2 timmar från önskad tid till möjlig tid. Inte roligt alls....... Den dagen försökte jag ta pendeltåget istället, men hissen var trasig......... Då var jag lätt upprörd faktist!
Hur sent ringer ni när ni får sådana stora intervaller mellan tiden ni vill åka och den det blir? Ringde precis för att kolla om det gick att boka en sittplats på morgondagens resa, vill inte sitta i tennisstolen under resan är så lågt ryggstöd så varje start åker överkroppen bakåt och skadar nacken. Fick svar från handläggaren att jag kunde ringa och boka ett säte, men moldavien fattade inget alls. Var ju bokat en plats för att sitta i rullstolen skulle jag inte ha den eller vad? Fick tillslut svar att jag skulle fråga chaffören om det gick. Så sa inte handläggaren, så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra, chansa och bara ta tennisstolen eller ta den vanliga som inte heller är bra för nacken men bättre och släpa tennisstolen som bagage... Blev inte så länge att vänta i alla fall, men det kanske inte åker så många tanter på fredagkvällarna.
Det är ju sjukt, ok att man hört att färdtjänst inte fungerar bra, trots att komunerna verkar ha missat det men 2 timmar innan och mer... Så länge man inte bokar några få timmar innan och det är tex. jul så tycker man ju att det borde gå att fixa bättre väntetider. Vår handläggare sa att vi inte skulle lyssna på vad andra säger, bokningen i moldavien fungerar bra och chafförerna hinner i tid... Synd att de inte lever i samma värld som vi andra.
Jag kom på det några timmar efter att jag skrev första inlägget men tänkte testa att ringa senare på kvällen då verkar det vara större chans att få prata med en här i stan istället. Men hade det inte varit det skulle jag faktiskt lagt på. Känns helt fel men vad ska man göra.
Jag har hört så många, mig själv inkluderad, som har haft problem med dessa telefonister som sitter utanför Sveriges gränser! Bara i den här tråden finns en hel del vittnesmål om det. Jag har ett konkret förslag: Vi samlar alla historier vi har, med datum när det hände osv., sen buntar vi ihop våra stories och skickar dem i ett mejl/brev till fru Reinfeldt, eftersom det är hon, i alla fall här i Stockholm, som är ytterst ansvarig politiker för färdtjänsten.
Snart kommer rullstolstaxi igång igen, och då funkar det förhoppningsvist bättre. Själv ringer jag nästan aldrig längre, använder istället bokningen på nätet.
Projektet Dubbelt utsatt som arbetar med att belysa och informera och utbilda om övergrepp på kvinnor med funktionshinder har kontrollerat tillgängligheten på kvinnojouerena i Västra Götaland. För rörelsehindrade kvinnor är det inget vidare resultat. "Tillgänglighet I Västra Götaland finns omkring 125 000 kvinnor som lever med en eller flera varaktiga funktionsnedsättningar. Hur många av dessa som blir utsatta för våld går inte att säga. Flera undersökningar visar att kvinnormed funktionsnedsättning i lika hög grad eller i något högre grad är utsatta för våld jämfört med kvinnor generellt. Ändå är kunskapen om våld mot kvinnor fortfarande, år 2008, skild från kunskapen om livsvillkoren för kvinnor med funktionsnedsättning." http://www.dubbeltutsatt.se/tillganglighet.htm
Nu har Dubbelt utsatt avslutat sitt projekt där de gjort otroligt mkt bra för tjejer och kvinnor utsatta för olika övergrepp. I inlägget finns mkt bra-att-ha information: http://goteborg.ungarorelsehindrade.se/2012/12/11/overgrepp/
I fredags var jag på en intressant föreläsning där bl a Denise Malmberg talade. Hon är forskade på Uppsala universitet och har tittat på brott riktade mot personer med funktionshinder: "Brå:s utredare Olle Westlund menar att våldet mot funktionsnedsatta kan beskrivas utifrån tre dimensioner: Osynlighet, sårbarhet och beroende." http://www.bra.se/extra/news/?module_instance=2&id=27
jag var lite snabb, här är en länk till: http://www.brottsoffermyndigheten.se/default.asp?id=2546 Intressant men också ruggigt att läsa.
Då fick vi till slut ett klargörande på vad ordet missförhållande innebär för oss som grupp. Det riktigt intressanta var att se att begreppet skyddsvärd. Någon förutsätts att att avgöra skyddsvärdsheten av en person eller grupp. Vem är någon? Har någon, någon laglig utbildning och framförallt är detta lagligt? På något sätt får jag mina värsta farhågor besannade, det finns inget människovärde kvar i Sverige.
I våras gick det rykten om att rullstolstaxi skulle komma tillbaka i Stockholm efter sommaren. Men ännu har inget hänt. Är det någon som vet något?
Enligt protokoll från färdtjänstnämnden - finns på http://www.sll.se/sll/templates/MeetingListPage.aspx?id=37511 - drar det igång 1:a oktober. 3 aktörer tydligen.
Okidoki! Vad bra! Tack för informationen.
Förändring av egenavgift för resor som genomförs med rullstolstaxi ". I nuvarande regelverk för egenavgifter för rullstolstaxi erlägger resenären 50 % av taxameterbeloppet för motsvarande färdtjänsttaxiresa. " "Under september månad beräknar förvaltningen dessutom skicka ut resenärsinformation om den nya tjänsten rullstolstaxi. Kapacitet för mottagning av beställning och utförande av resor tillhandahålls av leverantörerna från den 1 oktober 2008. " "Färdtjänstnämnden föreslås besluta att förändringen att avgiften för rullstolstaxi ska vara densamma som för övrig färdtjänst och omfattas av högkostnadsskyddet träder ikraft den 1 oktober 2008." http://www.sll.se/sll/templates/meetingpage.aspx?id=38025
Från färdtjänstens hemsida "Rullstolstaxi Rullstolstaxi utförs av Samtrans, Taxi 020 och Taxi Kurir. Det går att resa under hela dygnet och resorna beställs direkt hos något av dessa bolag. Samtrans har tel 08-1200 1200 och beställningscentralen har öppet kl 08-20 sön-tors och kl 08-24 fre, lör och aftnar. Taxi 020 har tel 08-28 75 15 och beställningscentralen har öppet kl 00-24 sön-tors samt fre, lör och aftnar. Taxi Kurir har tel 08-744 95 54 och beställningscentralen har öppet kl 00-24 sön-tors samt fre, lör och aftnar. Avgiften för resa med rullstolstaxi är samma som för övriga resor och avgiften räknas in i det ordinarie högkostnadsskyddet. Den beställningscentral som tagit emot beställningen ansvarar för att resan blir utförd." Åker själv helst 020 trots att den käcka tidningen "Din färdtjänst" rekommenderar Samtrans för att dom fått ett billigare avtal där. Kändes konstigt att läsa det faktiskt, trodde det skulle vara en neutral hållning som gällde från en myndighets sida - för att främja konkurrensen.
Ja, jag håller med. Ungefär som "det är bäst ni väljer samtrans annars drar vi in det"...
Jag håller med er! Jag tyckte det där lät jätteknäppt! Jag föredrar också Taxi 020, deras chaufförer var i alla fall sist det begav sig väldigt trevliga och tillmötesgående. Känner inte alls för att åka med "Skamtrans" och köra med deras "färdtjänstfasoner"...ska man ringa och åka med dem kan man ju lika gärna ringa vanliga färdtjänstbussnumret. Samtrans har ju anamat samma policy som vanliga bussbeställningsnumret vad gäller öppettiderna i växeln såg jag!
Uppdatering: Hmm... mycket barnsjukdomar så här i början. Införandet känns väldigt oförberett. Taxi Kurir och 020 delar växel - verkar som det är Taxi Kurir tar emot även 020s beställningar. Varje gång jag beställt en 020 buss har en Kurir buss kommit. Iofs i tid och trevligt bemötande, även i växeln. Precis nu skulle jag beställa resor för morgondagen, men blev mött av en telefonist med svaret att jag "får återkomma imorgon kl 9". Jag orkade inte argumentera om att det ju faktiskt står "dygnet runt" (har jobbat sent, kom hem nyss). Känns trist att det är så hackigt så här i början. Har planerat en utekväll på lördag och tänkt att "ja nu finns ju rullebulle så nu kan jag åka hem när jag vill" men det verkar ju inte funka...
Jag har bokat mina resor fram till operation via "vanliga" färdtjänsten. Ska på arbetsledarmöte på onsdag, men det är inom t-banenätet så jag slipper boka. Sen när jag är hemma från sjukhuset så hoppas jag att barnsjukdomarna är behandlade. Första resan blir kanske hemresan från sjukhuset...
Jag tar vanlig färdtjänst t saker, och rulletaxi hem nu i början tror jag... Men har för mig att det var lite si och så i början sist också...
Hej kollegor och vänner. Sedan september i år är det möjligt att anmäla och bötfälla kommuner som inte värkställt beslut om stöd och service till personer med funktionshinder enligt LSS. Mitt förslag på svar på LSS-kommitténs sparpaket är att påvisa att LSS-lagstiftningen är i behov av mer resurser, detta kan vi göra genom att handikappsrörelsen tar reda på vilka som fått vänta mer än tre månader utan att fått sitt beslut verkställt och så anmäler vi de kommuner som trotsar lagen. Vi bör även starta en kampanj för att få mer människor i behov av assistans att ta hjälp av lagen, grupper som vi bör fokusera på är unga, kvinnor och invandrare. Mvh, Adryan Linden, Kontaktman för LSS-skyddskommittén, f d språkrör åt förbundet Unga Rörelsehindrade, medgrundare av marschen för tillgänglighet, ambassadör åt funktionshindernationen och handikappspolitiskskribent.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3144690.ab När en man på 1,73 är för kort och inte kan använda talarstolen - snacka om dålig tillgänglighet. "Höj- och sänkbar – Det är inte bara en fråga för korta män. Det är en kvinnofråga också. Möbler har gjorts av män för män. Han vet redan bestämt hur den nya talarstolen ska se ut: – Den ska vara höj- och sänkbar och ha en liten mikrofon som man inte behöver titta runt för att se åhörarna. Sedan ska det vara ett ställ för vatten, man blir ju lite torr i munnen." Redigerat 2008-08-21 15:44
Ja, det måste man tydligen....
Vet inte om jag överreagerar, men nu har jag fått svar från komunen ang. färdtjänst. Vår situation är sådan att sambon behöver ledsagning för att åka färdtjänst, han har epilepsi och kan få anfall när som hellst. Ingen chafför kan ha det ansvaret att ta hand om honom vid ett anfall, chafförerna vet sällan hur man ska göra och kan inte stanna på motorvägen. Eftersom han sitter i stol och även jag så har jag kollat upp vad som gäller. Som färdtjänstberättigad får man inte vara ledsagare enligt de regler som vi har fått redovisade för oss. Dvs. han som är i störst behov av färdtjänst har sökt och jag har avstått för att kunna vara ledsagare istället. Men nu när vi behöver resa så måste jag ta rullstolen om det inte är en resa från dörr till dörr och jag har en kanondag. Själva ledsaningen i bilen klarar jag av även om jag har en skitdag. Det svaret vi nu har fått från komunen är "Det är inte möjligt att ta med sig en medresenär som själv sitter i rullstol eftersom vi inte kan boka en rullstolsplats för medresenären. Detsamma gäller för ledsagaren. Eftersom inte ledsagaren är legitimerad i vårt system så kan vi inte planera för rätt antal platser om ledsagaren har hjälpmedel med sig. Det problem som kan uppstå är att alla inte har plats i fordonet. I princip skulle ju en rullstolsburen kunna assistera en annan färdtjänstresenär, men det är inte aktuellt eftersom vi inte kan ta det i systemet. Det skulle kunna finnas fall där en färdtjänstberättigad skulle kunna vara ledsagare åt en annan färdtjänstresenär. Det finns ju olika skäl och funktionshinder som gör att man beviljas färdtjänst." Detta innebär att jag måste söka färdtjänst och att vi sen får godkänt att jag får vara ledsagare trots att jag är färdtjänstberättigad. Tvivlar inte en sekund på att jag kan bli beviljad färdtjänst, för visst har jag det behovet men det känns så fel att man inte kan lägga in plats för extrastol eller liknande. Problemen finns med att vi måste bli beviljade att jag är ledsagare åt sambon, för annars är risken stor att även om vi bägge ska åka från punkt A-B så kommer 2 olika bilar för att hämta och vi måste vänta på varandra. Det är inte något som går pga. sambons anfall. Överreagerar jag med att tycka att detta är helt fel och diskriminerande? Vad gör vi om jag inte blir beviljad färdtjänst, ska inte sambon kunna åka någonstans då? För någon annan ledsagare finns inte just nu. Rent ekonomiskt tycker jag att jag ska åka som ledsagare om jag agerar som sådan, och inte betala färdtjänsbiljett om jag nu åker med för sambons skull oavsett om jag själv är berättigad eller inte. Ledsagare åker gratis här.
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh