Hej på er alla läsare av FH! Igår den 15 juli var jag och min sambo på bio i Stockholm. vi såg Johan Falk - Gruppen för särskilda insatser. Filmen kan rekommenderas. Men det var inte därför jag sitter och skriver här. Jag tänkte ta upp detta med tillgängligheten på SF Sergel i Stockholm. Vi skulle sitta i salong 6. för det första så är märkningen i hissen katastrofal. Den enda knappen de hade märkt ut var huvudentrén. Övriga fem eller sex knappar vart inte utmärkta alls, vilket gjorde att man fick chansa på våningarna. Som tur var upptäckte min sambo en karta över biografen och salongernas olika placering. Den kartan var inte lätt att upptäcka kan jag intyga. När vi väl hade kommit upp på första plan och skulle gå till salong 6, så skulle det visa sig att man var tvingad att passera ytterligare två - tre trappsteg till. Ett helt enligt mig onödigt hinder. Detta gjorde att jag med rullstolen fick ta en omväg (en rejäl sådan också). Åt samma håll ligger för övrigt salong 7, men dit tar man sig med rulltrappa. En fråga jag började fundera på är varför de inte kan lägga ut en ramp. Enligt min åsikt fanns det gott om utrymme för att installera denna ramp. Jag anser att SF skiter fullständigt i sina rörelsehindrade besökare. Vad anser ni som har besökt SF Sergel i Stockholm? Har ni påtalat detta tidigare? Det ser likadant ut i Jönköping. Här har man t. ex installerat en hiss som i och för sig är stor och rymlig. Men felet är att man måste hålla inne knappen under hela färden. Och denna biograf öppnades 2007 och fortfarande bygger man så här. Redigerat 2009-07-16 11:50
Jag går inte på SF Sergel om inte filmen visas i Salong 1 som har, enligt mig, den bästa rullstolsplatsen där. Dvs inte längst fram ute på kanten. Annledningen är dels platserna men också att jag en gång efter en film, nio bion, i en av de små salongerna fann mig instängd i biografen. Personalen, de flesta alltså, hade gått hem o stängt av hissarna ! Fick ta trapporna ner med en, obs en, tjejkompis hjälp. Inte kul
Till sidans topp
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5512898.ab "– De dog fridfullt och under former de själva valt. Sedan 1998 har 947 personer, varav dem elva svenskar, fått hjälp att dö på dödshjälpskliniken Dignitas." Drygt 88 % har i Aftonbladets enkät svarat att de också vill ha aktiv dödshjälp. Det är verkligen hår tryck på dödshjälpsförespråkarna nu och vind i seglen har de också.
Vi får ju inte välja när och hur eller ens om vi ska födas - varför ska vi då ha den rätten i andra änden? En liten fundering bara....
http://www.dn.se/sthlm/borgerligt-vallofte-om-tillganglighet-vackra-ord-1.908685# Jag tycker att kommentarerna är intressanta. "Föreslår att lagen avskaffas. Är man handikappad kan man inte begära att kunna göra samma som en icke handikappad. Det ligger liksom i sakens natur. Därtill kostar allt det här bjäfset alldeles för mycket, så sluta med all handikappanpassning och var i stället vänliga och männskliga mot det handikappade."
Saknar ord...... Tycker synd om människor som är så handikappade. (menar skribenten alltså) Kan inte vara lätt Redigerat 2009-07-11 09:40
Hej alla glada. Jo nu är det tid för mig att ta mitt körkort, och för det krävs både tid och pengar. Jag ser här i forumet en hel del som skrivit om olika metoder till ekonomiskt stöd. Dessvärre är det mesta skrivet så sent som 2007. Det nämns bl a om arbetsförmedlingen, försäkrningskassan och självklart fonder. Jag undrar vad som menas med bilstöd? Hur ansöker jag om det, och vilken hjälp ger det? Någon som vet ifall man idag kan få körkortet betalt av ams/fk? Jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Hälsningar Madelen
Bilstödet är ETT bidrag men består av olika delar; - grundbidrag - anskaffningsbidrag (inkomstbaserat) - anpassningsbidrag - bidrag till körkortsutbildning Man kan inte bli beviljad enskilda delar - antingen får man allt eller inget (anskaffningsbidraget undantaget förstås eftersom det är inkomstbaserat) Själv hade jag ett beslut från Arbetsförmedligen om att de beviljade mig ersättning om jag gick en körkortsutbildning, eftersom det skulle förbättra mina chanser på arbetsmarknaden betydligt. Det blev dock stopp eftersom FK hade avslagit min ansökan om bilstöd. Att jag sen inte kunde ta körkort på en vanlig körskola, än minde köra en icke anpassad bil hörde inte till saken. Eftersom FK hade sagt nej, stod Arbetsförmedlingen maktlösa. Deras beslut betydde ingenting i sammanhanget. Lång story, det tog tre år av överklaganden. Vad jag menar bara är att se till att ha bra läkarintyg som styrker dina behov, det behövs. Läs mer om bilstöd här: http://www.fk.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/Bilst%C3%B6d.pdf Mobilitetscenter har en bra broschyr om hur det sen är när man ska välja bil - jag önskar att den hade funnits när jag skulle köpa bil! http://www.mobilitetscenter.se/Handlers/ImageHandler.ashx?UploadedFile=true&pg=058d7eb3-4e90-4c7e-b2b2-f1c81beb1a18&image=~/App_Data/UserImages/File/89178_modellen_for_dig.pdf Om du inte ska ha omfattande anpassning typ en van, får du själv räkna ut vilka olika anpassningar just DU behöver och vara "specialist" på ditt eget funktionshinder. Svårare än man tror, eftersom funktionshindret inte är konstant utan uppkommer i en viss situation! Ett reglage som funkar hyffsat i den ena bilmodellen, kanske är helt omöjligt att vrida på i en annan. (och oftast väljer man ju bil utefrån vissa andra kriterier än hur ett reglage på instrumentbrädan ser ut...!) Men allt detta om anpassningar som du eventuellt behöver ska du som individ VETA redan vid ansökningsförfarandet, eftersom man ansöker om anpassningarna i förväg. Jag vet inte om det berodde att jag bor på vischan, att jag inte har ett omfattande rörelsehinder, att bilen anpassades lokalt och inte via de ”stora” anpassningsfirmorna men oavsett så fick jag ingen hjälp alls i samband med anpassningen - det ansvaret ligger som sagt på individen. Så mitt bästa tips till dig i efterhand är; sök hjälp! Låt habiliteringens kurator få hjälpa till med bilstödsansökan, fråga en arbetsterapeut om vilka moment som kan bli ett problem vid val av bil och lämplig anpassning. Lycka till!! // A E
Hej! När det gäller själva anpassningen valde FK i mitt fall att anlita vägverket. Fick intrycket av att de för det mesta gör så. Viktigt också, eftersom körkortet många gånger kan bli villkorat. I mitt fall står det numera tex automatväxel i körkortet. En kille från vägverket mötte upp vid bilfirman och hjälpte mig sedan i valet av modell och anpassning. Sedan skickade han rekommendationen till FK som följde den rakt av. Tyckte att det var en fantastisk hjälp.
Det lustiga var att FK ville ha Vägverkets åsikt om att bilmodellen var lämplig för mitt funktionshinder och faktum är att inspektören hade fler förslag på anpassning som jag själv inte tänkt på. Han skickade sedan in sin bedömning till FK, som tog sitt beslut utifrån vad han rekommenderat. Enligt min FK så var det vanligt att detta gjordes.
Sitter och går igenom lite dokument. Och tänkte sprida lite av det jag hittar. Detta är den första rapporten från arbetsgruppen ”Rullstolar i kollektivtrafiken”. Rapporten utgår från de många frågor som finns kring kollektivt resande för brukare av rullstolar. En del frågor har fått svar i rapporten, andra finns kvar. Arbetsgruppen träffas regelbundet och räknar med att publicera årliga uppdateringar av rapporten. Ett informationsmaterial arbetades fram av gruppen det på Rullstolar i kollektivtrafiken och på flyget: http://www.hi.se/kollektivtrafik. http://www.hi.se/Global/pdf/2008/08353-rullstol-i-kollektivtrafik.pdf Faktiskt rätt intressant.
Lite synd att de missat elrullstolar i kollektivtrafiken då det inte alls är samma sak. Men jätte bra att du skrev här. Jag ska själv prata med Östgötatrafiken i veckan som kommer om bussarna här. Och satsar stenhårt på att vara påläst till dess.
Det är också synd att de missat hur man ska ta sig in. Den disskussionen har varit het här i stan med de nya spårvagnarna. Dem är jättefina och stora så man får plats men man tar sig inte in själv ändå. En fundering när jag läste så stod det att om det finns fäste för att spänna fast så ska det spännas fast, speciellt i landsortstrafik. Är det någon som blivit fastspänd? Jag har aldrig blivit det utan där sitter man taskigt till och chaffören uppmanar alla att använda bälte.
Det lilla bandet som sitter på endel bussar klarar aldrig av en krock eller inbromsning, dem är bara till för att hålla barnvagnar lite bättre, tror inte ens den klarar en barnvagn. Är ju plastspännen och på samma sätt som byglarna vid rullstolsplatserna oftas är trasiga och inte kollas så tror jag inte man kollar dessa små remmar.
Hmm... bussolyckor brukar sällan sluta bra, och tror varken det gör till eller från om man är fastspänd eller ej...
Jag har tydligen satt igång "värsta diskussionen" på mitt jobb angående (o)tillgängligheten i samhället. Och allt detta bara för att jag råkade synas lite på bild i en tidning efter helgens tillgänglighetsmarsch i Stockholm! Flera här på jobbet har sagt att de har sett mig...och frågat om marschen. Och jag har berättat, bl a om lagen som sedan 30 år tillbaka säger att kollektivtrafiken (bara i Stockholm eller är det hela Sverige??) ska vara tillgänglig för personer med funktionshinder, vilket den ju som bekant inte är. Och jag berättade även att Norge sedan januari i år har den antidiskrimineringslag som vi vill få till stånd här i Sverige, och att det bl a är därför som tillgänglighetsmarschen hålls varje år.
Varför har det lett till värsta diskutionerna? Hade dom inte hört talas om dessa problem som vi marcherar för tidigare?
Jag kan tänka mig att gemene man inte alls inser hur otillgängligt Sverige är och vilket problem ett par trappsteg kan vålla. Sedan väller ju information över oss och det mesta sållas bort - ända tills man ser någon man känner igen. Så nog kan det bli diskussioner. Antingen de som blir förfärade över hur det är och vill att det åtgärdas eller de som tycker att det är bra som det är och att vi bara klagar (kom ihåg tillgänglighetsdiskussionen som vi hade för några månader sedan).
Jag hade tänkt att åka och hälsa på lite släktingar i sommar, vi tänkte åka tåg dit och det är inga problem med stol annars, men nu upptäckte jag att på sträckan Göteborg-Trollhättan så har de något som kallas SJ Buss under de veckor vi ska åka. Annars går det regionaltåg och andra tåg. Mailade nu till sj och frågade vad det betyder och hur det löser sig om vi vill åka där, när det är så långt vi ska åka så är chansen stor att jag har väldigt ont och stela leder så jag får svårt att ta mig på en buss med trappor. Här i stan när det var byggstopp mellan 2 orter och jag skulle lämna sambon på stationen blev det ett himmla springande när personalen såg mig, för då fixade man fram ett färdtjänstfordon den sträckan, nu skulle inte jag med men de förklarade att så var deras policy nu och inte behövde jag ringa och förboka x-antal dagar. Fick svar från sj nu "Det är inte inplanerat några färdtjänstbussar Göteborg - Trollhättan, under pågående banarbeten. SJ Tågbuss är en buss, i SJs "regi"." Jahapp, så det är altså en vanlig buss och man skiter i hur vi hjulbundna ska kunna åka? Jag frågade nämligen hur vi ska kunna åka men fick inget svar på det. Ska försöka ringa men det är väl som vanligt helt omöjligt att nå den som har informationen, men är det någon i området som vet hur det "brukar" se ut där, de har ju byggt på den sträckan ganska mycket den senaste tiden. Redigerat 2009-06-13 16:18
och nu fick jag svar, ibland går det fort. "Enligt samtal idag med SJs trafikkontor i Göteborg är dessa bussar mellan Göteborg och Trollhättan ersättningsbussar under pågående banarbeten. Det finns handikappanpassade bussar stand-by under tiden banarbetet pågår. Ni kan boka er resa med tågbussen och sedan höra av er till oss med bokningsnumret. Då kontaktar vi vårt trafikkontor i Göteborg så att de har en buss i beredskap för er." Men varför kunde de inte svarat så på mitt första mail som frågade samma saker som det andra? Skrev att jag ville ha svar skriftligen så jag inte får höra som en annan gång att "ingen har lovat att du kan åka denhär sträckan" ja, då kan vi åka altså, fast jag ska se till så någon snäll släkting i värsta fall kan åka och hämta oss för jag litar inte alls på att det där fungerar.
På måndag 15/6 ska jag på möte 15:30. Och försökte boka färdtjänst. 14/6 23:16 blev förslaget när jag skrev att jag ville vara framme senaste 15:15... *suck* Fast det är bättre än den gången jag skulle åka 25 h före avsatt tid...
Hej! Jag bor ju precis som du i Stockholmstrakten och färdtjänstens bokningssystem är totalt sanslöst just nu. Har råkat ut för precis samma problem som du och dessutom så har de samma problem när man ringer växeln. Ring kundtjänst och klaga! De bytte nyligen bokningssystem och det krånglar hela tiden. Ett annat stort problem är att systemet inte känner igen adresser längre. Så här får det inte gå till!
Hmm... men ring taxi istället. De funkar bra mycket bättre! Man kan förbeställa även där...
Jag har letat inför EU-valet och bland annat funnit F!:s program där jag och min son blir lite fundersama över den del som lyder såhär: Om LSS 59. Fi ska verka för att biståndsbedömare inte bara anger antal timmar, utan även vilka arbetsuppgifter som ska utföras av personliga assistenter. Arbetsuppgifterna utformas i samråd med brukaren. Det ska finnas en arbetsbeskrivning tillgänglig hos brukaren. Vid byte av assistent ska en väl tilltagen period av bredvidgång garanteras för båda parters säkerhet. Hur ser ni som har assistans om dessa rader?
På väg bakåt igen, jag blir så trött, så trött. Hur länge ska vi behöva kämpa för att ha rätt att bestämma över våra egna liv.
Tillbaka till den tid då biståndsbedömare visst bäst vad vi behöver, vill ha, mår bra av etc. För vi kan ju inte själva leva våra liv. Vet har ju inte utbildat oss i vad vi behöver... *suckar*
Intressant att höra era synpunkter. Era reaktioner liknar de Mats (min son ) och jag kommit fram till. Fick igår höra från politiskt håll (angående tillgängligheten) att det finns en hemlig överenskommelse att inte förbättra för funktionshindrade eftersom det kostar för mycket. Kommunpolitiker har sedan länge sagt till mig att det är inte svårt att sitta i riksdagen och fatta beslut om vad kommuner och regioner ska göra utan att de skickar med medel. Endast massiva protester gäller - alltså upp till kamp på lördag!
Jag borde nog förmedla hela F!s program: E.7 Funktionalitet Det är viktigt att funktionalitet ses som ett samhällsansvar och inte som ett individuellt problem. Människor med funktionsnedsättning blir funktionshindrade först i mötet med vårt samhälles normer kring funktionsduglighet. Feministiskt initiativ anser det nödvändigt att problematisera begreppet funktionsnedsättning och sätta fokus på varje individs rätt att leva utan diskriminerande hinder. Det stöd som samhället ger de funktionshindrade ska inte ses som flexibelt där rätten till stöd och livskvalitet tolkas olika beroende på de statliga finansernas status. Personlig assistans bör ses som en rättighet som medför ökad självständighet och självbestämmande. En ökad satsning måste därför göras på att utveckla ett mer flexibilitet utbud av serviceboende, där anpassat gruppboende med tillgång till personal, kan fungera som ett komplement till eget boende med personlig assistans. Krav på ökad flexibilitet måste även riktas mot arbetsgivare vid utformande av arbetsplatser och arbetsuppgifter. Funktionshindrade barn ska ha samma rätt till personlig assistans som vuxna – föräldrarna, vanligtvis kvinnan, ska inte ta samhällets ansvar. 58. Fi ska verka för att lagen om särskilt stöd (LSS) förändras så att fler får rätt till personlig assistans oavsett ålder och i ökad omfattning. 59. Fi ska verka för att biståndsbedömare inte bara anger antal timmar, utan även vilka arbetsuppgifter som ska utföras av personliga assistenter. Arbetsuppgifterna utformas i samråd med brukaren. Det ska finnas en arbetsbeskrivning tillgänglig hos brukaren. Vid byte av assistent ska en väl tilltagen period av bredvidgång garanteras för båda parters säkerhet. 60. Fi ska verka för en förstärkt sanktionsmöjlighet för Arbetsmiljöverket vid granskning av arbetsmiljö ur funktionshinderperspektivet. 61. Fi ska verka för ökad utveckling och nyttiggörande av teknologi och hjälpmedel för att undanröja funktionshindrande miljöer. Utvecklingen ska vara baserad på kvinnors och mäns olika behov. 62. Fi ska verka för stöd till innovationer, etablering och utveckling av företag vars produkter tillgodoser uppfyllelse av tillgänglighetsmålen, med särskilt beaktande av kvinnors behov.
Hej! Otillgänglighet blev inte diskrimineringsgrund i den nya diskrimineringslag som började gälla efter årsskiftet i Sverige. (I Norge är däremot otillgänglighet diskriminering numera.) Nu på lördag, 13 juni, är det därför dags för demonstrationen Marschen för tillgänglighet igen. Och det på hela 25 orter: Borlänge, Eskilstuna, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Karlskoga, Karlstad, Kumla, Ljusdal, Luleå, Malmö, Norrköping, Sandviken, Skövde, Stockholm, Strömsund, Sundsvall, Uddevalla, Umeå, Vänersborg, Växjö, Örebro, Örkelljunga och Östersund. Vi hoppas att du vill delta på någon av orterna med vänner och familj för att kräva en lagstiftning som klassar otillgänglighet som diskriminering av personer med funktionsnedsättning. För mer information om samlingsplatser, tider, etc se: http://www.marschen.se/2009 Sprid ordet! Ladda hem flygblad, affischer, mm för utskrift här: http://www.marschen.se/dokument ------------- NAMNINSAMLING ------------- Just nu är du en av över 9000 personer som har skrivit på namninsamlingen. Tack för din påskrift! Tipsa vänner och bekanta om att skriva på via http://www.marschen.se/tipsa eller skicka ut direktlänken för att skriva på: http://www.marschen.se/namninsamling Du kan också ladda hem vårt namninsamlingsdokument för att samla namn: http://www.marschen.se/docs/Namninsamling.pdf ---------------------------- STÖD VÅR KAMP - KÖP EN TRÖJA ---------------------------- Vi upprepar förstås fjolårets succé och erbjuder dig att köpa en alldeles egen, fräck marschentröja. För 159 kronor inklusive frakt får du tröjan som gör intrycket av marschen starkare och stödjer vår kamp varje gång du har den på dig! OBS! Sista chansen att köpa tröjan så att du får den innan lördag är imorgon, onsdag 10/6. Följ denna länk för att komma till beställningssidan: http://www.mewe.se/marschen.html ----------------------- ANMÄL OTILLGÄNGLIGHETEN ----------------------- Ju fler vi blir som anmäler den otillgänglighet som finns i Sverige till Diskrimineringsombudsmannen och de kommunala byggnadsnämnderna, desto större blir trycket för att införa lagstiftningen. Med Independent Living Institute:s anmälningstjänst kan du göra just detta och låta alla ta del av den otillgänglighet du anmäler. Börja anmäl idag på http://www.independentliving.org/ho/ Otillgänglighet är diskriminering! Hälsningar Marschen för tillgänglighet (fick som mail och lägger ut för att påminna)
En av mina assistenter var med i Stockholm och spelade. Han gillade hur det var upplagt. "Rätt" hastighet för att kunna spela... Positivt laddad. Bra uppslutning när det gällde slagorden.
© Copyright 1999-2026 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh