Hej, Eftersom jag ska bli egen och skriva nya anställningsavtal för minna assistenter så för en assistent som har anställningen så länge assistansuppdraget varar, nu hävdar min redovisningskonsult att det går inte att ha en sån avtal.Antingen ska assistenten ha säger hon anställning så länge assistansuppdraget varar så är han antingen tillsvidareanställd (dvs fast anställd) eller allmän visstidsanställning dvs det finns ett slutdatum.Är det rätt så? Tack,
Det känns som du borde gå en utbildning i eget företagande och allt vad det innebär.
Nu vet jag,det är för att de har kollektivavtal och det kommer inte jag att ha i alla fall inte i början.
Precis... och visstidsanställningar kan man inte ha hur som helst heller. Har du läst på om LAS?
Nja "så länge assistansuppdraget varar," kan ju jämföras med en projektanställning och sett ur den vinkeln så är det inte fel.
Den ja... jag menar de anställningar man får ha enl. lagen.
Till sidans topp
Hej, Jag vill fråga om man har sina assistenter anställda av kommun eller har LSS beslut från kommun är det krångligt att man går över till privat anordnare?Finns det särskilda regler vid byte.Hur löser man det med FK?Måste man ha sen beslut från FK eller det kvittar om man har beslut från kommun eller FK?Alla konkreta svar är bra och kommer att bli till stor hjälp. Tack,
Ska du ha med dina assistenter från kommunen så måste de ju säga upp sin tjänst och du måste säga upp avtalet med kommunen. Skriv ett avtal med nya anordnaren och denna ska sen i sin tur anställa dina assistenter. Du ska skicka kopia på avtalet till din handläggare på kommunen och likaså till FK. De brukar även kräva att anordnaren ska skicka en kopia på F-skatte beviset, sen är det klart.
Ska du bli egen är det en hel del att tänka på, du ska kunna arbetstidslagen och arbetsmiljölagen så du kan ge dem en säker och trygg anställning. Du måste anmäla dig som arbetsgivare hos skatteverket om det är det du vill och då måste du betala tillbaka till FK efter 6 månader. Eller så bildar du ett AB, då måste du ha 100000 i kapital, eller ett kopperatis och då måste du ha två delägare till. Sen måste du antingen köpa till något bolag som räknar ut löner och skatter och fixar det, eller så måste du ha ett sorts aministrationsprogram som Aiai eller ett löneprogram som Hogia eller Crona. Och så måste du ha stenkoll på bokföring och kvittohantering. Om man bara har LSS dvs. max 20 timmar per månad tror jag det är svårt att få pengarna att räcka, det är dyrt med revisorer. För att ha ett bolag och ha fler kunder är nog inget du ska satsa på, det krävs mycket, mycket mer i kunskap och man måste gå kurser både i företagande, bokföring, ekonomi och för sina kunders skull kunna lite juridik, LSS lagen och likaså LASS samt för de anställdas skull alla arbetsrättsliga lagar.
Oj, i november redan! Då är det dags att börja läsa! På riksdagens hemsida hittar du alla lagar, arbetstids- och arbetsmiljölagen, LSS, Medbestämmandelagen och LAS är väl de viktigaste till en början. Börja med arbetstidslagen ATL eftersom du kör igång med scheman som ska stämma snart. Ska du teckna kollektivavtal? Då får du läsa in det också snarast. Ska ni inte ha det, är det lagarna som gäller, vilket kan vara svårare att följa! Uppsägningstiden är då på minst en månad t.ex. Då får du också göra egna tidrapporter, har du avtal kan man använda deras. När du skriver anställningsavtal är det viktigt att vara mycket noga, du kan inte ändra det så lätt sen, till den anställdes nackdel. Bra om du har exempel att titta på. Har du tecknat försäkringar? Du är ute i grevens tid med dina frågar, jag blir nervös! Hoppas att det går bra för dig!! Lycka till!
Oj oj... jag håller också tummarna att det går bra. Personligen hade jag satt mig in i allt innan jag tog beslutet att starta eget och inte tvärtom. Det är mycket att tänka på.
Oj, jag hoppas du vet vad du ger dig in i. Jag har jobbat med personlig assistans sen 2000 och varit egen arbetsgivare sen 2007 för mina egna assistenter men jag skulle inte ens nu våga ta emot andra kunder och anställa deras assistenter, det är ett jättestort ansvar. Ifa har grundläggande kurser i LSS och LASS men vägledningarna ändras ju ofta och man får hålla sig uppdaterad hela tiden. Arbetsgivarorganisationer som t.ex. KFO har utbildningar för arbetsgivare men är det bara din assistans i företaget blir det dyrt att köpa in all utbildning och dessutom ha revisorbyrå och jurist.
Jo det ä mkt att tänka på när man är egen arb giv för sina ass, jag var det mellan 2004-2007 Innan dess hade jag varit m i ett kooperativ o på det sättet lärt mig grundläggande kunskaper Jag känner nu när jag är tillbaka i mitt kooperativ att det känns skönt för det har blivit mer pappersarbete, men den erfarenheten jag fick som egen vill jag inte vara utan
Hej, Jag undrar vad detta kommer att innebära för privata assistans företag och egna arbetsgivare? Lägre ersättning för personlig assistent Nu införs ett tak för utbetalningar av ekonomiskt stöd för personlig assistent. Beloppet är 85 procent av den tidigare ersättningen, men någon sänkning tycker omsorgsnämndens ordförande inte att det är frågan om. – Vi förvaltar skattepengar, det här är något som vi egentligen skulle ha sett tidigare, om man vänder på det hela, säger Göran Thapper (S) ordförande i omsorgsnämnden En person som behöver personlig assistans enligt lagen om stöd om service till vissa funktionshindrade, LSS, får själv ordna den på det sätt den anser bäst. Om personen själv vill vara arbetsgivare eller anlita annan assistansanordnare ska kommunen ge ekonomiskt stöd för skäliga kostnader. För drygt ett år sedan togs beslut att Försäkringskassans schablonbelopp, i dag 247 kronor per timme, ska styra vad kommunen ska betala. Det beslutet revs upp i tisdags av omsorgsnämnden. Nu ska pengar i stället betalas ut först sedan verifikationer lämnats in. Ersättning ska utgå från faktiska lönekostnader, men bara upp till 210 kronor per timme, det vill säga 85 procent av schablonbeloppet. Vägledningen är att Försäkringskassan räknar att omkring 15 procent av schablonen är ”övriga kostnader”. – Vi kommer att betala den faktiska lönekostnaden upp till 210 kronor, så vi har inte sänkt summan. Vi vill se verifikationer på pengar som är utlagda, det vill säga verkliga lönekostnader. Om du ska betala en faktura så vill du väl veta vad du ska betala för? säger Göran Thapper. Alla kostnader inom förvaltningen har nagelfarits. Så även utbetalningarna av ekonomiskt stöd för personlig assistent, där har nu kommunen hittat att det finns pengar att spara. Beslutet gäller alla pågående LSS-ärenden. – Det är klart, om någon tidigare fått utbetalt ett schablonbelopp men inte arbetat fullt ut, då kan den se det som en sänkning, men så tror jag inte det gått till.
Det är väl när någon blir sjuk och man anställer en vikarie, samtidigt som den sjuka ska ha sjuklön, som detta gäller. För vikarien täcker de 247 kr lön och man lägger undan några % till omkostnader och utbildning. Sen söker man bidrag från kommunen, för sjuklön, som annars skulle blivit en nästan dubbel kostnad för företaget. Då är det rimligt att man bara får ersättning för lönekostnaderna och inte ytterligare % att lägga undan till omkostnader och utbildning. Jag ser det inte heller som nån sänkning. Är förvånad över att en del fått ut hela 247 kr! Då tjänar man ju pengar istället, när nån blir sjuk!
Skrev ett lååångt inlägg men loggades ut och det försvann. Få försöka ta det kortare. Vad tar ni ut som ass.omkostnader? Om ni har ass.rum får ni ngn. hyra för det? Hur räknas det ut och har ni fått restskatt eller skattesmäll pga det? Man får väl inte använda rummet då, ens om det är dagar som ass. inte jobbar, eller? Gäller det annan räkning om man bor i hus än om man har lägenhet. Lät så på Din Assistans som jag har. I morgon mån. träffar jag en ny kundansvarig + hennes chef. Ska fråga dem om detta då om jag kommer i håg. Men jag har tidigare fått veta att saker som vissa av ni andra tagit ut som ass.omkostnader som säng till ass.rum och sånt inte går enligt reglerna som kom i fjol den 1 juli. Jag har fått köpa täcke, kudde och sånt själv och inte kunnat köpa ngn säng. Har en väldigt dålig som står där + en lånad bäddsoffa. I alla fall, annars skulle sängen bli deras om jag bytte ass.samordnare säger dem, och TV-kort + box får man inte ta ut för det är ingen förutsättning för att jobba säger dem. Eftersom de hela tiden hänvisar till regler från regeringen och en särskild grupp som har hand om det. Är det verkligen skillnad? De säger att dem inte har ngt. val att dem inte vill äga sängar osv. men att reglerna är sådana att assistanspengarna tillhör företaget enligt de nya reglerna? Stämmer detta? Vet att flera inte håller med, men vad säger lagarna om detta? Kan man få ass.omkostnader för mer el. De har sagt att jag tex. kan begära hyra för micron, tex. 10 kr mån. och tex. 100 kr/ mån. för sängen. Vet ej om hon bara höftade till dessa priser eller om dem stämmer. Finns det någon av er som får en summa för att ni har hand om det mesta med anst.intervjuer, inskolning och upplärning av personal, kolla assistenternas lönelistor, ta hand om o göra i ordning kvitton osv. Menar nu inte det som lönekontoret gör, men allt i mitt liv kretsar sen länge runt assistansen och eftersom jag inte orkar jobba (är inte frisk och är väldigt värkig osv.) och detta blir som ett jobb och barn och familj och vänner har kommit i andra tredje hand osv. vilket inte är roligt. I alla fall. Kan någon hjälpa mig? Har papper men fattar inte. Hur räknar man ut det och hur gör man? Någon som bor i hus som får hyrpengar för assistansrum o är det olika än om man har lägenhet och kan man få bidrag för utökad sophantering pga ass. sopor + sådana känsliga saker som en massa papper om sökande personal och sådant som jag inte får sopsortera? Maila mig gärna: familjen_andersson@hotmail.com MVH/Marie "Marre"
Ja, vad gäller egentligen om man behöver vara med sina anhöriga (barn, partner, förälder eller liknande) på sjukhuset och har assistans? Jag har funderat på detta många gånger och nu har problemet uppstått. Jag har PA, födde barn = vid sjukhusvistelsen/förlossningen har jag inte rätt till assistans. Direkt efter födseln blev barnet inskrivet på barnavd. jag var tvungen att vara där för att h*n skulle få mat och hud mot hud m.m. På barnavd. har jag inte rätt till någon hjälp av vårdpersonalen eftersom det är barnet som vårdas men på samma gång är jag inskriven på BB=ingen rätt till assistans. Eftersom jag måste få hjälp av någon så sover pappan kvar på BB och för att han ska få göra det så måste jag vara inskriven på BB. Jag är alltså inte inskriven för att jag behöver vård utan för att kunna vårda och för att kunna få hjälp. Vad gäller här? Skulle förklaringen godtas eller har jag inte rätt till PA i detta läget? Jag hoppas att ni förstår min krångliga förklaring! - det är krångligt också! En fråga till: Vet FK per automatik när man har varit inskriven på sjukhus?
Det är lite konstigt för min mamma jobbade på sjukhuset som assistent när hennes brukare låg inlagd för personalen kunde inte ta hand om honom. /Z
Hej! När min mamma låg inlagd på sjukhus hösten 2007, så var regeln den att assistans på sjukhus enbart tilläts om brukaren hade kommunikationssvårigheter, vilket också mamma hade. Att hon var extremt vårdkrävande var inte ett giltigt skäl tyvärr. Faktum är att hon tom blev nekad att få ha assistans på hospicet där hon var sin sista levnadsvecka, så det ser illa ut med rättigheterna tyvärr, om de inte ändrats sedan 2007.
Hos oss "får" man inte omkostnadspeng, man förfogar över den själv - det är enbart vid inköp över 3000 kronor som man "ber" om pengar. ca 87% går till löner och lönenbikostnader för assistansen, resten i omkostnad. Jag tycker att det är oerhört tryggt både för mig och mina assistenter att veta att jag kan ha dem kvar även om jag hamnar på sjukhus.
Jag har varit med om liknande situation. I Jönköping har de något som liknar ett vardrarhem där mamman och pappan till spädbarnet som vårdas på neonatalen bor. Det fungerade väldigt bra, och mamman var berättigad till ass under den vistelsen, hon var ju utskriven från BB. Att mamman måste vara officiellt inskriven för att pappan skall få sova över tycker jag låter väldigt stelbent och osmidigt. Kooperativet fixade lite ass även när mamman var inskriven. Alternativet är ju att betala uppsägningslön till dom... Helt vansinnigt.
Jag har mycket ass. men är inte beviljad natten. FK anser att det är min "hemmavarande makes ansvar". Någon som har lösning på dessa situationer: 1. Jag har nu två barn. Säg då att den stora(5 år) blir inlagd på sjukhus. Vem ska då vara med på sjukhuset, jag eller sambon? Vem ska hjälpa mig och lillen? Ska hela familjen vara på sjukhuset? Hur löser man detta? 2. Om jag blir inlagd så har jag inte rätt till ass. Vårdpersonalen är skyldiga att hjälpa mig men vad händer med lillen då? Jag behöver ju assistans med plutten och det kan man ju inte kräva av vårdpersonalen. Hur löser man detta? 3. Vad händer om maken blir inlagd eller liknande? Vad gäller då och hur löser man det? Fråga nr. 4. Hur tänker FK egentligen? Sambon till en person med FH har ett självklart ansvar som man inte kommer ifrån. Det spelar ingen roll om det är mamma, pappa, pojk-flickvän, den man är förlovad eller gift med, så fort man är sambo med någon så är dom en självklarhet för FK. Ska dom inte kunna ha "riktiga" nattjobb, få sova på natten, vara sjuka, få gå ut och göra vad dom vill? Har man tex. barn som är vaket på natten så är det ju ganska bra om den ena föräldern har fått sova ut, så man orkar med nästkommande dag, i synnerhet om man har flera barn! Hur löser man detta? 5. Har man rätt att få fler timmar beviljade för ytterligare ett barn? Lite att tänka på! Hoppas på bra svar eller iaf. en bra diskussion kring detta, då jag tycker det är väldigt viktigt att det fixas till så man vet vad som gäller och att det funkar bra för alla parter!
Du ska i första hand söka utökat hos kommunen vid dessa tillfällen, de ska kunna ge snabba besked direkt. Har du lite sparade timmar i en buffert kan du använda dessa, tänk på att använda dem inom 6-månaders perioden bara.
Hej! Jag ska driva egen firma AB och behöver en bil eftersom jag kommer att träffa kunder, får jag köpa en bil och dra av kostnad eller skriva av bilkostnaden (tror jag det heter )? Tack Redigerat 2009-08-14 12:06
Skatteverket är nog bättre på att svara på detta. Just bil kan vara lite krångligt om du tänker använda den privat också.
Det är mycket krångligt med reglerna kring att dra av kostnaderna för bil! Du får inte köra den privat, om du inte bokför det som förmån och skattar för det. Både drivmedel och själva kostnaden för bilen. använder man den bara i tjänsten, är det inga större problem, men då får man ha en inkomstbringande källa att ösa ur! Jag rekommenderar dig att istället köpa bilen privat och ta milersättning för det du kör.
Är det någon som vet vad det är för avtal som man skall ha med försäkringskassan?. Har fått lss beviljat för sonen och skall själva ha timmarna. Kommer att vara anstälad genom vårat företag som är ett AB. Men tydligen är det något avtal man skall skriva och skicka in till FK. någon som vet.
Tack för snabbt svar. Tydligen skulle man ha asistansanordnings avtal eller vad det hette, som man skrier mellan företaget och den som behöver lss. Kan man skriva på samma sätt då. Är helt lost på detta så alla svar tag tacksamt emot.
Det ska stå vad du får för ass. ers. i avtalet. Dvs. AB åtar sig att administrera din assistans, du betalar 247 kr i år och sen vad fk betalar ur i framtiden, och bolaget ska för dessa pengar sköta löneutbetalningar, skatte och försäkringar samt ha arbetsgivaransvar för dina assitenter. Du har ..... månaders uppsägningstid. FK gör ingen skillnad på att det är ditt AB eller en annan anordnare, de vill vea att du betalar in hela ass. ers. till bolaget och vilka tjänster som ingår samt hur lång uppsägningstid du har.
Hoppas du kan ha användning av de förslag du får Kicki och kan efter tips uppdatera avtalen och presentera dom här i denna tråd. Till slut så kanske vi tillsammans får ett bra exempel på hur det ska se ut. Eller att Karin kan editera mina förslag och skriva in vad som fattas. Sedan är det upp till Kicki att använda det som ser bäst ut.
Annars har Ifa bra mallar för hur avtal kan se ut om du behöver mer info.
Tack alla för svar. KarinSch vad är Ifa och hur hittar jag det?
Hur har det gått för er alla som fått assistansen omprövad på sista tiden. Har det blivit nerdragningar på timmar? Hur mycket drar fk ner, jag förmodar att ni har ungefär samma behov kvar, Känner mig så orolig för omprövningen som kommer snart, har ont i magen hela dagarna...
Hej! Tro det eller ej, men jag fick faktiskt en utökning med ca 15 h i veckan ser det ut som iaf. Tror att det mesta handlar om hur man motiverar det man söker timmar för. Kan du få hjälp av någon att skriva ner dina behov inför mötet med fk? Jag fick utökningen tack vare att jag hade skrivit ner exakt, minut för minut vad jag behöver hjälp med och hur lång tid det tar + att jag hade läkarintyg på allt.
Jag har en kompis som har ledsagning genom LSS Nu har hennes kommun bestämt att om min kompis ska ha med ledsaga på ex. bio, konsert eller annat som kostar så ska min kompis stå för halva kostaden för ex. konsertbiljetten. Så nu har min kompis inte råd att gå på ex konsert med ledsaga Får.. kommen göra så här? Innan har min kompis ledsaga fått hela ex konsertbiljetten betalad av kommunen
Nej, men vilken kommun är det? Som du säkert vet så tolkar ju kommunerna sånt här som faan tolkar bibeln.
Olika kommuner har olika tolkningar. Din vän skall be om detta skriftligt samt att de skickar den lag de kan hänvisa detta till. Utan papper går inte att eventuellt överklaga
Detta gäller vetlanda kommun, hmm undra om det finns fler kommuner som gör liknande?
Jag har fått lite hjälp och råd nu när det gäller mitt hjälpbehov. Vi försökte prata med LSS handläggaren i komunen men hon gick på mammaledighet och det blev en ny som övertalade oss att dra tillbaka ansökan och skaffa mer papper men vi får inte veta villka intyg man behöver. Nu sa denna man som jag fått lite hjälp av att jag ska skita i komunen och söka till FK direkt. Handläggaren som gick på mammaledighet kommer tillbaka i augusti igen så det känns onödigt att ta ett nytt möte med en handläggare som snart ska sluta så jag måste dra allt igen. Har pratat med några bolag som kan hjälpa till med en ansökan men inte bestämt hur jag vill göra, men de sa att jag kan skicka in en ansökan så fort som möjligt för att FK tar lång tid på sig att besluta och så jaga rätt på läkarintyg på vad jag behöver för stöd. Stämmer detta, eller måste man ha läkarintyg med i ansökan? Mannen sa även att om FK säger att jag tex. behöver 15 timmars hjälp så det hamnar på komunen så kan inte komunen säga nej. Som det varit nu så har de inte ens utrett om jag tillhör kategorin eller inte utan sagt att om jag bara skaffar rätt papper så ska jag tillhöra LSS, men de kan inte precisera vad det ska stå på papprena och läkaren jag har på vårdcentralen fattar inte. Ska jag få honom att skriva ner allt jag behöver hjälp med eller hur noggrant ska man gå? Han kan ju inte bedömma vad jag klarar eller inte, han har ju tex. inte sett mig duscha eller dela mat. Kanske är basic-frågor men jag har noll koll och vill gärna dubbelkolla om den info jag fått stämmer. Vet inte vem jag ska lita på för komunen sa att jag först måste ansöka hos dem och sen ev. hos FK.
Ok, det är mitt i natten men jag gör en snabbmall. 1. Du kan söka direkt till FK. Då måste du ha minst 20 timmars grundläggande behöv, dvs: Hygien: dusch, tvätta håret, borta det, sköta intimhygien, raka under armarna, insmörjning och torkning. Klippa naglat och annat nödvändigt. Alla toabesök. Vid de grundläggande behoven SKA (de försöker fuska med det ofta) hela momentet räknas in, alltså även sss. väntetid. Ta ett toabesök, ass hjälper dig in, drar ner byxor, hjälper dig till rätta på stolen och går ut, du kissar och ass. väntar, sen torkning, på med kläder och tvätta händer och ut från toa, då är momentet klart. Påklädning, man måste ha behov av hjälp med byxor, tröja, underkläder, inte bara ytterkläder. MEN om man inte klarar vanliga kläder så räknas även ytterkläder in i grundläggande behov. Matsituationer- är ju lite svårt med nya sättet att tolka lagen, om du på något is får in mat i munnen och vet att det är mat du äter, inte tuggar på skosulor eller lampor, så anses du inte behöva hjälp i matsituationer (hur maten ska komma på bordet vet ingen, troligen ska vi äta kommunens frystorkade middagar, hur nu det kan vara förenligt med goda levnadsvillkor. Om du däremot inte kan föra gaffeln till munnen så räknas även framplockning och undanställande av mat och disk till grundläggande behov. Kommuikation-gäller inte dig alls- man måste ha behov av annan för att göra sig förstådd eller förstå, typ prata med tavla eller liknande. Är skitsvårt att få. Och sist att någon måste ha god kännedom om dig och ditt funktionshinder, kan gälla om man har ep, diabetes, hjärnskador eller annat som gör att det bar kan jobba några utvalda av skäl som inte finns med i de första kriterierna. Man skriver ansökan genom att först räkna upp alla dessa grundläggande behov, oftast under en vecka, men om man t.ex. simmar och därför måste klä av och på sig, duscha osv. en gång extra varannan vecka måste man få med de minutrarna, så man kan alltså behöva duscha merän de vanliga gångerna och det är ok. Var noggrann och skriv upp minuterna ordentligt. Om du nu kommit över 20 timmar i veckan kan du förtsätta söka för alla andra behov som städning, tvätt, djukskötsel, hobby, ytevistelser och här även matlagning och sådant som är personliga behov men inte grundläggande. Här behöver du inte räkna minuter så desperat men var ändå hyfsat noga när du kollar hur lång tid du behöver för att göra något Du kan skicka in utan läkarintyg men enklast är att ha med allt på en gång, de gör inget utan intyg ändå. Din läkare måste skriva ner allt du behöver hjälp med ochatt ditt funnktionshinder är stort och bestående samt orsakar dig betydande svårigheter vardagen. Troligen vill de även ha n ADL utredning (det heter något annat nu men jag minns inte, en AT gör en bedömning på vad du klarar.) Det första de gör är att kolla om du tillhör LSS och vilken personkrets, hamnar du inte där så får du inte assistans över huvud taget och kan bara få hjälp genom Sol från kommunen, men om de anser att du tillhör LSS så går de igenom din ansökan, frågar 100 kränkande frågor och kommer så småningom fram till ett beslut, de skickar först ett brev där de skriver hur de tänkt besluta och så får du möjlighet att svara på det. Gör du inget beslutar de efter sitt förslag och du får ett nytt brebv med ett besllut. Ta absolut hjälp av någon med att skriva ansökan.
Tack det var bra och utförligt När ni räknar på tid tar ni en dag och skriver ner allt som görs och mäter hur lång tid det tar? Jag har kass tidsuppfattning och endel saker avstår jag från nu eftersom ingen hjälper mig, fast dem delarna kan sambon ta så kan vi testa en gång. Saker man kan klara på en kanonbra dag men inte annars hur tänker man där? Och ska man räkna in träning/streching i grundläggande eller är det något som vården ska lösa, jag har en massa streching jag ska göra men inte klarar själv utan måste ha hjälp med, men vården säger "gör det du kan" villket alltid slutar med att jag fastnar i någon knasig ställning och inte kommer upp igen. Men då ska jag ta och säga till en av de som verkar vettiga som kan hjälpa mig att jag vill ha den hjälpen. De lovade att vara med på alla möten med komun och FK också så man inte sitter där själv. Var med en kompis på ett sådant för många år sedan och det var inte trevligt. Jo, tänkte på det du skrev om simning, jag har ju min tennis där jag idag måste avstå från att duscha på plats och åka hem och vänta på att sambon kommer hem från jobb innan jag kan byta om och bli klar. Det är altså sådant som jag ska räkna med, och även ta med överförflyttningar mellan stolar osv? Jo, matsituation också, om man glömmer att äta är det en sak som kan tas med? Min adhd gör att jag inte kan koncentrera mig på att dels äta utan gör 1000 saker samtidigt så om inte sambon eller någon annan är med och påminner att jag ska äta så kan en frukost ta 2 timmar. Idag tex. har jag varit uppe i 3 timmar och tänkt frukost men fortfarande så kommer jag inte ihåg det tillräckligt länge för att ta mig ut och leta efter något. Sjukt det där med att man inte får hjälp att laga mat... men hemtjänstens microlådor är ju så underbara tycker komunfolket som bestämmer... *suck* Behöver börja räkna lite på minutrar för bolaget ville gärna att ansökan skulle in innan jag tar semester så vi inte tappar 1 månad i väntetid.
tackar det var jättebra och tydliga svar.
Fråga bara på, vill du ha mer personliga svar så maila mig.
Tack, det kommer säkert allt eftersom jag funderar. Min plan var att ta ett varv till med komunen efter sommaren när handläggaren var tillbaka från mammaledighet men nu när jag kan få proffsig hjälp så känns det som om det är lika bra att sätta igång. Om FK säger att jag inte är över 20 timmar så är det komunen som gäller och då ÄR det LSS och alla de insatser som man kan få, om man nu har det behovet? Har försökt att få boendestöd men får det inte eftersom ADHD inte hör till LSS, men i kombo med rörelsehindert så om jag nu hamnar där så borde jag väl kunna få boendestöd också? När vi pratade med handläggarna för ett år sedan så lät det på dem som att jag var solklar LSS grupp3 men att de behövde läkarintyg och då hade jag ingen läkare som var villig att skriva intyg, men den jag har nu verkar vara aningen vettigare. Kom att tänka på detta med intyg, jag har ju både ett rörelsehinder pga. sjukdomen och adhd, ska jag försöka få ett intyg från psyk på adhdn eller kan en vanlig läkare skriva ner de sakerna också, samma med en ADL, eller vad det heter den här veckan... Eller blir det mer trovärdigt och bättre om jag får intyg från varje "specialist" på just den delen? För det måste väl vara så att jag ska ta med allt som kan påverka och hur det ser ut även om adhd:n i sig inte skapar så stora problem med de grundläggande behoven mer än då rutiner osv.
Har precis själv blivit beviljad ledsagning genom LSS och min kommun krävde dels en sk ADL-utredning (gjordes av min arbetsterapeut) och dels ett utförligt läkarintyg som ingående beskrev diagnosen och som även bekräftade hjälpbehovet. I mitt fall krävdes alltså intyg från 2 håll. Fick en känsla av att det inte går att vara för noga i sådana här fall. Lycka till!
ok... nej vi överklagade aldrig för vi fick inget på papper utan man gjorde om vår ansökan till en ansökan om hemtjänst och sen har vi inte tänkt på det mer än tyckt att det var skit. Trodde att sambons utredning skulle varit klar nu och då hade han varit i personkrets 1 och det hade inte varit några problem. Man gav oss inga papper alls på beslut eller informerad om att vi kunde överklaga, nu i efterhand så förstår vi att man gjort fel. Men då är det kanske värt att söka det hos Sol-handläggaren så vi får papper på vad de säger och överklaga.
Nu har jag haft möte med bolaget och skrivt ihop en ansökan, hade möte med rehabteamet igår och där tog vi upp detta med läkarintyg som jag nu behöver. Men fick svaret att de skriver ingen intyg för att jag inte har en klar diagnos utan bara en arbetsdiagnos som jag dessutom inte tror på och de säger att det kan vara något helt annat jag har, men för att jag inte har diagnos så kan de inte säga att det är varaktigt och då inte skriva intyg. Jag har varit sjuk nu i 3år och tvingats ha rullstol och hjälp från anhöriga i 2år, senaste 1.5året så behöver jag enhel del hjälp med grundläggande behov. Rehabteamet har avsagt sig allt ansvar och jag har nu med vårdvalet bytt vårdcentral och ska försöka få någon där att skriva intyg. Men är det så att jag inte kan få intyg för att jag inte har diagnos? Läkaren sa på mötet att vi får räkna med att det kan ta några år innan man hittar rätt diagnos att det inte är ovanligt att sånt kan ta lång tid i vissa fall. Ska jag då vara helt utan hjälp den tiden, sambon börjar troligen att jobba i december och då blir jag helt själv, nu är han hemma dagtid som tur är.
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh