Enligt slutbetänkandet ska 85% gå till lönekostnader. Sen har jag hört mycket olika om vad som räknas som lönekostnader.... Följande saker är ganska självklara (tror jag?): *Lön *Sociala avgifter *Försäkringar (räknas här in extra pensionsförsäkringar?) Men sen delar sig åsikterna. *särskild sjukförsäkringsavgift *Friskvård *Lön vid intro *Personalmöten (dvs. lön) Någon som vet något om detta??? Mina assistenter erbjuds exempelvis en förhållandevis dyr friskvård, och för att jag ska kunna behålla detta även för alla nyanställda har det stor betydelse om den räknas i 85% eller utanför...
Med viss reservation... Lön och lönebikostnader ska ingå i 85%. Det är de självklara sakerna du skrev. Har väldigt svårt att tro att friskvård ingår. Men lön vid intro m.m. är ju - lön!
Vart kan man läsa slutbetänkandet?
Borde väl finnas på http://www.regeringen.se?
Hmm... men detta är alltså bestämmt nu? Förr var det väl bara ett förslag. Och att man måste redovisa allt... Eller är det bara nåt som ryktas om på PA.com (går dit och smygläser nån gång i veckan...)
Det är inte beslutat... Tidigast 1 januari som jag fattat.
Du hittar det på hemsidan http://www.regeringen.se/sb/d/5140/a/53893 mvh lars underbar gunnar
Toppen! Försäkringar ochl ön under utbildning ingår tydligt i lönebikostnader!
Till sidans topp
Kan någon beskriva på vetig svenska? Ska även arb.tagare som börjar i typ juni ha semester? Ska alla ha 25 dagar även de som börjat under året och jobbat deltid.
Ingen som kan svara.
Jag kan inte svara i det enskilda fallet, men generellt har man ju inte rätt till 25 dagars semester om man är nyanställd. På vissa arbetplatser kan man ta ut dagar i förskott, men det är inget man kan kräva. Jag tipsar dig på att googla på "semesterlagen" på mer info. // A E
Vi har inte innestående semester utan du får ut 25 dagar första året, men om du sen inte jobbar in dem så dras semesterersättningen när du slutar din tjänst. Men jag tror att man kan göra lokala förhandlingar om det här så kolla med din arbetsgivare.
jag vet inte hur det är för PA men om man jobbar så får man 2,5 dagar som sparas varje månad under ett år. Börjar man jobba i juni så har man rätt att ta ut ca 15 dagar ifall man jobbar till i december.
Mig veterligen har man alltid rätt till 25 dagar semester. Men då är de obetalda första året. Men den är knepig den lagen...
Finns denna möjlighet enbart då ett kollektivavtal är tecknat? Inte om man enbart följer lagar?
Skulle också gärna vilja veta detta!
Men, visst får man enl KFO?
I KFO - SKAF får arbetsgivaren beordra in fast anställd eller viss tids anställda, i första hand ska man prova med de som inte har heltidstjänst. Om arbetstagaren redan arbetat sina per månad (50 h) eller per år (200 h) får man inte beordra in dem.
Vi har - för viss tid - så länge uppdraget varar, men de är alla schemalagda. Går man inte på varierad arbetstid så har vi timanställning men med samma rättigheter som viss tidarna så jag vet faktiskt inte, men jag skulle tro att det går bra eftersom det är "så länge uppdraget varar" som är så att säga detsamma som fast anställning inom våra avtal. Ska ta reda på det, återkommer när jag lusläst avtalen.
Ja, de går på fasta tjänster, dvs har du 100% så jobbar du schemalagt 172 tim per månad och får betalt för det även om du vissa månader jobbar mer o vissa mindre.
Ja, då förstod jag dig rätt
Har ringt till KFO och fått veta att man kan beordra in alla som inte kommit upp till max på övertid. Lönen vid in beordring är övertidslön, så om ni klickat i rutan övertidskompensation ingår i timlönen så är det vanlig timlön
http://www.av.se/lagochratt/atl/
Kan man avtala bort Tillämpningsområde § 2 Lagen gäller inte 1. arbete som utförs under sådana förhållanden att det inte kan anses vara arbetsgivarens uppgift att vaka över hur arbetet är ordnat, 2. arbete som utförs av arbetstagare som med hänsyn till arbetsuppgifter och anställningsvillkor har företagsledande eller därmed jämförlig ställning eller av arbetstagare som med hänsyn till sina arbetsuppgifter har förtroendet att själva disponera sin arbetstid. Frågar just för det företag som Stockholm Stad köper hemtjänst/hemhjälp av tillämpar 24 timmars arbets/tillgänglig dygn. 7 dygn i veckan, alla veckor om året. Personalen tilldelas kunder (den som kommunen beviljat hjälp). Och sen får personal och kunden kompromissar och pussla med tiderna. Företaget lägger ett grundschema men ofta krockar kunder så den som jobbar och kunden får lösa det. Personal tilldelas kunder som är beviljade hjälp 7 dagar i veckan och har larm. Vid larm räknas den tid dom jobbar inte hela dygnet trots att dom ska finnas inom rimligt avstånd för att kunna komma. Kommunen vägrar tro på mig. Det låter _för_ konstigt. Men det är så dom jobbar. Vissa har tur, kunder som bara ska ha hjälp vardagar... och såna som inte har larm är ju lyxkunder!
Tidigare har PA kunnat ha a-kassa när brukaren inte behöver dem. Efter 5 dagars karens, vill säga... Den regeln är nu ändrad från Kommunalarbetareförbundet! Enligt Kommunals riktlinjer tvingas exempelvis jag nu att säga upp, för att sedan återanställa, mina PA när jag reser bort. Mycket administration, och jäkligt trist för en som jobbat i 8 år att det står ett nytt anställningsdatum. Nån annan som drabbats av detta?
Jag har inte drabbats av detta men undrar vad de tänker med. Det ser ju ut som assistenterna är hoppjerker på jobb om de måste få nya avtal varje år. Fattar de inte att det blir konstigt för ev. framtida arbetsgivare att se arbetstagare som enligt pappren blivit uppsagda varje år. Om man inte söker jobb inom assistans kan det bli svårt att förklara för någon som inte är insatt och medföra att man inte får jobbet. Blev lite rörigt men hoppas ni förstår vad jag menar.
Hmm... när jag var borta 3 v nu senast fick den heltidare som var kvar hemma ingen a-kassa. Kanske det hade börjat redan då. Fortsatte inte forska i det då eftersom andra omständigheter "löste" just det problemet. Numer är alla tillsvidare... så då gäller iaf inte regeln...
Gäller from i år... Hur löser du det då? *nyf*
Ja... har diskuterat detta fram och tillbaka. Först o främst tar jag med mig heltidarna, för det är svårast att täcka upp deras pass under resten av tiden. Därefter är det ass-bolagets ansvar att hitta nån annan som de kan jobba för. Men, jag kommer troligen avsätta en viss del av omkostnadspengen så att de kan få sin lön oavsett jobb eller ej. Men, ett problem är det ju... och inte poppis för ass att de kan tvingas jobba hos nån annan under tiden...
Mitt bolag har ej kollektivavtal och det har ofta underlättat för mig, tex vid resor... jag har betalat ut lön till dem enligt anst.avtal istället för att tvingas tillfälligt säga upp dem, vilket INTE hade varit populärt... ekonomin är A och O.
Det är Kommunals generella regler, ska alltså inte variera. Jag ringde dem och fick ett papper som deras handläggare använder sig av, där allt detta står. Gäller alltså om de annars hade stämplat, om det är längre än deras fem karensdagar.
Jag är just nu på gång att flytta hemifrån, får utökade timmar i juni (tillräckligt hoppas jag) och flyttar så fort några assistenter är anställda i min nya stad. PA kan ju vara anställda i massor av former, och jag vill höra vad ni tycker är bäst för både er och PA. Följande förutsättningar finns: *2 st ska antagligen arbeta "heltid" eller så gott som heltid *2 st ska arbeta deltid (ej fastställd grad hittills) Eftersom jag flyttar till en annan stad för att studera kommer jag vara hemma ca 1 dag i veckan + längre period vid jul och storhelger samt ev utlandsresor m familjen. Att som Jessma skrivit, få ändra schemat/ta bort och lägga till pass m 2 veckors förvarning är ju smidigt. Vad innebär "anställda på viss tid med varierande arbetschema" i övrigt? Är inte ansluten till KFO än och de är otroligt hemliga när det gäller deras avtal och anställningsformer, verkar vilja att jag ska ansluta mig utan att ha en aning om vad det handlar om...(Om någon har ett KFO-avtal som de kan maila vore jag mkt tacksam) När jag arbetsbefriar mina PA, hur lång tid ska de vara arbetsbefriade för att få a-kassa? Kan man förena en "anställda på viss tid...." med provanställning? Jag är ju inte helt säker på att de jag anställer i augusti "klarar av" arbetet fysiskt, och vill därför kunna byta ut dem smidigt om det är något fundamentalt som saknas.
ska du ha eget ass? du har inte funderat på någon ass-anordnare. ja tycker det är himla skönt att ha någon som backup. dom har massa bra kurser för assistenterna oxå Jag börjar med "anställda på viss tid" i 3mån med möjlighet till förlängning. Det är viktigt at det känns OK för både dig o din ass
Ja, du kan sätta ett sista datum på en visstidsanställning. Sen kan ni bara skriva ett nytt avtal. Håller med att ett företag i bakgrunden kan vara rätt skönt. Helt lätt är det ju inte med assistans. Speciellt om man vill ha ett liv vid sidan om. Det är egentligen inte det administrativa som jag tycker är krångligt, är ändå civilekonom, utan allt annat. Det finns företag där du i princip har lika mycket självbestämmmande som egenföretagare. Iof får du betala adm-avgiften, men mer än 15 kr per timme tycker jag inte man ska betala. 4 ass... låter lite... försökte också med det i början. Nu har jag 2 mammalediga, 8 st på schema, samt 3 inhoppare. Vi får hoppas det räcker...
Ja du... just lagar och regler, och ekonomi är en sak... men... det är det psykosociala som jag tycker är svårt... Trodde aldrig att det skulle vara så tufft, speciellt i början... Men, så är jag kanske lite fööör snäll för mitt eget bästa. Och bryr mig för mycket. Och tar åt mig för mycket. Kan nog lätt sköta någon annans assistans (tycker det är väldigt intressant), men när min egen överlevnad hänger på massa människor som man ibland måste säga mindre uppskattade saker till... Det komplicerar. Nåja... kommer att läsa psykologi, pedagogik och annat för att lösa alla konflikter på ett bättre sätt...
*skrattar* snart blir du väl ett universalgeni med alla de kunskaper du får. Kram
Ja... jo... har ju blivit lite kurser under åren... så blir det när man ändrar intresse stup i ett...
Håller med dig Jessma, och dessvärre är det nog till 80% erfarenhet som gör att man vet hur man ska hantera alla situationer som uppkommer. Jag är rätt hyfsad på personaljuridik etc. men det är mycket svårt att följa detta när man börjar bli nära och ses mycket. Jag känner absolut att man måste vara hård och se assistansen/assistenten för vad den är, och inte blanda in hänsyn m.m alls (eller hmm i den grad det går).
Oj, missade logga in i mitt inlägg ovan. Vill tillägga att jag har en sådan situation nu, en ass "förväntar" sig att jag ska låta denne slippa undan vissa saker när den är trött pga att den har "ställt" upp en del vid inhopp. Det är helt fel när man börjar komma in på denna ge-och-ta bana, för det påverkar mina basfunktioner. Ska ta upp detta i veckan och säga att nästa gång den blir tillfrågad hoppa in så ska denne bara tacka nej istället om den inte kan - att folk (även i relationer) känner sig "oumbärliga" är som sagt en farlig väg...
Tillsvidare anställning börjar ju dessutom med endast 2 veckors uppsägningstid, vilket är bra om det skulle visa sig inte funka.
Min ass har tappat körkortet pga förfortkörning, visst kan jag som arb.giv överklaga detta, pga av att denna person måste ha det med sitt arbete. Ngt tips isf om hur man ska formulera sig på bästa sett?
Jag tror inte det, men jag vet inte med garanti.
men om den personen verkligen behöver det, annars får den personon sparken, då kan dom väl ändra å ge en varning ist ?? lr är jag ute å cyklar?
Jag tror inte det. I så fall skulle varenda arbetsgivare utnyttja det. Dessutom är det assistensten själv som ansvarar för hur han/hon kör.
Tror inte att arbetsgivaren gör det utan den anställde själv, vad arbetsgivaren ska göra är skriva ett intyg på att den anställde riskerar att mista sitt arbete utan körkort och sen lämnas den anställde in det tillsammans med en ansökan om att få behålla arbetet, man kan då få böter eller fotboja vid svårare brott.
Vet ni något exempel där anhöriga fått dispens att få arbeta mer än man normalt får, då de ofta hoppar in vid alla frånvaro tillfällen kanske utöver heltid som assistenter åt sitt barn dylikt ?
Hejsan När ska man förhandla en ny lön med sina ass? Är det när man själv tycker dom är värd det?
Det handlar om avtal... Jag följer kommunals förhandling, som blir klar varje sommar, och höjer lönerna då.
Hur mycket får man egentligen klara själv för att få assistans? Själv fick jag höra att jag nog ej tillhörde LSS av hemvårdsinspektören. Men när man läser här så verkar de flesta ha assistans. Har en kompis som har MS och hon klarar av mera saker än jag och hon har assistans 8 timmar dag. Det hela är verkligen mkt märkligt.Det verkar som om det beror på i vilken kommun man bor.
Först tittar på man på sk. grundläggande behov. Behöver du hjälp med? Förflyttningar Av/påklädning Hygien (toa,dusch etc....) Matning kommunikation att ta fram mat och ta bort maten från bordet Sen när man har kollat de behoven och är de mer än 20 tim / v så tittar man på övriga behov som ex : handling, städning, aktiviteter osv Men... behöver du hjälp med ovanstående saker under 20 så bör du ha LSS via kommunen, har du över 20 tim sk grundl behov tar FK över När du ansöker aom lss, tänk då alltid på att du ska utgå från att du ska kunna leva ditt liv utan ditt funktionshinder: ex vill du duscha varje dag så ska du göra det, inte duscha en gång / v för att du inte orkar etc..... Det kan vara olika fr kommun till kommun, men lagen gäller som har rätt till lss. Kämpa på o hör gärna av dig!
Du kan med stor säkerhet få LSS eller PA, för att få PA måste du dock komma över 20h i det grundläggande behovet (sjuk regel). Om jag kommer ihåg rätt så delas berättiga in i 4st olika grupper och i en av dom är för funktionshindrade med bestående handikapp. Rätta mig om jag har fel!
Man kan få insatser enligt LSS även om man behöver mindra assistans än 20 tim i veckan. Man kan tillhöra en av de tre personkretsarna. Att tillhöra en personkrets ger dock ej rätten till personlig assitans direkt. Man kan dock få personlig assistans via lss även om man inte uppfyller kravet över 20 tim i vekan. Det handlar bara om att kommunen måste stå för själva för den kostnaden upp till 20 tim. Dvs man får ej LASS, men LSS. LASS är förenklat sett, när fkassan går in och betalar de timmar som överstiger behovet som man har när det är mer än 20 tim veckan. Man skall alltid lyssna till sig själv och söka hos en lss handläggare. Andra yrkes kategorier som uttalar sig skall inte lägga sig i vad de tror och inte tror. Man vet aldrig förrän man sökt.... och ev. överklagat...
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh