Fins det någon här som gått en utbildning som Ledsagare? Vart kan man vända sig om man vill hitta en sån utbildning?
Till sidans topp
Bli en bättre arbetsledare för dina assistenter eller andra som du behöver ta hjälp av i din vardag. Att ha personlig service och assistansinsatser är inte alltid lätt. Vill du utveckla dig och bli en bättre arbetsledare, passa på och kom på denna föreläsning den 4 oktober i Göteborg. http://goteborg.ungarorelsehindrade.se/2014/09/16/en-battre-arbetsledare/
Någon som har bra tips på hur man kan göra för att assistenterna ska ha en bra arbetsmiljö även när brukaren är ute och reser, både korta o längre resor? Ska assistenten ha ett eget rum att kunna vara i när brukaren inte behöver aktiv hjälp eller räcker det att assistenten sitter i soffan eller vid annan plats men i samma rum som brukaren när brukaren är ute o reser. Om man har sovande jour och har jourrum hemma måste assistenten ha det även när brukaren reser eller kan assistenten sova på samma plats som brukaren? Det är ju inte alltid lätt att lösa så assistenten kan ha eget rum. Vad säger arbetsmiljölagen?
Ingen som har något svar på detta?
I en annan tråd uppkom frågor om avvikelser/tillbud mm. Jag bjussar på vad Atlas Assistans har skrivit om detta, dock väldigt förkortat: Enligt bestämmelserna om lex Sarah i socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) ska • All personal inom Atlas Assistans genast rapportera missförhållanden till sin arbetsledare/medarbetsledare eller till verksamhetsansvarig hos Atlas Assistans AB på därav avsett formulär. • Verksamhetsansvarig på Atlas Assistans utreda och avhjälpa eller undanröja det rapporterade missförhållandet utan dröjsmål. • Verksamhetsansvarig på Atlas Assistans snarast anmäla det inträffade till Socialstyrelsen om det visar sig att missförhållandet är allvarligt. • Verksamhetsansvarig på Atlas Assistans följa upp och säkerställa att åtgärder mot missförhållanden genomförts och rapporterad missförhållande avhjälpts. Avvikelserapport ska skrivas om du ser eller misstänker att någon som anlitar Atlas Assistans för sin assistans, eller någon som är anställd i Atlas Assistans, har en risk för att råka ut för missförhållande, personskada, medicinska avvikelse eller andra olyckstillbud.
(Vill verkligen påpeka att detta inte skrivs i reklamsyfte, utan jag orkar bara inte skriva om allting så att det blir neutralt...) Det är ju bedömningar som görs, men om man är tveksam tycker vi att man ska skicka in en blankett så kan vi avgöra. Vi skriver så här: Skriv alltid en avvikelserapport vid följande situationer: • Någon eller några skadas p.g.a. olycka i en assistanssituation(t.ex. fall, brännskador, förflyttningar som inte går bra etc.) • Någon eller några skadas eller kan misstänkas ta framtida skada vid felaktig eller utebliven medicinering • Någon eller några anställda genom Atlas Assistans skadas p.g.a. olycka eller andra missförhållanden på arbetsplatsen (enl. ovan) • Någon eller några anställda genom Atlas Assistans p.g.a. felaktigt lyft, belastning, eller motsvarande skada i situationer relaterade till arbetet och/eller arbetsmiljö • Vid allvarliga brister i medicinska eller andra relaterade arbetsrutiner. • Om någon eller några kan misstänkas kommer drabbas av allvarlig sjukdom eller annan medicinsk åkomma, trots att det ej är klarlagt om detta beror på assistans situationen. • Om någon eller några som anlitar eller är anställda genom Atlas Assistans drabbas av, eller kan misstänkas kommer drabbas av, allvarlig sjukdom eller annan medicinsk åkomma, trots att det ej är klarlagt om detta beror på assistanssituationen.
OK, detta kan jag ju köpa. Att assarna skadas eller utsatts för risk och det skall rapporteras men .. som i den andra tråden (som denna har sitt ursprung i) att assistenterna rapporterar om "avvikande beteende" hos brukaren till bolaget och vidare till .. var-det-nu-var. Hur hänger detta ihop? På vilka grunder anser vissa bolag att detta är önskvärt? Varför? Vad skall det fylla för funktion?
Jag antar att det ska rapporteras om en assistansanvändare t ex beter sig på ett sätt som riskerar dålig arbetsmiljö för assistenterna. Typ aggressivitet.
Mmm .. men det måste väl vara fel som i förra tråden, att på ett stasi-aktigt sätt rapporetera vad arbetsledarna/brukarna gör.
Helt förfärligt. Sånt gör mig rädd!
Kommentera Avvikelsehantering här och diskutera vad som brister i andra trådar i respektive tråd tack.
Avvikelshantering = anmälan av missförhållanden eller händelse (typ). Dokumentation = "journalföring" Fast jag kan ha missuppfattat nåt gällande vad som ska stå i vilken tråd. Haha.
Gjorde några urklipp från vår rutin men inte hela Rutiner för hur övergrepp, hot och våld ska förebyggas och hanteras i verksamheten. Ett bemötande av personer med funktionsnedsättning som klart avviker från grundläggande krav på respekt för självbestämmande, integritet, trygghet och värdighet ska anmälas till verksamhetsansvarig. Definition av begreppet avvikelser Begreppet avvikelser används i många sammanhang och kan betyda en mängd olika saker beroende på sammanhang. Inom vård och omsorg avser begreppet avvikelser en icke förväntad händelse i verksamheten som medfört, eller kunnat medföra, risk eller skada för vård- och omsorgstagaren. Det kan t ex handla om försummelse, bristande omvårdnad, övergrepp, ekonomiska eller medicinska oegentligheter. Riktlinjer för avvikelsehantering Missförhållanden • Bemötande; t ex bristande respekt för individens självbestämmande, integritet, trygghet och värdighet, respektlös uppträdande, att ej vara lyhörd för den enskildes önskemål och vanor • Brister i vård/omvårdnad; t ex att inte tillgodose personens uttalade och underförstådda behov, brister i utförande av personlig omvårdnad såsom hygien, påklädning, måltidssituation • Brister i tillsyn/försummelse; t ex att inte svara upp mot personens behov, otillräcklig föda, bristande hygien, fallskador, person som avviker från sitt boende • Brister i arbetsrutiner; t ex otillräcklig eller felaktig information/instruktion till brukare, närstående eller personal, felaktiga rutiner som leder till brister i tillsyn eller vård/-omvårdnad • Olyckshändelser inkl fall; t ex olycksfall, fallskador (som ej sker i samband med undersökning, vård eller behandling enl hälso- och sjukvårdslagen, HSL), brännskador etc som inträffar pga. brister i miljön, dålig handikappanpassning eller bristande arbetsrutiner • Fysiskt våld; t ex slag, nypningar och fasthållning • Psykiskt övergrepp; t ex hot, trakasserier, skrämsel och kränkningar • Sexuella övergrepp • Våld mellan boenden; t ex fysiskt eller psykiskt våld enligt ovan • Ekonomiska oegentligheter; t ex stöld av pengar eller ägodelar, utpressning och förskingring Brister i vård-/rapportkedja T ex brister i, eller avsaknad av, dokumentation, brister i överrapportering (muntligt eller skriftligt) • Till/från slutenvården (t ex lasarett/sjukhus) • Till/från primärvården m fl (t ex vårdcentral, hemsjukvård, öppen -psykiatri, habilitering) • Till/från annan vårdgivare • Internt inom arbetsgruppen (t ex mellan verksamhetsansvarig, personal) Riktlinjer för avvikelsehantering • Fall; t ex som medfört risk för, eller orsakat, allvarlig skada/sjukdom. OBS under förutsättning att det skett i samband med, eller i nära anslutning till, undersökning, vård eller behandling (övriga fall räknas som missförhållanden enl ovan) • Ordination/förskrivning; t ex fel ordination/förskrivning av läkemedel, inkontinenshjälpmedel, hjälpmedel eller behandling • Iordningsställande; t ex fel vid iordningsställande av läkemedel (dela medicin) eller av apparatur inför behandling • Delegering; t ex felaktigt delad medicin eller behandling av personal som har delegation på läkemedel eller behandling • Överlämnande; t ex utebliven medicindos, att fel medicindos ges, förväxling av mediciner/medicindoser Hjälpmedel/medicinteknik • Hjälpmedel/medicintekniska produkter; t ex fel på eller felaktig användning och/eller underhåll av hjälpmedel mm. Händelse som skall utredas av verksamhetsansvarig • Allvarliga förseelser/brottslig handling; när avvikelser är av så allvarlig karaktär att det kan röra sig om en brottslig handling • Chefs agerande; när avvikelsen helt eller delvis gäller chefs agerande anmäla till socialstyrelsen
Pa nynnade på sitt pass vid 18-tiden i går. En iakttagelse jag gjorde med min nedsatta hörsel så undrade jag hur högt hon nynnade. Hur är det i PA-yrket.. kan man mäta trivseln utifrån volymen på nynnade. Eller kan det vara ett tecken på otrivsel?
Nynnade kan vara riktigt irriterande om man själv vill ha det tyst.
Tigger beröm nu igen
Jag skulle tolka det som att PA känner sig bekväm på jobbet, kanske på gränsen till för bekväm
Om du undrar vad det betyder måste du fråga den som nynnar - ingen annan vet faktiskt.
Jag vill inte att mina assistenter går runt och nynnar även om det byter att de trivs och är glada. För mig är det störande. Hur många arbetsplatser kan man gå runt och nynna på?
Alltför många regler är glädje dödande. Tänk om assistansanvändaren sjunger i duschen, visslar och tjoar. Det skulle jag tycka var trevligt. En människa som jämt tiger är obehaglig till slut. En som bara ger militäriska order och som förväntar sig att assistenten ska vara som en fluga på tapeten. En assistent som nynnar lite trivs och vågar vara sig själv om blott för några sekunder. Har man fått förhållningsorder att vara tyst, så är man det. Assistenten förväntas vara nobody, lite som en robot som lyder order. Serviceyrken är stressande i längden.
Instämmer! Fan va trist om chefen säger åt en att sluta nynna om man är på bra humör. Visst om jag börjar sjunga högt så kanske det är läge att dämpa sig? Men det är ju inte robotar ni har att göra med ännu.... Det kommer , jag lovar! Men än så länge torkas ni i röven av människor. var tacksamma om de är glada och nynnar.
De flesta arbetsplatser skulle jag säga. Alla jag jobbat på utom pa. Inte i alla situationer i alla jobb men om det inte finns utrymmen att vara sig själv överhuvudtaget så orkar ingen vara kvar i längden. Det krävs rätt hög lön för att kompensera sådana krav (lite längre tid) utan att bli sjuk själv.
Givetvis kan man inte generalisera ett nynnande. Kan betyda helt olika saker för olika personer. Själv sjunger jag tyst inne i huvudet. Upplever ofta att nynnande personer är tillgjorda, osäkra, uttråkade eller rent av stöddiga när det sker i andras närvaro. Vissa kanske inte ens vet om det själva
Generellt anser jag att ett nynnade är ett bra betyg. Jag gör det när jag är glad och nöjd. Visst kan jag förstå att för vissa är det irriterande. Tex om man har en synnedsättning så kan det vara svårt att filtrera bort onödiga ljud när man tex lyssnar på radio eller tv m.m
Bra information för personliga assistenter angående arbetsmiljö, och vart man kan vända sig om man har frågor eller problem som inte arbetsgivaren kan lösa... Personlig assistent Det blir allt vanligare att ge vård och omsorg till människor i deras hem. Det försvårar för arbetsgivaren att kontrollera arbetsmiljön. Det är därför viktigt att den anställde rapporterar brister och risker till arbetsgivaren. Skador från till exempel tunga lyft är vanligt bland personliga assistenter. De vanligaste besvären är i nacke, skuldror och rygg. För att undvika besvär är det viktigt med fritt arbetsutrymme och tillräckligt breda dörröppningar. När en vårdtagare ska flyttas från ett ställe till ett annat krävs förflyttningshjälpmedel. God kommunikation med brukaren är också viktigt för att minska den fysiska ansträngningen vid tunga lyft. Många personliga assistenter blir hotade i sitt arbete. Slag, bett, knuffar och sparkar förekommer också. Förutom en påtaglig skada kan hot och våld göra att man känner sig rädd, får fobier och svårt att sova. En förebyggande åtgärd är att arbetsgivaren undersöker vilka situationer som kan bli hotfulla och se till att arbetsmiljön görs säkrare. Den anställda ska också få utbildning och instruktioner som gör arbetet säkert. Att vara ute på vägarna är en del av arbetet som man kanske inte tänker på. Det handlar om att ta sig till och från vårdtagarna med hjälp av bil eller cykel, men också att följa med vissa vårdtagare när de kör bil. I det sistnämnda fallet kan till exempel vårdtagarens bil utgöra en risk om den är i dåligt skick. Läs vidare: http://www.prevent.se/sv/Arbetsmiljoupplysningen/Yrken/Personlig-assistent/ Huvudsidan där man även kan söka på andra jobb. En hel del bra info angående vilket fack man kan vända sig till osv... http://www.prevent.se/arbetsmiljoupplysningen
I det sistnämnda fallet kan till exempel vårdtagarens bil utgöra en risk om den är i dåligt skick. Den meningen tycker jag inte om, vad får dig att tro att inte funktionshindrades bilar inte är besiktigade osv???
Hittade en icke-kommersiell sida om arbetsmiljö, som de som är intresserade kan surfa lite på . Innehåll bla detta... Vad är psykosocial arbetsmiljö? Den psykosociala arbetsmiljön omfattar det mesta i vår arbetsmiljö som inte är fysiskt, till exempel buller, kyla eller farliga maskiner. Den handlar om sådant som att ha en trygg anställning, möjlighet till personlig utveckling i jobbet eller hur kollegor samarbetar. Problemen inom det här området kan vara konflikter i arbetsgruppen, mobbning, diskriminering, brist på uppskattning och otydligt ledarskap. Den psykosociala arbetsmiljön berör särskilt två andra ämnesområden på Suntliv, Ledarskap och organisation samt Stress. Den psykosociala arbetsmiljön är svårare att reglera och beskriva än den fysiska. Den handlar ju om trivsel, rättvisa och enskildas upplevelse av att trivas på jobbet. Arbetsgivaren har ansvar för den psykosociala arbetsmiljön enligt arbetsmiljölagen. Det innebär bland annat att förändringar som kan påverka den psykosociala arbetsmiljön, exempelvis en omorganisation, ska riskbedömas. Läs vidare: http://www.suntliv.nu/Amnen/Psykosocial-arbetsmiljo/ Huvudsidan: http://www.suntliv.nu/Om-Oss/Om-suntlivnu/
Enklare att anmäla arbetsskador 2011-12-13 Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan lanserar idag en ny webbplats där arbetsgivare på ett enkelt sätt kan anmäla arbetsskador och tillbud. Webbplatsen: http://www.anmalarbetsskada.se har tagits fram gemensamt av de två myndigheterna. – Syftet med vår samverkan är att skapa ett modernt verktyg som underlättar för arbetsgivare att anmäla arbetsskada och tillbud, säger de två generaldirektörerna Dan Eliasson, Försäkringskassan, och Mikael Sjöberg, Arbetsmiljöverket, i en gemensam kommentar. Arbetsgivare är enligt lag, Arbetsmiljölagen, skyldig att utan dröjsmål anmäla dödsfall som följd av arbetsolycka, allvarlig arbetsolycka som lett till personskada och tillbud som kunnat leda till personskada. Omfattas den skadade av den svenska socialförsäkringen, ska en anmälan också göras till Försäkringskassan, som handlägger ersättning enligt Socialförsäkringsbalken. Tidigare behövde man således anmäla händelsen till båda myndigheterna. Nu slippar anmälaren dubbelarbete och kan koncentrera sig på att fylla i hela anmälan via nätet. – Det här förenklar inte bara arbetsgivarnas kontakter med våra respektive myndigheter utan minskar också deras administrativa kostnader. Det är ett led i vårt arbete att förenkla för människor och företag, säger Dan Eliasson. Läs vidare: http://www.av.se/pressrum/pressmeddelanden/2011/36215.aspx Här är webbplatsen man kan anmäla på: https://anmalarbetsskada.se/
Här är lite tips om hur man kan arbeta fackligt. Man kan säkert applicera samma tankegångar någorlunda oavsett vilket fack man är engagerad i... Veckans tema: Kartlägg din arbetsplats "För att kunna förändra måste vi först veta hur saker ligger till. En grundlig kartläggning av arbetsplatsen är ett kraftfullt verktyg för den som vill nå resultat i sitt fackliga arbete, skriver Jan Abrahamsson, facklig organisatör i Stockholms LS. Om du vill förändra din arbetsplats är det första du ska göra att kartlägga den. Alla arbetsplatser, oavsett om du jobbar på en fabrik eller är anställd på ett bemanningsföretag, formas av olika styrkeförhållanden mellan arbetsköpare och arbetare, som konstant är i förändring. Från arbetsköparens sida handlar det om att ha kontroll över en arbetsplats och få oss att arbeta så effektivt och billigt som möjligt för att maximera ägarens vinstmarginal. Som verktyg använder arbetsköparen i dag sig av olika managementmetoder som har som syfte att både dressera arbetarna på arbetsplatsen och organisatoriskt effektivisera verksamheten. För att över huvud taget kunna påverka och organisera din arbetsplats bör du först kartlägga den. Syftet med kartläggningen är att du ska få både en ökad medvetenhet om din arbetsplats och ett verktyg att påbörja organiseringsarbetet. Okunskap är ett handikapp och kunskap är makt – två olika begrepp som understryker vikten av detta arbete. Man kan dela upp kartläggningsarbetet i tre olika faser. I fas ett undersöker du tre olika undergrupper. Grupp ett: ägare, andra intresseorganisationer och underleverantörer. Grupp två: arbetsplats och branschkunskap. Grupp tre är dina arbetskamrater." http://www.arbetarenzenit.se/veckans-tema-kartlagg-din-arbetsplats/
absolut inte störande, bara nyfiken på din tanke. tack för svar.
Hej, Jag är egen arbetsgivare för mina assistenter och undrar vilka arbetshjälpmedel man kan få om man är både sökande och egen företagare? . Jag tex behöver en sån höj-sänkbar arbetsbord de brukar kosta mer än vanliga arbetsbord. Kom gärna med råd och tips. Tack!
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh