Läste på ett annat forum att assistanskommittén offentligt har gått ut och informerat brukarorganisationerna att förslaget skjutits upp två-tre år. Nån som hört nåt? på assistanskommitténs hemsida framgår bara att de bytt namn till LSS-kommittén och ska vara klara senast mars 2008. Är ju lite intressant att veta...
Till sidans topp
Jag har assistans med 599 tim / mån from 1 jan De ska läsa av mina tim 30 juni Eftersom jag fick nytt beslut from 1 jan men först besked i mars så har jag retro tim jan -mars Bryr sig fk hur jag delar upp mina tim/mån? DVS räknar de endast att det stämmer på en 6 mån period, dvs i mitt fall jan tom juni Jag läste ngt om 10 % - 10%+ men fattade inte det riktigt Jag vill ju gärna få ut mina timmar nu innan 1 juli så det blir många tim nu i april tom juni
Det verkar konstigt tycker jag att du fick beslutet först i mars när det togs redan i januari. Det vanliga brukar väl vara att beslutet gäller från den månad du fick ta del av beslutet (mars i ditt fall). Var har beslutet varit varit någonstans från januari till mars. Hur som helst du har en avräkningsperiod som löper under 6 månader (januari till juni i ditt fall). Under den perioden kan du förbruka dina timmar nästan efter tycke och smak. Jag vet dock inte hur det är med ev jourtimmar hur de ska förbrukas om det inte går åt under ordinarie jourtid. De 10 % + eller - du du har läst om är att du under en månad inte får avvika mer än 10% från din grundtilldelning då kan det bli avräkning tidigare och då blir du av med de timmar du inte har använt direkt alternativt om du ligger över 10% över grundtilldelningen under månaden så får inte din assamordnare betalt från fk för de timmarna som ligger över 10%. Men efter ordniarie 6 månadersperiod så bör du ligga på +-0 eftersom man blir återbetalningsskyldig för de timmar man inte använt och man fåt inte betalt för de timmar som ligger över de tilldelade även om den ligger inom 10%. Så vid ordinarie avräking (6 mån) gäller +-0-% ´för att vara på säkra sidan.
Vilka olika kollektivavtal finns det till personliga assistenter? Jag känner till PAN, HÖK, KFO, KFS. Finns det flera? Och hur får man tag på dem? Är lite nyfiken på skillnader och likheter.
Vårdföretagarna har jag hört om.
Du kan nog hitta några på internett men om du är med i Kommunal kan du gå till din sektion. Mycke möjligt att de har de avtalen hemma. Mvh Ingela
Jag är brukare och således inte med i Kommunal. På nätet har jag letat...
Är du inte med i något koopertaiv?
Hur många det finns vet jag inte dock vet jag att de är svåra att få tag på. De jag läst är de du nämnt och de är rätt lika utom PAN.
Hur påverkar den nya arbetstidslagen dig och dina PA? För min son har det blivit avsevärt sämre. På grund av för få PA blir han utan assistans i 3½ dygn i februari månad. Jag tar hand om honom så han klarar sig men utan att kunna använda sina timmar eftersom jag inte får ta betalt då jag inte får arbeta fler timmar enligt lagen.
Det ska ju hans bolag ha fixat så att hans schema fungerar och att det finns assistenter nog.
Jo precis, det är arb giv ansvar att se till att det finns assistenter för brukarens behov... Tala med er ass samordnare o det måste de fixa, det är ju det de har bet för ..
Svar till er båda, KarinSch och Lotta. Svårigheten för min son är att få personal som klarar hans olika behov samt att lyssna på honom och göra som han säger. Som PA måste man kunna 0 ställa sig själv - det tycks vara en otrolig svårighet. Vi har haft PA sedan maj 1994 med inriktning på att jag sakta skulle kunna dra mig tillbaka med ålderns rätt. Det har ännu inte lyckats. Jag vet att många som måste ha jour om nätterna har än större problem nu med den nya arbetstidslagen.
Men det du säger är ju självklart. Det är anordnarens sak att lära assistenterna förstå och följa det Mats vill. Varje ass ska ju utbildas utifrån Mats önskemål, är det inte så ska han ställa större krav på anordnaren. Jag har ju jour på nätterna och om jag inte lyckas få ordning på schemat så ska ju anordnaren hjälpa till. Jag tror att ni är för snälla och låter andra bestämma. Hojta om ni vill ha hjälp med utbildning för assarna, sånt fixar jag gärna. Tack för dekalerna, ska se till att alla i Mättinge köper en, minst...
Är det någon som har fått problem med den nya arbetstidslagen? Min son missar assistanstimmar på grund av att vi inte har tillräckligt med PA och vi andra måste rätta oss efter lagen med 11 timmars vila mellan arbetspassen och en sammanhängande ledighet i veckan om 36 timmar. De som har PA med nattjoutjänst har stora problem.
Vi har lyckats få rätt på allas schema hos oss (45 medlemmar) med undantag för 3 timmar fördelat hos 2 medlemmar och det låter vi passera. Fast vi började planera scheman med våra medlemmar redan i oktober. Ingen har behövt nyanställa utan det har fungerat bara med ändringar så vi är nöjda. Fast det räcker ju med att någon måste jobba extra en dag för att det skakrångla till det.
Jag har fått i hop det bra, har dock små tjänster, har dygnet runt på 5 assistenter
Jag har inte gjort några ändringar alls. Tycker den nya ATL verkar kass på alla sätt. Var väl ingen som klagade tidigare.
Det var kansske ingen i din närhet som klagade men det hela bygger ju på ett Eu-direktiv (början av 90-talet) som Sverige inte velat följa utan menat att våra kollektivavtal reglerar arbetstiderna. Om du inte bryr dig om nya atl, vad säger du om ngn vill kolla dig? Vilket avtal följer du?
Jag har enskild firma för min assistans. därför omfattas jag av "Lagen (1970:943) om arbetstid m.m. i husligt arbete". Påverkas därför inte av "nya arbetstidslagen". Så för tillfället måste jag inte göra några ändringar. Varför är du anonym?
ok, men du har alltså inte något kollektivavtal... isf hade ju atl gällt även om du har ensk firma. Men om jag förstått rätt ur IfA:s senaste nyhetsbrev så måste man som "avtalslös" egen arbgiv följa Lag om arbetstid mm i husligt arbete plus minimidirektiven i EGs arbetstidsdirektiv om t ex dygnsvila på 11 timmar per 24-timmarsperiod, sammanlagd arbetstid på max 48 timmar per vecka etc.. (Allt enligt TCO-LO:s rättsskydd). Du har alltså egentligen mer att följa om du nu inte har ngt KAV. Dessutom tappar du möjligheten att använda dig av kollektivavtalade undantag som ex KFO:s medlemmar har. Exvis vid resor. Varför jag är anonym.. Helt enkelt för att jag ville vara det. Eftersom den möjligheten erbjuds så tänkte jag att det borde väl vara ok att använda den.
Hur lång sammanhängande period kan en ass vara hemma med sjukt barn? En av mina assar har varit hemma i 3 dagar under samma vecka och jag känner lite osäkerhet ang detta
Samma som vid sjukskrivning, efter 7 dagar måste man ha läkarintyg på barnets sjukdom.
Tack för ett snabbt och tydligt svar. Känns skönt att det finns folk här som har mer kunskap än jag själv har i detta ämne
Hur menar du? Är barnet sjuk så är det ju... men, det borde väl stå på FKs sida, de är ju de som betalar ut VAB-pengen...
Hur länge kan man vara sjukskriven? Ett ex. en pa har varit helt sjukskriven i ca 1,5 år härifrån sen föräldraledig i ca 1,5 år o nu sjukskriven 75 % tom 4 april.. När gör man en bedömning om arb tagaren kommer att bli helt arb för eller inte, dvs då få ngn form av sjukers istället..
Eftersom hon haft paus i sjukskrivningen under föräldraledigheten räknas det ju som ny period, och eftersom hon inte är helt sjukskriven måste man inte göra någon rehabutredning efter fyra veckor, så i princip kan det dröja 2 år från första dagen i sjukskrivningen i denna perioden. Men om du anser att det stör dina rutiner och ditt liv så ska ditt koop ta itu med det och kalla henne på rehab i alla fall. Är det problem så får man säga upp under sjukskrivning fast man måste göra en omplaceringsutredning först.
Tillslut kan väl FK döma ut? Att nej, nu får du ej mer sjukersättning. Och då är det väl fritt fram att säga upp, om hon inte återgår till arbetet? Hände nämligen en bekants bekant...
Japp, men om de faktiskt tror att man är sjuk tar det ca 2 år innan de börjar med sjukbidrag.
Rehabiliterings insatser ska göras så tidigt som möjligt och på ett tidigt stadium så man kommer tillbaka så fort som möjligt. Inte vänta i 2 år som karin skriver. Det stog inte ngt om varför personen var sjukskriven. Arbetsskada eller? AG har ett rehab ansvar och se till att personen kommer tillbka och förhoppningsvis går det långt innan uppsägning. Är assistenter slit ut och släng??? Ingela
Nu var inte frågan när man ska börja med rehab utan hur länge någon kan gå sjukskriven. Om man pga arbetets art inte kan återgå till arbete eller om ens sjukdom gör att man inte kan rehabiliteras så hjälper det ju inte med arbetsgivarens rehabiliterings försök. Självfallet är inte assistenter något man ska sliya ut och slänga bort men om det är för tungt för den sjukskrivne, man kan faktiskt vara med om olyckor som skadar rygg eller få sjukdomar som gör att man inte kan fortsätta som assistent. Det är ofta ett tungt yrke att vara assistent oavsett om man har hjälpmedel så är det ju inte alltid man kan få med dem eller ens få in liftar på alla ställen och då fungerar det inte med assistenter som inte kan utföra sitt arbete. Om då arbetsgivaren inte kan omplacera och FK/AF gör inget förrän läkare anser att den sjuke är frisk nog så kan sjukskrivningen bli upp till 2 år, därefter bedöms man utifrån sin totala arbetsförmåga och om det då anses att man inte kan arbeta alls får man oftast det som förr kallades sjukbidrag under två år och därefter gör man ny bedömning och om man fortfarande inte anses arbetsför får man det permanent.
Du menar sjukersättning.... Tidsbegränsad sjukersättning. Ag ska förebygga att personal blir skadade på arbetet och då gäller Systematiskt arbetsmiljöarbete. Är det så att man inte alltid kan använda liftar och det är trånga utrymmen skall en riskbedömning göras så att inte personal skadas och blir sjukskrivna. Kan man inte åtgärda direkt får man göra en handlingsplan. Ingela
Jovisst, allt sådant går ju och fixa hemma men man kan inte ordna en handlingsplan för hur toaletten ser ut där faster Johanna ska ha sin bröllopsfest eller hur de sk handikappanpassade rummen som man bokat på Mallorca en vecka ser ut. T.o.m. i Sverige har jag beställt anpassade rum och när vi ablänt kom inte ens rullstolen in i badrummet, men räcken var där alltså ansåg de att det var anpassat. Det är faktiskt så att oavsett hur mycket man försöker fixa arbetsmiljöfrågor så måste funktionshindrade kunna få hjälp var de än är och allt kan inte planeras eller förutses. Sen blir faktiskt människor sjuka och skadade av andra skäl än sitt arbete, de flesta skador uppkommer på fritiden.
även om man skadar sig på fritiden ska man tillbaka till sitt arbete som kanske får anpassas. Men arbetar man som pa är det ju inte lätt att göra det eftersom arbetsplatsen inte är så stor. Ingela
Du måste ju inse att det ibland är väldigt svårt för en sjuk/skadad assistent att komma tillbaka till sin brukare, man kan inte anpassa bort brukaren och enl. LSS får man inte göra inskränkningar i brukarens liv. Det går t.ex inte att ta tillbaka en assistent som blivit allergisk mot hundar om assistentens brukare har hund. Om assistenten har skadat ryggen i en ridolycka så kan den assistenten inte mera arbeta hos någon som behöver flyttas rätt i rullstolen 50 ggr per dag, vissa moment är omöjliga att göra med hjälpmedel och man kan inte ha en extra assistent som är som gubben i lådan och dyker upp vid behov utan att kräva lön. Det är fullkomligt självklart att man som arbetsgivare och även som arbetsledare gör sitt bästa för de som blivit långtidssjuka, men om de inte kan utföra sitt arbete så kan man inte garantera assistansen för brukaren eller hälsan för assistenten. Tack och lov är de flesta assistenter tänkande människor som själva är rädda om sig och de känner själv när de inte kan förtsätta det arbete de har, likaså gör ju FK alltid en bedömning tilsammans med arbetsgivare och läkare om det är lämpligt att fortsätta som assistent, så gör man inom alla yrken det är inte någon skilnad här bara svårare att förändra arbetsplatsen, kan liksom inte ta bort brukaren.
Nej vi som brukare kan inte anpassa vårt liv eft ngn assistent som inte kan utföra vissa arb upp Det är ju skillnad på arb o arb, säg på en affär kan man kanske anpassa att just den anställde med ryggbesär inte behöver lyfta tunga varor men som pa måste man uppfylla krav på arb upp annars har vi inte rätt att leva enligt LSS
Jag förstår mycke väl vad ni menar. Blev i nov ryggopererad för diskbråck och ska tillbaka till arbetet och i början får ha det lite "lättare". Men är era ass anställda direkt av brukaren eller av kopperativet? Kopperativet ha kanske möjlighet att omplasera? Ingela
Är övertygad att mitt koop gör sitt bästa för att omplacera men att ha ha ryggbesvär är ingen " hit" när man är pa då man kan inte undvika förflyttningar etc. Men visst man måste gå igenom arb situationen väl, typ att det finns lyftar etc......
Nej, de är anställda av oss men varje brukare väljer ju sina assistenter så det man kan göra är att berätta för de som söker nya assistenter att det finns en som behöver byta arbetsplats men det innebär ju inte att de trivs ihop eller fungerar. Jobar du som assistent? På vilket vis kan du ha det lite lättare utan att det inverkar negativt på din brukare i så fall, alla tips välkomnas men de ska vara genomförbara och icke kränkande för brukaren. Denna lever hela sitt liv med assistans och har ofta en massa andra beskymmer som man måste ta hänsyn till och kan inte belastas med saker som gör livet ännu komplexare.
Jag jobbar på en gruppbostad med yngre som är självgående och är nästan aldrig ensam. Så därför kan jag börja arbeta annars hade jag inte fått det.
Det är ju det som är så stor skillnad, på en gruppbostad är man alltid flera anställda. Vi som har assistans har -oftast- bara en assistent och om den inte kan utföra sitt arbete blir vi strandsatta.
Ja, en gruppbostad är mer en arbetsplats i den meningen, även om de boende har egna lägenheter så har säkert personalen sitt, rätt stora utrymme. Kanske med gemensamhetsrum för de boende. De boende har kanske mer rutiner, pga att de måste ha det för att orka vardagen, och reser kanske inte lika mycket som vi med assistans kan göra. Och då är det lättare att följa SAM etc. Vi med assistans har lagen på vår sida att välja vilka vi vill ha inpå oss, och då kan knappast företaget eller kooperativet tvinga på oss någon. Kommunen är säkert ett undantag... Vi har också relativt få anställda hos oss, och en långtidssjukskrivning är mycket svårare att vikarietillsätta. Speciellt om man inte kan säga ett exakt datum, och det förlängs och förlängs...
Då är det ju viktigt att se till så att arbetsmiljön är säker för ass så de inte skadar sig på arbetet..... SAM ska ju följas även om det är i enskilt hem......
Hur har det funkat för er som har assistans och långa pass med sovande jour med den nya ATL?
26 timmar i sträck är ju ok, oavsett jour eller ej... så det funkar ganska bra. Vid resor blir det krångligare. Fuska med timrapporter blir väl vad man får göra...
Har pigga assistenter då de sover 8 timmar per natt, har väl väckt dem två ggr på 2 år om mina hundar varit sjuka och behövt ut i trädgården.Har bara pass som är från 13 tim till 40 tim.Ingen vill ändra och inte jag heller.Om det blir blir schemaändring så säger de upp sig då de har jobbat så här i 2,5 år.Vet ej hur jaglöser detta?
Måste du ändra då? Är det något som krockar med ATL? Får de för många jourtimmar kanske?
Ja då dygnsvilan måste vara 11 tim och jour räknas som faktisk tid.Om man arbetar 40 timmar på ett pass så måste man gå hem efter 35 tim eller få 5 tim mindre i plånboken.
Ahaa, 40 timmar.... Ja det blir nog väldigt svårt! Sen finns det ju begränsingar hur mycket jour man får ha också...
Grejen är väl att det knappast hjälper om de slutar. De kan ju inte få dessa arbetstider någon annanstans heller. Lagen gäller ju alla. Ring arbetsmiljöverket och kolla om ni kan få dispens eller nåt. Värt ett försök.
Kan du inte schemalägga dem på 24 timmars pass då? Har du brytpunkt t.ex. kl. 20.00, så har de vila före passet. Börjar kl. 8 och jobbar till 20.00. Fortsätter jobba till kl. 8.00 och går hem och vilar. Det är ju ett mellanting mellan 13 och 40 timmar?
kanske kan du omvandla jouren till aktiva timmar? En av mina pa jobbar inte jour längre, hon har valt att ha "3 h ledigt" under varje dygnspass, 4 jourtimmar blev 1 h aktiv tid. Detta är hennes eget val som hon gör av ekonomiska motiv. Många kommuner gör ju samma sak...
Fast... är hon då hos dig 24 timmar?
Ja alla är här mer än 24 tim.
Men hur gör ni med detta??? Citat ur tidningen SHT. Arbetstiden för nattarbetande får under varje perjod om 24 timmar inte överstiga 8 timmar i genomsnitt under en beräkningsperiod om högst 4 månader. Så som jag förstår det så kan inte den som jobbar natt jobba sammanhängande mer än c:a 8 timmar. Vore även glad för ett förtydligande om jag har fel. mvh Harry
Jodå! Jag kan lagen. Men att försöka att praktisera den med PA´s och brukarens önskan om arbetstider är en helt annan sak. Dom jobbar både dagar och nätter och vill helst fortsätta med det schema dom har. Men det går ju inte Problemet uppstår när dom vill jobba t.ex kväll-natt eller natt morgon. "vaken Natt" 8-10tim/24timmars period. Jag vill bara bolla lite tankar om hur jag kan få dom flesta som jobbar nöjda. Trodde man kunde använda forumet till det utan att bli hackad på. Nya ATL har verkligen rört runt i grytan, missnöjda Brukare och PA p.g.a alla ändringar som måste göras. Men som tur är har vi vetat detta innan så att vi har budget för ökade kostnader för fler PA för bl.a resor. I dagens budget så blir 1-5kr/ass-tim mest löjliga siffror ur brukarens perspektiv.
Men... var är problemet med kväll-natt, eller natt-morgon? Jag har vaken natt... de jobbar mer än 8 timmar i sträck. 816 timmar på 4 månader är mer än heltid... Iom att du inte förstod hur man ska räkna nattarbete så tycker inte jag att man har helt koll på lagen. Se det inte som att ni blir hackade på... se det som att ni ska se till och bli bättre på det, så får ni fler nöjda kunder...
sorry skulle vara månaden
Du får bara jobba 40 tim/vecka eller i genomsnitt 48tim/ som max. 816 tim i mån. gör i genomsnitt 51tim/vecka. det blir för mycket enligt lag.
Nja... det blir om man räknar exakt 47,4 timmar i veckan... Det är mer än 16 veckor på 4 månader... Jag skrev dessutom att denna paragraf ska läggas ihop med resten... Redigerat 2007-02-18 15:49
5 § Den ordinarie arbetstiden får uppgå till högst 40 timmar i veckan. När det behövs med hänsyn till arbetets natur eller arbetsförhållanden i övrigt, får arbetstiden uppgå till 40 timmar i veckan i genomsnitt för en tid av högst 4 veckor. Veckan räknas från och med måndag, om inte annan beräkning tillämpas på arbetsstället. 6 § Om det på grund av verksamhetens natur är nödvändigt att en arbetstagare står till arbetsgivarens förfogande på arbetsstället för att vid behov utföra arbete, får jourtid tas ut med högst 48 timmar per arbetstagare under en tid av fyra veckor eller 50 timmar under en kalendermånad. Som jourtid anses inte tid då arbetstagaren utför arbete för arbetsgivarens räkning.
Men... jag vet allt detta! Jag kan varenda paragraf utantill... Vad försöker du säga?
Om jag hade haft ett företag som skötte min assistans, och inte hade bättre koll på ATL än sådär - så hade jag blivit nervös. Jag hade anlitat en konsult om jag vore er. Jessma och Becky verkar kunna sin sak!
Vi har folk som har koll på det!!!!! Det är bara att jag också vill få koll på det, och även få tips om hur andra löser det. Jag är bara anstäld av företaget, jag håller på att plugga igenom allt nytt som kommit men vissa grejer går bara runt i skallen på mig. Och jag tror nog att det är fler som råkat ut för det, särskilt när det medför missnöjda PA och brukare som måste göra om sina scheman som dom annars är nöjda med. Jag som arbetsledare och kundansvarig försöker att hitta den bästa lösningen för alla parter. Våran schema funkar men jag har viss önskemål från anstälda som jag försöker tillgodose. Att bolla siffror och uppgifter är ett bra sätt att komma ur härvan man har i skallen. Jag har fått hjälp redan här i dag, det tackar jag för. Mina inlägg var kanske konstiga men jag fick svar på det jag behövde så jag är jätte glad Så tack Jessma och Becky. mvh Harry
Becky och jessma konsultar gärna...Vi har många universitetspoäng i både juridik och ekonomi... Gratis för alla brukare och privatpesoner, dyrt som satan (en bra konsulttjänst kan vara värd ett par kronor) för assistansbolag som inte kan läsa lagar...
Jo det är jag det med. Jag har en del att stå i. Jag är även : PA Anhörig x2 Arbetsgivare Kundansvarig Arbetsledare Men jag är inte ensam i företaget, Jag har inte mycket av rena adm. jobb. Och jag är inte ägare av företaget, bara anställd. Redigerat 2007-02-19 17:31
Då... är du ägare av nåt annat företag alltså? För annars är du ju inte arbetsgivare...
Stopp stopp, det här forumet handlar inte om en enskild person. Ta det mellan er privat isf.
Hej. Jag har ledsagning enligt LSS hos min kommun och mina ledsagare går under PAN avtalet. Vet någon om där i det står något som gör att inte ATL gäller? Sen har jag hört av frågan om LSS ska helt undantas lagen ligger på kommunförbundets bord för att tas upp och granskas. Den paragraf som då skulle göra så att det undanstas är §2 p1 i den nya ATL. Tacksam för info, tankar o idéer
Det stämmer - ATL gäller inte. PAN avtalet styr arbetstiderna.
Ok då har min kommun tolkat fel. Men är det så ändå fast nya ATL kom efter nu gällande PAN? Var kan man läsa det PAN som gäller? Jag är nämnligen i sk. "strid" med kommunen vad som gäller och inte. Tack
Ooops! Mitt PAN-avtal är från 01 så jag kollade det nya och där står annorlunda: ATL gäller för personliga assistenter, som inte är anhörigvårdare. Förlåt att jag sa fel till dig! Skickar ett mail med paragrafen i, så kan du tolka själv.
Här är en länk till PAN07. Det står om just detta på sidan 10 paragraf 5. http://www.skl.se/artikeldokument.asp?C=1082&A=49631&FileID=185564&NAME=PAN+07.pdf ATL gäller för timanställda PAN-are, men inte för anhörigvårdare. Men varför det är så kan jag inte förstå. I alla fall inte motiveringen att arbetet klassas som okontrollerbart.
Dagens ledare i DN handlar om hur många av landets kommuner inte lever upp till LSS. "Sveket mot handikappade" http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=573&a=613742 Det är inte är så förvånande, men man blir ändå upprörd.
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh