Jag har testat en ny dyna och blev positivt överraskad. Jag tänker behålla dynan fast jag var mycket tveksam till den när jag först provade den. Det är en StimuLITE som säkert flera av er andra har. Jag har inte velat haft denna förut men nu var det dags för ny dyna igen och jag gav den en chans. Det verkar vara så att man måste sitta på den någon dag innan man vill ha den Hur upplevde ni andra som har StimuLITE dynan från början?
Direkt kändes den hård men efter några timmar så kändes den bra. Mycket mindre vinglig än roho enligt mitt tycke. Nu var det länge sedan jag hade roho men jag avböjde den just pga att jag upplevde den för vinglig. Har du inte testat stimuLITE så gör det.
tack. Ska absolut testa den.
Usch... den där hade jag ett tag... fastnade liksom i den o fick ont i höfter o jag vet inte vad. Tacka vet jag mitt gummerade tagel...
Vill man sitta mjukt kan man också välja Variolite:s Evolution som är kanon go men lite svettig på sommaren. Det krävs att man har ett extra överdrag. Jag har en sådan dyna också att byta av med. Bra att ha lite olika underlag för baken
Till sidans topp
Är det någon som har erfarenhet av Panthera U2 Light? Jag ska troligtvis beställ en ny stol om några veckor, och nu är jag intesserad av att få höra vad andra användare tycker om U2 Light För närvarande ar jag den "vanliga" U2 och jag trivs bra med den.
Jag har testat den några gånger och tjatar just nu på min AT om en sån (annars sparar jag ihop till den). Jag tycker att den är mycket smidig och så, känns just som ett substitut för gångförmågan eftersom det inte känns som om man dras runt med en massa extrakilon. Men min åsikt om lättheten är kanske inte den man ska lyssna mest på eftersom allt är lättare än min nuvarande som väger 15 kg. Men viktskillnaden från den vanliga U2an är ju också ett faktum. Men om man haft en vanlig U2 kan det kanske vara jobbigt med de minskade inställningsmöjligheterna.
Jag kan inte få light! Eller det skulle vara mycket svårt. Jag har inte bil eller tillgång bil. I färdtjänst är det ju en annan som lastar i och ur. Jag rullar inte ute själv. Och utan möjlighet till körhandtag så sitter jag still. Det kan jag göa i vilken stol som helst Jag sen behöver jag tipsskydd. Men den vanliga U2-an är ju rätt go den oxå. Kanske får jag en sån, med bakåtbockad tjejrygg, 40 cm högt! Jag testade U2 light och vanliga U2 omlott. Och visst är det körskillnad. Men en stor del av skillnade är att det är spoxhjul! Så kan man få det på en vanlig U2 så vinner man en del köregenskaper Så kör man ute själv, men behöver körhandtag eller tipsskydd kan SPOX vara bra hjälp!
I min kommun får jag allt jag pekar på så......ja, jag fick SPOX med. Dom är jättebra och snygga. Fick dem för att jag har problem med axlarna, och för att jag ville ha det lättaste som finns då jag tar isär stolen när jag kör bil.
Men nu när kommunens AT kommer att åka på min nästa attack dvs när jag är klar med mina 2 överklaganden SKA hon se till att jag får mig en U2light. Annars måste jag kanske gå ut i media med mitt nuvarande 15 kg´s plåtskrälle med trasiga länkhjul och lösa drivhjul. DÅ blir det troligen fart på saker och ting. Hon har nämligen inte hört av sig än på ett par veckor, så jag tror att hon försöker vänta ut nästa olycka. Redigerat 2006-06-27 21:03
Jag kommer att göra ett försök. U2 light är ju det bästa av det som man kan få i Sverige, så...
Hade jag bott i Danmark hade jag haft en Wolturnus W5 som endast väger 6 kg och som är mycket bättre än Pantheras stolar, men Sverige accepterar inte en fri marknad på hjälpmeelsfronten.
mycket lättare när man har kronisk värk, det går att anpassa den i all evighet och den har fastsvetsade sidoskydd om man önskar det.
I flera landsting och kommuner måste man faktiskt köpa/hyra sådana hjälpmedel själv. Hos mig är det kryckor, TNS-apparater, ortoser om inte diagnosen kräver just den specifika ortosen. I mitt fall kan jag få handskenor (som jag inte kan använda när jag kör rullen), men inget stöd till knäna, nacken eller fotlederna. Det Berghman pratar om här är inte att alla måste köpa hjälpmedlen själv, men att hjälpmedelscentralerna och de olika landstingen släpper fram andra hjälpmedelsföretag på marknaden. Vill man ha en rullstol som finns i ett annat land istället för just den man erbjuds ska man kunna få det. I Danmark där hjälpmedlen också är gratis är marknaden fri, man kan alltså få den stolen som passar bäst till den unika individen bland alla de olika hjälpmedelsföretagens stolar och modeller. Redigerat 2006-07-02 18:13
Lyfter tråden igen, någon som använt en light ett tag nu och kan ge för och nackdelar? Jag fick min U2 för ca 8 månader sedan och gillar den inte alls, sitter skitdåligt. Har funderat på om den inte är för stor men hade inget att jämföra med. Jag fick aldrig någon utprovning utan 2 arbetsterapeuter kom hem till mig, de tyckte jag skulle ha en swing så jag kunde ställa mig upp lättare... så det gick inte att bolla frågor och provsitta något annat. På hjälpmedelsmässan igår pratade jag med en från panthera och fick testa en light i 39storlek istället för den 42 stol jag har och det blev sån skillnad i sittandet. Rullade en sväng och stolen kändes mycket mer lättrullad och gav snabb respons. Den här var med 25tums hjul, jag har 24 på den stol jag har nu och det känns hela tiden som om jag inte får bra drivfas, speciellt inte med en lite högre dyna än deras standard 2.5cm. Är muskelsvag i armarna så varje liten hjälp är viktig, sen blev det ju så att hjulen kommer närmare kroppen med en smalare stol och det ger mer kraft. Så jag ska ta och börja bråka med AT:n om jag nu kan få en. De vet väl vad som väntar och drar ut i det längsta med att tilldela mig en ny lekkamrat... Jag lyfter stolen in och ur bilen själv i bagageluckan och går till förarsätet, oftast måste jag plocka isär stolen för vi har ingen kombi. Men med en lättare stol kanske jag klarar av att plocka isär stolen från förarsätet och lyfta in den. I dagsläget är det lite för tungt. Jag har handtag på nu, men som vi pratade med killen från panthera så är det så sällan jag får knuff, uppför en backe från garaget och någon gatkant här och där. Men jag har ingen assistans eller ledsagning så oftast är jag själ. Med en lättare och bättre anpassad stol så klarar jag troligen myckt mer själv. Men är det något man ska tänka på? Såg att sidoskydden är utan skärm, hur funkar det i snö och regn, vet några som har andra specialgjorda sidoskydd, ska jag tjata om sådana också? Enda problemet för mig är att jag inte kommer överrens med enhandsbromsen och det verkar inte gå att ha höga vanliga bromsar på den, men då tar jag att det är lite krångligare att bromsa.
Finns ju ett flertal tillverkare som säljer "aktivstolar".Många modeller är dock inte upphandlade av landstingen. Tycker "brukarna" borde ha mer att säga till om. Lite konkurrens skulle knappast skada.
Man kan få det ändå, om man har bra skäl. För otroligt många år sedan var jag den första i Ängelholm som fick en Panthera, det fanns bara Etac och någon annan sort här, nu är Panthera den vanligaste stolen. Nyss fick jag en permo som inte heller finns i sortementet och jag har dessutom en stor ramp som tar 80 cm höjd liggande i bilen. Den finns inte heller men för att kunna hälsa på mitt barnbarn fick jag den. Det hade inte hjälpt om jag ville hälsa på min son, men att vara farmor och vara barnvakt och komma när han fyller år var skäl nog.
Jag ska få en helt ny stol på marknaden. Etacs nya ihopfällbara tiltstol. Om det beror på att Stockholm har fritt val, eller om de har insett att jag inte ger mig förrän jag får det jag vill, vet jag inte...
jo, jag tycker också det skulel vara underbart om man kunde få välja lite mer fritt. Jag vill ha en dyna som de inte har i sitt standardsortiment här. Testade att lyfta in lighten i bilen i helgen, var på träningsläger och en tjej som har en light åkte med mig så jag lyfte in den och min. Det är stor skillnad i vikten. min vanliga U2 måste jag se till att ha stöd så jag inte kan ramla, lighten var som att lyfta en påse luft ungefär. Tom. när det var lite trångt så kunde jag lyfta ner den och vrida mig utan att börja vingla. Så det ska jag använda som argument. Problemet med andra stolar som inte finns i deras sortiment är ju att det kan vara svårt att få prova. Här i alla fall så får man provköra i 1 minut och sen välja om den var bra eller inte. Det säger ju ingenting om det är vettigt att sitta i längre stund eller köra utomhus tex. Men det är bra jobbat alla ni som bråkar för att få andra modeller, själv är jag inte där än. Räcker att tjata för att få något vettigt överhuvudtaget.
Man får åka på mässorna och prova... eller besöka företagen...
jo, men hur mycket får man prova på en mässa, eller på företagen? Jag har bara varit på mässa 4 gånger och då inte varit ute efter något speciellt utan mer allmänt. Men som nu kollade jag på U2 light och provkörde lite och den kändes jättebra. Men säg att jag skulle behövt en annan rygg då hade den säkert inte känts bra alls. Nu var det som om den var inställd efter mig i rygghöjd, tippighet och hjulstolek. Om man åker till företag får man prova utomhus och i liknande situationer, har aldrig gjort det, kan man få prova i sin hemma miljö osv? Eller hur vet ni vad som är rätt? Jag blev överlycklig i helgen när jag kunde testa att lyfta in min stol och lighten i bilen precis som jag gör i vanliga fall med min och sambons stol, då kändes skillnaden direkt. Kunde prova nu efter ett hårt träningspass när kroppen är som sämst osv.
Personlig känner jag min kropp väldigt bra och vet av att titta på saker vad som kan funka och ej... På mässor... tja, det är väl bara att säga att man vill prova lite... fråga om de kan komma hem osv...
Håller med, när sambon skulle prova ut sin stol så tyckte man att han kunde testa med en 10cm högre rygg än den han trodde han behövde. Tur nog så var en från panhtera där och bytte rygg med en annan stol så han fick känna villken höjd han behövde. Men tydligen är man väldigt jobbiga att samarbeta med i östergötland, så därför var det bra att jag fått testa stol på mässa och nu haft chans att lyfta i och ur bilen och klämmt och känt lite i lugn och ro. Var gnäll på att om man väl bestämt sig så fick man inte ens byta rygghöjd om den inte kändes bra. Borde vara en självklarhet att ha en "ångervecka" eller att få prova och känna. Speciellt då man här inte får ha kvar sin gamla stol. Själv är jag rädd att det inte ska funka alls om jag byter stol, och då ha lämnat tillbaka den jag har så jag måste börja om på nytt igen med inställningar och kanske köra en som är ännu värre än den jag redan har. Så jag vägrar byta märke, kan gå över till light från min U2 nu när jag provat flera gånger och funderat, men något annat märke vågar jag inte även om det kanske finns något som är bättre. Fick chans att prata med en som haft sin stol i 2år och tyckte den var väldigt hållbar och fungerade jättebra.
Hej Har haft min u2 light nu i två år o är jätte nöjd det ända jag har haft problem med är framgafflarna som jag har kört sönder men det fixa dom genom att sätta på nya som iinte var borrade hål i // Lars
Idag ringde min trevliga AT från kommunen, hon hade pratat med ATn på landstinget och ingen av dem visste om ramper tillhör hjälpmedel man får kostnadsfritt eller om jag ska betala dem själv. Någon som vet?? Är det samma i alla kommuner eller landsting? Har ju läst att vissa fått och varifrån har ni då fått dem??
I Stockholm verkar man numer få. Från HMC. Själv köpte jag min för tre år sedan. Då var det inte alltför många som hade dem, så jag tror inte man fick det då (ibland orkar jag helt enkelt inte kolla upp saker). Nu har många det.
Någon som vet en bra sida där man kan se bilder på olika typer av ramper? Det verkar finnas hur många som helst ju.
Menade lösa, hopfällbara. Ramp på huset har jag, annars hade jag inte kommit in på 5 år och det hade varit himla obekvämt. Jag har gamla smala portabla ramper men de fungerar inte till elrulle utan bara till manuell rullstol.
Om jag får nya och hittar de gamla, de har varit undanlagda sen jag fick permobilen så jag vet inte riktigt var de ligger, så får du dem självklart.
De gick att lägga rampen på tvären. man blir lite bred bara har både joystik, nackstödsfäste o väska till drivelink där bak
Jag brukar sätta den på tvären, mellan ryggstödet och ventilatorn. Spänner fast den med spännband.
jag är precis på gång o skissar på ett fäste med tanke på att ventilator ska få plats. Har börjat använda den mer dagtid. jag har den i en väska som hänger i krokar på ryggstödet
Jag kommer inte ihåg namnet men det är en Breas av ganska ny modell med rundade kortsidor. Väskan är även den från Breas o har skyddande stålbur. tanken var att ha väskan på min "reserv" HD-stol men den passade lika bra på permobilen
Hm.... har oxå en hd-stol som reserv, även den med en platta. Kunde man ha ventilatorn i väskan vore det ju bättre. Plattan är lixom lite i vägen.
Vad är en hd stol? Kan man hitta den ngn stans, jag måste också ha en annan manuell rulle nämligen
här e länk till tillverkaren http://www.hantverksdesign.se/products.php?kategori=1 Men de har stannat i utseende på 70-talet. som reserv om permon pajjar. och smidig som en turistbuss på cykelväg
har precis fått min ramp från ATn. bor i Mölndal o rampen är från "guldman"
Visste väl att jag någonstans skrivit en fråga om ramper. Här kommer fortsättningen. Landstingets AT ringde tillbaka och meddelade att de inte beviljade ramper längre, men hon skulle i alla fall ta kontakt med kommunens AT för att vara säker på att inget ändrats. Kommun AT var just då en semestervikarie så hon kontaktade huvudATn i kommunen och det var helt klart så att inga ramper beviljades eftersom så många ville ha ramper!!!!!!!! Något förundrad över svaret (vad händer om för många behöver rullstolar) la jag på luren och släppte tanken. Tiden gick och min ordinarie AT kom tillbaka och en vacker dag ringde hon mig och sa -Du, det ligger en lapp här om att du behöver ramp till elrullen, tog inte ??? tag i det när hon vikarierade för mig. Jo, sa jag och berättade vad hon sagt. -Men varför behöver du ramperna sa hon, ge mig ett bra skäl så kan vi alltid gå utanför kommunens rekomendationer. -För att kunna komma till min son och hans familj, de har två trappsteg upp, svarade jag. -Vilken ramp vill du ha? sa hon. En från Guldman sa jag och förklarade vilken som jag trodde skulle fungera. -Jag återkommer, sa hon. Efter någon vecka ringde hon och idag har vi provat ut ramper, det blir precis dom jag ville ha, så nu kan jag komma in till mitt barnbarn och dessutom ta mig in i typ 10 000 fler affärer och restauranger, den tar upp till 50 cm och är jättefin. Hon är guld värd, min underbara AT. Dessutom lovade hon att fixa en kilramp till tröskeln vid ytterdörren hos dem också, det frågade jag inte ens om. Gissa vem som ska få en blomma bär jag får lön, för hon gör långt mer än vad hennes jobb kräver, dessutom är hon trevlig och ser på mig som en människa med mer kunskap om mitt funktionshinder och mina behov än vad hon har.
Det unnar jag dig Karin, skönt att ha en så bra AT Bra att du nu lätt kan besöka din son och alla affärer. Mina rampproblem ökar bara... Kommunen har beviljat att jag ska få en ramp till min ytterdörr, men de har inte hittat ut av vilken sort som blir bäst. De (ATn och Lunds två bostadsanpassningsproffs) har nu funderat i en månad sen vi hördes av sist och det gick inte för sig att låna ut en portabel sådan under väntetiden (lovade att ta in i den lägenheten och förrådet varje gång jag använt den så att ingen skulle kunna stjäla den). Skulle behöva en klon av din AT tror jag så att saker och ting också kunde ske i lilla Dalby.
Och vet du vad, de ramperna som jag kovade att du skulle få hade min man redan lämnat tillbaka eftersom jag inte kunde använda dem. Jag är så ledsen för du var den första jag tänkte på när jag hörde att jag skulle få en stor ramp. Dion AT verkar ju helblåst, hur svårt kan det vara att fixa en stationär ramp. Om jag hör eller ser om några ramper så ska jag absolut se till att du får dem. Önskar att alla hade en sådan bra AT som min, fast jag är ju 50 år och har kanske fått min beskärda del av knäppskallar under åren som gått. Kram
Jag har också lyckats få toppen AT i min kommun. Jag har aldrig bett om saker som jag inte behöver och använder men så fort jag behöver något så lyssnar de och hjälper mig. Det måste vara fruktansvärt att inte få denna hjälp som för mig är så självklar.
Jag hade faktiskt glömt allt om att du Karin sagt det, men nu när du påminner mig. Det är lugnt, både hemtjänsten och mina vänner är på ATn, så hon har nog ingen lugn stund. Det verkar vara väldigt svårt att fixa en stationär ramp eftersom jag har en blind granne som kräver att allt ska vara som då hon kunde se för 20 år sen och för att den varken får vara för kort eller lång. Ingen frågar mig vad jag själv tror blir bäst, men det är säkert ganska vanligt beteende bland ATer.
Hej på er ja så är det för mig också jag får det jag behöver inga problem, jag har ju också fått köket och mitt badrum anpassat nu det blev jättebra
Jag vet ingenting om elektriska rullstolar, men jag blir nyfiken. Vad är högsta och lägsta fart? Vad är det för skillnad mellan el-rullstol och el-moppe? Är det vanligt att folk trimmar sina elektriska rullgrejer?
Har en elrulle, Permobil, där sitter man som i en vanlig rullstol fast med motor och mer finesser, styrs oftast med joystick. En el moppe har oftast tre hjul och styrs som en moped med styre framtill. Min går i 7 km i timmen och räknas då som en kompinerad inne/ute rullstol. De finns större modeller som man bara kör ute med och som tar högre kanter och jobbig terräng samt mindre som man i princip bara kan köra inne med. Leta på el rullstol på nätet så hittar du en massa olika sorter.
Lite sidor för dig att kolla på: http://www.permobil.se http://www.invacare.se http://www.minicrosser.dk http://www.etac.se Inte så vanligt att någon trimmar sina elrullar eftersom det ofta är ett långtidslån från en hjälpmedelscentral, trimmkit är int eså vanliga. Balogh
Att trimma drar mer batteri, plus att dom blir svagare i uppförsbackar, så det är ingen vinst med att trimma dom.
Det finns ju olika elmoppar vissa går fortare än andra så det gäller väl att välja den snabbaste. Jag hade en förut som gick i 12 km/t medan min mammas går i 15km/t och dessa såg mycket lika ut fast morsans är något nyare. Nu kör jag dock om henne lätt med min ATC som gör ca 100kh/t
de skulle bygga en street atc me ramp som "hultlingmoppen" med plats för permo. jag hade vart först o skaffa den
Hur länge ska en elrullstol hålla? Min lite udda fråga beror på att jag satt och tänkte på bilbidrag och annat. När man får bilbidrag ska ju bilen hålla minst 7 år och sen får man ansöka igen även om inte bilen är en trasig rosthög. Vad gäller då för elrullar, min är runt 5 år och i jättefint skick men ibland ser man ju urgamla saker ute som knappt tar sig fram. Finns det någon regel som säger att man har rätt att byta eller prova något nytt efter si och så många år eller är det som med manuella, såvida ditt funktionshinder inte försämras så ska stolen hålla tills den trillar i småbitar.
Min gamla permo fick jag -92. Den håller än, även om drivmotorerna är lite dåliga numer. Min innepermo fick jag -94. Den känns fräschare men det är kanske inte så konstigt eftersom man kör lugnare med den. Ogillar att byta stolar, eftersom jag är rätt konservativ. De ändrar ju dessvärre hjälpmedel då och då, och jag har en tendens att vilja ha det som jag alltid har haft det.
Oj, 92, min är nog från 2001-02, minns inte riktigt och det är bytt motorer 2 gånger, samt att den haft för sig att börja backa fast man inte kör den och den stannar ibland när man svänger eller backar. Detta har de försökt fixa en massa gånger men det kommer igen. Enl. Elektroservice har jag ett riktigt måndagsexemplar. Fast den får gå hårt, allt från vardagsandvändning inne till skogsturer med hundarna.
Jag är också konservativ när det gäller hjälpmedel! Jag är jätteorolig för att vara tvungen att byta permobil därför att de inte längre har reservdelar till min modell. Jag har en Super 90 och älskar den! Om jag får en ny, kan jag åka tunnelbana då? Vilken modell ska jag välja? Jag måste komma på tunnelbanan!!! Och jag vill inte börja använda ramp, för då måste jag alltid ha ass med mig. Med vänlig hälsning Esmeralda Redigerat 2006-06-25 14:05
Jo det är ju alltid jobbigt att byta hjälpmedel för att de är för gamla. Tror säkert att du kommer att hitta ngn annan i sortimentet som du kommer att bli nöjd med http://www.permobil.se
Har alltid haft Permobil. Har nu en Chairman2 och en Trax "värsta pansarvagnen" Jag brukar ibland gämföra Permobil med tex BMW, Mercedes o vissa andra el-rullar med typ Opel, Ford. Det stör mig lite när vissa ibland använder permobil som begrepp på alla typer av El-rullar. Det är ju ett märke! men sedan är jag ju biltokig oxå.
Blev nyfiken på ditt rampfäste Micke.. Har precis fått en liknande ramp men att få den med sig på något bra sätt är nästa problem. Hur har du fixat det?
Det är samma ramp "stepless" lättvikt me gula kanter. har ofta grejjer på krokarna redan o styrpanel för PA där bak. får hitta på något bra
Fick min Permobil Chairman i början på 1996 och för ett par månader sen tyckte reparatören på HjMC att det var dags att byta ut den. Han sa att efter ca 10 år börjar motorerna lägga av och att det ibland kan bli månadslånga reparationer. För ngn vecka sen blev jag kallad till utprovning, så nu väntar jag på min Permobil C400 med drivelink.
Drivelink? Vad är det? Är det någon slags kör-automatik?
Någon som har förslag på vart man vänder sig om man vill bedriva lobbyism för nya produkter man vill ha på godkända hjälpmedel-listan? Svara bara om ni vet säkert 100%, gissa och leta på nätet kan jag göra själv.
Jag tror (och är ganska säker) på att det är HI som man ska kontakta. Det är ju de som har hand om listan, men vem på hela det stora stället som är ansvarig för själva listan och vad som ska ingå kan jag inte svara på. Det kan nog vara ganska svårt att få in nya hjälpmedel på den listan eftersom det krävs såpass många test för att se till att hjälpmedlet håller måttet.
Idag var jag hjälpis och provade ut elmoped den var grym att köra, får den först i höst men de kunde inte lova mig att det blev just en sprilans ny "invacare" men jag hoppas det
Vad är en elmoped för något, finns det någon hemsida eller bilder? *undrar* Hoppas det går vägen så att du får en skinande o sprillans ny i hursomhelst!
Då kommer du väl rejsa ifrån Magnus *s*
Hej, Ska få en Auriga el moped fr invacare. Provade för några veckor sedan på hjälpis ocxh ska få den i nästa vecka. Försöker acceptera att den är bara i 10 km/h. Finns i en annan märke inom samma företaget som går i 15 km/h men mern klumpigarwe än Auriga. Så jag tog Auriga med tanken att kommma i små utrymmen också
Tillsammans med vår bil fick jag en ny permobil, Chairman 2k, för den passade till den bilen vi köpte. Jag sitter kvar i permobilen när jag åker, så jag har golvlås på passagerarsidan. Nu är det så att denna stolen som då var ny är 5 cm länge baktill, så vi kan inte ha i extrastolen i bilen för då kommer inte jag in. Permobil (som både ordnade stolen och bilen) upptäckte att det var ett fel dom hade gjort när dom gjorde stolen Chairman 2. Nu finns det en ny stol som dom gjorde som skulle passa, tror den heter C 400 curpus eller något liknande. Den vill jag/vi att jag ska få nu, men det fick jag inte. Däremot ville dom att jag skulle ha en snabbare förra året, men jag tackade nej. Alltså, förra året erbjöd dom mig en stol jag inte ville ha, och nu vill jag ha en stol av en förståelig anledning, och det får jag inte!! Har bytt arbertsterapeut och nån annan som har ansvar för alla hjälpmedel som jag inte kan titlen på.. Vad ska jag göra? Jag vill ha c 400:an!
Känner igen delar. Dom (i detta fall hjälpmedelsansvariga) vill avgöra vad vi vill ha, behöver och passar. När man själv vet vad som passar, vad man behöver så får dom (i detta fall samma som ovan) för sig att dom (även här samma dom som innan) vet allra bäst. När jag inte ville få ett handtag på min högra sida i badkaret sa jag nej till alla anpassning. Det tog 2 år att "korrigera". TVÅ år att förklara att jag inte kan använda ett handtag där... Skriv ett brev till din nya at. Där du beskriver turerna.
Tack för alla svar! Min AT vill nu att vi ska motivera istället för henne.. Så, det får vi väl göra.. Ska inte hon kunna det?!
Min bild av arbetsterapeuter är att se till att människorna vi ska arbeta med ska kunna få ett så aktivt liv som möjligt på alla sätt. Att dem vi arbetar åt ska kunna klara sig självständigt i så många fall som möjligt och därför måste få den tekniska hjälpen och förändring av aktivitetsmönster som kan behövas för att ge ett självständigt liv på så många sätt som möjligt. Att ge en omyndig ungdom en rullstol som passar in i familjens redan anpassade bil på ett sådant sätt att en extrastol kan följa med om den brukar göra det ser jag som en självklarhet.
Undvik söderköping. Här vägrar de ge 2 taklyft.
Med tanke på att den trots allt får plats i bilen, även om det innebär merarbete för er, så tror jag nog att det blir svårt. Hjälpmedel är till för att underlätta för dig, inte assistenten. Tjänar assistenten på det räknas det som arbetstekniskt hjälpmedel, och då ska dennes arbetsgivare bekosta det. Detta får man försöka komma runt på nåt sätt. Ibland går det... Men försök motivera. Det skadar ju inte.
Hmm... så du menar att de nya permosarna är kortare... intressant...
Hmm... med tanke på att min permo, den nya (Chairman 2S), ej går på hissen hemma hos mina föräldrar, så borde jag också försöka...
Men alltså vänta här, det har sagts till mig att en ny permobil skulle vara lite längre ja, men nu finns det alltså en sort som inte är det? Det finns kanske många olika sorter? Är inte så bra på det där. Jag vill i alla fall ha en ny för jag har haft den jag har nu så länge men det verkar väldigt trögt. Måste även ändra den platta i bilen som jag sätter fast mig i också. Och är stolen längre så tar den ju lite mer plats.. Hm.
Det kanske inte går i Sverige...
Nu har jag varit på hjälpmedelcentralen, min AT har försökt motivera (vi har fått se vissa papper) och det lät bra, men det var någon annan som sa nej. Hon har gjort allt vad hon kan (verkar det som..) så nu ska vi ta över, annars hamnar hon "i kläm". Jag hoppas att vi kan komma på många saker som gör att jag kan få den.. Någon som vet något jag borde tänka på?
Nu ska jag få den! YES! Vi lyckades motivera, men nu är det bara ett problem kvar.. Dom måste ju byta golvlås, och det var inte billigt.. Tips på hur vi ska få igenom det?!
Hej! Vet att det har diskuterats någon gång, men hittar inte inlägget.. Har sett en manuell rulle som kan göras om till eldriven med joystick när man vill. Har för mig att man hängde på en batteridel på hjulet. Någon som vet? Såg den på hjultorget bl a.
E-fix: http://www.ulrich-alber.de/produkte/efixneu.php
Åh tack! Det var precis den jag menade. Någon som har erfarenhet av den?
Vet att Anna har en och hon är jättenöjd. Önskar jag kunde ha en också
Ursäkta min dumhet..men varför kan du inte ha den? Är det pga sittställning eller?
Skulle den kunna tänkas vara ett komplement till en ute-elis? Jag tänker mig att den skulle kunna användas som transporten gör idag. Dvs vid de tillfällen när man inte kan åka elis, men att när man väl är framme ( på museum, kören eller andra stora ytor ) så kan hon ändå vara självständig?
Ja, jag hoppas också. Har tagit upp det med hennes AT som lovade att kolla.
Så sant. Då förstår jag bättre varför.
Rubriken är ett citat ur en ledare, skriven av Johan Sjölander, socialdemokratisk politiker, tillika ordförande i färdtjänstnämnden i Stockholms län. I ledaren skriven Johan bl. a: "Jag brukar tänka på färdtjänsten som en föräkring. Alla skattebetalare i Stockholm är med och betalar tillsammans och om behovet uppstår har alla samma rätt att använda den. Vare sig du är född med ett funktionshinder, råkar ut för en olycka eller bara helt enkelt blir gammal och inte längre orkar färdas i den allmänna kollektivtrafiken." Visserligen har jag hört talas om valfläsk tidigare, men det här toppade ändå det mesta kändes det som. Vet inte om denna tråd hamnade rätt nu, men om inte, flytta den gärna till relevant forum. Personligen kan jag ju tycka att färdtjänst räknas som ett hjälpmedel. Redigerat 2006-06-21 15:05 Redigerat 2006-06-21 15:05
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh