Här är den senaste recensionen på filmen "Paria". http://hd.se/kultur/2008/07/24/kanske-satt-jag-foer-laenge-i-den/ Mvh, Adryan Linden
Var/hur kan man se Paria?
ok Adryan! Dethär låter faktiskt bra, riktigt bra. Finns den till nedladdning eller kan Du sända den mot en slant o porto? Jorm
Har du verkligen inte lämnat din lägenhet på sex år?
Till sidans topp
Bussförare till attack mot funktionshindrad med parkeringstillstånd, man blir ju vansinnig på hur folk beter sej. Han hade ju rätt att stå där han stod??? http://www.gt.se/nyheter/1.1255390/bussforare-till-attack-mot-funktionshindrad
Vad jag inte förstår är att de inte kan hitta föraren. De måste ju veta vilken linjr och vilken tid och plats ... Han är ju totalt galen och måste bort från spårvägen.
Otroligt... Troligen har de bara frågat en hög chafförer och ingen vill erkänna så då skiter man i att gå vidare. De gånger jag anmält chafförer här som varit nära på att köra över mig, eller inte sett att jag fallit ur bussen och då vetat exakt villken buss det var så har jag fått svaret "chaffören uppfattade inte situationen på samma sätt" Troligen är det något liknande här, ingen erkänner och skulle det göra det så kommer man undan med "så sa jag inte" osv. Känns som om det blir mer och mer stress för chafförerna och mindre utbildning i service och bemötande. Det är ingen ursäkt för chafförens beteende men ändå.
Jäkla skräckhistoria. Jag tror knappt det är sant. Är det så enkelt att leja någon för misshandel? Hur kan detta hända i Sverige? Snacka om frustrerat folk som ger sig på vem som helst för att minska sitt eget illamående. :-/ Redigerat 2008-08-06 21:15
Jag får en känsla av att hela historien är påhittad. Sedan kan man fråga sig av vem. Anmälaren eller tidningsmurvlarna för att få sälja tidningar
Tycker att det borde finnas många vittnen. Det brukar alltid finnas massor av folk kring Kungsportsplatsen i Göteborg, det ligger ju mitt i centrum. Det står ju också i artikeln att folk hade samlats kring bussen. Dessutom så fanns det även folk i bussen. Om jag hade råkat ut för något liknande så hade jag definitivt gjort en polisanmälan för misshandel, men det framgår ju inte om det har gjorts. Redigerat 2008-08-07 08:21
Jo, i denna artikel framgår det att polisanmälan gjordes. http://www.gt.se/nyheter/1.1255791/bussforaren-han-skulle-ha-en-fet-small
Förtrycket och terrorn fortsätter: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3029964.ab
Mycket allvarligt!!!
Gruppen av assar "fick handledning"? Avsked vore väl mer "anpassat"!
För att inte fastna i vad som gjordes fel... så bör det plockas fram vad som gjordes rätt:
Det är ju dock viss skillnad emellan Nürnburgrättegångarna och svensk social- och arbetsrättslagstiftning ...
En del av våra medlemmar har psykiska problem, hjärnskador och destruktiva beteende, de har assistans för att kunna leva så bra och självbestämda liv som möjligt men självfallet är det vid dessa funktionshinder assistenternas uppgift att stötta så de får bra liv, det görs inte genom låsta dörrar och tvång utan med bra assistans och bra handledning för assistenterna. Det finns andra metoder än tvång och inlåsning för att ge de här stöttning. Att säga att hon mår sämre nu är ju att säga att hon har dålig assistans, de får väl lära sig att hjälpa henne att balansera upp livet.
Här är en länk till en kolumn av Anna Ekelund i Aftonbladet angående tillgänglighet. Man måste dock tyvärr vara Plus-medlem i Aftonbladet för att kunna läsa den. Så, vad säger man...? http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/annaekelund/article2961825.ab Redigerat 2008-08-05 11:06
Usch jag gillade inte det hon skrev. Visst hon har en poäng men gaaaah Och lagen om att sverige ska vara tillgängligt 2010 innefatta inte städskrubbar och sånt utan bara offentlig miljö. Brukar "normala" springa in i städ skrubben på ICA?? tror inte det vad jag har sett allafall. Och visst samhället kan inte bli helt anpassat efter allas behov men det kan bli mycket bättre än vad det är.
Hon har en poäng! All fysisk tillgänglighet i världen kan inte ersätta ett bra bemötande. Spelar ingen roll om jag tar mig in i butiken om personalen där bemöter mig dåligt, då vill jag ändå inte gå tillbaka. Självklart måste den fysiska tillgängligheten förbättras, men det handlar också om bemötande. Ta tex bussarna här i Stockholm, fler och fler blir utrustade med olika former av ramper. Men chaufförerna vet ofta inte ens om att bussen dom kör faktiskt är tillgänglig även för en passagerare i rullstol.
Med tanke på att detta är något som Aftonbladet tar betalt för så blir de nog inte särskilt glada om man lägger ut texten på detta forum ... Upphovsrättintrång kallas det visst. Denna text försvinner inom kort från detta forum.
Okej. Jag ber om ursäkt. Ska genast ta bort den.
Tack för hjälpen (G-man också). Delar av Admin har varit på sjukhus, därav har detta inte uppmärksammats.
Hon missar poängen. Vi ska ha så mycket tillgänglighet som är möjligt, men att förlöjliga det så här är sorgligt. Låter på henne som vi vill göra mount everest tillgänglig... Och varför ska vi hindras att komma in, bara för att "Pinkys" (normala) ska öka sin solidaritet och bära in oss? Nej, hon begriper ej jämställdhets tanken som ligger till grund för kampen om tillgänglighet.
Anna Ekelund har totalt missat poängen med en diskrimineringslagstiftning som klassar tillgänglighet som diskriminering. Det är en jävla skillnad på att inte få drömjobbet för att någon annan anses ha högre/bättre kompetens och att inte få drömjobbet för att du inte ens kommer innanför dörren! Håller med Moon; Jag återkommer med mer när jag har hämtat andan!
Alla ni som skrivit här: Kan ni inte gå in på Aftonbladet och kommentera hennes lilla "fina" insändare, så hon får lite mothugg från oss som så att säga lever med otillgängligheten och uppenbarligen vet vad vi pratar om, till skillnad från henne...
Jag skulle gjort de men man måste ju vara plus medlem vilket jag inte är
Det kostar 19 kr att bli Plus-medlem. jag tyckte det var värt pengarna för att kunna bemöta henne. Inlägget som jag skrev är dock väldigt ironiskt så man vet ju inte om budskapet gick fram...
Visst. Här kommer det. Men kom ihåg, det är rätt ironiskt... Angående krönikan Alla kan inte få allt. (1 inlägg) Jag håller helt med Anna Ekelund. Det är ju helt förmätet av dom handikappade och komma och kräva sina rättigheter som vilka medborgare som helst. Det är ju som hon skriver: "Att kräva att vara med överallt förtar tjusningen" och "...i Sverige ska var och en klara sig själv och kunna öppna sin egen dörr medan man på andra ställen i världen hjälper varandra - ju fattigare land desto större vilja att hålla upp dörren eller lyfta en rullstol. Här i motståndslöshetens, de elektriska dörröppnarnas och de nerfasade trottoarernas land är vi självständiga in absurdum, så till den grad att vi förlorar den naturliga känslan av solidaritet, omsorg och medmänsklighet." Jag skulle vilja dra en parallell till det absurda jämställdhetsivrandet som har pågått under lång tid. Tänk förr i tiden när kvinnan var mannens egndom! Tänk hur fint männen tog hand om de stackars kvinnorna då. Tänk vilken solidaritet, omsorg och medmänsklighet dom visade. Tänk vad kvinnorna njöt då av att vara utlämnade till männens välvilja. Vem vill inte tillbaka dit? För att inte tala om lika lön för lika arbete-debatten. Det är klart att männen ska tjäna mer så dom har råd att hjälpa dom stackars kvinnorna. Jag antar att du Anna, håller med mig om detta och att vi tillsammans ska kämpa för ett samhälle fyllt av solidaritet, omsorg och medmänsklighet.
Jättebra! Hennes krönika var lite väl mkt. du fick till det fint.
Tack! Det värmer. Det är sällan man vet om man är over the top.
Det är redan inklistrat.
Tack.
Jag reagerade mest på detta. Så samhället är inte detsamma om funkisar får vara med på lika villkor? nog f*n kan man vara framgångsrik och lycklig trots ett funktionshinder. "Att kräva att vara med överallt förtar tjusningen. Som när luciatågen miste sin trolska glans på 70-talet då dagisfröknarna bestämde att det var allas rätt att vara Lucia. En herrklubb blir inte densamma om kvinnor är med och tjejmiddagen är förstörd om den bevistas av män eller barn. I vårt perfektionshetsande tidevarv är de fysiskt eller förståndsmässigt funktionshindrade människovärdets väktare och en påminnelse om hur snävt och skevt vårt samhälle definierar lycka och att vara lyckad. "
Jo, det finns mycket att anmärka på i kolumnen... Sen blir ju inte saken bättre av att hon är legitimerad arbetsterapeut(!)... http://sv.wikipedia.org/wiki/Anna_Ekelund Undrar vad hon säger till sina brukare som behöver rullstol? "Ja, alla kan ju inte bli Lucia..."
Om den här personen är yrkesverksam som arbetsterapeut och står för vad hon har skrivit, då är hon totalt olämplig för sitt jobb!
Hm... Jag sände ett tomt mail till henne och fick svar. Jag besvarade det med ett innehåll som var av arten att ett proffs bör kontrollera fakta innan man ger luft åt sitt tyckande. Lätt exepmlifierande, litet statistik, en gnutta historik. Klart är att hon är helt olämplig i sin roll, men sådant hat Aftonbladet stött som semesterläsning tidigare i samma vecka (se artikeln om PC. Jersilds "tyckande" om Skånska som språk. Felet ligger hos redaktören som släpper fram skit för att sälja lösnummer.
Hej Jorm. Du kan inte lägga ut ditt mail så vi får se vad du skrev?
Tyvärr var jag lite irriterad när jag skrev det så jag glömde att ta en kopia av det, annars hade jag lagt ut det redan. Jag lovar att försöka tygla mitt explosiva humör nästa gång. mvh
http://nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4003352 "Styrelsen för HSB Vidablick beslutade förra året att förbjuda stadsdelsbussar inom sitt område. Färdtjänstfordon får köra in. - Folk klagade på att de här områdesbussarna körde in på gården och att det inte var bra för barnen. Dessutom kör bussarna sönder asfalten, säger Kjell-Åke Frick, ordförande i styrelsen. - Så länge du är rörlig kan du gå den lilla bit som det bli." Jaha, så nu har de kommit på ett nytt sätt att se till så äldre och rörelsehindrade inte bosätter sig i deras fina område... Varför ska det vara så svårt att kunna se andra före sig själv. Det är knappast så lätt som ordföranden vill tro. Jag vet inte hur långt det är att gå men i regn, iskyla, snö osv. så blir det ju problem. Stadsdelsbussarna är kanonbra för äldre som har hela dagen på sig att åka till affären, lungt och fint och trevliga chafförer. Tror knappast att dessa chafförer kör rally mellan ungarna som vissa färdtjänstchafförer gör. För på stadsdelsbussarna är det samma chafförer på linjerna, så det går att lätt se vem som kör knas och anmäla den.
Jag har lite svårt att tro att bostadsrättsföreningar har rätten att förbjuda en sån sak.
jo, tyvärr verkar det vara så. Vet en tjej som hade en egen handikapp-parkering nära sitt hus, men så beslutade bostadsrätten att ta bort denna ruta. Var väl någon ordförande eller så som inte ville gå de där extra metrarna till den vanliga parkeringen. Hon kunde inte göra något alls mer än att se på när styrelsen gjorde "hennes" ruta till en allmän, eller vad det nu var. Då hade hon haft den här rutan i flera år och fått den tilldelat av bostadsrättsföreningen just för att hon är rörelsehindrad. Klimatet blir kallare och kallare.
Hur många har man inte sett som utan besvär går mer än 100 meter men som ändå har P-tillstånd, bara häromdagen såg jag två killar som parkerat med P-tillstånd trotts att dom var i allra högsta grad gående. http://www.expressen.se/nyheter/1.1247698/lillian-mister-p-tillstandet-efter-tolv-ar
Man kan få parkeringstillstånd som astmatiker, kol-sjuk, hjärtsjuk, andra lung sjukdomar, det har inte alltid med benens gångförmåga att göra. Sen finns det så klart en del som köpt stulna P-tillstånd, men det är nog inte så himla många.
Det är nog tyvärr så att en hel del lånar tillstånden av någon som har rätt till det men sedan själv inte åker med. Tidigare var tillstånden knutna till fordonet och endast i undantagsfall gick det att få ett fordonsneutralt tillstånd. Kanske något man borde återgå till?
Villka idioter... jag fick mitt godkänt trots att jag kan gå mer än 100m en bra dag på plan asfalt, behövde inget läkarintyg heller. Reglerna borde fixas till lite, så att den som gör bedömningen vet villka saker man ska gå efter. Att inomhus gå 100m är inte alls samma sak som att göra det utomhus. Sen tillkommer ju snö, värme, backar osv. För mig gör tillståndet stor skillnad, jag behöver inte släpa ut rullstolen ur bilen alla gånger utan kan klara mig med att gå dem där 20m till en kundvagn och hänga på den istället. Inte helt utan besvär men det går en bra dag. Hade varit mycekt bättre om komunerna ser till att felparkerare får böter och folk lär sig att inte stå fel, så hade de kunnat vara lite mer "givmilda" mot dessa "gränsfall".
Jag tycker absolut inte tillståndet ska vara knutet till fordonet. Vad händer då om man måste lämna in bilen på service eller har en hyrbil?
Naturligtvis kan det finnas fördelar med person knutna tillstånd. Nackdelen är dock att tillståndet kan åka med i andras bilar utan att tillståndsinnehavaren är med. Det är ju också så att om man åker med någon så kan ju denne släppa av och sedan ställa bilen på en ”vanlig” P-plats. Man får titta på för och nackdelar där en stor fördel med fordonsanknutet tillstånd är att det inte blir stöldbegärligt och heller inte går att sälja.
Självklart måste tillståndet vara personknutet - det är ju jag som har ett funktionshinder, inte min bil! När det gäller "räder" så håller jag fullständigt med dig, Sm2aye! Där jag bor har vi två HK-platser uppe vid huset, där det också finns en vändplan. I mitt hus ligger ett dagis och varenda morgon samma tid och varenda eftermiddag samma tid så stod det förut massa bilar och blockerade när de skulle lämna och hämta sina barn. Till saken hör att det finns ett stort parkeringsdäck ca 50 meter från dagisdörren, men det är väl för jobbigt....Vi fick i alla fall till stånd räder här och många bötfälldes, sen blev det lugnare.
Det vore spännande att få vet vad ni som är negativa till fordonsanknutna tillstån har för förslag till lösning på de problem som trots allt finns kring p-tillstånden och verkar vara växande? I ett tidigare inlägg sa jag att möjlighet till personanknutna tillstånd tidigare undantagsvis fanns men där är det viktigt att det blir just undantagsvis.
Jo men om tillståndet gäller i alla bilar vad skall de då göra ...? Jag tror inte på den tidigare föreslagna modellen att de skall upprätta camping och vänta ut föraren.
Eftersom tillstånden utfärdas på komunal nivå så finns det säkert olika instruktioner och tolkningar hos de som utfärdar dem. Tidigare utfärdades tillstånden av vägverket vilket resulterade i samma hantering över hela landet. Allt var inte bättre förr men det är sämre nu.
Detta står att läsa på Gbs kommun sida. Det är väl ur Trafikförordningen eller vad den heter - jag är lite trött för det är så himla varmt: "Villkor med mera för utfärdande av tillstånd Vem kan få parkeringstillstånd för rörelsehindrade? En person som har betydande svårigheter att förflytta sig till fots till och från ett fordon inom rimligt gångavstånd från en parkeringsplats kan beviljas tillstånd. För en rörelsehindrad person, som inte kör bil själv, utfärdas tillstånd bara i det undantagsfall om passageraren är beroende av förarens kontinuerliga hjälp utanför fordonet, t ex vid allvarligt slag av balansrubbing eller yrsel. I normalfallet anses föraren av ett fordon kunna lämna av en rörelsehindrad passagerare och därefter parkera bilen enligt vanliga regler. Möjlighet att stanna och parkera vid transport av sjuka eller rörelsehindrade regleras särskilt i 11 kap. 5 § trafikförordningen. En person med psykiska problem, t ex fobier, kan få tillstånd endast om de psykiska problemen begrän- sar gångförmågan nämnvärt. Intyg skall utfärdas av läkare med specialistkompetens i psykiatri och utför- ligt beskriva problemen och hur de påverkar gångförmågan. Även i vissa andra fall kan specialistutlåtande krävas. Ett parkeringstillstånd för rörelsehindrade är inte en social förmån. Exempel på när parkeringstillstånd inte beviljas I detta sammanhang avser rörelsehinder alltid gångförmågan. En blind person, som inte har något rörelsehinder. Svårigheter att bära. Mag- och tarmproblem, t ex tarminfektion eller inkontinens, då en person akut kan behöva uppsöka toalett. Svårigheter att ta sig i och ur en bil. Rörelsehinder av kortvarigt slag. Ansökan, beslut och överklagande Ansökan om parkeringstillstånd skall göras hos den kommun där sökanden är folkbokförd. Beslutande myndighet är den kommunala nämnd som beslutar om trafikfrågor. I Göteborgs kommun fattar Trafikkontoret sådana beslut. Bedömningen av ansökan görs av kommunens handläggare, som i vissa fall samråder med en förtroendeläkare. Ett parkeringstillstånd utfärdas för högst tre år. Ett tillstånd som gått ut förnyas inte automatiskt. Ny ansökan måste göras och prövningen sker då utan hänsyn till tidigare prövning. Kommunens beslut kan överklagas till länsstyrelsen. "
Moon... Det där gäller utfärdande av tillstånd. Där är jag med på vad som gäller. När man väl har fått det, var står det att det är ogiltigt som passagerare??? P-vakten vet inte om du fått det som förare/passagerare. Det står inte på tillståndet.
.. jag blev avbruten så jag fortsätter ... Det står troligtvis endast i beslutet och bryter man mot det kan det bli trubbel men de bryr sig inte om att kolla så hårt, eget ansvar man inte längre står som ägare till en bil så åker tillståndet direkt. Men om man kan åka som passagerare så har man kvar det hela tiden.
Har aldrig varit med om det, trots att jag bor på p-vakternas paradis och felparkeringarnas mecka. Där dessutom många stulna p-tillstånd ryktas finnas (40 000 kr sägs de kosta, det är bara folk här som har råd med det).
Tyvärr är det en hel del tillstånd som är stulna respektive sålda, framförallt i storstadsregionerna. Parkerade för några månader sedan vid sollentunamässan utanför Stockholm och där granskades samtliga p-tillstånd av vakter. En av dem berättade att de fått info från polisen att ca 20% av handikappstillstånden var stulna eller tillhörde någon annan än de som åkte i bilen.
Om tillståndet skulle vara knutet till bilen så måste man vara tvungen att åka i en speciell bil hela tiden. Jag och min familj har tre bilar, vi är en väldigt aktiv familj (alltid nåt på gång) så nästintill varje vecka får vi byta bil. Jag har ingen egen bil, jag får inte heller någon egen bil för FK förrän jag flyttar hem på heltid igen. Jag vet inte om det skulle bli bättre på så sätt. Jag vet inte heller något alternativ för att göra det bättre. Så vi får hoppas på att det bara inte blir sämre.
Såg ni det puckot till morsa, för några år sen i Robert Aschbergs program på trean(minns inte vad det heter)?! Hon hade fått p-tillstånd för att hon hade en son som var rörelsehindrad. Detta p-tillstånd hyrde hon sen ut och cashade in en massa pengar på det. Man fick typ skriva upp sig för en period, betala henne och hyra tillståndet. Äckligt!
Ja, tyvärr så såg jag det. Min mening med ovanstående inlägg är, att det är så fegt att påstå att det är den egentliga tillståndsinnehavren/na, som är skyldiga till missbruket.
JO-kritik efter att handlingar förkommit En handikappad 37-årig kvinna sökte stöd från kommunen. Men hennes handlingar försvann. Nu kräver JO att Kungälvs kommun utreder handläggningen. http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=435406&ref=nb
Fr o m igår ska man kvalitetssäkra assistensservicen på flygplaster inom EU. Pressmeddelande från Luftfartsverket: http://www.lfv.se/templates/LFV_ListArticle____49425.aspx // A E
"Den nya EU-förordningen ställer också krav på den funktionshindrade som ska flyga. De måste senast 48 timmar före avresa anmäla sitt behov av assistans." Bra att de även ställer lite krav på "oss". Vi måste bli delaktiga också, tycker jag! "Kostnaden för servicen ska fördelas lika mellan alla passagerare." Bra att de inte bara lägger denna extrakostnad på oss, för då skulle vi nog i alla fall inte ha råd att flyga... Mer rättvist om alla passagerare får dela på summan istället...
Tydligen är flygbolaget nu skyldigt att assistera en rörelshindrad passagerare att komma till toalett, alltså på flygplanet. Intressant, jag undrar hur det skall fungera. Dessutom skall man kunna möta assistansen på parkeringsplatsen. Tidigare har det väl varit vid incheckningen? http://83.137.212.42/sitearchive/drc/newsroom/media_briefings/eu_regs_air.html http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/en/oj/2006/l_204/l_20420060726en00010009.pdf
Är det bara jag som inte fattar detta? Jag har landat o flygit ifrån rätt många flygplatser runt om i EU och har alltid möts av en minst lika bra service där som i sverige, oftast bättre, så vad är det som skall bli bättre nu? Min önskan vore att de behärskade engelska för det kan bli ett problem, men det verkar inte vara där förbättringen skall ske.... och som svar till dig Ejje så hjälper flygvärdinorna redan till med förflyttningen till toaletten, i alla fall på längre flygningar. Redigerat 2008-07-28 12:55
Jag vet inte om de har någon skyldighet idag, det har bara varit så självklart från deras sida att göra det så jag har inte tänkt på det.
På längre flygningar ha de alltid haft en "pirra" med på planet, men då jag alltid har med mig en ass har de aldrig behövt lyfta mig till den, men sen är det som du säger ingen lek att ta sig in på toan särskilt inte om man behöver assistenten därinne, ett flyg hade dock en handikapptoalett där det går att köra in pirran. (tror det var malaysia)
Nix Vejron! Du behöver inte kunna gå själv. Men det är bekvämare. "Pirran" är en till stol hopvikbar bår som som man placeras i. Sedan blir man upphävd den vanliga trappen med buller o bång. Det som händer är att personalen skall rymmas i trappen sammtidigt med båren och det är litet svårt. För att fixa det så välter gladeligt personalen båren på sidan när man passerar in genom kabindörren ( i mitt fall blir jag hängande i bältet och sedan trycker de glada gossarna på, ont o blåmärken) Detta gäller de flygbolag som frekventerar mindre flygplatser typ Girona Skavstad osv. På"riktiga" flygplatser rullas du in och får din plats och så är det inte mer med det. Någon gång har personalen rullat ut mig i en bagagelyft i bakänden på planet för att undvika båreländet. Jag tror att det gått för långt med hanteringen på de små flygplatserna och på billighetsflygen och därför vill man säkerställa persontransiteringen med att utsätta den för ett betygssytem som detta innebär. Själv har jag slutat att flyga på billighetsflyg, sällan eller rättare sakt aldrig har utlovade vidaretransporter fungerat. Numer tar jag i och bilar i lugn o maklig takt, fast långdistans utom Eu får det ju bli med flyg iaf.
Jorm har missuppfattat diskussionen lite. Det handlar om att gå på toa på planet. Vi har bara flugit kortare distanser så det har inte varit behov. Men jag inser problemet när man inte fixar allt själv där inne. Det är ju lite svårt att trixa in en spastisk anhörig och dessutom få plats själv och göra det som behövs därinne. Det som kan ställa till bekymmer på kortare turer är om man blir sittande i planet för att vänta på tekniker eller liknande. Då lär ju inte pirra finnas tillgänglig. Men nu så kan man tydligen kräva assistans enligt denna nya EU-regel. Vi envisas med att flyga budget, bolag som börjar på R. Jag tror inte att de utan vidare ställer upp på att hjälpa till toa. På tal om Skavsta så har de nu ett höj- och sänkbart fordon som man får åka upp till planet med. Inget mera bärande i trappan.
Från och med lördagen den 26 juli blir det enklare att flyga för den som är funktionshindrad. Då införs en gemensam standard för alla flygplatser inom EU. – Det nya regelverket kommer att innebära en kvalitetssäkring av assistansen, där resenären kan känna igen sig då det fungerar likadant på alla flygplatser inom hela EU. För LFVs del är förändringen liten eftersom vi har en väl utbyggd assistansservice på våra flygplatser, säger Per Fröberg, presschef LFV. EU-förordningen kallas PRM och uttyds Persons with reduced mobility och omfattar personer vars rörlighet är nedsatt på grund av fysiskt funktionshinder, psykiskt funktionshinder eller psykisk funktionsnedsättning eller annat funktionshinder eller ålder vars situation kräver särskild uppmärksamhet eller anpassning. Ensamåkande barn omfattas inte. Från och med den 26 juli kommer det också att finnas särskilda väl skyltade mötesplatser på flygplatserna, där assistansen ska möta upp. På Stockholm-Arlanda Airport kommer det att finnas tretton sådana mötesplatser och de är placerade i anslutning till entréer, tågstation, parkeringshus och parkeringar samt buss- och taxihållplatser. Den nya EU-förordningen ställer också krav på den funktionshindrade som ska flyga. De måste senast 48 timmar före avresa anmäla sitt behov av assistans. Kostnaden för servicen ska fördelas lika mellan alla passagerare. För ytterligare information och kommentarer kontakta Gunnar Salomonsson, stf chef passagerarservice Stockholm-Arlanda Airport, tfn 0732-30 60 94. LFV Varsågod här är grundtexten. Det största problemet är fortfarande att komma ombord, väl inne så är det lättare för personalen att hjälpa till toalett än att tvätta säten efter en olycka. MVH Jorm mvh Jorm
Det största problemet är att det är trångt... assistansen i sig har jag aldrig haft problem med förutom att de inte pratar engelska. De har alltid kommit osv...
Motormännens har en ordbok, ett litet handlexicon med 8 olika språk som mer eller mindre år klistrat i handen på mig. Kostar ca en hundring, dvs. lika mycket som en motsvarande på ett språk. Litet nätt och behändigt.
Den är inte specialliserad om det är det du är ute efter, men den dög att översätta ord som behövdes för att få en elrulle repparerad! Funktionshinders termer har ofta internationell karaktär när det gäller själva sjukdomstermerna. Motormännens lexicon har inbakat termer som används för att söka hjälp akut, vilket underlättat hos läkare. MVH J
Jag undrar om någon vet om Västerås Flygplats har någon höj och sänkbar lyft så man lätt kan gå på planet. Jag vill väldigt gärna åka till London igen, men jag vägrar lyftas upp för alla trappor. Det är inte så trevligt...
Pröva med att ringa dem. Men SAS flyger väl inte från Västerås utan Arlanda och där är det inga problem. Kontaktinformation, Västerås Flygplats AB Telefonnummer: 021-805600 Telefax: 021-801120
Kan du inte åka från Arlanda då??
Jag syftar på flyget från Västerås till London med Ryan Air. Eftersom jag bor i Västerås blir det mycket lättare.
Hur vansinnigt är inte detta, det är ju lika illa som den totalförlamade som inte "kämpade" emot tillräckligt. http://www.gt.se/nyheter/1.1241880/sa-inte-nej-tydligt-nog Redigerat 2008-07-25 08:44
Har du någon länk till det?
Minns att det var något liknande fall för länge sedan, kanske 15 år sedan. Det är verkligen helt sjukt! Hoppas HD tar upp det och dömer annorlunda...
Jag har ett svagt minne av det andra fallet för dryt 10 år sen eller så. När jag läste denna artikel är det för mig helt klart att inget har gått framåt. Det är mer än för dj-ligt! Utnyttja funktionshindrade är tydligen helt okej, men barn är det inte.Jag förstår faktiskt inte denna logik. Varför blir det inte någon ändring????
Vad fan? Har vi blivit ett land där det är tillåtet att förgripa sig på funktionshindrade? Jag förstår inte hur domstolen tänker. Det är sjukt att vi inte kan känna oss trygga att gå hem på kvällen. Om man har blivit våldtagen ska man inte ens behöva försvara sig, det ska inte ens hända. Att bli våldtagen är traumatiskt nog. Men ändå så händer det och det är så jävla orättvist!
http://www.youtube.com/watch?v=t4LX8zONZwk&NR=1
Ja, vill man, så kan man, tydligen...
Det va ju skitsmart! Man kanske ska ta sig en tur till San Fransisco...... Redigerat 2008-07-22 13:01
Ja vad säger man...? Jag som nyligen kom hem från Göteborg har bara en sak att säga: Där ligger spårvagnarna i lä i jämförelse! Det funkade i och för sig rätt bra med ramp (allting är relativt...), även om bussarna var något lättare att åka med, om man säger så...
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh