Är nu i startgropen att skaffa en Assistent-dator med tillbehör.. Vad kan man tänka sig för innehåll samt vilka konton ska de olika innehållen belasta? Stationär blir det.. ingen LapTop Bord på hjul så att Assistenterna kan rulla bordet dit dom vill.. Trådlös Router Monitor 19" LCD DVD-brännare Skrivare Laser Färg Videokamera att göra video hur brukaren skall skötas. Videoredigeringsprogram Har jag glömt nått som Assistenterna kan ha nytta av? I programväg? Ja nått Dagboksprogram då? Redigerat 2008-10-25 18:40
En trådlös router så PA kan a i a i utan att behöva sladd Programvaror: Jag valde att köra OpenOffice istället för MsOffice till skrivande, budget etc. Sen använder jag a i a i . se till schemaläggning. Sen valde jag en bläckstråleskrivare med scanner = även en kopiator. En HP Officejet Pro L 7580. En motsvande med laser skulle bli dyrare i inköp och i dryft (maj i år) Rätt billig i drift. En liten bluetooth-pryl gör att det får att skriva ut trådlöst = ingen sladd som ska kopplas in eller inställning som ska fungera. En bra laptop-ryggsäck för 325 kr så vi kan ta med laptopen. En låskabel
Själv skulle jag aldrig komma på tanken att köpa en klumpig stationär till mina ass. Jag har öht inget som har med min assistans på den, utan de använder den som sysselsättning... och aiai dårå. Och sysselsättning kan de behöva även utanför hemmet. Skulle jag någon gång få för mig att spela in saker skulle jag aldrig lägga det på en dator, utan en dvd som de skulle få titta på under "övervakning".
Katten va fina idéer ni kommer med...
Nja, håller nog inte med dig. Lösenordsskyddet i Windows är nog inte så svår att knäcka för den som vill. Och ligger filen på en dator är det bra mycket lättare att sprida ut den på t ex nätet eftersom datorn redan är uppkopplad med all sannolikhet. En DVD man tittar på i en DVD-spelare är bra mycket säkrare ur den synvinkeln.
Är det någon här som har policies kring datoranvändandet för era assistenter? Vad för sidor är i så fall inte tillåtet för dem att besöka och varför?
De har sin egen dator och jag skiter fullständigt i vilka sidor de besöker...
Till sidans topp
Mina PA ska använda hundpåsar till mina använda stomipåsar. Allt för att få så vettig arbetsmiljö som möjligt. Alt. är ju att tömma ut innehållet i toastolen och sen slänga påsen, vilket både kan bli kladdigt och garanterat luktar mer. http://www.cnt.se/hundpasar.htm (Bor man nära överskottsbolaget så kan man handla billigt där)
Hur mycket ger ni era assistenter till friskvård? Ger ni alla lika mycket? Vad ger ni för friskvård? (Ytterligare en sak det verkar som att bolag har olika policys för, oavsett om det stämmer med Skatteverket eller ej).
Mina får 2000 kr per år, om de jobbar kontinuerligt och minst halvtid, övriga 1000 kr/år.
Ni som har svarat verkar göra åtskillnad på anställningsformer och anställningsgrader. Har ni blivit upplysta om att friskvård måste erbjudas ALLA anställda? Skattefriheten förutsätter att motions- eller friskvårdsförmånen riktar sig till hela personalen. Det innebär att erbjudandet ska omfatta samtliga anställda oavsett anställningsform, således även korttidsanställda, vikarier m.fl. Detta framgår också av Regeringsrättens dom den 12 juli 2001 (mål nr 5762-1998). För tillfälligt anställda kan man tänka sig särskilda arrangemang. Ger man enbart fast anställda denna förmån är den skattepliktig. Tänk på detta nu när redovisningskravet är större.
Mina får max 250 kr/månad. Gäller alla, av det skäl som Jessma skrev om. Om de köper ett gymkort t ex för 2000 kr så får de 250 per månad tills kortet är betalt.
I Stockholm finns Friskis&Svettis vars årskort kostar runt 2000. Men på SATS är väl priset 6000 kr... Rätt nyligen kom en dom mot ett företag som betalat 12 000 kr som friskvård. Det var inte ok.
Jag har ett avtal med ett företag som heter Svensk Hälsa som erbjuder massage tillmina assistenter (då de jobbat 10 dygnspass). Massören är väl insatt i vilka delar av kroppen som ansträngs vid lyft etc. och har personliga råd till alla som väljer att gå dit. Värsta grymma tycker både jag och mina assistenter!
Enligt mitt bolag tillåter inte FK att pengar går för inköp av inventarier, t ex ett bord för assarna, om man inte har jour. Alltså har jag inte rätt att ha ett assistentrum för att jag inte har jour. De ska vara aktiva hela tiden... öh... Har någon annan hört något liknande??
Nej, inte hört, men inte förvånad.
Vad jag har hört så ska man ha minst 18 timmar/dygn assistans för att få ta pengar till att inreda assistentrum. Men den ena vet ju inte vad den andra gör på FK, så jag kan inte svära på att det är korrekt. Jag dock aldrig hört att man skulle vara tvungen att vara beviljad jour för det!
Tror att det handlar om natt, inte jour. Man måste vara beviljad assistans nattetid helt enkelt, FK skiter i det fallet i om det är vakentid eller jour. Detta gäller om du är egen arbetsgivare, har du en anordnare så ska FK även skita i vad de använder pengarna till, du ska bara meddela att du köper assistans för hela beloppet och sen kan ditt bolag köpa vad de anser att dina assistenter behöver för att ha en bra arbetsmiljö, utom hjälpmedel som inte räknas till kostnader för ass. ers. De har nada koll på det mesta just nu och värre blir det......
Hur mycket kan skatteverket lägga sig i då? De hänvisar även till dem.
Enligt mitt ass.bolag så får jag inte köpa tofflor till mina assistenter. Tofflorna kostar 29 kr/paret och de använder dem jättemycket när de är hemma hos mig tex när de moppar golvet så de slipper bli blöta om fötterna. Ass.bolaget säger att man endast får köpa skyddskläder till assarna för omkostnadspengar och till det räknas inte tofflor. Jag har nu tagit upp om jag kan köpa en dra-maten-väska så de slipper bära tunga matkassar när det är dags för storhandling. Jag fick till svar att frågan först måste tas upp med omkostnadsgruppen inom företaget. Alltså, detta har gått alldeles för långt! Jag blir så f-bannad när jag tänker på hur politikerna bara rör till det och förstör. Vad hjälper alla dessa regler i slutändan, när det trots allt bara handlar om små pengar för det mesta? För som med Jessmas bord, hur mycket kan det kosta egentligen? Inte mycket! Och pengarna finns ju.
Alla(anordnare) verkar ha fått stora skälvan nu! De verkar skiträdda för att åka på en inspektion och få betala tillbaka pengar....eller vad det nu kan vara som de är rädda för. Assistenterna behöver tofflor för att inte t ex halka vid assistans i badrummet/duschen. Punkt. Alltså är det skyddskläder. Detta har ju blivit absurt och mitt råd skulle vara: spänn av! Fast det rådet kanske jag mest skulle vilja rikta till anordnare av personlig assistans egentligen.
Finns en sån hos er/på ert jobb? Vad innehåller den? Hur ofta uppdateras delar/hela? Vem gör den? (brukaren, arbetsledare, någon anhörig etc) Min innehåller * Först en lista på vilka som jobbar här. Med telefonnr, mail. * Info om VAB, sjukanmälan, lämpliga kläder - ni vet aldrig var ni hamnar, passa tider är viktig - sms-a om du blir sen. * Om att vara doftfri på jobbet. * Vad som är okej att göra om det blir paus (sms-a, läsa...) * Info om hur de ska meddela vilka pass kommande månad de kan jobba, inte kan jobba. * Arbetsbeskrivning och lite om personlig assistans * Vem som är vem (arbetsledare, arbetsgivare, vilken som har ansvar för vad) * Om arbetsmiljö (inkl arbetsskadeanmälan och den info som Tina lagt upp på http://www.personligassistent.com/forum/showthread.php?t=6009) * Morticia ABC (jag/mitt liv i abc-form) det som är av vikt för deras jobb. Mina diagnoser och hur de påverkar mig. Och hur jag vill ha hjälp i de flesta situationer * Bruksanvisningar på de hjälpmedel jag har. Det är jag som satt ihop den. Och mina PA får önska sig vad de vill ha i den.
Jag och mina PA har problem med: http://www.prevent.se/doc_pdf/pdf/checklist-personliga-assistenter.pdf De passar väldigt illa i mitt liv. Så jag har tänk att man bör kunna ändra de till vår verklighet. Det finns ex-vis inget om brukaren har ett arbete. Hur PA har det där? Någon mer som är intresserad av checklistor som fungerar praktiskt. Där det är rätt frågor till våra liv, våra hem våra behov? En av mina PA tyckte den passade bäst på vårdhem. För vårdbiträde. I hennes arbete här var det mycket som inte passade. Redigerat 2008-08-03 15:21
Den är onekligen knepigt utformad, typ. finns mattor och varningspapper om kemikalier. Svara bara på det som är relevant hos dig, det gör våra medlemmar. Har man vanliga städprodukter så står innehållet på flaskorna och ang. mattor så får folk väl lyfta på fötterna när de går, inte ens arbetsmiljöverket kan tvinga folk att ta bort mattor i sitt hem. Den används mest hos oss för att man ska själv tänka över om man kan göra något bättre, t.ex. mattan i hallen som jämt glider runt kan man lägga halkstopp under.
Speciellt kul är det för oss som reser mycket... arbetsmiljön är knappast bra på alla hotell. Inte heller på krogen etc... De borde anpassas, ja...
Jag tror inte arbetsmiljöverket vet riktigt vad jobbet innebär, de ser det som ett rent omvårdnadsarbete, dvs. arbetsmiljöfrågorna handlar om hur vårt hem ser ut och om de har bra arbetsmiljö när de lyfter och "tar hand om" oss och sen handlar det om att städa våra hem ibland. Att vi reser, arbetar, har hästar och kor och får som ska skötas, målar möbler och lagar ma, går på krogen och på teater osv. ingår inte i deras värld. Tror att just arbetsmiljön vid resor är den jobbigaste, det kvittar ju om det påstås att det är anpassat på hotell, det brukar ju ändå vara jobbigare och inte fungera. Men frågan är vad arbetsgivaren har för ansvar, man kan ju inte ha ansvar på att göra världen tillgänglig och arbetsmiljövänlig när inte ens samhället gör något åt det.
Lift, förhöjningsklossar till sängar, smidig dusch-stol att ta med... så har jag fixat till en drägligare arb-miljö för mina ass på resor. På en del resor, längre sådana, har jag istället hyrt lift och höj- och sänkbar säng på plats. Man kan även ta med glidlakan etc. Att öht informera ass att det är sämre miljö vid resor är ju ett måste. Så de kan ta ställning...
Att informera kommer man nog långt med, har gjort en resa som PA där det inte kom upp något om ev. problem med arbetsmiljö på plats. Varken jag eller brukaren tänkte så långt, rummet var "handikappanpassat" men väl på plats så upptäckte vi att det betydde aningen större badrum och dusch istället för badkar. Inga handtag till toa eller liknande. Bussarna var vanliga långfärdsbussar där det krävdes att jag själv lyfte brukaren upp och ned för trapporna i hög värme. Den arbetsgivaren tänkte inte heller så långt. Nu gick det bra, men vet att brukaren själv tänkte lite längre nästa resa personen gjorde. Var vår första resa och brukaren var ny i det assistansbolaget, men ändå. Jag kunde ta i och var inte rädd för att fråga andra om de kunde hjälpa till, men en annan PA kanske skulle ha "gett upp" direkt, och sådant är ju inte kul för någon.
Jag får köpa in arbetstekniska hjälpmedel om jag kan motivera detta, har ett IFA godkännt koopertiv
Men... en lift. Det är ju liksom inte för brukaren utan för assistenterna. Förresten, kan du klistra in rättskälla. Lite lättare att hänga med då. Redigerat 2008-08-06 12:08
Ska boka in nya assistenten till intro tillsammans med F eller T. Känns enklast att de visar det jag inte kan. Sen förklarar jag det andra. Hur gör ni andra?
Mina får gå bredvid, 3-4 ggr brukar vara bra. Då visar de vana allt jag inte kan förklara med ord. Resten kör jag.
2-4 gånger verkar vettigt, har själv jobbat endel som PA och på ett gruppboende fick jag 2 timmars intro innan jag skulle jobba natt där själv. Nu kunde dem boende tala om vad dem behövde för stöd så det löste sig men mycket blev lite knasigt. Tar ett par gånger innan man inte bara ser det där stora utan kan se dem små sakerna med. Fick göra intro med en PA när jag jobbade själv hos min vän, det var inom komunen och där fick man ett pass intro och sen skulle man jobba själv direkt efter. Den PA:n ringde dagen efter och sa upp sig, så det kan ju hända att när man är på plats och ser saker så inser man från båda håll att något inte är helt bra. Har man fler tillfällen att köra intro på så kanske man hinner upptäcka sådant i tid. Den PA:n som sa upp sig hade mycket egna problem och trodde det var "vårdare" hon skulle jobba som.
Mina går bredvid en gång, med den PA som jag känner att jag har bäst flyt med. Sedan vid dagens slut pratar vi ihop oss och avgör om fler intropass behövs eller om det bara är att "tuta och köra". Oftast räcker ett pass, men jag är öppen för fler om de känner sig osäkra.
Går dom bredvid ett helt pass då eller?
Nej... Beroende på hur min dag ser ut så kanske 5-6 timmar.
Mina går bredvid två pass, ca 4 tim per gång, ett pass fm och ett kväll.
Jag skulle haft intro idag. Men han fick akut förhinder. Men det finns rätt många dagar att välja innan hans första pass. Sen fick jag in sista ansökan idag. Han kom förbi och lämnade den. Kul snubbe. På frågan "vad för sorts yrke skulle du klassiferia personlig assistent som?" Jag vet inte egentligen... Fobier? Kackerlackor! Såna har jag inte... Resten var noga ifyllt. Så jag ska maila om en snabbintervju. Redigerat 2008-07-09 00:11
Det har kört sig lite. Två nya kommande veckan. Utan intro. Utan gå brevid! Men men. Det ska gå! Intervjuade en igår lite snabbt. Och han ska ta tisdag kväll. Så det blir kombinerad fördjupad intervju, intro i ett. Sen ska ha resa iväg och är åter i början på aug. Han bor nära, smidigt för akuta ihopp. Den som anställdes för ett tag sen skulle haft intro, men blev sjuk. Och han gör sitt första pass på onsdag!
Jag är egen inom min assistans & funderar på att erbjuda mina assistenter lite olika utbildningar till hösten. Det primära som vore bra (& som jag har funderat kring själv) är om det finns någon som skulle kunna ta upp det här med cp-skada/perception. En del av mina assistenter hade inte jobbat som assistent innan de började hos mig, & det har funkat/funkar jättebra ändå & jag har förklarat & "lärt upp" dem utefter mina behov & önskemål. Men på senare tid har just det här kring perception blivit aktuellt & startat lite tankar hos mig. Och dem. Även om ingen direkt har kommit & sagt att: "Du vi vill lära oss om detta & detta." För jag känner att det kommer upp situationer ibland där perceptionen många gånger kommer "i vägen" för mig. Tex. när assistenten frågar om vi ska någonstans att: "Vet du var stället vi ska till ligger någonstans?" Eller: "Du hade väl varit där o där tidigare?" Ja, kanske jag säger då. Men jag kan inte redogöra helt & hållet. Då kanske jag har varit på det stället 10 gånger, men kan ändå inte redogöra till 100. Till de assistenterna som inte jobbat så länge & kanske inte vet varför jag inte kan säga vad olika ställen ligger, trots att jag varit där 10 gånger, så brukar jag säga att det beror delvis på mitt funktionshinder. Då förstår de oftast lite bättre. När vi åker färdtjänst & chauffören brister i sitt lokalsinne (trots GPS & liknande) så brukar jag säga till assistenten att förklara om jag vet att hon är duktig på det. Annars kräver jag att chauffören använder sin GPS. Ibland när vi åker spårvagn eller buss, så ställer det också till det litegrann om inte assistenten vet vilken hållplats/spårvagn/buss vi ska ta. De spårvagnar/bussar som går till & hemifrån mig där jag bor, de kan jag utan & innan, så så sett är det sällan några problem... Men de spårvagnar/bussar jag kanske inte åker med så ofta. Då kan det bli lite knivigt om inte assistenten vet det heller. Återigen kanske jag bara kan säga att ungefär si & så såg det ut sist där vi gick på/av. Men jag kanske inte kan säga om det var 3:an, 8:an eller 9:ans spårvagn vi tog... Som tur är så är de flesta av mina assistenter ganska självgående, uppfinningsrika & initiativtagande. Men inte alla, & då blir det ju att det ligger mycket på mig, att försöka lösa vissa situationer, trots att jag egentligen inte alltid klarar av det... Många gånger när jag säger att det beror delvis på mitt funktionshinder så får jag ofta höra att :"Jag har också problem med mitt lokalsinne." Jag tror de flesta har det osv osv. Visst är det så, men det hjälper ju inte mig... Självklart handlar det inte bara om att jag inte hittar till ställen & dylikt. Men det är en del av det. Jag vill helt enkelt utbilda mina assistenter till bättre förstålse/kunskap kring detta, för att det ska bli lite lättare i vissa situationer. För ibland orkar jag inte vara den som förklarar & säger att: "Det beror delvis på mitt funktionshinder." Sanningen att säga så har jag väl varit lite motståndare till den här typen av utbildningar tidigare, pga att jag inte velat att det ska läggas så mycket fokus på mitt funktionshinder (inte för att jag på något vis skäms för att jag är funktionshindrad) utan för att mitt funktionshinder ju inte är hela min personlighet. Det är en del av mig, visst, men inte min personlighet. Efter detta låånga inlägg (hoppas ingen har somnat halvvägs) så kommer då mina frågor... Finns det någon här som kan tipsa om någon, & eller har möjlighet & skulle vilja komma & prata med mig & mina assistenter någon gång till hösten? i första hand litegrann kring cp-skada/perception? Lite kort om vad cp-skadan i sig kan innebära, men främst lägga vikten på just perecption. För perceptionen i sig syns ju inte på samma sätt. Men också om någon kan tipsa om "Första-hjälpen utbildning?? Maila mig gärna här om tips på föreläsare, eventuella tel.nr osv. Bor ju som sagt i Gbg, så det vore ju bra av praktiska skäl om föreläsaren också gjorde det... Ha det gott! /Wheelwoman Redigerat 2008-06-23 13:00 Redigerat 2008-06-23 13:01 Redigerat 2008-06-23 13:15
Angående första hjälpen brukar antingen brandförsvaret eller röda korset ha utmärkta utbildningar.
Jag såg att du bor i Gbg. Prata med LASSE-kooperativet. De har rådgivare som är duktga. Många har eget funktionshinder. Hälsningar anna
.. Engångshanskar, stövlar, engångsförkläden(vid duschning) engånglstättlappar? Vad kan mer vara bra att ha? Alkogel och handkräm? Som sagt vem ska betala detta? Assers., assbolaget el. jag själv? Vad har ni och vem betalar? Redigerat 2008-06-09 16:51
Detta mönster ska jag förlänga och använda. http://svt.se/content/1/c6/49/97/59/MatTina_forklade.pdf
Mja... man kan ju faktiskt vilja ha andra märken än de som ass-bolaget köper in i storpack. Tycker det är en rätt dålig grej.
Jag köper själv och betalar med omkostnadsmedel, det gör alla medlemmar där jag arbetar med, tror inte någon skulle uppskatta om de var tvingade att använda en sort bara för att det skulle bli någon krona billigare. Jag är petig med dofter, tycker mycket luktar "sjukhus" och måste ha saker som inte startar upp min sjukhusångest. Handsprit får bara användas om någon är sjuk, det tar död på för mycket normala baciller och skadar imunförsvaret, precis som diskmedel med antibakteriell verkan. Är faktiskt farligt och ska användas med måtta.
Men tex. stövlar då? Så assarna inte blir blöta om fötterna när dem hjälper till vid duschning..
Vill du absolut att de ska ha stövlar så är det en omkostnas, mina föredrar att dra av strumporna och vika upp byxbenen,
HAHA.. Smart!! Tänkte inte så långt
Om du vill ha just stövlar, köp det i någon sko/sportaffär hyfsat billigt. Det gjorde jag. Och ta det på omkostnadspengarna.
Mina brukar byta om till nattkläderna, så riskerar de inte att bli blöta...
Gummistövlar och plastförkläden skriker institution enligt mig. Tror aldrig mina skulle sätta på sig det. De är barfota eller har tofflor, samt använder nattkläder alternativt shorts o t-shirt. Allt annat blir för varmt. På sommaren händer det att de använder bikini.
Vad kostar per paket de här VINYL-handskar Evercare Soft, puderfri?
Runt en hundring på apoteket har jag för mig. Har dem, men mina ass använder dem sällan så de går inte åt. Finns säkert billigare någon annanstans.
Tycker inte ni det känns läskigt när dom tar i en med plasthandskar? Det tycker jag fast om dom vill ha det är det klart att jag inte kan säga nåt! Det blir ju så mycket handtvättande när man jobbar som ass och en del får problem med torra händer.
Tycker med det är lite läskit med handskar, används endast vid intimhygien, aldrig på resten av kroppen. Alla mina assistenter tycker det är helt ok, de skulle inte heller vilja tvätta sig själv med hanskar på. Skillnad om man haft någon sjukdom som kan smitta, då är det ju inte så mycket att be för.
Eftersom jag är lite allergisk till allt som liknar sjukvård, förutom takliftarna och sängen som får finnas, så har jag iaf köpt en ask som egentligen är till för Kleanex-servetter och lagt handskarna där. Mycket snyggare...
Men så kan man ju inte tänka, ens partner och man själv kommer med i kontakt med allt möjligt utanför hemmet, ska alla människor sluta ha sex med sina respektive då med, eller ska man sluta pussa på sina vuxna barn för de kan med ha varit överallt. Lite sunt förnuft skadar inte men att ha handskar till allt hemma är så överdrivet. Är väl skillnad om man har assistenter som jobbar på fler ställen kan jag tänka mig men mina assistenter jobbar bara hos mig.
Nu har tråden spårat ur, men tack för de få tips jag fick i början!! Ingen som kan komma med mer konkreta svar? , då syftar jag på svar till första inlägget!!!
Jag sa inte att jag motsätter mig det! Jag skrev ju att om assistenterna själva vill använda det så får de självklart göra det! Men jag vill helst inte att de gör det. Vad är MRSA? Jag är inte i så mycket kontakt med vården och mina assistenter jobbar bara hos mig. Men självklart är det bra att minska smittorisken fast det får inte försämra ens levnadsstandard! Vi använder bara handskar och handsprit när någon i familjen eller ass är sjuka.
Jag köper utrustning för cirka 50.000 kr per år från ett företag som heter Simonsen Materiel AB http://www.simonsen.se/StartPage/StartPage.aspx Kommunen betalar än så länge, vad som händer efter första juli vet jag inte.
Oj... det var inte lite... jag kommer på min höjd upp till 5 000, men det var en bra sida.
Jag beställde nyss den grå-svarta... http://www.familjeapoteket.se/?pid=182632 och ett mindre kit att ha i väskan http://www.familjeapoteket.se/?pid=312240 (tillsammans med fler handskar, DAX alcogel och vanliga tvättservetter, apoliva från apoteket) DAXAlcogel, vinylhandskar köper jag på http://www.mednet.se Redigerat 2008-06-09 02:51
Jag gillar, eller snarare mina ass gillar, Liva eller Leva alkogel bättre. Var får man tag på den tro?
LIV Handgel http://www.stardust-shop.com/liv-handgel-p-140.html?osCsid=059ce37a88dce3e0ad002a1486a762c1
jag har köpt den stora fodralet till vänster i bild, får plats med första förband, tejp, sax, handtvätt, handskar astmamedicin och lite andra mediciner. Hade allt det löst i en sidoficka i ryggsäcken men det blev så mycket plock varje gång jag hade en annan ryggsäck. Tycker det funkar bra, är lagom med plats för saker jag alltid har med mig ut. http://img101.imageshack.us/my.php?image=ikea2sm0.jpg Har lite mer saker i nu.
Själv har jag köpt DAX servetter. Mina ass använder inte så mycket alcogel egentligen, men är glada att jag har med mig servetterna när vi åker T-bana.
Mina PA tycker den är snygg! Vi skojade lite ikväll om vad som behövs i ett hem när hemmet är en arbetsplats. Nu finns det brandfilt, kylpack, lite förband, sårtvätt, handskar, alcogel, kryckor. Sen får de ta av kroppslotion, tvål etc. Jag har ju inga svetsaggregat, bandsågar eller annat mer livsfarligt så en sån där kylväska man lägger avhuggna kroppsdelar är onödig... Dessutom har näraktuen öppet till 22 alla dagar!
Små första hjälpen väskor till rullstol. Jag har kollat lite efter mini förstahjälpen väskor. Barnvagnsvariant. Hittade billiga små på Clas Ohlsons. 39 kr st. (inkl andningsmask, handskar, plåser, tvättservett) Jag köpte två en till varje rullstol som brukar vara med mig ute. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=73683400
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh