Jag sitter och lyssnar på Lugna Favoriter på radion. Det är nåt önskeprogram som man kan ringa in till. Samtalet som nyss avslutades kom från en tjej, som efter undran från programledaren talar om att hon arbetar ikväll, som personlig assistent. De pratar vidare om vem hon vill hälsa till och i bakgrunden hör man höga ljud, som om någon pratar. Programledaren undrade såklart vad det var. -"Öh, det är min brukare", svarar tjejen, märkbart besvärad. Alltså seriöst! Att sitta och ringa in till radion, från vad jag bara antar är "brukarens" telefon, på hans(lät som en man) assistanstid, medan han uppenbarligen försöker få hennes uppmärksamhet! Sanslöst!
Nää??! Herregud, så kan man väl inte göra?? Vart tog tystnadsplikten vägen...?
Om det brukaren eller brukarens släkt/bekanta/vänner etc. säger går ut i radio skulle jag säga att det är ett ganska stor risk att det resulterar i ett rejält brott mot tystnadsplikten.
Assistenten hade kanske tur i det här fallet men det är definitivt ett högriskspel med brukarens personliga integritet sedan kan ljud avslöja mer än man tror.
Sen kommer man ju osökt in på vem har sagt att det är okej att ringa på om det nu var brukarens egen telefon? Men om det var assistentens egen mobil, så är inte sånna samtal okej på arbetstid.
Inte en siffra rätt! Om det inte var på uppdrag av sin arbetsledare som hon ringde, vilket det uppenbart inte var, så ägnar man sig inte åt sådan på arbetstid. Undras vad mer hon hittar på? Öht bör man ta en diskussion med sina assistenter om mobiltelefonerande på arbetstid. tycker man att det är irriterande och stjäl tid från arbetet, skall man inte vara rädd att förbjuda det. Själv har jag ingen lust att sitta och höra på privatsamtal och behöva vänta in en lämplig paus för att byta in, så hos mig är mobiler ett big no no. Har man inget emot det - är det ju inget problem.
Mina assistenter får ha mobiltelefonen på men om vi håller på med något så svarar de inte om inte jag säger att det är ok. Om de pratar och jag behöver hjälp så säger jag till och de avslutar samtalet genast. Funkar jättebra!
Till sidans topp
som personlig assistent. Har jobbat hos en vuxenhjärnskadad brukare. Önskar få ett jobb och få ge något till andra. Har katter och röker, saknar körkort. Har inga barn. Mina intressen är handarbete, naturen, promenader, baka, film, lyssna och stötta andra medmänniskor. Hör av Er om intresse finns. Redigerat 2008-04-07 14:54
Kommer kanske att ta med någon av dom som jobbar som hemtjänst nu om jag får PA. Stannar jag på Care Rent AB så blir det samma lön som nu 90-93 kr inkl sem.er och skitlåg ob, att få ut för omkostnader tar evigheter (undrar var resten av kommunens pengar tar vägen, de får lika många kronor som kommunens egen verksamhet kostar...) Det blir isnitt 40 h i veckan Under 112 kr inkl sem.er och företaget slipper mig/oss! Slutar ibland 22:30 (en-två ggr per månad) annars 21:00. ej heltid. Lite utspridda tider 2-4 pass per dag, dagarna deladas mellan två PA anonym för personalens skull
företaget slipper mig/oss. Chefen anser att han får betala ur egen fick om mina PA ska ha 112 kr inkl semester ersättning.
Ja jisses vilka fräcka människor det finns... Mina har 110 PLUS semesterersättning och OB.
Mina har med 110 kr exkl. em. ers. och ob. Förutom min sambo, han ligger lite lägre.
Personlig assistent med erfarenhet från andra yrkesområden söker jobb. Jag jobbar nu som PA bland annat på grund av flexibiliteten. Jag har flera intressen som är viktiga för mig, och ibland vill jag verkligen ha vissa dagar eller kvällar lediga. Om jag får utrymme för detta, är övriga tider mycket flexibla. Jag kan passa tider och behandla andra människor med respekt, och önskar själv respekt tillbaka. Viktigt för mig är kommunikation kring hur arbetet utförs, så jag får veta vad du vill ha. Jag vill gärna kombinera flera småjobb. Om man inte är perfekt personlighetmatch - och allvarligt talat, hur ofta inträffar det? är man ändå ganska mycket uppe i varandra, och jag tycker själv att det kan vara bra att fördela det på flera olika personer snarare än att vara 40 timmar i veckan hos samma. En tjänst på ungefär halvtid, eller kanske lite mer, kunde vara lagom. Jag kan börja hoppa in på småvick omedelbart, och ta schema på några veckors varsel.
Joo, att kontakta ass-företagen direkt är väl det vanligaste, utöver att kolla platsbanken på ams.se då. Tänkte bara kolla det här sättet också...
Kvinnlig personlig assistent sökes! Hej, jag heter Cecilia Edberg, 28 år och bor i Hallonbergen. Jag är rullstolsburen sedan födelsen på grund av en Cp skada. Mitt funktionshinder gör att jag behöver hjälp och stöd med att klara min vardag. Därför söker jag nu tjejer mellan 20-35 år som vill vara min förlängda arm och som vet vad assistans yrket går ut på. Några av mina intressen är katter, hästar, film, bio, gå ut och äta, fika och träffa kompisar. Jag har en katt och ska börja rida därför måste du så klart kunna tåla pälsdjur och helst vara någorlunda van vid dessa djur. Du kommer att behöva jobba 1-2 pass i veckan och även kunna ställa upp som inhoppare/ vikarie vid eventuell sjukdom eller semester. Hör av dig! cecilia_edberg@hotmail.com
jag har sökt några jobb som personlig assistent, men jag undrar hur det fungerar med ob-tillägg enligt kollektivavtalet. När räknas det som ob och när är det vanlig arbetstid?
Jag har iallafall OB från 19 på vardagar, lite mer OB från 22-06 på vardagar, ännu lite mer på helger (från fredag kl 19 och hela helgen till måndag kl 07) och så ännu mer på storhelger (jul, nyår, påsk, midsommar och pingst). Jag har KFO-avtal.
Det beror på vilket avtal du går under. Det är alltid vanlig arbetstid och ibland får man ob tillägg för att man är inne och jobbar kvällar och/eller helger. Det som är viktigt är att det står i ditt anställningsbevis att ob kommer utöver lönen annars får du inget extra när du jobbar helg/kväll. Detsamma gäller semesterersättning och övertidsersättning. Kolla vad som står innan du skriver på något så att du vet vad som gäller.
Jag har en vännina som jobbar som personlig assistent (inte åt mig). Hon har nu fått problem med kommunen hon jobbar i. Hon anser att de inte följer kollektivavtalet. Om det är så, vad ska hon göra då? Vad KAN hon göra? Jag vet för det första inte ens om det är så, eftersom jag är väldigt dåligt insatt i dylika frågor. Tacksam för all hjälp, vidarebefodrar allt till min dator-lösa vän!
Jag kom på en sak bara sådär hux flux! Är det så att alla personliga assistenter är eller måste vara med i just Kommunal (tydligen samma fack som undersköterskor bl a är med i, om jag har förstått saken rätt...?). Man har ju då hört att bl a Kommunal går ut i strejk då och då för högre löner o s v. Men vad händer då, får assistenter strejka, eller räknas det som typ "en fara för samhället" om de gör det, så att de har strejkförbud eller nåt? Bara en nyfiken fundering som dök upp i mitt huvud.... *ler*
De tas inte ut i strejk. Normalt tillhör man nog Kommunal men det finns ju olika avtal, de som jobbar inom kommunen har ett avtal och privatanställda kommunalare kan ha arbetsgivare som tillhör KFO, vårdföretagarna eller andra och de avtalen ser inte likadana ut. Om man bara arbetar extra inom assistans så kan man tillhöra vilket fack som helst, vi har bl.a. byggnadsarbetare och metallarbetare anställda hos oss men man följer det avtal som gäller, skulle det bli något problem kan kommunals ombud få fullmakt från den anställdes förbund att företräda den personen. Hoppas du fick lite svar på dina frågor.
Jag kan förstå det om man provar på yrket ett litet tag, men om man är arbetslös spelar det ju faktiskt ingen roll för man får ju med sig akassan från det gamla förbundet om man begär ett övergångsbevis. Jag tycker ji självklart att man ska vara med i "rätt" förening, där man får hjälp med lönebevakning och utbildningar om vad som gäller på min arbetsplats. Hur gör ni då med de som inte är med /med i "fel" förbund? Får dom löneförhöjning automatiskt i nivå med Kommunals avtal?
Ja, de får lön efter Kfo/kommunal och efter medlemmens kriterier precis som alla andra. Vi gör ingen skillnad på folk om de är med i kommunal, andra fack eller inte med i något alls.
Precis som Karin svarade, bryr jag inte mig om vilket fack de är med i , jag har kollektivavtal med kommunal och jag måste följa det oavsett mina anställdas facktillhörighet. Sedan kan förstå varför vissa inte är med i facket, t.o.m. jag var tvungen och ringa och hota förbundet att jag "skulle försätta kommunal i blockad då de vägrade skriva kollektivavtal med mig", jag informerade dem också att jag skulle meddela alla större tidnignar om detta, och lägga ut det på hemsidan om ingen ringde under dagen. Det tog tre timmar så var det löst, då hade jag hållt på i nästan 2 månader att få ett kollektiv avtal. Jag har även noterat att kommunal i vissa fall "skiter" i assistenters/hemtjänstpersonal/sjukvårdpersonal speciellt kommuners hantering av deras medlemmar, de utlasas, deras regler vad som gäller för en medlem som arbetat som vikarie i flera år gås förbi vid anställningar, kommuner sätter i system att "bara" ha vikarier då behovet av heltidsanställda är uppenbart... DÄR tycker jag att kommunal skall börja agera. Dock endast en personlig åsikt, men jag hade ändå för mig att kommunal skall företräda deras medlemmars intressen, det är väl därför man är med i facket? //Wolf Redigerat 2007-10-23 08:37
Man ska man inte behöva hota sig till att teckna ett avtal, det gör du som arbetsgivare till en arbetsgivarorganisation som i sin tur tecknar avtal med Kommunal. Det ska i vilket fall inte behöva ta så lång tid. Om det finns kommunala sektioner som skiter i sina medlemmar så tycker jag att man ska gå på medlemsmöten, nominering o årsmöten, för det är där man kan vara med och påverka vilka som ska företräda medlemmarna. Det är upp till alla medlemmar att nominera in människor som man har förtroende för. Man kan alltid vända sig till sin avd/sektion så får man veta hur det går till bla på utbildningar. Det är givetvis så att kommunal ska företräda sina medlemmar för utan dom så finns det ju som sagt inget fackförbund!
Hallå Theresia, Jag svarar bara kort just nu. Jag har ett eget avtal med Kommunal ett sk hängavtal. Då jag inte önskar vara med i någon arbetsgivarorganisation. Vilket gör det mycket mera angenämt för mig, för Kommunal måste förhandla direkt med mig angående kollektivavtal, och jag måste säga att jag har fått till bra punkter i avtalet, som speciellt gynnar mina kunder som har anhöriga som arbetar som PA åt dem. M.v.h. Wolf
Ok då klarnar det... Jag hoppas att ni kommer att få bättre kontakt och att Kommunal inte struntar i er. Det gäller för oss fackligt förtroendevalda att läsa på om vi stöter på avtal som vi inte är riktigt haj på. Lycka till
Hej! Jobbar du som personlig assistent på ett privat företag? Vad vill du att Kommunal ska göra för dig? Vi vill gärna diskutera detta med dig och därför bjuder vi in till ett öppet möte för personliga assistenter / brukare / samordnare. Tid: Tisdag 16 oktober kl 10-12 eller 13-15 Plats: Mötesplatsen, Munktellarenan, Eskilstuna Lokalen på markplan, vid bangolfen. Frågor att diskutera på mötet: • Dina egna frågor • Arbetsmiljö • Avtal Medverkar gör Annika Falk och Lena Retzius från förbundet. Vi bjuder på fika. Alla assistenter är välkomna, medlemskap i Kommunal är inte ett krav! Vid frågor kontakta; Kommunal Eskilstuna 016-7102572 Sektion13.sormland@kommunal.se Redigerat 2007-09-10 11:28
Bara assistenter? I början står även brukare och samordnare med... Och bara E-tunabor, eller får folk från andra städer också komma?
Det systemet finns hos vissa "brukare". - Vilka kriterier ska uppfyllas för att det ska vara godtagbart. - Hur förhindrar man att onödig info skrivs? - Vem ska bestämma vad som skrivs? - Hur värnar man om brukarens integritet om nån loggbok används? - Hur länge ska böckerna sparas?
Vi har det ju hos vissa så här kommer mitt svar. 1. Det ska vara nödvändigt för att bra assistans ska kunna ges, dvs. brukaren kan inte själv förmedla att h-n ätit fiskpinnar till lunch och för att motverka fiskpinnar två gånger per dag får det skrivas. Brukaren har nedsatt närminne och begär det sjäv för att ha hjälp av assistenterna att minnas vad man gjort, Företrädare kan kräva det för att kunna se vad man gjort och att brukaren har fått göra det som sagts skall göras 2. Att brukare/företrädare själv har kontroll på vad som skrivs och att man ger tydliga regler från början. 3. Brukare/företrädare. 4. Den ska bara få ses av de f.n. anställda samt de som brukaren själv för övrigt vill ska se. Den ska finnas nedlagd i låda så man måste ta fram den. Får aldrig ligga på köksbordet eller vid säng osv. 5. Om den används för att hålla koll på vardagen ska den slängas (malas/brännas) när den är fullskriven. Om det är som minnesstöd till brukare så sparas de oftast för allltid, eftersom det är dennes minne. När assistenter slutar så försvinner minnet annars.
Det företag jag hade som hemhjälp hade en pärm där det var tänkt att hemhjälpen skulle skriva i det som gjorts och avvikelserapport. Problemet var att de som inte gjorde det de skulle inte heller kunde skriva det. De varken förstod vad jag sa, vad de skulle göra eller kunde skriva det. Och de som försökte kunde ta 30 minuter på sig. Så jag la ner det. Och 30 minuter på 2 h är 25 % av min beviljade hjälp! Men de skulle göra det under arbetstid. Nu vill företaget ha tillbaka pärmen. Men de klottriga sidorna (med allt ifrån djävulsteckningar och svordomar till S's "det vanliga" rad efter rad) som inte tillför något. Har jag slängt rubbet. Vem äger de sidorna?
Tja... säg att en hemtjänst måste ha slängt den, för du hittar den inte... det kan knappast vara ditt ansvar att ha koll på pärmen.
Hos oss så har vi börjat med en Stöd o Service pärm/genomförande pärm, där brukaren gör en beställning på vad h*n klarar själv, vad h*n behöver stöd med och vad som PA gör. I den ska vi PA skriva " arbetsanteckningar" vilket sammanställs 1 gång/månad i rapportblad. Arbetsanteckningarna förstörs då. Denna pärm ska uppdateras 1 gång/år.
Precis det skriver vi med, vi har en brukare som inte heller kan säga hur dagen har varit så det är viktigt att skriva ner hur h*n upplevt dagen och likaså om h*n varit hos tanläkaren o dyl.
Vi skriver bara om något särskilt hänt, som berörda bör veta. Förändringar i hälsan, tider, läkarbesök eller rent praktiska saker att de blå byxorna behöver lagas, om andan faller på. Vi har fått veta att vi har dokumentationsskyldighet - det vore intressant att veta var gränsen går! Är den som kan föra sin egen talan, fri från dok.skyldigheten? Är dennes assistenter det? Är det bara utomstående assistenter skyldiga att dokumentera, inte anhöriga assistenter? Är det bara där behovet av dokumentation finns, som skyldigheten finns? Vem ska ha det material som anses vara viktig dokumentation och som inte ska brännas? Eller är det bara att arbetsgivaren sparar det, ifall det skulle behövas? Är tacksam om någon vill förklara mer.
Dokumentationsskyldighet låter som något kommunalt påfund, det står inget i LSS lagen om det. Däremot är det väl vanligt att man hos assistansberättigade som inte kan förmedla sig själv skriver så att nästa assistent kan göra ett fullgott jobb, aldrig mer. Dokumentationsskyldigheten ligger hos arbetsgivaren och gäller avvikelser och problem inom assistansen, aldrig brukarens liv.
I många fall kan en bra almanacka räcka för att skriva det som är relevant. Eller whiteboard.
© Copyright 1999-2026 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh