Funktionshinder.se logotyp.
Klicka för att komma till startsidan!
Anpassa utseendet på Funktionshinder.se. Fråga Fh:s panel. Se de senast publicerade texterna indelade i olika kategorier. Till forumet. Se de senaste medlemstexterna och information från administratörerna. Klottra på planket. Sök på Funktionshinder.se efter texter, medlemmar, länkar eller foruminlägg. Länkarkiv - Sök efter länkar till andra sajter.
Sponsra Funktionshinder.se. Kontakta oss som driver Funktionshinder.se. Hjälp / Vanliga frågor. Prylshoppen. utfyllnadsbild
 
fh sponsorer Besök Intressegruppen för Assistansberättigade (IfA) Besök Livihop Besök Atlas Assistans AB ledig sponsorplats
 

 

Privatisering, till vilket pris?

Artikel av: Kristina Hansson
Publicerad: 2011-06-18

Spännband
Sambandscentralen för färdtjänsten i Stockholm ska försvinna. Nu ska man ringa till de enskilda företagen och beställa resa. Det kallas kundval.

Det finns 3 företag att ringa till; Samtrans, Taxi 020 och Kurir. Taxi 020 och Kurir ingår i samma koncern och har växeln i samma byggnad, så det finns egentligen bara 2 alternativ: Samtrans eller 020-Kurir.

Fram tills nu har färdtjänstchaufförer haft månadslön. Nu ska de börja köra på provision. Mer betalt ju fler resor de utför under ett pass. De får inte längre betalt för den service de utför, till exempel att hämta kunder på en viss avdelning på sjukhuset, hjälpa dem in i bussen, spänna fast rullstolen på ett säkert sätt. Chaufförerna ska nu också kunna tacka nej till körningar.

Häromdagen talade jag med en chaufför som jag åkte färdtjänstbuss med. Han hade redan börjat köra på provision.
Ibland åker jag färdtjänst tillsammans med min dotter som också har ett funktionshinder. Vi samåker naturligtvis då min ettåriga dotter inte kan åka själv i en egen färdtjänstbuss. Då krävs det lite extra tid för att lasta in och spänna fast alla på ett säkert sätt. Min dotter har ett babyskydd som vi flyttar från vagnen till ett säte och spänner fast med bälte. Jag själv sitter kvar i min permobil som ska spännas fast ordentligt i golvet.

Jag frågade chauffören:
"Skulle du tacka nej till en sådan resa?"
"Ja det skulle mycket väl kunna hända om jag inte vill arbeta ideellt."
"Det är ju inte alls bra!"
"Nej de flesta tycker ju inte det. Nu för tiden är det ju så att allt upphandlas och den som kräver minst betalt får jobbet. Det börjar synas även inom arbetsmarknaden nu."
"Hur då?"
"De som är beredda att jobba för lägst lön får jobbet."
"Det är ju inte humant!"
"Nej men vad ska vi göra? Det finns ju en miljon kineser som vill jobba för lägre lön än vi svenskar."

Vad svarar man på det?

Om Kristina Hansson:
Kristina debatterar gärna samhällsfrågor.


Skriv ut texten Skriv ut Tipsa en vän om denna text Tipsa en vän



Kommentar:
Det har fungerat utmärkt med taxi fram tills nu
när färdtjänsten har börjat lägga ut massa
körningar på dem och de inte har tillräckligt med
bilar. Men det löser sig nog hoppas jag.

Jag har iaf fått mer service och hjälp av
taxichafförerna än av färdtjänst, dessutom passar
de nästan alltid tiden. De är nästan aldrig
stressade och de har väntat en halvtimme på mig på
Arlanda.

För övrigt är 020 och Kurir inte samkörda. Själv
föredrar jag Kurir.

Inskickat 2011-02-14 Kl 18:32 av:Jessma
Kommentar:
Sambandscentralen för färtjänst, alltså buss, ska
va kvar o det går utmärkt att boka via det vanliga
numret o även de andra. Det är i alla fal den
infon färdtjänsten skickat ut angående detta.

Inskickat 2011-02-11 Kl 16:38 av:Batsheba
Kommentar:
Jag tror att lite konkurrens kan vara bra. Nu bor
ju inte jag i Stockholm, utan i Örebro. Jag tror
definitivt inte att taxichaufförer kommer välja
bort kunder, då det skulle leda till dålig image
för företaget. Vilket företag skulle vilja
anställa taxichaufförer som gör att deras företag
får sämre image? Nu när det blir konkurrens så
måste ju cheferna börja tänka på sådant.

Så ha lite goda förhoppningar istället så kanske
det rentav blir bättre. Jag tror definitivt inte
att Reinfeldt vill privatisera för att jävlas med
oss, utan han vet helt enkelt att privatisering
leder till naturlig konkurrens. Det är
vetenskapligt bevisat.

Inskickat 2011-02-05 Kl 02:38 av:Wheelie
Kommentar:
Jag tillhör dem som mer eller mindre har valt bort
den vanliga sambandscentralen pga allt strul. Det
senaste året har jag enbart rest med taxi 020
(reser med permobil) och är supernöjd med både
bemötande och punktlighet. Jag reser väldigt ofta
och vill aldrig tillbaks till det gamla igen. Har
svårt att tänka mig att rullstolstaxichafförer
"väljer bort" kunder pga av permobil eller
babyskydd. Har aldrig hört att de har ropat ut
kundens hjälpbehov i radion när de har anropat
efter körningar. Så jag hoppas verkligen att den
här reformen fortsätter att vara lika bra som den
har varit hittills.

Inskickat 2011-01-24 Kl 13:32 av:Lise
Kommentar:
Hur har man tänkt om färdtjänst som ska ha
uppgiften att vara till för de som inte har
möjlighet att använda den vanliga
kollektivtrafiken, får rätt att neka resenärer?

När det gäller fritt val-delen så känner jag inte
till hur man har löst det med färdtjänst i sthlm,
men risken är uppenbar att man hamnar i en
situation där användarna inte får tillräcklig
information för att välja leverantör. I Skåne har
vi fått "fritt val" i hörselvården men det enda
man har att gå på är hur smöriga hemsidor
audionom-företagen har eller hur snygga bilder de
har på sina audionomer. Och allt blir bara mer och
mer stuprörs-orienterat där igen har koll på vad
annan verksamhet finns.

Inskickat 2011-01-23 Kl 23:14 av:Leffe108
Kommentar:
När får vi välja om vi ska vara friska millionärer
eller funktionshindrade fattigpensionärer? När får
vi välja om viv vill vara banksvindlare, som
folket alltid ska ställa upp med otroliga summor,
miljarders miljarder, för att rädda när deras
bubblor spricker. Det är bara vanligt folk som
behöver ha ordning på sin ekonomi - och knappast
det heller längre. Shoppingmissbruk är en sjukdom,
och Lyxfällan är ett underhållningsprogram. Det
fanns en tid när man var dum i huvudet om man
levde över sina tillgångar och idiot om man sålde
ut all sin egendom. NärReinfeldt talar om en stark
svensk ekomomi befinner han sig i ett rikt land
med fattiga människor där alla tvingas ta höga lån
fötr att få bo, och några som vägrars lån "har
valt att inte bo". Vård, omsorg och skoloa som vi
har finansierat med våra skattepengar säljs ut
till vrakpriser. Medborgaren blir kund som vägras
inflytande i samhälleliga funktioner på grund av
företagshemkligheteer.Låt oss ta över initiativet
från skattekverulanter och Yuppies. Vägra att
ställa upp på ett samhälle som präglas av
kortsiktig individualism, egoism och ointresse för
människors framtid. Vägra betala skatt som
försvinner till riskkapital och
skatteparadis!Våram far- och morföräldrar förde en
kamp för ett mänskligt och rättvist samhälle, De
fick ingenting gratis Vi låter oss duperas av vad
borgarna slår i oss och om vi inte vaknar kommer
vi att få ett samhälle som inte längre håller
samman.
Jag rekommenderar bokwen #"Jämlikhetesanden"av
Kate Wilokinson.m.fl.

Inskickat 2011-01-20 Kl 23:17 av:Rosetta

 

Artikelpush, rubriklogo

Jag har en sjukdom men jag är inte sjuk – tio år senare
Livet fullt ut!
Inbjudan till konferens 12-13 mars 2016 på temat Livet fullt ut!
Läs mer--> 4670 läsare


Anneli signerar en bok.
Vilma och Loppan, böcker att känna igen sig i!
- Jag har alltid tyckt om att skriva och när barnen var små gjorde jag ofta berättelser för dem u...
Läs mer--> 13787 läsare


Vad hände sedan?
I januari kommer den, "Jag har en sjukdom men jag är inte sjuk - tio år senare"!
Läs mer--> 6252 läsare


Spännband
Privatisering, till vilket pris?
Sambandscentralen för färdtjänsten i Stockholm ska försvinna. Nu ska man ringa till de enskilda f...
Läs mer--> 14709 läsare


Kemiska flaskor.
Personlig assistans utan personkemi.
Du verkar vara bra,
men någonting är inte som det ska.
Det går inte att ta på,
något har gått ...
Läs mer--> 12246 läsare

 

© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se
Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh