funktionshinder.se logotyp

 

Privatisering, till vilket pris?

Artikel av: Kristina Hansson
Publicerad: 2011-06-18

Spännband
Sambandscentralen för färdtjänsten i Stockholm ska försvinna. Nu ska man ringa till de enskilda företagen och beställa resa. Det kallas kundval.

Det finns 3 företag att ringa till; Samtrans, Taxi 020 och Kurir. Taxi 020 och Kurir ingår i samma koncern och har växeln i samma byggnad, så det finns egentligen bara 2 alternativ: Samtrans eller 020-Kurir.

Fram tills nu har färdtjänstchaufförer haft månadslön. Nu ska de börja köra på provision. Mer betalt ju fler resor de utför under ett pass. De får inte längre betalt för den service de utför, till exempel att hämta kunder på en viss avdelning på sjukhuset, hjälpa dem in i bussen, spänna fast rullstolen på ett säkert sätt. Chaufförerna ska nu också kunna tacka nej till körningar.

Häromdagen talade jag med en chaufför som jag åkte färdtjänstbuss med. Han hade redan börjat köra på provision.
Ibland åker jag färdtjänst tillsammans med min dotter som också har ett funktionshinder. Vi samåker naturligtvis då min ettåriga dotter inte kan åka själv i en egen färdtjänstbuss. Då krävs det lite extra tid för att lasta in och spänna fast alla på ett säkert sätt. Min dotter har ett babyskydd som vi flyttar från vagnen till ett säte och spänner fast med bälte. Jag själv sitter kvar i min permobil som ska spännas fast ordentligt i golvet.

Jag frågade chauffören:
"Skulle du tacka nej till en sådan resa?"
"Ja det skulle mycket väl kunna hända om jag inte vill arbeta ideellt."
"Det är ju inte alls bra!"
"Nej de flesta tycker ju inte det. Nu för tiden är det ju så att allt upphandlas och den som kräver minst betalt får jobbet. Det börjar synas även inom arbetsmarknaden nu."
"Hur då?"
"De som är beredda att jobba för lägst lön får jobbet."
"Det är ju inte humant!"
"Nej men vad ska vi göra? Det finns ju en miljon kineser som vill jobba för lägre lön än vi svenskar."

Vad svarar man på det?

Om Kristina Hansson:
Kristina debatterar gärna samhällsfrågor.