Vad blir assistansersättningen per timme 2009?
Regeringen har fastställt assistansersättningens timbelopp till 247 kronor för år 2009. Högsta möjliga timbelopp blir 277 kronor. http://www.fk.se/omfk/analys/aktuella/?page=/privatpers/index.php
Till sidans topp
Hej! Idag fick jag höra från min assistansanordnare att mat till assistenter ska förmånsbeskattas.Är det rätt?Kan någon skriva vad som förmånsbeskattas? Tack!
Detta har diskuterats tidigare här... sök i forumen. Men kolla annars på skatteverkets hemsida under förmåner. Generellt kan säga att allt ska förmånsbeskattas, men skatteverket har medgett vissa undantag.
Maten i tjänsten ska förmånsbeskattas, lunch beskattas m 70 kr, frukost med 35 kr Mat under utbildning beskattas inte m äter du o din ass ute så beskskattas detta om du inte har ett beslut att ass äter pedagogisk måltid när ass jobbar hos dig sen är det fler saker som förmånsbeskkattas m detta är den vanligaste situationen som du märker
..på 12 kvm + en toalett?
Gör en sökning i forumsarkivet Frågan har redan ställts förut
Jag undrar om det har blivit "hårdare" nu efter 1 juli när det gäller assistansomkostnader? Det jag främst syftar på är det som gäller t ex om man har utbildning för assistenterna och vill bjuda på lunch eller om man bjuder på julbord vid årets slut. Finns det någon övre gräns för vad det får kosta?
Nja... Skatteverket har regler som måste följas. Generellt kan sägas att de har övre gränser som är skattefria för assistenterna. Är summan mer än detta måste de förmånsbeskattas. Sedan är vissa saker avdragsgilla för företagen, vilket innebär att man kan minska skatten. Sedan kan man göra lite vad man vill med pengarna så länge man kan hävda att det hör till verksamheten (t ex kan det bli svårt att hävda att en it-konsult behöver ett ton hö...).
Kanske inte hamnar under rätt kategori men men. Finns det några restriktioner om hur man fördelar timmarna. Exempel vår son har en jobbig spasticitet och vi har valt att lägga mer timmar på natten under en period då han ändå är vaken största delen av natten. Vi har som föräldrar valt att ta de timmarna själv då vi inte har möjlighet att vabba då sonen är på dagis eller arbeta på vårt ordinarie arbete efterssom vi inte får sova. Det blev en del extra timmar den här månaden men det hade vi beräknat och dessa timmar jämnar ju ut sig under en sexmånaders period då vi schemalägger mindre timmar följande månader. Det handlar inte heller om många timmar. Nu godkänner inte vår firma detta då vi inte har beslut på nätterna och det tycker vi är helt uppåt väggarna fel. Jag tycker att det är en självklarhet att i får göra så timmarna ska väl fördelas efter brukarens behov och så ser behovet ut för tillfället under en period särskillt när det inom kort kommer gå in en ansökan om utökade timmar just på grund av problemen med nätterna. Kort sagt vi står utan inkomst från arbetet då vi inte kan jobba pga sömnbrist vi får inte betalt för våra arbetade timmar med sonen och vi kan inte vab:a då sonen inte är sjuk utan på dagis på dagarna. Detta tycker inte jag håller juridiskt ngn som håller med....
Vi kör enl. vad som är beviljat och lägger timmarna där.. Sedan bearbetar vi FK och Kommun där det beviljats för lite timmar. Hur ska vi kunna försvara att vi tagit tre timmar från dagen och använder det på natten? Vi kanske då förlorar de tre timmarna på dagen
Det gör vi också i normalfall men på ngt sätt måste man få ihop det tillfälligt tills ny ansökan är inne behovet är ju inte det samma just nu som det var när timmarna beviljades. Behovet av assistans är betydligt större just nu än tidigare och i den gamla ansökningen är ju också nattsituatioen upptagen även fast den förvärrats drastsiskt på kort tid. Vi har j dessutom ett avdrag för föräldraansvar vilket inte går att schemalägga..
Jag har varit i en liknande situation och då ringde jag FK och förklarade situationen. Jag behövde fler timmar dagtid och FK gick med på att jag fick göra om jourtimmar till vakentid. Så ring FK och kolla!
Japp skriftligt förhands besked fick vi men det dröjde länge innan vi fick ett beslut på papper trots att vi fick informationen att förhands beskedet inte kommer ändras så fick vi inte sätta igång med assistansen. Istället fick vi veta att vi fick söka retro timmar och själva ta ut lön i efterhand inte mycket tröst när det man behöver är hjälp inte pengar dessutom ett otroligt merarbete för alla inblandade.... Tar med mig tipset tack tack.
Jag har pratat med Fk och det är inga problem, problemet kan upstå om jag jämt och ständigt använder timmarna på "fel" tid då kan de reagera på det.
Jag har aldrig hört något om att man inte får schemalägga timmarna hur man vill på dygnet....jag har gjort så hela tiden i flera år. Jag har också omvandlat jourtimmar till vaken tid ibland, inga problem att göra så, under förutsättning att man har tillräckligt m timmar.
jag har inte heller hört talas om att fk lägger sig hur.. du anv dina timmar
Står väldigt tydligt i LSS lagen att när väl antalet timmar är bedömt så har man som brukare rätt att få assistansen utförd när man vill och behöver. Om man däremot använder alla jourtimmar som är tänkta för natten på vaken dagtid kan ju fk ha åsikter om man verkligen behöver ha någon där på natten.
Om jag inte har misstolkat förslaget alldeles, så kan det framöver bli så, att det står klockslag i besluten från FK. Kenneth Johansson har ju fått för sig att assistenter ofta bara sitter av tid och tid kostar pengar och pengar ska sparas.....men som sagt, helt säker är jag inte, men jag har för mig att något sådant kom upp på en IfA-konferens jag var på för ett tag sen.
Men tidrapporter gå ju redan nu till fk om de kräver det. Våra nya tidrapporter ska man skriva personuppgifter på samt tel nr och det har hänt att fk ringt upp anstälda för att kolla så de verkligen jobbade på de tider de skrivit.
Mitt bolag säger att jag endast får köpa en bäddsoffa+ ev. sängkläder och kudde. MEN absolut inget mer för du protesterar FK!! Är det inte bolaget som då ska betala för t.ex. ett litet bord+ stol, liten tv eller vad man du vill?? Hur ligger det egentligen till.. Vad får köpas och för vilka pengar??
jag får inte köpa någonting, får betala allt själv. De är rädda att de ska stå där med en massa prylar om man byter bolag, sen efter lagen den 2 juli har allt blivit superhårt med reglerna, lite man FÅR göra tycker jag. jag frågade om box till TV, men TV var ingenting som behövdes för att dem ska fungera... eller jobba. Mrn det tycker jag, för då skulle det kännas bättre för mig att dem kansitta där nere länge, och jag vet själv hur det är att jobba och sitta i många timmar, då är TV bra. Nu har vi en TV vi betalat själv, eller som vi hade, som står där, men det går ej att se annat än video och DVD.
Finns det någon lag man kan hänvisa till? De har deremot diskuterat om de ska börja hyra ass.rum, o i så fall kan jag ju handla till assarna för de pengarna, men om jag tex. skulle flytta till en lägenhet så kostar ju ett rum till rätt mkt. Jag ville köpa tidningshyllor till assarna men fick nej, med hänvisning av den nya lagen. Och att det inte är livsnödvändigt för deras arbete. Jag vill att de ska ha en bra arbetsmiljö men har inte det så gott ställt pga sjukpension. Har nyss bytt bolag o orkar ej byrta igen just nu.
Vilka pengar är företagets? Min ass.ersättning? ALLT? Har noll koll känner jag.. Har jag blivit grund lurad?
Vad skulle ni gjort i samma läge? Är på apoteket och jag har kort så att jag kan avbet. mina mediciner. Jag hade betalat och skulle därifrån. Jag pratade högt, mest för mig själv, att var det verkligen 300, eller vad det var... då sa ass. hela exakta summan. Jag vill inte att dem kollar efte. De vet att de inte tex får fråga vad saker kostar, eller läsa kvitton, post osv. Sen gick vi till affären. Jag satt vid automatten för att hyra film. Det tjorvade så att jag kunde inte slå in hela personnummret. Så jag fick vänta. Då hör jag assistenten bakom mig som säger vilka siffror som fattades där, som var i mitt personnummer. Jag kände mig kränkt. Hon kunde ställt sig en bit bort eller kollat på ngt. annat. Jag har trivts m. denna kvinna, trots att det slarvas mkt med olika saker. pratade om det i somras att det måste bli en skärpning. Hon är disträ, o tex. säger jag att jag vill ha lingonsylt på gröten så frågar hon just efter, "Ska du ha lingonsylt" o mkt. annat, måste påpeka mkt. fast än den kvinnan har arbetat här länge, o jag tycker om henne som person. Jag har tagit upp saker så många ggr så jag orkar inte ta i detta på gång. Vet ej hur snäll jag måste vara. Vill ju inte sparka någon, men känns bra
Du MÅSTE ta diskussionen med henne! Hon kan inte läsa dina tankar i varje given situation, även om du som du säger har påpekat vissa saker för henne redan. Sitt ner med henne, understryk VERKLIGEN hur viktig din personliga integritet är för dig och ta upp konkreta situationer, som den på Apoteket, för att visa när hon har brustit i sin roll. Säg också att "det här är ett formellt samtal som måste leda till förändring och förbättring från din sida, annars kan du inte jobba kvar hos mig". När samtalet är genomfört, skriv gärna ner vad ni pratade om och kom fram till och skriv under dokumentet, både du och assistent. Följ upp om säg en månad. Anledningen till att du ska vara såhär noggrann är att OM du inte skulle vilja ha kvar din assistent, så har du helt torrt på fötterna, i och med att du har gett henne chans att ändra sig. Facket kommer inte att kunna krångla i ett sånt läge. Lycka till!
De har tydliga regler om detta nerskrivna på de papper där jag skrivit regler hos mig samt att jag tagit upp detta ofta. Jag har dessutom haft många samtal angående denna tjej om slarv o sånt. De saker som varit så bra är inte lika bra o jag klarar inte längre att ta upp saker, hade senast ett snack före sommaren o en skärpning lovade hon. Så här har hon aldrig varit förr, fattar inte vad som hänt. Har sagt att hennes chef på ass.bolaget måste prata m. henne. Det har varit så mkt innan detta, så jag vet ej om jag orkar ta upp det, för det brukar inte hända så mkt. eller också har hon "bra" förklaringar. Har du varit med om något liknande? Lättare om det var nån ny, o som man inte funkar bra med i personkemin. Hon läser av mig bra, behöver oftta inte säga vad jag vill ha hjälp med, men det bra har börjat bli sämre
Jag har liknande problem med en som jobbat här länge. x har en depression o lite annat. Och orkar inte fungera. Och jag orkar inte förklara allt varje gång. Så x jobbar inte så mycket som den vill. Känner mig elak när jag säger något till x och x blir sårad och tar allt personligt oavsett vad jag sagt. Ja kan inte lita på att x kommer i tid och orkar jobba. Ska prata med företaget och se om vi hittar en lösning. Egetntligen fungera vi bra tillsammans. Men sen i sommras så har x hälsa rasat och det gör att x inte fungerar på jobbet. Eftersom ja behöver ass för att ringa så är det jobbigt att ringa företag och prata om x. Även om de inte är brevid när ja pratar i telefon så känns de jobbigt. Nu ska x inte jobba mer än några få dagar närmsta veckorna. Ja har inte orkat lägga x på schema. Ja är för trött och x är för trött.
Hej! Det låter inte roligt alls. Men X sköter inte sitt jobb så borde X vara sjukskriven eller få sluta. Går man på jobbet ska man vara frisk så att man fungerar, eller hur. Jag känner likadant för att prata om någon som finns i huset, eller om man har någon annan ass. som kanske hör, eller att man är rädd att den personen ska höra samtalet. Men kan du inte maila assistansbolaget, o sen ringa, så behöver du inte berätta allt via telefon utan kan prata lite tyst och antyda det som står i brevet? Har du funderat på att avskeda honom/henne eller vill du ge X en till chans? Inte lätt sånt här. De kommer en så nära och man är beroende av dem, och det är inte roligt att såra någon och sedan att de ska arbeta i ens hus den månaden sm uppsägningen är.
Jag har pratat med x om sjukskrivning. men x tror det skulle va tråkigt. Jo, det är det. men att jobba och inte orka fungera på jobbet är tråkigt för mig. Och x blir sårad när jag säger något. Jag ska maila företag när jag pratat med x nästa gång. X är enda jag måste "tjata" på, de andra flyter med och minns. X fungerade som frisk. Men är nu kroniskt sjuk och skulle behöva ett jobb där man inte behöver minnas detaljer och där ingen säger något negativt ibland. Jag har gett många chanser. Nu ligger x enbart på lätta pass och det finns egentligen inga lätta pass här.
En gång var jag i en liknande situation. En ass var dålig och vill arbeta med "lätta" saker. Jag sade nej direkt, det var att följa det ordinarie schemat och göra de ordinarie sakerna annars sjukskrivning. För jag förstod att det barkade samma väg som du berättar om. Jag gav mig inte in i någon diskussion utan det var jobba eller var sjuk. Hon var hemma ett tag och kom sedan tillbaka och det fungerade bra (ett tag) sedan valde hon att sluta. På en sådan liten arbetsplats som vi har fungerar det inte med sådana grejer. Funkar ju inte på en stor arbetsplats heller för den delen - någon annan måste ju göra jobbet och då känner sig utnyttjade med all rätt. Mitt råd är att diskutera och prata inte så mycket utan var en arbetsledare ellet arbetgivare i dess rätta namn och sätt ner foten och säg; Så här är det punkt. Hur skall assistenterna uppfatta att detta är ett riktigt arbete om sådant här får förekomma?
Samma här, måste tjata, tjata. Jag blir helt slut av att behöva säga till om allt, och sedan få frågor hela tiden om det jag nyss har sagt. Hon har jobbat längst av alla. Måste ofta säga till om självklara saker. Slarvas vid städning, slarvas med tvätt och det mesta. Jag ska väl inte behöva säga till om att man tex. ska torka bordet efter att man har ätit eller andra självklara saker som jag dessutom har sagt till henne och inför henne vid inskolning av andra att jag vill att de gör självständigt så att jag inte ska behöva tjata om allt, sådant som är återkommande. Går inte att be henne göra en sak om en liten stund, utan hon glömmer. Ber jag henne hämta en sak tex. i ett skåp kan hon säga at det inte finns fast det står framför näsan på henne. Så här illa var det ej för ett år sedan även om jag fick ta upp mkt saker. Me n då övervägde det positiva. Vet ej vad som hänt. Verkar inte höra vad jag säger och går ngt sönder är det aldrig hennes fel. Jag tycker om henne och det har fungerat bättre för ett halvår sedan, och just att känna av mig, tex. bara att jag rör mig lite för att jag ska på toa har hon kännt av så bra så jag har knappt behövt säga till. Det är värdefullt men inte mkt kvar av det nu. Jag hade ett snack före sommaren, där hon lovade skärpning, o jag sa att nya har bättre koll på rutiner, och även om vad som var positivt och varför jag valde henne i stället för en annan som var bättre på praktiska saker än henne men att det inte var samma personkemi. Nu blir jag dock mest irriterad. Några råd? Det du skrev om sjukdom, då tycker jag att det är självklart att begära att hon sjukskriver sig, den du beskrev, eller förlorar jobbet, om man ej kan jobba. Vet dock inte i mitt fall. Jag är inte egen företagare med assistansen och orkar inte ta i det. Men kan inte heller fortsätta att strunta i allt som blir fel eller glöms bort eller allt jag irriterar mig på. Vet ej om hon tar för givet att jag är för snäll och att jag aldrig kommer att avskeda henne. Vet ej om hon känner av att jag är irriterad på henne eller ej. Vill bara inte såra ngn o avskeda. Då lär hon aldrig hälsa på mig sen. Menar hälsa när man möts på stan, (INTE att komma och hälsa på.) Snälla rara, något bra råd?
Hej på er! Det är så att jag nu ska flytta, jag har inte haft något assistentrum förut men tycker absolut att det behövs, både för min del men också för assistenterns skull. Jag tänkte höra hur mycket ni får av er samordnare varje mån för det? Om jag inte får något så har jag absolut inte råd att ta en så stor lägenhet bara för att ge assarn. Hur mycket är rimligt att ta/få? Mycket tacksam för svar!!
Jag har fått räkna ut hur mkt denna extra yta kostar dvs per kvadratmeter, vi bor i hus tänk på att du kan inte begära bostadstillägg för denna yta + ta ut fr ass kontot jag har inget bostadstillägg så jag får ca 350 kr / månad för ass rummet
Det finns också bestämmelser från skatteverket, minns ej hur mycket nu på rak arm
http://www.skatteverket.se/skatter/formaner/bostad/bostadiprivathem.4.3dfca4f410f4fc63c8680006024.html TROR det är detta...
Om man inte själv är arbetsgivare då? Fast det kanske är tillämpbart ändå....man måste ju ha någon med F-skattsedel som sköter assistansen även om man själv inte är arbetsgivare *funderar*
Vi betalar ut vad skatteverket anser vara ok för arbetsrum i bostaden, tror det är 80 Kr/kvadratmeter och månad, likaså kan man lägga till för toa/dusch om assistenterna har egen. Vi har även någon som hyr en liten etta med kokjvrå och då betalas hela hyran.
Nej det är tyvärr fel. Det där tar sikte om arbetsgivaren betalar arbetstagarens bostad, då ska arbetstagaren förmånsbeskattas. Så om jag som arbetsgivare av någon anledninglåter min assistent permanentbo i mitt hus i ett rum, alltså utöver hennes arbetstid, så ska hon skatta på 600 spänn i månaden. Är främst tillämplig på barnflickor och tjänstefolk.
Jag ska leta rätt på paragrafen snart
ingenting. Men de har haft upp det och resonerat om det. Jag har Din Assistans
IfA tipsade om en bok på en konferens jag var på häromdagen: Personalförmåner av Karin Nygren, f rån Björn Lundén Information http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=43803
Men är enl. skatteverket och revisorer helt ok, eftersom brukaren har ett arbetsrum i sin bostad som denna inte kan använda och därför inte heller ska betala hyra för. De 80 kr är vad kostnaden per kvadratmeter som är uträknad som norm för kostnaden för hyreslägenheter och används i många olika fall där någon ska betala för hyra av något skäl. Det är förvisso brukaren som har kostnaden men assiistenten som har förmånen, om brukare inte kan få ersättning för sitt rum blir nog många assistenter utan ass. rum för det är nog inte många brukare som kan ta den kostnaden själv, eller ens vill.
Ibland känns det som en del söker lite "udda figurer" som skall jobba för dem. De skall vara lite ... extrema människor som de har med sig. Risken kan då vara att baksidan kan vara att dessa udda kul typer inte heller följer det normala sociala spelet och te x är hela och rena och vet hgur de skall uppföra sig. Jag blir så trött - anställ dem för 17 inte då!
Så jag gick igenom min hög med kvitto, fakturor... Och den mest knäppa hittills är "batterivatten 34 kr" Blir lite svårt att skriva en bra förklaring som skatteverket inte krånglar med... Jag har inte bil, ingen av de som jobbar kör bil i tjänsten... Men det ska bli handlotion och lite sånt... Som behövs i tjänsten. Och de gillar min hemgjorda mer än de som finns att köpa. Och det blir billigare att göra själv. Ska köpa rapsolja också. Sen har jag resten (konserveringsmedel, vegetabiliskt emulgeringsmedel, sheasmör, e-vitamin och lite till) i mitt lilla konstiga lager. Sen var visst deras handtvål snart slut... Den görs av 15 % Neutral Handdiskmedel och 70 % matolja (sån som kostar 20 kr litern) och 15 % sesamolja... Skakas ihop och sen blir händerna rena och mjuka.
Ibland skriver du väldigt konstiga inlägg, Morticia!
Mycket intressant, skall titta på detta.
Hej! Vet ej om detta är rätt kategori, men rätta mig om jag har fel. Jag undrar hur ni har det i era arbetsgrupper när det gäller lönesättning? Har era assistenter olika löner eller har alla samma? Är det ok om en assistent får mer än en annan, beroende på hur man tycker att han eller hon fungerar i arbetet, eller är det diskriminerande mot de som får lägre? Som det är nu har vissa i min grupp högre lön än andra, men det baseras mest på erfarenhet och hur länge de jobbat, inte hur "bra" de är. Jag skulle vilja skilja på två assistenter som jobbat lika länge och har samma erfarenhet, för att den ena tar mer ansvar och är mer engagerad i sitt jobb, men jag vet inte hur pass det är ok? Hur gör ni?
Det är precis så som Du beskriver din situation som jag vill ha det. Jag anser att man ska ha lön efter sin prestation, eller vad jag ska kalla det. Att om man gör ett bra jobb ska det också visa sig på lönen. Man måste ju också ha chans att förbättra och då är ju lönesamtal jätteviktiga. Tack för att Du delade med dig!
Hos mig fungerar det också exakt så!
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh