Funktionshinder.se logotyp.
Klicka för att komma till startsidan!
Anpassa utseendet på Funktionshinder.se. Fråga Fh:s panel. Se de senast publicerade texterna indelade i olika kategorier. Till forumet. Se de senaste medlemstexterna och information från administratörerna. Klottra på planket. Sök på Funktionshinder.se efter texter, medlemmar, länkar eller foruminlägg. Länkarkiv - Sök efter länkar till andra sajter.
Sponsra Funktionshinder.se. Kontakta oss som driver Funktionshinder.se. Hjälp / Vanliga frågor. Prylshoppen. utfyllnadsbild
 
fh sponsorer Besök Livihop Besök Atlas Assistans AB Besök Intressegruppen för Assistansberättigade (IfA) ledig sponsorplats
 
Assistans
Ekonomi (999 inlägg)

Hoppa till första nya inlägget!

Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Assistansomkostnader
Av: Anonym[1] 2009-07-31 Kl 19:12
huvudinlägg

Hej!
Nu när det närmar sig att jag ska bli egen starta AB så tänkte jag fråga någon hur har ni gjort med assistanspengar som man har sparade pengar tex för resor m.m. och finns hos nuvarande assistansanordnaren?Kan de säga nej att de överför pengar till det nya företaget?Jag har en fin summa hos nuvarande assistansanordnaren som jag har inte använt för minna assistenter.
Tack på förhand!

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Assistansomkostnader
Av: Anonym[2] 2009-07-31 Kl 21:02
 

Anonym skrev:
Hej!
Nu när det närmar sig att jag ska bli egen starta AB så tänkte jag fråga någon hur har ni gjort med assistanspengar som man har sparade pengar tex för resor m.m. och finns hos nuvarande assistansanordnaren?Kan de säga nej att de överför pengar till det nya företaget?Jag har en fin summa hos nuvarande assistansanordnaren som jag har inte använt för minna assistenter.
Tack på förhand!


Ja, det tillfallet väl företaget..


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Assistansomkostnader
Av: Anonym[1] 2009-07-31 Kl 21:27
 

Anonym skrev:
Ja, det tillfallet väl företaget..


Menar du att nuvarande företaget behåller pengar när jag blir egen?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Assistansomkostnader
Av: Morticia 2009-07-31 Kl 21:38
 

Avsatta medel för assistansomkostnader kan inte flyttas från en anordnare till en annan när en kund byter assistansanordnare. Däremot kan det vara avtalat att anordnaren betalar omkostnader och timlöner för en före detta kunds assistenter av dennes avsatta medel, enligt Mikael Sindahl, rättslig expert på Skatteverket.
Oanvända assistanstimmar kan däremot alltid övertas av en ny anordnare.

http://www.independentliving.org/assistanskoll/200
90514-Mikael-Sindahl-Skatteverket-medel-till-assis
tansomkostnader-anvandas-fore-detta-kund.html


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Assistansomkostnader
Av: Anonym[1] 2009-08-01 Kl 10:48
 

Ok,tack för era svar får fundera lite på nån resa innan jag blir egen så att pengarna går inte förlorade.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Ersättning 2010
Av: Izis 2009-07-07 Kl 02:18
huvudinlägg

När bestäms vilken ersättning per timme som gäller nästa år?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Ersättning 2010
Av: Izis 2009-07-12 Kl 16:22
 

Ingen som vet?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Ersättning 2010
Av: Anonym[1] 2009-07-12 Kl 16:30
 

Izis skrev:
Ingen som vet?


Har du kollat på försäkringskassan hemsida?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Ersättning 2010
Av: CHBL 2009-07-13 Kl 08:06
 

Det är nog inte fastställt än men i dagens ekonomi
så är nog oförändrat eller sänkt bra gissning.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Ersättning 2010
Av: Vejron 2009-07-14 Kl 19:13
 

Om det regleras med ledning av basbeloppet så blir det sänkt, liksom pensioner, handikappersättningar och annat.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Ersättning 2010
Av: Anonym[2] 2009-09-04 Kl 23:56
 

Hej!
Någon som vet hur stor ersättning per timme blir nästa år?
Tack!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Ersättning 2010
Av: Anonym[2] 2009-09-24 Kl 10:23
 

Hej,
Ersättningen kommer att vara 252kr/timme. Höjning med 2 procent. Mycket mindre än väntat, intressant hur det påverkar anordnarna.Trist att det blev så.

http://www.skl.se/artikel.asp?A=62301&C=5304

http://brs.skl.se/skbibl/cirkdoc.jsp?searchpage=br
sbibl_cirk.htm&search1_cnr=09%3A54&op1=&type=&db=C
IRK&from=1&toc_length=20&currdoc=1


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Ersättning 2010
Av: Lotta 2009-09-25 Kl 12:22
 

252 kr en för lite, hmm undrar vad man ska dra ner på nästa år? ska bli spännande o se vad kfo o kommunal kommer fram till när det gäller nästa löneavtal bla..


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Ersättning 2010
Av: KarinSch 2009-09-26 Kl 11:30
 

Blir jättebra, de påsts vilja höja statusen på jobbet men i min värld blir det att gå ur KFO, dvs. inga avtal, risk för uppsägningar och återanställning med lägre löner, mindre arbetsresor för mig, kan inte ha med assistenter, ligger redan snålt till eftersom jag inte kan spara över 6 månaders perioden, är glad över att jag inte gillar att resa utomlands så mycket för det hade aldrig gått. Men med indraget kaffe och friskvård och inga personalförmåner som julbord och utbildningar så går det nog ändå. Har man inga avtal slipper man väl ge personaken ob, eller hur är det??

OBS!!! HELA INLÄGGET ÄR STOR IRONI och beror på otrolig frustration över detta.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Ersättning 2010
Av: Morticia 2009-09-26 Kl 14:16
 

KarinSch skrev:
Blir jättebra, de påsts vilja höja statusen på jobbet men i min värld blir det att gå ur KFO, dvs. inga avtal, risk för uppsägningar och återanställning med lägre löner, mindre arbetsresor för mig, kan inte ha med assistenter, ligger redan snålt till eftersom jag inte kan spara över 6 månaders perioden, är glad över att jag inte gillar att resa utomlands så mycket för det hade aldrig gått. Men med indraget kaffe och friskvård och inga personalförmåner som julbord och utbildningar så går det nog ändå. Har man inga avtal slipper man väl ge personaken ob, eller hur är det??

OBS!!! HELA INLÄGGET ÄR STOR IRONI och beror på otrolig frustration över detta.


Helt rätt.
Fixa bort kollektivavtalet så kan du ge 5 kr i ob. Bara för att vara snäll.
En gammal burk får bli kaffekassa.
Ommöblering varje vecka är väl träning? Vem behöver friskvård när man får det i arbetsuppgifterna?

Tunguträckande smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Ersättning 2010
Av: Lotta 2009-09-26 Kl 14:27
 

KarinSch skrev:
Blir jättebra, de påsts vilja höja statusen på jobbet men i min värld blir det att gå ur KFO, dvs. inga avtal, risk för uppsägningar och återanställning med lägre löner, mindre arbetsresor för mig, kan inte ha med assistenter, ligger redan snålt till eftersom jag inte kan spara över 6 månaders perioden, är glad över att jag inte gillar att resa utomlands så mycket för det hade aldrig gått. Men med indraget kaffe och friskvård och inga personalförmåner som julbord och utbildningar så går det nog ändå. Har man inga avtal slipper man väl ge personaken ob, eller hur är det??

OBS!!! HELA INLÄGGET ÄR STOR IRONI och beror på otrolig frustration över detta.


Precis så här känner jag just nu med..


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Ersättning 2010
Av: Måsen 2009-09-26 Kl 15:22
 

Detta med OB är överhuvudtaget en konstig sak. Kommunal utgår ifrån att "ju senare natt och ju heligare tid desto svårare är det att motivera någon att jobba då". Men min och andras erfarenhet är att det ofta är mycket lättare att hitta assistenter för nätter och helger än vardagar dagtid. Jag har tänkt många gånger att det egentligen borde vara tvärtom: Man borde locka assistenter med OB att jobba vardagar dagtid. Så kan man minska OB nattetid och under helgerna. Det skulle motsvara verkligheten bättre.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Ersättning 2010
Av: Morticia 2009-09-26 Kl 15:41
 

OB-ersättningen är även en viss (för en del väldigt stor ersättning, för andra som ex-vis PA mindre stor) kompensation för att det är större risker för hälsan att arbeta ex-vis natt. Ökad risk för vissa sjukdomar som diabetes, hjärt-kärlsjukdomar.
Man ska ju erbjuda (ej tvinga) alla som jobbar natt läkarundersökning.

Så det är inte enbart för att locka folk att jobba helg, natt.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Om assistenten förstör något?
Av: Anonym[1] 2009-05-15 Kl 12:23
huvudinlägg

Japp, som rubriken lyder så har det hänt ett antal oturliga saker.
En assistent har färgat min diskmaskin. Har ställt en röd plastpåse framför och plasten har smält in. Nu är diskmaskinen rödflammig och det går inte bort.
En annan ass. har färgat en och annan maskin med tvätt.
En tredje har krossat glas och slagit bort skärvor på muggar och tallrikar.
Hur gör vi? Vad gäller?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Om assistenten förstör något?
Av: Jenny 2009-05-15 Kl 12:38
 

Om jag har förstått det hela rätt, så ska du kunna fixa (nytt) sånt som assistenter har haft sönder/förstört via ditt omkostnadskonto. Spara kvittot, skriv på vad du har köpt om det inte direkt framgår, och varför, och skicka in kvittot till assistansbolaget.

Eventuellt blir det kanske avdrag på lönen för den assistent det gäller (för att asstenten i slutänden ska betala för sig), men det ska jag låta vara osagt, för jag vet inte om det är så....

Redigerat 2009-05-15 12:40


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om assistenten förstör något?
Av: Anonym[1] 2009-05-15 Kl 12:49
 

Jenny skrev:
Om jag har förstått det hela rätt, så ska du kunna fixa (nytt) sånt som assistenter har haft sönder/förstört via ditt omkostnadskonto. Spara kvittot, skriv på vad du har köpt om det inte direkt framgår, och varför, och skicka in kvittot till assistansbolaget.

Eventuellt blir det kanske avdrag på lönen för den assistent det gäller (för att asstenten i slutänden ska betala för sig), men det ska jag låta vara osagt, för jag vet inte om det är så....

Redigerat 2009-05-15 12:40


Men som det med diskmaskinen? Ska jag köpa en ny och skicka in kvittot då? Frågande smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om assistenten förstör något?
Av: G-man 2009-05-15 Kl 13:28
 

Anonym skrev:
Men som det med diskmaskinen? Ska jag köpa en ny och skicka in kvittot då? Frågande smiley


Om det bara handlar om missfärgning på framsidan så borde de ju räcka med lite sandpapper och en sprayburk färg.

Biltema säljer en speciell sprayburk för bättringsarbeten på vitvaror.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId
=82994


Slipa vid behov till allt så det blir slätt och ytan blir lite lätt "uppruggad" = pyttesmå repor som ny färg kan fästa vid. Tvätta med sprit eller diskmedel bort fettfläckar e.dy. Maskera sedan det som inte ska målas om och spraya på. Sätt dock inte maskeringstejpen mitt på en helslät yta och spraya ändå ut mot tejpen. Då blir det en ful kant när man drar bort tejpen. Spraya från ca 3-4 dm avstånd och i många tunna lager annars börjar färgen att rinna. Vänta 5-10 minuter mellan varje lager. Håll aldrig sprayburken stilla när du sprayar utan rör den ca 0,3 m/s. (Hastigheten beror på hur mycket färg man trycker ut. )

Reparationskostnad ommålning max 100-200 kr. Ny diskmaskin 3 000-4 000kr.

Arbetsgivaren har ett ansvar för kostnader som assistenten orsakar så tala med din assistansanordnare. Löneavdrag är nog mycket ovanligt. Det kan nog endast komma i fråga om det handlar om medveten skadegörelse... eller förresten, inte ens då tror jag att det kan förekomma. Att godtyckligt undanhålla lön är nog inget en arbetsgivare bör ge sig på. Mellan arbetsgivare och anställd finns ett avtal om att lön ska betalas ut. Det avtalet ska respekteras. Att godtyckligt göra avsteg ifrån ett sådant avtal kan stå arbetsgivaren dyrt.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om assistenten förstör något?
Av: Ulla 2009-05-16 Kl 11:34
 

Anonym skrev:
Men som det med diskmaskinen? Ska jag köpa en ny och skicka in kvittot då? Frågande smiley


Innan Du köper ny tycker jag Du ska prova med ättika! Det har lyckats för mig vid en liknande situation i torkskåpet. Prova först på en liten del av fläcken. Kanske får Du lov att ta det i etapper, men du ser ju om fläcken blir "svagare". Om den gör det är det bara att fortsätta fler gånger tills fläcken helt försvunnit.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Om assistenten förstör något?
Av: Lotta 2009-05-15 Kl 13:56
 

Hade detta hänt mig hade jag kontaktat arb giv, sen är det upp till dem om detta kan ersättas tycker jag

Jag har inte råkat ut för detta m jag tror att jag hade fått ekonimsk ersättning från det kooperativ jag tillhör

Man ska ju anmäla tillbud i form av olyckshändelser och detta borde räknas om tillbud tycker jag


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Om assistenten förstör något?
Av: Moon 2009-05-15 Kl 14:54
 

Assföretaget har försäkringar som gäller när assistenter förstör saker. Ta upp det med företaget. Tex så hade en anställds assistent sönder en kaffebryggar-kanna, jag skickade räkning till det företag assen var anställd av och de betalade ny bryggare.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om assistenten förstör något?
Av: KarinSch 2009-05-15 Kl 17:05
 

Moon skrev:
Assföretaget har försäkringar som gäller när assistenter förstör saker. Ta upp det med företaget. Tex så hade en anställds assistent sönder en kaffebryggar-kanna, jag skickade räkning till det företag assen var anställd av och de betalade ny bryggare.


Tror inte det görs av någon försäkring, utan av omkostnadspengar, i alla fall när det gäller mindre summor. Annarstas det på brukarens hemförsäkring och ass bolaget betalar självrisken.
Ska det vara skattemässigt riktigt så säger skatteverket dessutom att assistenten egentligen ska betala självrisken men eftersom bolagen gör det så ska assen förmånsbeskattas, fast det tror jag inte någon gör.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om assistenten förstör något?
Av: Moon 2009-05-15 Kl 21:05
 

KarinSch skrev:
Tror inte det görs av någon försäkring, utan av omkostnadspengar, i alla fall när det gäller mindre summor. Annarstas det på brukarens hemförsäkring och ass bolaget betalar självrisken.
Ska det vara skattemässigt riktigt så säger skatteverket dessutom att assistenten egentligen ska betala självrisken men eftersom bolagen gör det så ska assen förmånsbeskattas, fast det tror jag inte någon gör.


Hmmm ... då har de sagt fel till mig. Tyvärr är de inte alldeles pålitliga, så det du skriver stämmer säkert.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om assistenten förstör något?
Av: Sunshine 2009-05-16 Kl 12:16
 

Moon skrev:
Hmmm ... då har de sagt fel till mig. Tyvärr är de inte alldeles pålitliga, så det du skriver stämmer säkert.


Nu tycker jag ju faktsikt, att assar så väl som hemtjänst, måste pressas till att visa ansvar dom är ju faktiskt i en annan persons liv och hem. Man måste då dra en hårdare gräns mellan olyckshändelse och upprepat slarv.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om assistenten förstör något?
Av: G-man 2009-05-16 Kl 16:25
 

Sunshine skrev:
Nu tycker jag ju faktsikt, att assar så väl som hemtjänst, måste pressas till att visa ansvar dom är ju faktiskt i en annan persons liv och hem. Man måste då dra en hårdare gräns mellan olyckshändelse och upprepat slarv.


Utveckla det där tack. Koppla gärna svaret till en arbetsgivares ansvar för verksamheten. Allt annat är ju egentligen irrelevant.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om assistenten förstör något?
Av: Sunshine 2009-05-16 Kl 17:32
 

G-man skrev:
Utveckla det där tack. Koppla gärna svaret till en arbetsgivares ansvar för verksamheten. Allt annat är ju egentligen irrelevant.


Det är inte orellevant när egendom av affektionsvärde förstörs, trotts att man säger till att dom skall vara aktsamma så slarvas det. Ingen ekonomisk ersättning kan ersätta vad det nu är, men dom skall ha klart för sej värdet i det dom förstör.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om assistenten förstör något?
Av: Moon 2009-05-16 Kl 18:15
 

Sunshine skrev:
Nu tycker jag ju faktsikt, att assar så väl som hemtjänst, måste pressas till att visa ansvar dom är ju faktiskt i en annan persons liv och hem. Man måste då dra en hårdare gräns mellan olyckshändelse och upprepat slarv.


Försäkringen är ju mer till för oss (om den finns) än för assen. Sedan blir ju det en sak mellan arbetsgivaren och assen gällande ersättning.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om assistenten förstör något?
Av: Sunshine 2009-05-16 Kl 18:20
 

Moon skrev:
Försäkringen är ju mer till för oss (om den finns) än för assen. Sedan blir ju det en sak mellan arbetsgivaren och assen gällande ersättning.


Jo, naturligtvis, men hur ofta klargör ass-bolagen det för assistenterna? Mycket hinner förstöras innan det går upp för dom, och allt går inte att ersätta.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om assistenten förstör något?
Av: Jessma 2009-05-16 Kl 18:24
 

Men... du måtte ju ha extrem otur. Det enda som har förstörts hos mig är lite glas, och de flesta 5 kr-glas från IKEA. Varken mer eller mindre än för någon utan assistans...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om assistenten förstör något?
Av: Sunshine 2009-05-16 Kl 18:45
 

Jessma skrev:
Men... du måtte ju ha extrem otur. Det enda som har förstörts hos mig är lite glas, och de flesta 5 kr-glas från IKEA. Varken mer eller mindre än för någon utan assistans...


Ja, jag har väl haft det.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om assistenten förstör något?
Av: KarinSch 2009-05-16 Kl 20:25
 

Enda av värde som gått sönder här är vår vägspegel som en ass körde in i för många år sedan, då köpte kooperative jag tillhörde en ny, sen har det varit en billig handmixer och öoye glas. Tycker alla mina är aktsamma om mina prylar, dt går onekligen sönder mycket mindre nu än förr när jag inte hade assistenter och tappade mycket själv.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om assistenten förstör något?
Av: Sunshine 2009-05-16 Kl 21:27
 

KarinSch skrev:
Enda av värde som gått sönder här är vår vägspegel som en ass körde in i för många år sedan, då köpte kooperative jag tillhörde en ny, sen har det varit en billig handmixer och öoye glas. Tycker alla mina är aktsamma om mina prylar, dt går onekligen sönder mycket mindre nu än förr när jag inte hade assistenter och tappade mycket själv.


Ja, men även arvegods kan förstöras, det går inte att ersätta.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om assistenten förstör något?
Av: KarinSch 2009-05-17 Kl 13:00
 

Sunshine skrev:
Ja, men även arvegods kan förstöras, det går inte att ersätta.


Nej, så är det ju men om det är en olycka som händer så kan man ju inte lasta assistenten, så länge de inte kastar saker med vilje är det ju en olyckshändelse.
Det hände här, fast det var min sambo, inte någon assistent, att en mycket älskad sak gick i sönder. Klart att man inte kan ersätta det med pengar, men man kan ju heller inte bli arg, det kunde ju lika bra vara jag själv.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om assistenten förstör något?
Av: Sunshine 2009-05-17 Kl 13:37
 

KarinSch skrev:
Nej, så är det ju men om det är en olycka som händer så kan man ju inte lasta assistenten, så länge de inte kastar saker med vilje är det ju en olyckshändelse.
Det hände här, fast det var min sambo, inte någon assistent, att en mycket älskad sak gick i sönder. Klart att man inte kan ersätta det med pengar, men man kan ju heller inte bli arg, det kunde ju lika bra vara jag själv.


Du har rätt idet du säger, men tyvärr så har jag vid upprepade tillfällen sett assar och hemtjänst ignorera mej när jag säker att dom skall vara aktsamma, då är det inte en olykshändelse i min mening iaf.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om assistenten förstör något?
Av: KarinSch 2009-05-17 Kl 15:42
 

Sunshine skrev:
Du har rätt idet du säger, men tyvärr så har jag vid upprepade tillfällen sett assar och hemtjänst ignorera mej när jag säker att dom skall vara aktsamma, då är det inte en olykshändelse i min mening iaf.


Om dom inte är normalt aktsamma, dvs. inte stressar och slänger runt med saker så tycker jag du har rätt att anmäla dem till deras arbetsgivare. Det ingår ju i deras jobb att handha dina saker, vad jag menar är att man inte kan anklaga och bli arg om det händer en riktig olycka, då är ju risken att den anställda blir nervös och tappar saker pga. det.
Sen är det ju klart att mann blir ledsen när saker med affektionsvärde går sönder, men trots allt, det är bara saker, människor är viktigare.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Sänkt LSS ersättning för PA
Av: Morticia 2009-05-10 Kl 21:16
huvudinlägg

I Stockholms Stad, i alla fall för mig.
235 kr! 12 kr längre... Får anställa enbart billiga (de under 26 år)
Någon annan som råkat ut för detta?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Sänkt LSS ersättning för PA
Av: Honeysolros 2009-05-10 Kl 21:48
 

Det var konstigt! Jag har aldrig hört att man kan få sänkt ersättning. Varför fick du det?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Sänkt LSS ersättning för PA
Av: Morticia 2009-05-10 Kl 21:54
 

Honeysolros skrev:
Det var konstigt! Jag har aldrig hört att man kan få sänkt ersättning. Varför fick du det?


Kommunen kanske vill spara?
Jag har ej LASS utan LSS PA.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Sänkt LSS ersättning för PA
Av: Honeysolros 2009-05-10 Kl 22:14
 

Ja, i så fall är det säkert så


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Sänkt LSS ersättning för PA
Av: Sunshine 2009-05-10 Kl 21:48
 

Morticia skrev:
I Stockholms Stad, i alla fall för mig.
235 kr! 12 kr längre... Får anställa enbart billiga (de under 26 år)
Någon annan som råkat ut för detta?


Nej, inte vad jag vet, men det är ju assistansbolaget som sköter detta åt mej.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Sänkt LSS ersättning för PA
Av: Morticia 2009-05-10 Kl 21:53
 

Sunshine skrev:
Nej, inte vad jag vet, men det är ju assistansbolaget som sköter detta åt mej.


Jag upptäckte den nu när jag fick redovisningen för mars.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Sänkt LSS ersättning för PA
Av: Jessma 2009-05-10 Kl 21:56
 

De har väl rätt att bestämma ersättning när det inte handlar om LASS, va? Antagligen tänker nog de samma tanke... anställ billigare folk... illa!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Sänkt LSS ersättning för PA
Av: Morticia 2009-05-10 Kl 22:13
 

Jessma skrev:
De har väl rätt att bestämma ersättning när det inte handlar om LASS, va? Antagligen tänker nog de samma tanke... anställ billigare folk... illa!


Ja, från till feb fick jag samma som LASS. Men sen så var en sjuk och de fick betala ut sjuklön och de fick de gamla löneuppgifterna. Och såg väl sin chans att sänka.
Tänk om en på introlön blir sjuk... då sänker de väl en omgång till...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Sänkt LSS ersättning för PA
Av: Morticia 2009-05-11 Kl 15:11
 

Min stadsdel tar en adminavgift på 5%! Sjukt!
Undrar när FK kommer på att göra det oxå...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Sänkt LSS ersättning för PA
Av: KarinSch 2009-05-12 Kl 21:45
 

Morticia skrev:
Min stadsdel tar en adminavgift på 5%! Sjukt!
Undrar när FK kommer på att göra det oxå...


Om de inte administrerar din assistans kan de väl inte ta betalt, eller tar de 5% för att föra över pengarna till ass. bolaget. Då ska ni nog ta det till rätten för det är jag inte säker på att de får, LSS ska vara kostnadsfritt för den enskilde och nu betalar du ju faktiskt både till kommunen och ditt bilag (som du valt och som gör jobbet). Kommunernas påfund slutar aldrig förvåna mig.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Sänkt LSS ersättning för PA
Av: Morticia 2009-05-12 Kl 21:51
 

KarinSch skrev:
Om de inte administrerar din assistans kan de väl inte ta betalt, eller tar de 5% för att föra över pengarna till ass. bolaget. Då ska ni nog ta det till rätten för det är jag inte säker på att de får, LSS ska vara kostnadsfritt för den enskilde och nu betalar du ju faktiskt både till kommunen och ditt bilag (som du valt och som gör jobbet). Kommunernas påfund slutar aldrig förvåna mig.


När jag rensat ut för sängen,
fått elementen renoverade,
fått klart LASSöverklagan,
fått iväg handikappersättningsansökan,
fixat remisser och recept
så ska jag ta reda på mer om det. om det finns ett beslut från kommunfullmäktige eller om det är någon annans påhitt.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Sänkt LSS ersättning för PA
Av: KarinSch 2009-05-12 Kl 21:54
 

Morticia skrev:
När jag rensat ut för sängen,
fått elementen renoverade,
fått klart LASSöverklagan,
fått iväg handikappersättningsansökan,
fixat remisser och recept
så ska jag ta reda på mer om det. om det finns ett beslut från kommunfullmäktige eller om det är någon annans påhitt.


Kan du inte be a nordnaren ta reda på det, är ju onekligen i deras intresse också. varför ska kommunen ha pengar de arbetar för.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Sänkt LSS ersättning för PA
Av: Morticia 2009-05-12 Kl 22:56
 

KarinSch skrev:
Kan du inte be a nordnaren ta reda på det, är ju onekligen i deras intresse också. varför ska kommunen ha pengar de arbetar för.


Jo.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Summa för ersättning/timma?
Av: Anonym[1] 2009-05-08 Kl 12:14
huvudinlägg

Vad är det för summa "man får" av FK för sin assistansersättning? Alla får väll samma?

Exakt vad är det dom pengarna ska gå till? Fasta summor får ni gärna skriva..

Vem bestämmer hur många kronor som ska gå till omkostnadspengarna varje timma? Är det fritt eller finns det regler för det?

Jag vill veta så mycket som möjligt om "grundekonomin" när det gäller assistansersättning..

Tacksam för snabb hjälp!!

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Summa för ersättning/timma?
Av: KarinSch 2009-05-08 Kl 12:39
 

247 kr i år, pga vissa onständigheter kan man få högre belopp men det är inte så vanligt.
Det finns inga fasta summer att skriva, det är ju personligt hur man lever och vad ens assistenter ska ha.

'Ca 85% bör gå till löne och lönebikostnder, resten fördelas till utbildning, administration, arbetsmiljö/personalvård och omkostnader. I FKs vägledning står om de procentsatser de anser vara lämpliga men det beror ju på ens liv och vad assistenterna behöver.
Fk ställer normen, du ska tillsammans med din anordnare besluta om hur det ska vara i just ditt fall.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Summa för ersättning/timma?
Av: Rosendoften 2009-05-09 Kl 00:59
 

Hej när det gäller ass omkostnaden så är det viktigt att du sparar alla kvitton som har med dina och assistenternas utgifter att göra. Dom skall ju redovisas till försäkringskassan. Men det är en djungel med alla regler och lagar. Men vi ska ju hjälpas åt. Jag ger gärna råd o tips om du behöver.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Summa för ersättning/timma?
Av: Anonym[2] 2009-05-09 Kl 09:46
 

Hej!
När man är egen arbetsgivare och driver aktiebolag,hur gör man då,kan man spara de omkostnadspengar efter sex månader om man inte förbrukar de och måste man skatta de?Hur bokför man omkostadspengar?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Vad är ass.omkostnader, vad räknas?
Av: Marre 2009-03-20 Kl 00:16
huvudinlägg

Vad räknas som assistansomkostnader?
Det verkar vara så olika vad olika bolag säger att man får köpa till ett assistansrum, eller inte. När man får hänvisning till att lagarna är si och så också har man sett andra som fått vissa saker som inte skulle gå enligt lagen.

Här är lite mer konkreta frågor:

* Är det bara om man bor i hus som ass..bolaget kan hyra assistansrummet, eller gäller det även för hus? Vi har ass.rum i en källare, gillestuga med kokvrå och där vi måste håla i gång golvvärmen (el) mkt. mer än om jag inte haft assistans o det inte hade använts.

* Hur har ni gjort med täcke, kudde, säng och Sänglinne? Har ni fått köpa det?

* Måste dem ha tillgång till egen dusch om dem jobbar natt eller dygn?

*Får man räkna el och annats som assistansomkostnad, tex. el som blir när dem micrar sin mat, mer lampor tända ( dem släcker sällan, även om dem gått därifrån), mer sop-påsar går åt, och fler sopor vilket betyder dyrare sophämtning. Toapapper har jag tagit ut max2 ggr på 2 år.
Det är nästan det enda jag fått info om ang. detta. Så tydligen ska man vara jurist själv för att veta allt man har rätt till och så. Man får ju ofta kunskaper om en del saker lite för sent.

* Får man köpa in möbler till assistentrummet? Det får man inte på detta bolag. Dem är rädd att stå med en massa möbler o grejer när eller om man byter assistansbolag.

* Får ni ha ett TV-abonnemang till assistenterna, tex. ett tvillingkort om vi redan har Boxer.

Fick svar om att TV är inget som dem måste ha för att kunna jobba. Men jag har haft jobb där jag fått sitta utan att göra ngt. under lång tid ibland, och en TV att titta på underlättar ju enormt. Jag vill att assistenterna ska trivas. Vi har en TV i källaren som dem ser på film på i dag.


*Vad tar du upp som assistansomkostnader, eller gör du inte det alls?

Kan någon snäll själ förklara för mig vad assistansomkostnader är och vad som gäller/räknas som det.
Jag skulle bli jätte glad om ngn. förklarade på ett enkelt och lättförståeligt sätt.
Finns det ngn. hjälp att få att söka sådant?

Tack på förhand!
/Marie

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Vad är ass.omkostnader, vad räknas?
Av: AngelOfHarlem 2009-04-18 Kl 15:11
 

Finns runt en miljon trådar om omkostnader här på forumet. Testa att söka. Blinkande smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Vad är ass.omkostnader, vad räknas?
Av: Anonym[1] 2009-05-08 Kl 12:24
 

Det är inget trevligt svar.. Då kommer inte forumet behövas sedan när alla frågor är ställda? Exakt samma fråga kanske inte är ställd heller.. Jag har sett flera stycken som har fått detta till svar "Testa att söka så finner du svar" Är väl bättre att adm. skriver en uppmaning till att man ska söka först innan man skriver en ny fråga/disskution isf. Annars kommer forumet att dö ut.. Nej-smiley, med tummen ner


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Vad är ass.omkostnader, vad räknas?
Av: Moon 2009-05-08 Kl 21:00
 

Anonym skrev:
Det är inget trevligt svar.. Då kommer inte forumet behövas sedan när alla frågor är ställda? Exakt samma fråga kanske inte är ställd heller.. Jag har sett flera stycken som har fått detta till svar "Testa att söka så finner du svar" Är väl bättre att adm. skriver en uppmaning till att man ska söka först innan man skriver en ny fråga/disskution isf. Annars kommer forumet att dö ut.. Nej-smiley, med tummen ner


Jag kan bara hålla med Anonym här: trist svar som dessutom gör framtida diskussioner onödiga.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Ändringar i arbetsgivaravgifterna
Av: Morticia 2009-01-01 Kl 01:02
huvudinlägg

Ändringar i arbetsgivaravgifterna.
Sänkta arbetsgivaravgifter

Riksdagen har antagit regeringens förslag att sänka arbetgivaravgifterna med 1% till 31,42% från 1 januari 2009.

Ytterliggare sänkta arbetsgivaravgifter för ungdomar

Riksdagen har antagit regeringens förslag att arbetsgivaravgifterna för unga ska bestå av ålderspensionsavgiften samt en fjärdedel av övriga avgifter. Detta innebär att arbetsgivaravgifterna för 2009 blir 15,49 procent och egenavgifterna för 2009 blir 15,07 procent för alla som vid årets början inte har fyllt 26 år. De nya avgifterna ska börja gälla från 1 januari 2009.

http://www.skatteverket.se/fordigsomar/arbetsgivar
einfotxt/nyheter.4.7459477810df5bccdd480005296.htm
l


Redigerat 2009-01-01 01:04

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Ändringar i arbetsgivaravgifterna
Av: Morticia 2009-01-02 Kl 00:26
 

Ett litet exempel:
Person jobbar 168 h per månad varav 36 h kväll, 10 h natt, 62 h helg
ob-ersättning enligt vårdföretagarnas kollektivavtal
Lön 123 kr inkl semersättning
Om personen är under 26 år 15,75% = ca 4349 kr i sociala avgifter
över 26 31,42% = ca 8682 kr i social avgifter
skillnad: 4333 kr


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Ändringar i arbetsgivaravgifterna
Av: Anonym[1] 2009-04-22 Kl 11:19
 

Hej Mortica!
Hur räknade du ut de arbetsgivaravgifter?
Tack!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Ändringar i arbetsgivaravgifterna
Av: Morticia 2009-04-22 Kl 14:13
 

Lönen inkl skatt, ob, semer x arbetsgivareavgift = summan man ska betala.

Lönen räknade jag ut i min vanliga lönekalkyl i OpenOffice. Gjorde en låtsasPA och stoppade in timmarna som exemplet ovan.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Rimlig marknadsföring?
Av: Morticia 2008-12-20 Kl 23:00
huvudinlägg

Tänkt länge på det. Men frågan väcktes igen när jag läste att VH Assistans köpte några kramar för ensamma.
Det är ju effektiv marknadsföring. Man syns så man finns.

Vad är rimlig marknadsföring för ett assistansföretag?
Hur stor del av assistansersättning ska gå till att få in nya kunder?

Pennor, visitkort, foldrar.
Representation på mässor? Ett ställe eller 5-7 stycken?
Tröjor, väskor, kepsar, mössor (ja ni förstå vad jag menar) till andra än personalen, kunderna?

Var går din/er gräns?
Skulle ni välja bort ett företag för de har för mycket reklam?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Rimlig marknadsföring?
Av: Vejron 2008-12-20 Kl 23:04
 

Morticia skrev:
Var går din/er gräns?
Skulle ni välja bort ett företag för de har för mycket reklam?


Det beror helt på hur den reklamen gestaltar sig och på vilka arenor företaget marknadsför sig.

Det som VH Assistans har gjort är väl visserligen smart på det sättet att de fått mediautrymme, men för mig blir det fel eftersom jag får taskiga vibbar när jag ser Jill Johnsson och Rafael Edholm stå och krama på de små handikappade barnen, för att det är synd om ensamma människor! Varför kramar de inte på personalen på VH Assistans i så fall? Man tar handikappade ungar för att de slår an en sträng hos folk och man spelar därmed på gamla fördomar om personer med funktionsnedsättningar, anser jag.

Men allting går att sälja med mördande reklam, så vem vet, Veronica på VH kanske har gjort världens klipp?!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Rimlig marknadsföring?
Av: Moon 2008-12-21 Kl 00:51
 

Morticia skrev:
...
Skulle ni välja bort ett företag för de har för mycket reklam?


På jobbet får vi ibland ihärdiga ass-firmor som ringer och vill att vi som förbund skall sprida deras information till våra medlemmar. Jag tackar artigt nej men ibland blir de verkligen obehagligt ihärdiga. Ass....ia ville ABSOLUT att vi skulle förmedla till våra medlemmar en dag på Liseberg med dem. Då blev jag ordentligt putt, slängde av mig den tunna polityren och frågade va fan de gör med våra pengar .... Usch så dum jag var, tyckte killen innan han slängde på luren.

Så ja, jag är mkt misstänksam mot alltför ihärdig reklam. Jag läste först här om VHs reklam i att sälja kramar eller var det var - bara det här att sälja kramar för ensamma får det att vända sig i magen. Är jag ensam vill jag ha en kompis, en vän att snacka med inte en jävla välgörenhetskram .... usch, så upprörd jag blir.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Rimlig marknadsföring?
Av: DodeN 2008-12-21 Kl 11:10
 

Moon skrev:
bara det här att sälja kramar för ensamma får det att vända sig i magen. Är jag ensam vill jag ha en kompis, en vän att snacka med inte en jävla välgörenhetskram .... usch, så upprörd jag blir.


För att göra det klart så är det inte till de ensamma man riktar "kramarna" utan det är marknadsföring för att sammla in pengar för de som har det svårt. Rödakorset bedriver enhel del olika verksamheter.

Så själva kramkonceptet tycker jag är smart, funkar säkert bättre än att man står med en bössa och skramlar på ica.


Annars håller jag med Moon, sådana som marknadsför jättemycket och "tufft" känner jag lite spontant att vara vaksam för.

Minns inte villka det var på mässan här i våras som hoppade på alla i entren och delade ut tygpåsar, pennor, broschyrer och frågade ut en. När det gäller assistans och liknande serviceföretag så går jag mer på vad andra säger än vad de själva marknadsför.

Men våran grupp kanske är en lättpåverkad grupp så man får mycket för de pengarna som läggs på marknadsföringen. Har ingen aning.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Rimlig marknadsföring?
Av: Morticia 2008-12-21 Kl 16:25
 

Ett ganska stort företag hade 5-7 mässtånd på mässan "ett bra liv"
Där de lockade med tävling (man skulle bära företagets tröja med silvrig bild på ägarinnan på mässan med ett påklistrat lottnr på)
De delade ut väskor till oss och mina PA fick varsin bra t-tröja. En vann dessutom biobiljetter.
Nackdelen var att massa trodde att de jobbade på det företaget och att jag var kund.

Men inte lockar det mig att byta företag.
Skulle bli skogstokig om det företaget jag anlitar skulle finnas på 5-7 ställe på en mässa. Ett räcker.

Marknadsföring behövs (webbsida, visitkort, foldrar etc). Men när man blir avskräckt så har reklamen passerat en gräns (som är individuell)


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Vad ska asspengarna användas till?
Av: Anonym[1] 2008-12-20 Kl 22:50
huvudinlägg

Lill-Babs Högsta bud: 5 000:-
Budgivare: christian johansson Veronica hedenm, VH assistans
Rafael Edholm Högsta bud: 5 001:-
Budgivare: Caroline Hedenmark, Linnea Lilja, VH assistans
Jill Johnson Högsta bud: 6 599:-
Budgivare: Roger,Sebastian,Mats, VH assistans
Carolina Klüft Högsta bud: 6 500:-
Budgivare: VH Kids, VH kids Veronica Hedenmark

http://www.blocket.se/kram

VH ass. har kanske samlat in pengarna? Någon som vet?
Är det kundernas pengar?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Vad ska asspengarna användas till?
Av: Anonym[2] 2008-12-20 Kl 22:56
 

Jag reagerade också lite på det...och på själva grejen. En kram för de ensamma - ja men krama på dem då och inte på ett gäng handikappade ungar för att det gör sig bra i tv(Aftonbladet TV var där och filmade)


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Vad ska asspengarna användas till?
Av: Anonym[3] 2008-12-22 Kl 08:10
 

Anonym skrev:
En kram för de ensamma - ja men krama på dem då och inte på ett gäng handikappade ungar för att det gör sig bra i tv




Men om nu dessa "handikappade ungar" gärna vill ha en kram av sin idol,
ska man vägra dem det bara för att det "gör sig bra i TV"?
Pengarna för kramen kanske kommer från barnen själva eller deras föräldrar.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Vad ska asspengarna användas till?
Av: Anonym[3] 2008-12-22 Kl 08:08
 

Anonym skrev:
VH ass. har kanske samlat in pengarna? Någon som vet?
Är det kundernas pengar?



Varför inte kontakta VH Assistans och fråga?
Det är väl bara dom som vet varifrån pengarna kommer?
Allt annat är bara spekulationer.

Det finns ingenting som säger att kundernas pengar använts till detta.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Vad ska asspengarna användas till?
Av: Anonym[4] 2008-12-22 Kl 12:04
 

Anonym skrev:
Varför inte kontakta VH Assistans och fråga?
Det är väl bara dom som vet varifrån pengarna kommer?
Allt annat är bara spekulationer.

Det finns ingenting som säger att kundernas pengar använts till detta.


Fast... om det inte är "kundernas pengar" så undrar jag vilka pengar det är. Ett assistansbolag har mig veterligen bara en inkomst, assistansersättningen. Den ska enligt mig enbart täcka administration och kostnader för assistans. Inte massa flum och humbug.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Julbonus till PA
Av: Morticia 2008-12-12 Kl 01:46
huvudinlägg

Jag ska ge mina bonus nu i december (varit sjuk och inte haft så hög omkost, och den mesta utbildningen har jag stått för) Så det finns ett plus i min budget.

De får x kr per arbetad timme 2008.
Det betalas arbetsgivaravgift och skatt på.

Mina ska få veta att det kan vara en engångshändelse. Inget de kan förvänta sig varje år. Utan enbart om det finns pengar kvar. Det beror helt på hur många timmar jag får från årsskiftet och vilka omkostnader jag har nästa år.

Tvivlar på att de skulle bromsa ev. arbetsmiljösatsningar eller andra kostnader för att ev få bonus.

De ser verkligen fram mot att få en egen hörna i köket och de har stora planer. Inte dyra planer. Men det är inte gratis.
Dessutom ska vi ha första-hjälpenkurs och lite sånt till våren (hann inte i höst eftersom jag var först sjuk, sen på sjukhus)

Mailat min uträkning till företaget som betalar ut tillsammans med decemberlönen.

Imorgon ska jag ge assistenterna julklapparna och lapp om hur mycket bonus var och en kommer att få. Sen blir det julbord!

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Julbonus till PA
Av: Anonym[1] 2008-12-13 Kl 02:10
 

jag har aldrig hört talas om att personliga assistenter får julbonus.
men det låter bra!
finns det fler som gör så, eller är detta väldigt unikt?

nu menar jag just bonus i form av extra pengar,
alltså inte julklappar eller julbord.
inte heller andra former av presenter eller att man bjuder sina assistenter på kryssningar eller konserter etc.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Julbonus till PA
Av: Foa 2008-12-13 Kl 09:49
 

Anonym skrev:
jag har aldrig hört talas om att personliga assistenter får julbonus.
men det låter bra!
finns det fler som gör så, eller är detta väldigt unikt?

nu menar jag just bonus i form av extra pengar,
alltså inte julklappar eller julbord.
inte heller andra former av presenter eller att man bjuder sina assistenter på kryssningar eller konserter etc.


Bra fundering..
Före den 1/7 2008 vet jag faktiskt inte hur det gick till med Julbonus, Julbord eller annat bonus. Mend et går väl isåfall att gå tillbaka i detta forum till tidigare år och kolla.
Eller detta med bonus är ett svar på de nya reglerna efter den 1/7
Jag har faktiskt inte en aning då jag inte har varit med så länge i LSS-snurret


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Julbonus till PA
Av: Morticia 2008-12-13 Kl 14:12
 

Anonym skrev:
jag har aldrig hört talas om att personliga assistenter får julbonus.
men det låter bra!
finns det fler som gör så, eller är detta väldigt unikt?

nu menar jag just bonus i form av extra pengar,
alltså inte julklappar eller julbord.
inte heller andra former av presenter eller att man bjuder sina assistenter på kryssningar eller konserter etc.


Det är pengar. Som det dras skatt på.
Bättre att assistenterna får ta del av årets lilla överskott än att företaget får det...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp

Till sida nr: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 13
Visa trådindex

Forumkategorier, rubriklogo

fh sponsorer Besök Livihop Besök Intressegruppen för Assistansberättigade (IfA) Besök Atlas Assistans AB ledig sponsorplats
 

© Copyright 1999-2020 Funktionshinder.se
Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh