Om jag betalar 1000 i månaden för ett assistentrum får jag ta detta från assistansomkostnader då, vilket gräns finns det
du kan ta ut för ditt ass rum om det är ett jourrum där ass kan sova på natten. det finns ett tak för vad man kan ta ut men kan inte det beloppet.
Till sidans topp
Ni som anlitar företag för er assistans, hur mycket betalar ni i administrationsavgift och vad ingår i de pengarna? Jag fick redovisning från mitt företag i går och de tar 12%. Jag har inte hunnit ta reda på vad som ingår, men tycker ändå det verkar mycket. Dessutom fanns ytterligare några poster som jag kommer att ifrågasätta. Min assistentgrupp är nästan självgående, har låg sjukfrånvaro osv. så företaget behöver i princip bara administrera lönerna.
5% och då ingår: - All administration (löner, skatter, sjuklönefakturering, kontroll av tidrapporter mm mm). - Arbetsledarstöd. - Hjälp att sätta ihop en budget. - Kontroll av schema. - Annonsering vid rekrytering. - Tydlig redovisning varje månad till personen, gällande förbrukade timmar och kvarstående medel. - Antagligen en massa annat som jag glömt just nu. Vikarietillsättning ingår inte.
Alla företag tar olika administrationsavgift,företaget har också sina kostnader.Om nån annan företag tar mindre så kanske du får inte samma tjänster,trygghet m.m. Ett företag tex kan ha olika administrationsavgifter till sina kunder beroende hur man kommit överens och hur mycket är man själv insatt i hur fungerar assistans.Jag vet själv att många i början visste inte att man kunde förhandla fram lön och storlek på assistansomkostnad. Nu är det annorlunda för de i alla fall som har haft assistans en längre period och de brukar få fram bra villkor för sig själv och sina assistenter.
Viktig poäng - man ska få veta tydligt vad som ingår i den avgift man betalar!
Vad brukar ni betala på ett ungefär i försäkringar på dessa 252kr? Vad tror du är den högsta lönen man kan förhandla fram till sina assistenter om man samtidigt vill ha försäkringar, pensionsavtal etc? Mitt företag tar runt 6% i avgift. Just nu så ligger snittlönen (inkl ob, semesters) på 170kr/h.
Jag har fmf. De finns på http://www.fmfassistans.se/. Jag kollade lite mer noga och det är tydligen 3% de tar i administration. Trevligare företag kan man inte hitta. Jag får bestämma lön, omkostnadspeng etc. Jag kommer också börja få en tabell varannan månad där jag ser vart varje krona har gått så att jag även kan använda överskottet till bonuslöner etc.
mitt kooperativ tar knappt 7 %, 12 % tycker jag låter mkt men som sagt det kan ju bero lite på vad som ingår. i mina 17 kronor ingår i stortsett allt.
Vi tar också 17 kr, då ingår allt förutom att ringa in vikarier, däremot jourtelefon så vi kan beordra in personal, samt viss utbildning och handledning. 12 % är mycket, tycker jag, speciellt om du gör så mycket själv.
Fast nu är det ju så att det faktiskt är hela ass.ers. som går in till företaget. Sen kan de lägga budget olika. Men att tala om en avgift är fel idag.
Tycker 8% är taket för vad som är rimligt.
Hej Min ass säger att Sveriges nationaldag är en storhelg, medans jag säger att det är en röd-dag. Vad ligger OB:n på för storhelg? resp vardag & vanlig helg? Tack på förhand Mvh//Johan
OB-ersättningen regleras av avtalet assistenterna går på... Nationaldagen är vanlig helg, inte storhelg.
Hej, Jag tänkte fråga er hur mycket ger ni per timme i lön,hur mycket blir det över från 252kr efter att alla avgifter är betalda?Hur stor procent lägger ni på pensioner.Vilka försäkringar ni har för era anställda dvs assistenter?Kan nån skriva allt som ni tar i beräkningen?Jag vill gärna se hur ni andra har det för sina assistenter?De ska vara nöjda och känna sig bra. Tack
Eftersom jag inte är privat så kan jag bara svara på frågan om hur mycket MINA ass får i lön vilket är lite olika beroende på pers. hur länge pers jobbat hos mig osv o vilken ålder pers har men det allra lägsta man kan få är just nu 110 kr per timme+sem.ers +o.b tillägg också naturligtvis men hos mig arbetas det mest på dagtid Redigerat 2010-08-23 19:33
Hej! Är det så att om man inte är ute mycket och "slösar" upp potten att man kan använda dom pengarna till att höja assarnas lön?
Men kan man begära att "få" dom pengarna i form av lönehöjning? Det är ett anlitat företag.
Om du har kommit överens med företaget om en viss summan som är avsedd till omkostnader och att du har svårt att förbruka de så kan du lägga istället de pengarna på lönehöjning.
Jag är "brukare" och anlitar ett företag som hjälper mig med löneutbetalningar etc. för mina timanställda PA. Jag borde väl kunna begära lönehöjning till de assar som jag tycker förtjänar det.?
Ja om pengar finns över efter att allt är betalt så kan du kräva att dessa går till assarna i form av bonus. Men tala då om för assarna att detta är en tillfällig grej så det inte blir att de kräver detta varje år Jag föredrar att ge dem bonus eftersom lönehöjning sedan hänger i även om dina kostnader skulle visa sigh vara högre för nästa period då kan man knappast dra tillbaka den lönehöjningen Redigerat 2010-06-24 18:16
Hej. Jag skulle vilja kolla vilket företag som ger mest tim ersättning till sina assistenter. Mina assistenter får just nu 115kr/timmen. Redigerat 2010-04-14 22:30
finns kollektivavtal? Är det inkl eller exkl semesterersättning? Jobbar de mycket ob? Vad mer ska pengarna räcka till? (reser du mycket och behöver ha med assistenterna) utbildningar eller annat? Redovisar företaget per kund? så du ser var just dina ass-pengar hamnar? I så fall kan du ju se om det finns marginal att höja lönerna.
Det är inkl semesterersättningen. De jobbar väl ungefär till tolv varje kväll, så ungefär 4timmar ob på vardagar och sen 16 timmar varje helgdag. Jag reser inte överdrivet mycket kan jag väl inte påstå och mina assistenter är inte utbildade. Jag får inte redovisning per kund, men jag ska nog fråga efter det.
115 kr/tim inklusive semesterersättning är väldigt lågt. Mina har i genomsnitt 120 + semesterers. Men jag kör eget företag.... Vilka som ger högst är nog omöjligt att svara på.
Okej. Jag vet inte om det är värt att köra eget. Jag skulle aldrig göra det om inte jag tjänade någonting på det iaf. Men hursomhelst, vet du något företag då som är bra? Det mina assistenter har är ju 115kr ink semesterersättning, försäkrade via fora och företaget. Det låter ju ganska lågt om jag jämför med dig.
Köra eget är komplicerat... Finns många bra företag. Kolla på http://www.assistanstjanst.se och http://www.assistanskoll.se
jag är m i ett koopertativ. mina ass har ca 130 kr inkl sem ers, ob tillkommer sen på det
Det är för dåligt betalt, mina har bättre betalt och jag har privat bolag. Mina assistenter har kollektivavtal, försäkringar, OB tillägg, semesterersättning, friskvårdsersättning, utbildningar och det finns pengar kvar till mina omkostnader. Redigerat 2010-04-24 17:05 Redigerat 2010-04-24 17:06
Hej, Jag har lite frågor kring pension om man jobbar deltid eller heltid?Minna två assistenter har 155 timmar per månad var och en,det är cirka 90% av deltid fick jag veta och de har cirka 15 000kr netto efter skatt.Jag vet att inkomst är viktig om man skulle gå i pension ju större inkomst desto bättre.Jag undrar om deras anställning eller arbetstid som är deltid kommer att påverka deras pension eller det är bara inkomst som räknas,och om man sparar privat till pension? Tack,
Det är den samlade bruttoinkomsten under hela livet som påverkar ens pension. Så självfallet är det bättre för pensionen att jobba heltid än deltid eller alternativt att ha två deltidsjobb. Om Du har ett kollektivavtal måste Du varje månad avsätta en viss tjänstepension åt Dina assistenter. Har Du inte kollektivavtal kan Du själv betala in en pension åt Dina assistenter. Alternativt kan Du uppmana dem att själva teckna en pensionsförsäkring som de själva betalar in i och som de får dra av från skatten (en tusenlapp i månaden). Sen är det ju så att man är i olika livsfaser. Yngre människor exempelvis behöver pengarna kanske först och främst för att skaffa sig ett hem, medan äldre har lättare för att avsätta en slant till pensionen. Ifall Du inte har ett kollektivavtal kan Du kanske prata med Dina assistenter om hur de vill ha det. För arbetsgivaren är pensionspengarna alltid en del av lönekostnaderna oavsett om de hamnar direkt i lönekuvertet eller i en pensionsförsäkring.
Brukare som använder assistentbolag har assistentrum. Hur gör denne för att få ersättning för assistentrummet? Vem ska ge den ersättningen? FK? Assistentbolaget? Och vad gör man vid deklarationen? kan man dra av assistentrummet på något sätt? Jag vet att det finns trådar om detta sedan förut, men radera inte denna tråd. Det jag frågar efter står inte i de trådarna. Dvs jag kan inte utläsa ett klart svar på denna frågeställning. och dessutom står det INGET om hur man gör vid deklarationen. /Torbjörn Jerlerup
Hej! Jag har en fråga: På FK:s Assistentersättningsräkning ska man ju kryssa i huruvida man har "vårdats på sjukhus eller liknande under månaden". Man ska fylla i hur många dagar och min uppfattning har varit att man inte får lön till assistenter under denna tid. Dessutom står det: "Begär du assistansersättning under sjukhusvistelsen? (Ange skälen till att du begär assistansersättning under sjukhusvistelsen under Övriga upplysningar)". Min fråga är: Vad anser FK är godtagbara skäl för att få ersättning under denna tid? Någon som provat och lyckats?
Japp. - Behöver hosthjälp av vana assistenter och snabbt som tusan. - Har ganska ont i kroppen och måste vändas/lyftas av nån som känner mig väl. - Kan ha svårt att kommunicera under stark medicinering.
Har intyg krävts?
Nu sticker jag ut hakan och säger att jag TROR det kan vara lättare om man redan innan har 24-7 assistans att även få på sjukhus. Mitt kooperativ har en trygghetsfond som betalar assistentens lön när jag är på sjukhus eftersom jag inte skulle få assistans på sjukhuset av FK. Har iofs aldrig provat men har heller inte i närheten av de skäl Ninnie nämner och det är liknande skäl som krävs.
För Försäkringskassan är särskilda skäl att a) Dina assistenter inte utför sjukvårdande arbete (för det ska sjukhusets personal göra), b) det inte handlar om vanligt assistans för ett värdigt liv och c) det i stället är assistans som endast Dina assistenter kan utföra eftersom de är utbildade i Dina speciella funktionshinder. Det är det i grova drag. Man måste skriva en liten uppsats och förklara. Anser de då inte att Du behöver hjälp, måste Du skriva en gång till och förtydliga. Så gjorde jag för en person där jag är assistansanordnare och det gick bra.
BTW - jag fick backning på min räkning... läkarintyg krävs!
Vet att det blivit mycket striktare regler från skatteverket sen 1 juli men hur hanterar era olika bolag detta med kvittoredovisning?? Mitt bolag har visat sig på sistone vara så extrema m olika kvittokrav att jag inte har nån lust att göra nåt o om jag gör nåt så tar ja hellre kostnaden själv om det inte är för mkt.
Extrema? På vilket vis? Jag lämnar in kvitton uppklistrade på ett papper. Om det är mat inblandat som ska förmånsbeskattas så noterar jag på kvittot vilken assistent som ätit.
Att spara kvittot e helt ok o det gör jag gärna m de ska ha en blankett ifylld m alla detaljer=var, när, m vem?(info som oftast redan står på biljett el kvitto) samt kvittona numrerade, beskrivna o upptejpade på separat lapp varje månad även om det så bara skulle finnas ett. Tycker det är slöseri med papper att göra allt dubbelt dessutom. Att skriva vem som varit med o ätit är ok m de vill ha vem som har varit med oavsett vad jag gjort. Info som ju finns på timlistorna. Nu senast t.ex blev inte min biobiljett godkänd då den inte hade datum tryckt på den. Bara datumet jag själv skrivit dit. Hade oxå en inträdesbiljett där de inte stod tillräckligt m tryckt info, bara det jag skrivit dit. Den blev inte heller godkänd. Ska jag behöva bära med mig kvittensblock så att ja kan få detaljerat kvitto på allt jag gör? Hade förstått det om det gällde stora summor m detta är ju oftast under hundralappen. Ingen världsproblem m synnerligen irriterande och stjäl mkt tid o energi i mitt redan begränsade liv. Är kanske för gnällig helt enkelt bara .
Visst är det jobbigt men det måste ju vara så numera. Dock känns det som lite överarbetat som ditt företag gör. Vi har en utläggsblankett som man skriver kvittonr. på vad det är samt namn på assistenten om det gäller mat. Endast originalkvitto är godkända enl. skatteverket och sen sätter man fast kvittona med ett gem på baksidan. Där man inte kan få kvitto har jag alltid med ett kvittensblock numera, assistenterna får ta hand om sånt. Innan jag skaffade det blev det ibland roliga kvitto, bl.a. ett som är skrivet på en Melittapåse.
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh