Funktionshinder.se logotyp.
Klicka för att komma till startsidan!
Anpassa utseendet på Funktionshinder.se. Fråga Fh:s panel. Se de senast publicerade texterna indelade i olika kategorier. Till forumet. Se de senaste medlemstexterna och information från administratörerna. Klottra på planket. Sök på Funktionshinder.se efter texter, medlemmar, länkar eller foruminlägg. Länkarkiv - Sök efter länkar till andra sajter.
Sponsra Funktionshinder.se. Kontakta oss som driver Funktionshinder.se. Hjälp / Vanliga frågor. Prylshoppen. utfyllnadsbild
 
fh sponsorer Besök Atlas Assistans AB Besök Intressegruppen för Assistansberättigade (IfA) Besök Livihop ledig sponsorplats
 
Assistans
Ekonomi (999 inlägg)

Hoppa till första nya inlägget!

Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Hur funkar jourtimmar
Av: Karlbonker 2012-05-10 Kl 14:29
huvudinlägg

Halloj,

Jag undrar lite över jourtimmar. Där jag jobbar får vi 25% av en "vanlig timme" under jourtimmarna. Får assistansbolaget full ersättning under den tiden? Det finns väl bara ett schablonbelopp som betalas ut per timme eller hur funkar det?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Hur funkar jourtimmar
Av: Morticia 2012-05-10 Kl 14:43
 

Karlbonker skrev:
Halloj,

Jag undrar lite över jourtimmar. Där jag jobbar får vi 25% av en "vanlig timme" under jourtimmarna. Får assistansbolaget full ersättning under den tiden? Det finns väl bara ett schablonbelopp som betalas ut per timme eller hur funkar det?


Företaget för 1/4 av assistansersättningen per jourtimme.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Hur funkar jourtimmar
Av: Ninnie 2012-05-10 Kl 15:28
 

Om du arbetar fyra jourtimmar så får assistansbolaget en utbetald timme (267 kr), oavsett om det är vardagjour eller helgjour.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Hur funkar jourtimmar
Av: Lina2011 2012-05-11 Kl 09:50
 

tack alla för svar!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Hur funkar jourtimmar
Av: G-man 2012-05-14 Kl 15:35
 

Hur assistentens jourtid skall beräknas och ersättas har dock ingenting att göra med hur assistansersättningen beräknas och betalas ut från kommun/FK till brukare/arbetsgivare.

Bestämmelserna rörande assistentens jour återfinnes i anställnings/löne-avtalet och/eller arbetstidslagen.

Det enda kommun/FK har rätt att styra över i sammanhanget är att arbetsgivaren inte får redovisa jour gentemot den anställde medan h*n redovisar samma timmar såsom normal arbetstid gentemot kommun/FK.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: kostnad för assistans
Av: Anonym[1] 2012-02-22 Kl 08:38
huvudinlägg

Det skrivs och utreds mycket över kostnader för personlig assistans.
Hur mycket pengar som går tillbaks till staten skrivs det inte så mycket om, alla arbetsavgifter, all kommunalskatt och alla egenavgifter måste generera till otroligt många miljoner....som staten får tillbaks + alla arbetstillfällen som assistensen ger...
Vore intressant att veta hur de tänker och räknar när de skriver hur mycket assistans kostar....
mamma

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: kostnad för assistans
Av: Ejje 2012-02-22 Kl 18:58
 

Det är ju så med all skattefinansierad verksamhet, mycket kommer tillbaka. Även när den anställde spenderar pengarna, det som är kvar när samhället tagit sitt, blir det moms, energiskatt mm mm.

För varje skattefinansierat jobb som försvinner måste ett nytt skapas i privata sektorn, annars blir det ytterligare en arbetslös. Kostnaderna för arbetslösheten är till största delen samhällets ansvar, A-kasseavgiften är bara en liten del.

Ingen verkar titta på totalen...

Redigerat 2012-02-22 18:58

Redigerat 2012-02-22 18:58


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Kan bolaget betala milersättningen?
Av: Anonym[1] 2012-01-21 Kl 18:45
huvudinlägg

Har lite funderingar runt reseersättning.

Mina assistenter är anställda med bil och mitt bolag betalar ut reseersättning till assistenterna när vi är iväg någonstans, dock är detta ofta kortare resor, runt 1-2 mil/gång. Har även en ångestproblematik och en sak som hjälper mkt när inget annat gör det är att fara iväg med bilen. Har förstått att det råder delade meningar om huruvida detta är ok. Att vissa bolag inte gör det utan låter brukaren betala alt tar halva kostnaden.

Jag lever under existensminimum och får därför "normutfyllnad" av soc för att komma upp i existensminimum. Detta gör att jag inte får äga en bil. Har ju väldigt lite pengar att leva på så därför är jag väldigt tacksam att jag får ha det som jag har det.

Hur ser ni/era bolag på frågan?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Kan bolaget betala milersättningen?
Av: KarinSch 2012-01-22 Kl 11:12
 

Enl. både FK och skatteverket är det inte ok att använda omkostnader för dina privata resor. Endast om assistenten t.ex. måste ha egen bil för att det inte finns plats i den bil du åker i får man betalt, eller om de måste ta sig till dig när du är mycket längre bort än normalt.

Om du har ett funktionshinder som gör att du behöver bil, inte kan åka buss eller behöver den till arbete/studier så får man ha bil även om man får försörjningsstöd, de kan även betala ut medel till bensin om du har bra skäl.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Pressad i lönefrågor av assistenten
Av: Delta 2012-01-06 Kl 22:51
huvudinlägg

Har hamnat i ett lönedilemma. Håller på med rekrytering igen.

Har en assistent som vägrar gå in på min ingångslön utan kräver den lön hon jobbat sig upp till på sitt förra ställe (i ett annat bolag) med en brukare som inte har ngt gemensamt med mig. Hon jobbade tre år där. Ingen erfarenhet av jobb med människor innan. Jag vet inget om hennes egentliga kompetens och upplever henne som mkt aggressiv i denna frågan. Jag vill att hon ska visa vad hon går för och om hon verkligen fungerar så bra som hon påstår som MIN assistent så är jag beredd att höja henne.

En annan har erbjudit "sina tjänster" men vill då ha 130 i timmen ex semesterersättning. Tycker detta är mkt högt.

Vad anser ni? Vad har era assar?? Det sägs ju att det varierar över landet så det hade varit mkt intressant att höra. Känner att det är jättetufft när de pressar på och påstår att man själv ligger så lågt?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Pressad i lönefrågor av assistenten
Av: Morticia 2012-01-06 Kl 22:56
 

Hos mig får alla samma ingångslön oavsett utbildning, tidigare erfarenhet och ålder. Sen tar det olika lång tid att lära sig jobbet här så en del kommer upp till nästa nivå snabbt. Och det har inte med vad de gjort tidigare utan hur de fungerar hos mig.

Vill någon ha lön för att den har en viss utbildning så får den söka en tjänst där en krävs.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Pressad i lönefrågor av assistenten
Av: Delta 2012-01-06 Kl 23:06
 

Det är klokt tror jag. När du höjer till nästa nivå är nivån oxå samma för alla eller är den olika beroende på hur bra de är?

Om en assistent har en utbildning eller erfarenhet som inte refererar till mina nedsättningar så känns det ju inte som att det spelar ngn roll.. ?

Vad går dina in på?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Pressad i lönefrågor av assistenten
Av: Morticia 2012-01-06 Kl 23:10
 

Delta skrev:
Det är klokt tror jag. När du höjer till nästa nivå är nivån oxå samma för alla eller är den olika beroende på hur bra de är?

Om en assistent har en utbildning eller erfarenhet som inte refererar till mina nedsättningar så känns det ju inte som att det spelar ngn roll.. ?

Vad går dina in på?


När jag känner att du fixar det som krävs. Antal timmar de jobbat för att nå dit varierar en del.

Hos mig spelar inte utbildningarna någon roll. Finns ingen utbildningen som passar att jobba hos mig. Och att då välja att ge vissa högre lön för de har en utbildningen som inte behövs känns konstigt.

I år är ingångs hos mig 108 kr exkl allt.

Jag har inte assistansersättning från FK utan är beviljad PA enligt LSS hos kommunen och får längre summa än 267 kr/timme... Dessutom är över 60 % av mina 211,61 h/mån på ob-tid.

Redigerat 2012-01-06 23:12


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Pressad i lönefrågor av assistenten
Av: Delta 2012-01-06 Kl 23:22
 

Jag ger dem 115kr/tim och anser att det är en ok lön. Då ligger jag ju högre än dig, assistenterna framställer mig som att jag är en skitstövel som inte ger dem mer..

De har ju en ganska stor makt när man inte vet hur andra har det så det är ju bra att höra lite exempel!

Vet du hur lönerna ligger hos andra?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Pressad i lönefrågor av assistenten
Av: Morticia 2012-01-06 Kl 23:33
 

Delta skrev:
Jag ger dem 115kr/tim och anser att det är en ok lön. Då ligger jag ju högre än dig, assistenterna framställer mig som att jag är en skitstövel som inte ger dem mer..

De har ju en ganska stor makt när man inte vet hur andra har det så det är ju bra att höra lite exempel!

Vet du hur lönerna ligger hos andra?


Jag blev grymt förvånad för något år sen när en PA skulle börja här och skulle få 105 kr. Enligt denna var det högt... Men jag förklarade att det är det inte... Men det är det man får hos mig i början.

115 kr är bra ingångslön. Har du mycket av din assistanstid på ob-tid? (ger ju en del extra i ersättning)

Ingångslöner från 105 och uppåt. Varierar mycket.

En gång om året så betalar jag ut x kr per arbetad timme till mina PA. De får del av överskottet. Det företaget jag anlitar tar admin-avgift. Resten ska gå till assistansen.
hur mycket beror på hur mycket som finns kvar på mitt konto. Företaget betalar arbetsgivaravgift och det är skatt på beloppet. Extra lön. Räknas in i deras årsinkomst.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Pressad i lönefrågor av assistenten
Av: Moon 2012-01-06 Kl 23:44
 

Delta skrev:
...Har en assistent som vägrar gå in på min ingångslön utan kräver den lön hon jobbat sig upp till på sitt förra ställe (i ett annat bolag) med en brukare som inte har ngt gemensamt med mig. Hon jobbade tre år där. Ingen erfarenhet av jobb med människor innan. Jag vet inget om hennes egentliga kompetens och upplever henne som mkt aggressiv i denna frågan. Jag vill att hon ska visa vad hon går för och om hon verkligen fungerar så bra som hon påstår som MIN assistent så är jag beredd att höja henne.

...


Tycker du verkligen att detta är en bra början på ett jobb hos dig?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Pressad i lönefrågor av assistenten
Av: Anonym[1] 2012-01-07 Kl 01:55
 

Moon skrev:
Tycker du verkligen att detta är en bra början på ett jobb hos dig?


Håller med Moon. inte en bra början.
hos mig har ass 140 kr i lön. tycker att många bet för lite till sina assar och vill att de ska ha bra lön så man gör ett bra jobb och trivs med sin lön.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Pressad i lönefrågor av assistenten
Av: Morticia 2012-01-07 Kl 03:07
 

Anonym skrev:
Håller med Moon. inte en bra början.
hos mig har ass 140 kr i lön. tycker att många bet för lite till sina assar och vill att de ska ha bra lön så man gör ett bra jobb och trivs med sin lön.


Så hög lön skulle jag inte kunna ge mina PA.
Med få beviljade timmar och mycket ob så skulle min assistans gå minus.

Detta ska assistansersättningen räcka till
x kr grundlön (före skatt)
+ Semesterersättning (minst 12%)
+ 20 kr ob-ersättning (beror på hur mycket den assistansberättigade har assistans under ob tid. snitt 20kr)
+ Sociala avgifter 31,42% eller 15,49% för de under 26 år.
(För personer över 65 år är det en annan siffra)
+ Försäkringar, Tjänstepension 7 % (beror på kollektivavtal mm)
+ Adminkostnader ca 20 kr (kontor, jourtelefon, löner till kontoret, skrivarpapper, bläck, dator, kuvert, frimärke och en hel del)
+ Utbildningskostnader (introlön, kurser mm)
+ Omkostnader (Personalomkostnader och assistentomkostnader, resor, engångshandskar, toapapper, ev fika, julbord, friskvård, personalrum, möbler till personalrum, hyra för personalrum, mm)
+ Arbetsmiljökostnader (brandsläckare, halkskydd som broddar att ha när det är is ute, mm)

= 267 kr (assistansersättning 2012)
(Om personen har kommunalt beslut om PA enligt LSS så kan det vara en annan ersättning per timme. Min kommun tar ut en adminavgift, andra sänker av andra skäl)

Redigerat 2012-01-07 03:52


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Pressad i lönefrågor av assistenten
Av: Ninnie 2012-01-07 Kl 10:00
 

Hur hög lön man kan ge beror helt på hur ens beslut ser ut, hur mycket tid som är OB, hur stor avgift anordnaren tar, hur höga omkostnader man har...

Jag reser en hel del, både i jobbet och privat, och måste därför ha en hel del pengar till assistansomkostnader. Jag har också extremt mycket OB-tid.
Min administrativa avgift är 5 % av schablonbeloppet.

Mina assistenter har ca 120 kr/timme i genomsnitt (116-128). Ger 110 under introduktion och timanställning. När de får fast schemarad höjer jag till 115.

Min poäng är att det är jättesvårt att jämföra assistentlöner eftersom den assistansberättigades beslut mm spelar stor roll (som jag skrev först). Jag skulle dock inte anställa nån som redan inledningsvis får mig att känna mig pressad och obekväm. Jag gör alltid klart att det inte är en merit att ha jobbat som assistent innan. Snarare tvärtom!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Pressad i lönefrågor av assistenten
Av: Delta 2012-01-08 Kl 03:32
 

Tack för responsen! Utvecklingen när det gäller den här assistenten har fortsatt i en brant nedförsbacke. Hon är nu arrogant och otrevlig. Hon har blivit hårdhänt, hade varit och fått kortisoninjektioner i mina inflammerade muskelfästen i armbågarna, hade hysteriskt ont och kunde inte lyfta armarna än mindre använda dem så jag behövde hjälp av med jackan när vi kom hem. Hon slet(!) i den så jag skrek fyra gånger innan den var av... (kallsvettig..)

Hon ska ut men jag sitter nu i en rävsax eftersom hon är den enda jag har nu, är dessutom ganska dålig och i fullständig beroendeställning.. Arg smiley

Vet inte hur jag sa snabbt kunna få in vettigare folk. Rekryteringen går inte så bra så att säga..


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Pressad i lönefrågor av assistenten
Av: Moon 2012-01-08 Kl 10:08
 

Men vad är det som gör att du har så få sökande till din tjänst?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Pressad i lönefrågor av assistenten
Av: Delta 2012-01-08 Kl 22:09
 

Moon skrev:
Men vad är det som gör att du har så få sökande till din tjänst?


Vi har haft ute annons i ett par omgångar, har inte hittat de vi söker. Haft en hel del intervjuer men inte hittat mkt. Några har provat på.

Hade två tjejer nyligen, där båda av olika privata anledningar blev tvunga att sluta. Den första valde att sluta omgående då hon ångrade sig ang sina julpass som hon satt upp sig på.

Den andra gjorde samma sak och meddelade på sms att hon inte skulle komma ang sina pass då ett nytt jobb erbjöd henne att börja tidigare, detta 16,30 dagen innan.

Sen kom denna damen in. (Hon kom på tips från af men har sökt hos mig tidigare)

Har provat på ganska mkt inom rekrytering men har inte hittat "rätt". Att det är extra viktigt med personkemin då jag har asperberger gör det nog extra svårt.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Pressad i lönefrågor av assistenten
Av: Jessma 2012-01-08 Kl 21:00
 

Jag har ett kriterie körkort eller ej som bestämmer ingångslön (115 el 120kr). Sen en trappa på antalet år hos mig.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Pressad i lönefrågor av assistenten
Av: Lotta E 2012-01-08 Kl 17:46
 

Delta skrev:
Har hamnat i ett lönedilemma. Håller på med rekrytering igen.

Har en assistent som vägrar gå in på min ingångslön utan kräver den lön hon jobbat sig upp till på sitt förra ställe (i ett annat bolag) med en brukare som inte har ngt gemensamt med mig. Hon jobbade tre år där. Ingen erfarenhet av jobb med människor innan. Jag vet inget om hennes egentliga kompetens och upplever henne som mkt aggressiv i denna frågan. Jag vill att hon ska visa vad hon går för och om hon verkligen fungerar så bra som hon påstår som MIN assistent så är jag beredd att höja henne.


Jag tycker det är ganska förståeligt att man inte vill gå ner i lön, när man arbetat några år i ett yrke. Det brukar ju fungera tvärtom. Om man ständigt måste bevisa varje gång vad man går för, så tappar man nog motivationen tillslut. Du får försöka hitta en annan assistent som passar dig bättre. Du har ju rätt att välja själv.

Lycka till... Glad smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Pressad i lönefrågor av assistenten
Av: Lotta E 2012-01-09 Kl 02:45
 

Delta skrev:Vad anser ni? Vad har era assar?? Det sägs ju att det varierar över landet så det hade varit mkt intressant att höra. Känner att det är jättetufft när de pressar på och påstår att man själv ligger så lågt?


Jag antar att du anlitar ett privat assistansbolag. Jag vet ju inte hur mycket de tar i sk "administrationsavgift". Det finns bolag som har 130:-/tim exl ob och semesterersättning som minimilön för assistenter, även om det inte är så vanligt. Du kan titta lite på pa.com i deras "assistansbolags-guide". Där står vad olika företag betalar assistenter i medellön. Har du problem vid rekrytering så kan det bero på att du (företaget) betalar för lite. Eller kombinationen att du ställer höga krav samtidigt som du inte vill betala så mycket.

Vet du vad du betalar i "administationsavgift" per timme? Den kanske är ovanligt hög. Har du problem med hög personalomsättning överlag, så kan det ju vara idé att fundera över om det handlar om lönen, eller om att det är annat som inte fungerar bra. Vad tror du själv..?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Pressad i lönefrågor av assistenten
Av: Delta 2012-01-09 Kl 22:20
 

Jap jag har ett privat bolag. De har ett lite annorlunda upplägg. Jag har en omkostnadsbudget och vissa saker som de står för rakt av. Överskottet går till dem, oavsett. Men det är som Ninnie säger att ens budget ska räcka till allt, har även jag mkt ob-timmar men funderar på att söka förhöjt belopp. Har en deal med bolaget ang ungefär hur lönerna ska ligga. Jag kan höja henne men inte hur mkt som helst Jag vill framför allt se att hon är så bra som hon säger. Det var hon inte.. Hon själv inser nog inte förrän nu att hon inte har ngn kompetens som spelar ngn roll här. (Dessutom är det inte så kompetent gjort att förutsätta att man kan göra ett jättebra jobb när man inte vet ngt om funktionshindret..?!)

Jag tycker inte att deras lön från början är dålig, dessutom har vi ett system där de kan påverka en höjning i princip helt själva. Jag vill ha oxå ha utrymme att "premiera" dem när de verkligen funkar bra.

Har inte haft ngn hög omsättning på folk, men det har varit några inne. Det har varit yttre omständigheter som gjort att de som varit här fått sluta. Vi har haft ett mkt bra klimat och vi har trivts bra med varandra. (Självklart kan jag inte veta vad andra tänker och jag kan ju ha fel men jag kan inte känna mig säkrare.) Har haft öppna dialoger och löst ev. problem på en gång. Så jag tror verkligen inte att det lönen, dock skulle en högre lön kanske göra jobbet ännu mer intressant..

Det rör sig om tre assistenter som varit här mer än tillfälligt och 5 som varit inne och testat på men inte blivit, (fyra av dem valde jag bort) sedan jag fick assistans för ca ett och ett halvt år sedan.

Vi har under i princip hela denna tiden sökt folk men inte hittat de i söker, har löst det med de jag haft men nu har timmarna mer än fördubblats och jag har just nu íngen (ja mer än hon som inte funkar).

Det är inte enkelt.. Har en annons som tydligen publicerats idag för nu rasar det in svar. (Kollade precis mailen..) Nej-smiley, med tummen ner Så nu gäller det bara att veta vem som ska in på intervju.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Pressad i lönefrågor av assistenten
Av: Foa 2012-01-09 Kl 22:36
 

Delta skrev:
(Klippt)
Har inte haft ngn hög omsättning på folk, men det har varit några inne. Det har varit yttre omständigheter som gjort att de som varit här fått sluta. Vi har haft ett mkt bra klimat och vi har trivts bra med varandra.
(Klippt)

Hög omsättning på folk säger inget alls Delta!
Däremot säger det en del om det är många som sagt upp sig!
Att du sagt upp många säger inte heller nått.. annat än att du inte var nöjd.. och det har du all rätt att vara och agera utifrån.

Så har t.ex. 1 av 20 sagt upp sig så kan du känna dig nöjd tycker jag.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Pressad i lönefrågor av assistenten
Av: Lotta E 2012-01-09 Kl 23:53
 

Ok, hoppas det löser sig. Jag tror att man alltid får räkna med att ha lite rekrytering "framåt". Det är ett genomgångsjobb, så det blir så. Kan inte råda dig så mycket, och vet att det är urkrångligt med rekrytering. Jag önskar att det kunde finnas samarbete mellan anordnare där, så att man kunde rekommendera folk till varandra. Det är ju lika svårt som assistent att hitta "rätt" brukare, som man trivs med och där tiderna passar. Ett datasystem för matchning vid rekrytering vore nåt... Ja-smiley, med tummen upp


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Pressad i lönefrågor av assistenten
Av: Delta 2012-01-14 Kl 11:42
 

Jo jag har tänkt en del på samma sak. Det dök upp i min skalle då jag haft en assistent som stulit, postat massor om brukare på fb, lånat massa pengar och inte betalat tillbaka och massa annat. När hon sades upp kontaktade jag bolaget för 2 brukare som hon berättat jättemkt om för mig, trots att jag dessutom försökte få henne att sluta (Detta var min första assistent så jag var helt oerfaren..). Pratade med vd´n och behövde inte säga hennes namn.. Hon var svartlistad hos dem och på flera andra ställen. Detta hade varit bra om man fått vetskap om.

Vill bara skicka ett stort Hjärta TACK Hjärta till alla härinne och ni som gjort forumet möjligt. Det är en livlina, en fantastisk support och en fristad både när det är tufft och när allt flyter på i assistansen!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Pressad i lönefrågor av assistenten
Av: Lotta E 2012-01-15 Kl 03:04
 

Det är lika svårt för assistenten att få veta nåt om brukaren. Tysnadsplikten är viktig och bra, men den krånglar till det ibland. Tyvärr missbrukas den också av anordnaren som lurar till sig assistenter (oftast nya) till besvärliga brukare med hög personalomsättning. It's a jungle out there... Förvånad smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: kan jag låta bli att ta ut lön?
Av: Fartillautist 2012-01-06 Kl 13:41
huvudinlägg

vi har en son med autism. Han har två externa assistenter dagtid, men nattetid har jag och frun valt att ta hand om detta själv och turas om att ta hand om honom.

Vi har ett eget AB endast med en brukare (sonen).

Min fråga är:

tror ni det är OK att vi skriver upp de timmar vi arbetat och redovisar för FK, men väljer att inte ta ut någon lön?

anledningen är:

vi vill inte tjäna pengar på sonen, utan att de sparas i bolaget för hans framtida behov eller för att erbjuda de externa assitenterna bättre villkor och utbildning

tror ni att FK skulle ha synpunkter på detta? Detta borde vara ett smartare sätt än att vi sparar nettolönen till honom. Dessutom redivisas och skattas ju pengarna i bolaget så det är ju ingenting olagligt.

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: kan jag låta bli att ta ut lön?
Av: Lilla_jag 2012-01-06 Kl 16:41
 

Varför inte ta ut lön (kanske lägre än andra PA) och sätta in på ett sparkonto till sonen om ni ej vill ha pengarna själv..

Man måste ta ut lön annars blir de väl fel i bokföringen, allt måste ju redovisas till FK och pengar man inte använder måste väl skickas tillbaka efter 6 månader tror jag de var..? iaf om ni har förhöjd ersättning..

Redigerat 2012-01-06 16:45


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: kan jag låta bli att ta ut lön?
Av: Ninnie 2012-01-06 Kl 18:55
 

Lilla_jag skrev:
allt måste ju redovisas till FK och pengar man inte använder måste väl skickas tillbaka efter 6 månader tror jag de var..? iaf om ni har förhöjd ersättning..


Bara om man har förhöjt belopp, ja. Inte annars.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: kan jag låta bli att ta ut lön?
Av: Rude Boy 2012-01-07 Kl 15:21
 

Ett alternativ är ju att du sätter din och frugans lön till en "väldigt låg nivå". Om du väljer att ge dig själv en låg lön är det ingen på F-kassan eller SoS som kan argumentera emot.

Lägg in då pengarna i bolaget och använd budgeten till att göra det bästa möjliga för ditt barn.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: kan jag låta bli att ta ut lön?
Av: Fartillautist 2012-01-08 Kl 15:49
 

tack för alla svaren. Då verkar det inte vara omöjligt eller olagligt så därmed är det ett bra alternativ som det dessutom går att argumentera för.

Hälsningar

N


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: kan jag låta bli att ta ut lön?
Av: Ninnie 2012-01-16 Kl 16:30
 

Om jag var du skulle jag ställa frågan till IfA. http://www.intressegruppen.info


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Kontrollen måste bli bättre
Av: Lotta E 2011-09-19 Kl 15:45
huvudinlägg

Lägger in artikeln som HSA-Niklas tipsade om här om någon missade den. Den försvann ju snabbt från statussidan... Glad smiley

Kontrollen måste bli bättre

"Assistantersättning: Det fuskas med ersättningen för personliga assistenter. I vissa fall är brottsligheten välorganiserad. Ibland med inslag av människohandel. Kontrollen måste bli bättre.

Inspektionen för socialförsäkringen (ISF) har tillsammans med Brottsförebyggande rådet (BRÅ) skrivit en rapport om bidrags- och skattebrott. Inte oväntat viks ett helt kapitel åt fusk med assistansersättning. Hur omfattande det är vet ingen. Men att det rinner pengar ur systemet står helt klart. Kostnaderna har stigit från fyra miljarder år 1995 till 22 miljarder 2009 utan att någon kunnat förklarar varför. Nu har regeringen till sist tillsatt en utredning med uppdrag att analysera hur många av miljarderna som kan hänföras till fusk och oegentligheter."


http://www.dn.se/ledare/huvudledare/kontrollen-mas
te-bli-battre


Självklart så tycker jag att det är bra att man vill motverka fusk, men jag kan också tycka att den här typen av artiklar lämnar en väldigt skev bild av verkligheten. Jag tror det är lite farligt om allmänheten ser på assistans som om det vore någon sorts organiserad brottslighet överlag, det nog inte så lyckat. Dessutom ett bra argument för politikerna att strama åt ännu mer. Hoppas det kommer att skrivas lite mer nyanserat om det hela...

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Omkostnad
Av: Anonym[1] 2011-08-28 Kl 17:48
huvudinlägg

Vad för utgifter får gå som omkostnad för sina assistenter?

Tex. Om jag har 2 assistenter en dag och ska åka färdtjänst men bara får ta med 1 assistent kan då den andra assistenten få betalt för att assistenten använt sin bil/åkt buss?

Jag går ut med en vän och äter middag, får då assistenten också äta och bli betald via omkostnad?

Får assistenterna säga vad de vill ha i assistentrum och brukaren sen köpa in detta på omkostnad eller finns det ramar för vad som får/ska finnas?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Omkostnad
Av: Lotta E 2011-08-28 Kl 19:02
 

Jag har vid ett flertal tillfällen åkt färdtjänst som assistent, och det har varit med en extra assistent (vid introduktion tex). Vi har aldrig blivit nekade att åka med fast det egentligen bara ska vara en assistent. Har du två assistenter ofta, så borde du kunna få tillstånd att ta med dig två assistenter. Jag skulle höra med färdtjänsten om vad de kräver för intyg. Det kan ju vara en försäkringsfråga hur många som får åka med, antar jag. Är inte helt säker på hur det fungerar med omkostnad, men ser ingen anledning till att man inte skulle kunna ta en kostnad för en assistents arbetsresa på den.

Är ni ute och äter så kan assistenten få äta på omkostnadsmedel, det är enklast om du tar ett separat kvitto. Det finns dock vissa summor som inte får överstigas. Gör de det så ska assistenten skatta för detta som en förmån. Om så brukar göras är en annan femma. Dessutom kan det ju vara lite trist att behöva betala om man annars hade tagit med sig egen matlåda.

Jag tror att "normalt" möblemang går att ta på omkostnadsmedlen utan problem. Vissa ramar finns det naturligtvis, men jag vet inte exakt vilka. Microvågsugn och dator vet jag att det gått igenom där jag jobbat. Till syvende och sist handlar det väl om det finns tillräckligt med omkostnadmedel. Det begränsas av ekonomin helt enkelt. Har du ingen anordnare som du kan fråga?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Omkostnad
Av: Morticia 2011-08-28 Kl 19:16
 

Anonym skrev:
Vad för utgifter får gå som omkostnad för sina assistenter?

Tex. Om jag har 2 assistenter en dag och ska åka färdtjänst men bara får ta med 1 assistent kan då den andra assistenten få betalt för att assistenten använt sin bil/åkt buss?

Jag går ut med en vän och äter middag, får då assistenten också äta och bli betald via omkostnad?

Får assistenterna säga vad de vill ha i assistentrum och brukaren sen köpa in detta på omkostnad eller finns det ramar för vad som får/ska finnas?


Vilka utgifter som är omkostnad beror på hur jobbet ser ut.

Jag bor i Stockholm och har rätt att ha en med mig i färdtjänsten.
Om jag behöver ha med flera (vid utbildning eller annat) så får jag betala halva taxameterkostnaden. Jag ska bokar resan med det antalet som ska åka. Jag får ta med och fylla hela bussen om jag vill betala för det.
Den summan - 70 kr (vanliga kostnaden för en resa) betalar omkostnaden.

Om PA inte kan ta med matlåda (få matställe accepterar det) så anser jag att omkost ska betala maten.

PA-rum: Har du jour beviljad så behöver PA någonstans att vara på under jourtiden. Men det kan vara en del av ett rum. Säng, kuddar, osv betalas av omkost.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Omkostnad
Av: Lotta E 2011-09-08 Kl 14:57
 

Anonym skrev:Jag går ut med en vän och äter middag, får då assistenten också äta och bli betald via omkostnad?


Man kan faktiskt göra på lite olika sätt om man tycker att det går för mycket pengar till omkostnad om assistenten ska äta också. Det är ju synd om du inte kan gå ut och äta bara för att det inte finns assistansmedel till assistentens mat. Om assistenten äter hemma hos dig (eller hos sig själv) innan ni går ut, så tycker jag att det är helt ok. Det gäller bara att förklara tydligt vad som gäller och varför. Assistenten kan ju ta en läsk eller något annat medan ni äter tex, och kanske en kaffe om ni tar det. Använder man för mycket pengar till assistansomkostnader, så blir det ju mindre pengar kvar till lön för assistenten i slutändan.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Schablonbelopp 2012
Av: Ninnie 2011-07-01 Kl 19:46
huvudinlägg

Nu har regeringen beslutat om nytt timbelopp för 2012.

Regeringen har beslutat att schablonbeloppet för assistansersättningen enligt 51 kap. 11 § första stycket socialförsäkringsbalken, ska vara 267 kronor per timme för år 2012. Timbeloppet för år 2011 är 258 kronor per timme.

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Schablonbelopp 2012
Av: Morticia 2011-07-01 Kl 23:32
 

Det lät ju positivt!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: "Fritidspeng"
Av: Madlar 2011-02-14 Kl 19:09
huvudinlägg

Har för mig att assistansföretag sätter av en viss procent/summa av ass.ersättningen som ska gå till "fritidskostnader" som fika, biljetter, utflykter etc. Vet någon vad det brukar vara?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: "Fritidspeng"
Av: Ejje 2011-02-15 Kl 11:09
 

Viss procent tror jag inte.
Assistenternas utgifter i samband med dina aktiviteter ersätts av ass-ersättningen.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: "Fritidspeng"
Av: Ninnie 2011-02-15 Kl 11:27
 

Det är oerhört olika. Beror på (borde bero på?) behov, antal timmar, och budget inte minst...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Klumpig assistent - omkostnad? ; )
Av: Delta 2011-02-14 Kl 00:36
huvudinlägg

Har några funderingar ang hur man gör med vissa saker rent ekonomiskt..

Saker som assistenter har sönder (som inte är normalt slitage eller så)?

Saker som stjäls?

Fel i butik när man scannar och assistenten inte plockat ner rätt antal varor i vagnen? (Var med om det nyligen, scannade 3 tvättmedelspaket, sa till assistenten att det var tre och hon svarade ja och tog ett. Hon måste hört fel och svarat på vad hon hört.)

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Klumpig assistent - omkostnad? ; )
Av: Moon 2011-02-14 Kl 09:06
 

Jag brukar ersätta saker med omkostnadspengarna när saker slits pga handhavande av assistenter. När annans assistent har haft sönder saker har jag krävt ersättning från deras assistansbolag, troligtvis har då någon försäkring lösts ut.

Hur stjäls? Har du assistenter som stjäl, avskeda dem och polisanmäl. Sådant är vidrigt!

I affären bör det ju vara ditt ansvar att rätt varor kommer med. Det gäller att du är uppmärksam och påtalar för assen hur viktigt det är att saker blir rätt.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Klumpig assistent - omkostnad? ; )
Av: Delta 2011-02-14 Kl 23:31
 

Ok, tycker ju själv att det bör gå att ersätta den vägen då inte jag själv bör stå för det.

Assistenterna som stal i det fallet är inte kvar. Tycker det är svårt att lita på assistenterna till fullo dock. Måste ju någonstans men tycker det är svårt..


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Klumpig assistent - omkostnad? ; )
Av: Wheelchair-biatch 2011-02-14 Kl 23:41
 

Delta skrev:
Har några funderingar ang hur man gör med vissa saker rent ekonomiskt..

Saker som assistenter har sönder (som inte är normalt slitage eller så)?

Saker som stjäls?

Fel i butik när man scannar och assistenten inte plockat ner rätt antal varor i vagnen? (Var med om det nyligen, scannade 3 tvättmedelspaket, sa till assistenten att det var tre och hon svarade ja och tog ett. Hon måste hört fel och svarat på vad hon hört.)




Jag vet ingenting om det här men det låter väldigt märkligt om assistansomkostnaden ska gå till saker som assistenten personligen har haft sönder eller slarvat med.
Det borde väl vara assistenten själv som ersätter (och fixar egen drulleförsäkring vid behov)?!

Att statliga pengar ska gå till klantiga assistenters kostnader låter som sagt väldigt märkligt i mina öron.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Klumpig assistent - omkostnad? ; )
Av: Delta 2011-02-15 Kl 00:57
 

Förstår dig på ett sätt, samtidigt tycker inte jag att assistenterna själva ska stå för saker de har sönder eftersom de då blir jätterädda att handha saker och det skapar ingen bra arbetssituation.

Självklart kan det ju finnas undantag om de mer eller mindre medvetet har sönder ngt.. Skulle nog ha väldigt svårt att be PA´n betala själv.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Klumpig assistent - omkostnad? ; )
Av: Wheelchair-biatch 2011-02-15 Kl 02:38
 

Delta skrev:
Förstår dig på ett sätt, samtidigt tycker inte jag att assistenterna själva ska stå för saker de har sönder eftersom de då blir jätterädda att handha saker och det skapar ingen bra arbetssituation.

Självklart kan det ju finnas undantag om de mer eller mindre medvetet har sönder ngt.. Skulle nog ha väldigt svårt att be PA´n betala själv.




Det kan inte vara meningen att skattepengar ska gå till den typen av kostnader?
Det finns försäkringar!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Klumpig assistent - omkostnad? ; )
Av: Ninnie 2011-02-15 Kl 09:51
 

Wheelchair-biatch skrev:
Det kan inte vara meningen att skattepengar ska gå till den typen av kostnader?
Det finns försäkringar!


... Nästan alltid med självrisk dock.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Klumpig assistent - omkostnad? ; )
Av: Ejje 2011-02-15 Kl 11:07
 

En drulleförsäkring gäller väl inte när man jobbar?

Som anställd är man väl inte personligt ansvarig för saker som man råkar förstöra?

Exempelvis, om man tappar företagets bärbara dator så skärmen spricker. Om det sker på arbetstid så skall företaget köpa ny dator alternativt använda företagets försäkring?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Klumpig assistent - omkostnad? ; )
Av: Sunshine 2011-02-15 Kl 12:37
 

Ejje skrev:
En drulleförsäkring gäller väl inte när man jobbar?

Som anställd är man väl inte personligt ansvarig för saker som man råkar förstöra?

Exempelvis, om man tappar företagets bärbara dator så skärmen spricker. Om det sker på arbetstid så skall företaget köpa ny dator alternativt använda företagets försäkring?


Om inte normal aktsamhet iaktas, vid upprepade tillfällen, då skulle jag vilja kalla det nonchalans och slarv, görs det på detta vi i ett privat hem, då jäklar ska den skyldige betala.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Klumpig assistent - omkostnad? ; )
Av: Delta 2011-02-15 Kl 19:16
 

Kan ju vara svårt att avgöra när ngt gått sönder om normal aktsamhet iaktagits? Vill inte ha assistenter som är rädda för att saker går sönder och de själva får pröjsa men jag vill inte heller stå för kostnaden, lever på liten inkomst och är jätterädd om mina saker..


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Klumpig assistent - omkostnad? ; )
Av: Sunshine 2011-02-15 Kl 19:59
 

Delta skrev:
Kan ju vara svårt att avgöra när ngt gått sönder om normal aktsamhet iaktagits? Vill inte ha assistenter som är rädda för att saker går sönder och de själva får pröjsa men jag vill inte heller stå för kostnaden, lever på liten inkomst och är jätterädd om mina saker..


Jag lever också på liten inkomst, och därför är jag mycket bestämd i den frågan, och jag är hederligt trött på kommentaren att det kan du ta på omkostnadskontot, men det ersätter inte AFFEKTIONSVÄRDET.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Klumpig assistent - omkostnad? ; )
Av: Delta 2011-02-15 Kl 20:23
 

Nej det gör det ju absolut inte.. Den kommentaren är sjukt onödig från en asse hursomhelst.. Skulle en och samma paja ovanligt mkt eller beteé sig respektlöst i frågan så skulle jag nog överväga att låta den gå.

Undrar hur det funkar med försäkringarna.. Antagligen är det väl oftast en självrisk men det är ju egentligen inte vårt problem? Försäkringen blir ju onödig förutom om det är riktigt dyra saker som havereras (typ en dator) vilket det oftast inte är. Kan oxå tycka att det är fel att det ska gå på omkostnadskontot så vida man har en viss summa per timme till assistansomkostnader.

Nje tycker detta är klurigt och värt att diskuteras...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Klumpig assistent - omkostnad? ; )
Av: KarinSch 2011-03-09 Kl 19:04
 

Självfallet ska det betalas av assistansanordnaren, dvs. av ass. ers. En assistent är en anställd person, likaväl som en kontorist. Om kontoristen tappar kaffet över datorn köper företaget in ny dator, om samma sak händer en assistent gäller samma regler. Däremot kan den assistansberättigades hemförsäkring användas och då ska företaget stå för självrisken. Att man sen anställer människor som är normalt försiktiga om saker är ju ens eget ansvar. Om någoon medvetet slarvar är det ju fog för uppsägning.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp

Till sida nr: 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Visa trådindex

Forumkategorier, rubriklogo

fh sponsorer Besök Livihop Besök Atlas Assistans AB Besök Intressegruppen för Assistansberättigade (IfA) ledig sponsorplats
 

© Copyright 1999-2020 Funktionshinder.se
Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh