Funktionshinder.se logotyp.
Klicka för att komma till startsidan!
Anpassa utseendet på Funktionshinder.se. Fråga Fh:s panel. Se de senast publicerade texterna indelade i olika kategorier. Till forumet. Se de senaste medlemstexterna och information från administratörerna. Klottra på planket. Sök på Funktionshinder.se efter texter, medlemmar, länkar eller foruminlägg. Länkarkiv - Sök efter länkar till andra sajter.
Sponsra Funktionshinder.se. Kontakta oss som driver Funktionshinder.se. Hjälp / Vanliga frågor. Prylshoppen. utfyllnadsbild
 
fh sponsorer Besök Livihop Besök Atlas Assistans AB Besök Intressegruppen för Assistansberättigade (IfA) ledig sponsorplats
 
Assistans
Ekonomi (999 inlägg)

Hoppa till första nya inlägget!

Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Timbelopp och omkostnader
Av: Jörgen 2006-11-30 Kl 07:15
huvudinlägg

Jag har haft min ass.anordnare i 6 år nu och är nöjd med det mesta, men det finns en sak som retar mig lite.

När jag bytte till detta företaget så fick jag en summa varje månad (företaget har hand om pengar och det som inte används under en månad sparas till ett annat tillfälle) till ass.omkostnader och jag tyckte denna summa var helt ok. I dag är dock "min" summa till ass.omkostnader den samma som för 6 år sedan vilket har fått mig att börja fundera över att ta en diskussion med företaget angående detta.

Innan jag går till företaget och börjar förhandla om en höjning så undrar jag om någon här vet vad FKs timbelopp var för år 2001 eller har tips på var jag kan få reda på det.

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Timbelopp och omkostnader
Av: Wolf 2006-11-30 Kl 08:36
 

Hej Jörgen,

Jag har inte fått fram exakt siffra för 2001 men år 2000 var den 178:-/tim. så uppskattningsvis bör den ha varit runt 185-187:-/tim.

Idag är den på 219:-/tim och efter nyår 228:-/tim.

M.v.h.

Wolf


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Timbelopp och omkostnader
Av: Lotta 2006-11-30 Kl 11:24
 

Tycker du ska ta det med dem!

I o för sig så betyder det inte att man får över mer till omk för att schablonen höjs då allt höjs... löner etc...

Troligtvis så höjer även ditt bolag oxå vartefter schablonen höjs


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Timbelopp och omkostnader
Av: Jörgen 2006-11-30 Kl 11:38
 

Lotta skrev:
Tycker du ska ta det med dem!

I o för sig så betyder det inte att man får över mer till omk för att schablonen höjs då allt höjs... löner etc...

Troligtvis så höjer även ditt bolag oxå vartefter schablonen höjs


Skall se om jag får möjlighet att ta upp det i eftermiddag när jag ändå skall dit på ett möte.

Som du skriver Lotta så höjs löner och liknande, men kostnader för till exempel hotell och mat vid resor stiger också så därför tycker man att en ökning av omkostnadspengen också skulle vara rimligt att begära efter 6 år.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Timbelopp och omkostnader
Av: Lotta 2006-11-30 Kl 12:04
 

Jo dina omk ökar ju med

Mitt koop höjer inte sin adm avgift varje år vilket innebär att det kompenserar mina omk för ev resor... etc


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Timbelopp och omkostnader
Av: Johank 2006-12-01 Kl 20:45
 

Tycker du ska se dig om en annat bolag om dom inte kan ge dig en redovisning varje månad på förbrukade timmar samt hur ekonomin ser ut!
Jag har bara haft assistans i ett halvår nu och när jag letade runt i början förstod jag att det här var en guldgruva för oseriösa anordnare och de största bolagen är VÄRST!


Kan rekommendera Hela Sveriges Assistans dom kör "fair play" och du har full kontroll på allt.

Redigerat 2006-12-01 20:47


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Timbelopp och omkostnader
Av: Jörgen 2006-12-01 Kl 20:52
 

Johank skrev:
Tycker du ska se dig om en annat bolag om dom inte kan ge dig en redovisning varje månad på förbrukade timmar samt hur ekonomin ser ut!
Jag har bara haft assistans i ett halvår nu och när jag letade runt i början förstod jag att det här var en guldgruva för oseriösa anordnare och de största bolagen är VÄRST!


Kan rekommendera Hela Sveriges Assistans dom kör "fair play" och du har full kontroll på allt.

Redigerat 2006-12-01 20:47


Mitt bolag är mycket bra på alla punkter förutom att de kanske avsätter lite lite pengar till ass.omkostnader. Jag kommer inte att byta bolag pga diverse omständigheter.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Timbelopp och omkostnader
Av: Johank 2006-12-03 Kl 13:09
 

Fråga dom var överskottet går Frågande smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Förhöjt timbelopp
Av: Jessma 2006-11-05 Kl 21:11
huvudinlägg

Vet att jag eg har rätt till förhöjt timbelopp pga mkt OB, men har aldrig fått klart för mig hur det funkar.

Måste man betala tillbaka allt man ej använt när avräkn.perioden är slut?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Förhöjt timbelopp
Av: Vejron 2006-11-06 Kl 12:15
 

Jessma skrev:
Vet att jag eg har rätt till förhöjt timbelopp pga mkt OB, men har aldrig fått klart för mig hur det funkar.

Måste man betala tillbaka allt man ej använt när avräkn.perioden är slut?


Den frågan borde din ass-anordnare kunna svara dig på


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Förhöjt timbelopp
Av: Jessma 2006-11-06 Kl 18:47
 

Ja jo... orkar ej ringa dem. Tänkte att nån här hade erfarenhet av det.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Förhöjt timbelopp
Av: KarinSch 2006-11-06 Kl 21:11
 

Först måste du veta vad dina kostnader beräknas ligga på, dena beräkning skickar du i en ansökan om förhöjt till FK, de betalar då ut det belopp du anser dig behöva och efter 6 månader ska du redovisa dina kostnader till FK, har du fått för mycket kräver de tillbaks pengarna och om du behöver mer får du ansöka om det, tror att det är max 12 % utöver schablonbeloppet man kan få. Man måste då redovisa allt till FK, både löner och utbildningar och omkostnader (dock inte med kvitto)
Vill du veta mer kan jag fråga hon på mitt jobb som har hand om redovisning och ansökningar om förhöjt.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Förhöjt timbelopp
Av: Jessma 2006-11-06 Kl 21:32
 

Tack!

Måste man betala tb allt el bara det som går över schablonen?

Det är då ej möjligt att spara pengar en längre tid till tex en resa?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Förhöjt timbelopp
Av: KarinSch 2006-11-09 Kl 21:39
 

ÖHHHH, vet ej det men ska fråga, jag jobbar inte förren på tisdag igen, har varit på kurs denna veckan så jag måste vila lite.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Förhöjt timbelopp
Av: Nicki 2006-11-10 Kl 08:25
 

Sitter precis nu och skriver en ansökan om förhöjd ersättning. De vill ha ansökan nedskrivet som x kr/tim i förhöjd avgift och det är inte så lätt att mala ner det till det har jag kommit på.
I alla fall har jag sökt utifrån förhöjda OB-kostnader p.g.a. dygnet-runt, och det blir ca 25 kr /tim mot för RSV: förslag ca 11 kr (2007) samt förhöjt för utbildningar, möten och handledning: Lyftteknik, hjärt o lung, brand, pedagogik, utbildning för specifikt handikapp, MAS, personalmöten var 3e vecka, etc.
Summan jag kommit fram till totalt är ca 20-22 kr i förhöjt belopp per timme.
Det jag är osäker på är om själva utbildningskostnaderna och boende, resa, etc ska gå på samma post eller på omkostnader? Ska det gå på samma blir det ju förståss dyrare..
Nån som vet?

Jag tror att allt ska betalas tillbaka efter avräkning....


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Förhöjt timbelopp
Av: KarinSch 2006-11-10 Kl 13:06
 

För att få räkna in utbildningar som anledning så måste det vara speciellt dyra utbildningar som behövs specifikt för just den ass. berättigade eller att man har höga ob som gör att man inte har råd till de vanliga kostnaderna som beräknas till utbildning. Man kan även få förhöjt för att man behöver ha med sin ass ofta på arbetsrelaterade resor, men det ges inte för privatresor.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Förhöjt timbelopp
Av: Mongo 2006-12-09 Kl 23:33
 

Det är ju om man har särskilda skäl/särskilt höga kostnader, som man kan få förhöjt timbelopp och de skälen är väldigt tydligt angivna i FK:s vägledning. Redovisningen ska ske med kvitton. Om det blir pengar över sänks timersättningen om det inte var en tillfällig avvikelse pga. sjukdom eller liknande.

Redigerat 2006-12-11 18:16

Redigerat 2006-12-11 18:19


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Måltidskostnad - Resturang
Av: Evelina 2006-11-01 Kl 21:22
huvudinlägg

Hur mycket är ok att Assistenten använder till lunch från omkostnadskontot om vi inte kan äta hemma vi några tillfällen. Tex, sjuhusbesök, resor, shopping turer osv. Alltså när brukaren drar iväg och vi ska äta ute. Detta handlar om "dagens" på resturang.

Vad har ni för lämplig kostnad?
Finns det några reler om detta?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Måltidskostnad - Resturang
Av: Ninnie 2006-11-01 Kl 21:26
 

Det är helt olika beroende på vem som anordnar assistansen.
Mina får äta vad de vill...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Måltidskostnad - Resturang
Av: Jörgen 2006-11-02 Kl 09:56
 

Ninnie skrev:
Det är helt olika beroende på vem som anordnar assistansen.
Mina får äta vad de vill...


Mina får också äta vad de vill. Tror det kan bli problem om man sätter en gräns.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Måltidskostnad - Resturang
Av: Sunshine 2006-11-01 Kl 22:14
 

Evelina skrev:
Hur mycket är ok att Assistenten använder till lunch från omkostnadskontot om vi inte kan äta hemma vi några tillfällen. Tex, sjuhusbesök, resor, shopping turer osv. Alltså när brukaren drar iväg och vi ska äta ute. Detta handlar om "dagens" på resturang.

Vad har ni för lämplig kostnad?
Finns det några reler om detta?


45 Kronor är väl vad man nu säger att en lunch får kosta ute, men ibland finns det ju inte såpass "billiga" luncher så då får det kosta vad det kostar antar jag.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Måltidskostnad - Resturang
Av: Becky 2006-11-01 Kl 22:31
 

Jag har ingen fast kostnad för vad assistenterna får äta, priserna varierar ju så mycket beroende på vart jag äter. Generellt kan man väl säga att de får välja något i samma prisklass som mig. Om jag tar en dagens lunch kan de inte beställa a la carte för dubbelt pris.
Principfrågan blir kanske svårare om assistenterna äter utan brukaren (ex. vid sjukhusvistelse eller om brukaren äter sondmat), då kanske man får sätta upp ett maximibelopp..


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Måltidskostnad - Resturang
Av: Brukare79 2006-11-02 Kl 10:22
 

Mina får äta vad de själva vill ha när de väl får äta. Dvs. jag tillåter inte att de automatiskt får betald fika eller matbara för att jag vill ha det. Sedan kan de ju välja att själva vilja fika för att de tycker det är trevligt och då bekosta det själva. Självklart får de betald fika och/eller mat om jag är ute och far en hel dag så att de inte kan komma åt micro och värma sin medhavda mat,

http://www.funktionshinder.se/index.php?Zm9yY2Vfc2
lkYT1abTl5ZFcwdWNHaHdQMW96U2pGalNFRTVXVk5hZVUxVU1E
Qk9RMXB5WkVkak9VMXFhejA9


Kände igen disskussionen och frågeställningen så jag letade upp tidigare formstråd i detta

Redigerat 2006-11-02 10:24

Redigerat 2006-11-02 10:25


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Måltidskostnad - Resturang
Av: Lotta 2006-11-02 Kl 10:39
 

Dagens lunch kan ju variera , men jag begränsar ingen summa utan begränsar att det just ska vara "dagens"


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Måltidskostnad - Resturang
Av: KarinSch 2006-11-02 Kl 15:57
 

Har inte heller någon summa, de får ta vad de vill så länge det är "vanlig" mat.
Däremot inte efterrätter eller bakelse efter. Kaffe är ok, även fika med kaka eller något om jag fikar ute på eftermiddagen.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Måltidskostnad - Resturang
Av: Skytten62 2007-08-07 Kl 10:18
 

Jag har sagt till mina assar att dom får ersättning om dom s.a.s MÅSTE ÄTA ELLER FIKA när dom är med mig men ska man vara helt ärlig så finns det ju inget som säger att min ass MÅSTE köpa fika barA FÖR ATT JAG FIKAR LIKSOM MEN BIO O BUSS ÄR JU NATURLIGTVIS SJÄLVKLART ATT DET BETALAS UR OMKOSTNADSPENGARNA


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Måltidskostnad - Resturang
Av: Evelina 2006-11-02 Kl 16:41
 

Låter som en vetttig tanke! Vi har försökt begränsa kostnaden, men som förståerligt har det dykt upp problem. Vi har sagt "dagen" och inte mer an 65kr.

Ska def. föreslå enbart dagens!

Tack för hjälpen!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Måltidskostnad - Resturang
Av: Anonym[1] 2007-03-22 Kl 21:28
 

Jag begränsar inget
assistenten äter vad h-n vill ha ja knusslar inte när vi är ute, det kan ju också va ett sätt att uppmuntra ass. lite
beror ju lite vad man har för pengar att röra sig med.
åker utomlands ett par gånger om året och då får ass bra traktamente och vi äter gott och har det bra.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Egen regi
Av: Mika 2006-10-31 Kl 10:57
huvudinlägg

Hej,
Ni som sköter er assistans själva d.v.s administrationen och löneutbetalningen. Tar ni ut någon lön eller ersättning för arbetet?
Kan man behålla sin nuvarande ersättning från f-kassan?

Mika

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Egen regi
Av: Lotta 2006-10-31 Kl 14:06
 

Det kan bli problem med att ha ass ers på sig själv om du har bostadstillägg då fk kan... räkna detta som en ink


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi
Av: Brukare79 2006-10-31 Kl 17:47
 

Tar du arbetsledarlön/arbetsgivarlön för det arbete du lägger ner på assistansen räknas det som inkomst och påverkar alltså bostadsbidrag.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Egen regi
Av: Becky 2006-10-31 Kl 18:46
 

FK kan ju anse att din arbetsförmåga ökas i o m att du tar över ansvaret över din egen assistans, om du vill behålla ex. aktivitetsersättning eller sjukersättning är det viktigt att du förklarar hur lång tid administrationen tar. För mig tar det ca 2 h per månad nu när allt man måste göra i början är "fixat", men det varierar mkt på hur många anställda man har och hur effektivt ens löneprogram/datasystem/mallar är. Eftersom jag inte tar ut lön har jag inte fått några problem med FK.

Om man däremot tar ut lön räknas det som inkomst, då sänks både esättningen (beroende på hur hög lön man tar ut såklart) och bostadstillägget.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi
Av: Lise 2006-11-01 Kl 14:03
 

Trodde att man hade rätt att arbeta max 5 timmar per vecka med rimlig lön utan att det skall påverka sjukersättningen. Det är i alla fall den information jag har fått. Dock räknas naturligtvis pengarna som inkomst.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi
Av: Lotta 2006-11-01 Kl 14:04
 

Jag har oxå fattat att man kan jobba 5 tim / v utan att sjukers påverkas


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi
Av: Brukare79 2006-11-01 Kl 14:19
 

Om man har hel sjukersättning kan man arbeta 5 timmar per vecka för arbetesförmågan bedöms nedsatt till 7/8 delar. Uppbär man däremot delar av sjukersättningen som tex 50% tillåts du inte arbeta någonting.

Bostadsbidrag däremot påverkas vid minsta lilla inkomst och måste meddelas ändringen till Försäkringskassan


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi
Av: Ninnie 2006-11-01 Kl 14:39
 

Lotta skrev:
Jag har oxå fattat att man kan jobba 5 tim / v utan att sjukers påverkas


Så är det!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Höjd assistansersättning?
Av: Offa 2006-10-23 Kl 16:31
huvudinlägg

Är det ngn. som vet om fk planerar att höja ass.ers. fr.o.m. årsskiftet? Fick ett papper från mitt ass.bolag där de ville att jag skulle tänka över ev. löneförhöjningar till mina ass. En förutsättning är ju höjd ersättning.
Någon som vet nått? Frågande smiley

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Höjd assistansersättning?
Av: Ninnie 2006-10-23 Kl 16:37
 

Ersättningen för 2007 blir 228 kr per timme.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Löner
Av: Jessma 2006-10-18 Kl 15:31
huvudinlägg

Ni som sätter löner själv, vilken princip kör ni? "Lika-för-alla" eller individuellt? Och om ni kör individuellt, vilka kriterier använder ni för att bestämma lönens storlek?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Löner
Av: Nicki 2006-10-18 Kl 16:46
 

Tidigare körde jag lite individuellt, lite logiskt eftersom en ass jobbat själv innan den utökades. Hon fick då högst under en längre tid då hon tog hand om nya inskolningar, info, etc. Sen nästa ass fick lite mindre och den tredje lite mindre ändå...sen har det rullat på och nu har alla fem som är "huvudass" lika hög lön, dvs högsta som kan sättas i dagsläget.
När det kommer nya nu så sätter jag samma ingångslöner och efter provanställning synkar jag lite mot vilken kompetens de har, om de kommer att jobba mest OB-tid och vad de legat på tidigare i yrkeslivet.
Alla "gamlingar"är nöjda med samma lön, de gör ju samma saker på sina varierande scheman.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Löner
Av: Ninnie 2006-10-18 Kl 22:47
 

Har en högre lön för familjen... Samma för utomstående.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Löner
Av: Jessma 2006-10-18 Kl 23:15
 

Oavsett hur länge de jobbat?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Löner
Av: Ninnie 2006-10-18 Kl 23:19
 

Jessma skrev:
Oavsett hur länge de jobbat?


Ja, i nuläget så...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Löner
Av: KarinSch 2006-10-20 Kl 11:52
 

Mannen ligger i princip lägst, men han går på ett gammalt avtal med inbakad ob och jobbar bara kväll och helg, de andra ligger ungefär lika med några kr mer ju äldre och erfarnare man är. Inte mer än 4 kr som skiljer, tror jag.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Måltidskostnad?
Av: Errkki 2006-09-05 Kl 11:53
huvudinlägg

Hej,

En snabb fråga. Hur gör ni med måltidskostnader för PA? Finns det något schablonavdrag per frukost, lunch, middag och kvällsmat? Isåfall hur stora är de avdragen?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Måltidskostnad?
Av: Sunshine 2006-09-05 Kl 12:03
 

Errkki skrev:
Hej,

En snabb fråga. Hur gör ni med måltidskostnader för PA? Finns det något schablonavdrag per frukost, lunch, middag och kvällsmat? Isåfall hur stora är de avdragen?


Som regel skall assarna ta med sej egen mat, om det nu inte är så att ni är nånstans där det inte är möjligt för pa"n att värma maten själv, då får man ta av omkostnadspengen, 35-40 kronor per måltid, men frukost får dom betala själva tycker jag, jag bjuder på en kopp kaffe varje morgon, men smörgås mussli osv får dom fixa själva.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Måltidskostnad?
Av: Vejron 2006-09-05 Kl 12:04
 

Errkki skrev:
Hej,

En snabb fråga. Hur gör ni med måltidskostnader för PA? Finns det något schablonavdrag per frukost, lunch, middag och kvällsmat? Isåfall hur stora är de avdragen?


Där jag har min assistans har var och en ett konto där 5 kronor av assistanspengarna per använd timme från föregående månad sätts in som en klumpsumma, månaden efter då(krånglar jag till det? Blinkande smiley) tanken är att alla mindre assistansomkonstnader, som t ex luncher om man är ute eller inköp av badtofflor så att assen inte halkar när h*n assisterar vid dusch eller liknande, ska gå på det kontot. Vet inte vad din fråga grundas i men jag tolkar det som att du ämnade betala för samtliga assistenters måltider och det tycker jag väl kanske inte att man ska, så sker ju inte på andra arbetsplatser. Undantagen är ju om man är någonstans och assistenten inte har möjlighet att äta medhavd mat, då köper jag med de här ass-pengarna. Men som sagt, det kan säkert variera beroende på vilken utförare man väljer.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Måltidskostnad?
Av: KarinSch 2006-09-05 Kl 12:16
 

Mina assistenter äter oftast med oss, de betalar 15 kr för frukost och 30 kr för lunch och middag här hemma. De kan antingen betala för varje dag (gör oftast timmisarna) eller per månad när de får lön). Om de av någon anledning inte äter/tycker om min mat har jag alltid frysta färdigrätter som de kan köpa för 20 kr, men det har nog bara hänt 3 gånger.
Kaffe, te, socker, mjölk till kaffe, honung, knäckebröd, skorpor och frukt finns alltid till assistenterna att ta av.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Måltidskostnad?
Av: Idjeli 2006-09-05 Kl 23:30
 

Alla har ju sin assistans som de vill... Mina assistenter har alltid med sig egen mat, fika etc. De lånar vår micro och sen äter de i "sitt" rum. Jag skulle aldrig vilja ha de som sällskap vid matbordet, ser de tillräckligt mycket ändå. Någon gång händer det att de äter med oss när vi känner för det, men det är sällan.
Är vi ute någonstans får de köpa mat och fika på omkostnadskontot. Eftersom det händer ganska sällan så har jag ingen specifik beloppgräns.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Måltidskostnad?
Av: Ninnie 2006-09-05 Kl 23:33
 

Idjeli skrev:
Alla har ju sin assistans som de vill... Mina assistenter har alltid med sig egen mat, fika etc. De lånar vår micro och sen äter de i "sitt" rum. Jag skulle aldrig vilja ha de som sällskap vid matbordet, ser de tillräckligt mycket ändå. Någon gång händer det att de äter med oss när vi känner för det, men det är sällan.
Är vi ute någonstans får de köpa mat och fika på omkostnadskontot. Eftersom det händer ganska sällan så har jag ingen specifik beloppgräns.


Jag har exakt som du! Dessutom skulle de inte vilja ha min mat, alla är Viktväktare typ... Jätteglad smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Lise 2006-08-25 Kl 07:38
huvudinlägg

Hej!

Funderar över om man har rätt att få med sig överblivna "omkostnadspengar" när man byter från kommunens assistans till ett privatbolag? Någon som vet?

Lise

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Lotta 2006-08-25 Kl 08:26
 

Nej. Kommunen har inget omk konto tyärr

Kolla med det nya företaget att det är så.. ifall.. du ska byta ngn gång


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: PermoRejser 2006-08-31 Kl 02:15
 

nej. komuner brukar ha ett litet roligt "svart hål" tyvärr. i min komun måste man ansöka om sina omkostnads pengar om de överstiger 300kr (har därför inte PA från komun)


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Lise 2006-08-31 Kl 11:59
 

Tack för svar! Det är verkligen sorgligt att det fungerar så här. Förhoppningsvis blir det förändring på detta i framtiden. Idag blir sista dagen med kommunen, får verkligen hoppas att det kommer att fungera bättre med det nya assbolaget som vi har anlitat.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Pluttsan 2006-10-05 Kl 15:37
 

Jag har precis samma fråga, men då gäller det byte från ett privat assistansbolag till ett annat. Den 1. november byter jag bolag. Kommer då att ha ca 4.500,-kronor plus på mitt assistanskonto. Dessa pengar kommer gamla bolaget att behålla. På frågan vad som skulle hänt om jag låg MINUS på kontot, fick jag till svar att då skulle jag få pröjsa mellanskillnaden såklart, men sålänge jag ligger plus är det deras "policy" att behålla pengarna.

Jag undrar med vilket rätt dom kan göra det? Varför förs inte pengarna över till assistanskontot i nya bolaget?

Det sägs att några bolag gör si och andra så, beroende på nämnda "policy". Finns det ingen regler för sånt??
Är det någon som vet mer om detta än vad jag gör?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Lotta 2006-10-05 Kl 15:39
 

Så dåligt att man behåller omk kontot! Jag håller mig till ifa godkända företag o därmed så riskerar jag inte detta!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Ninnie 2006-10-05 Kl 20:23
 

Pluttsan skrev:
Jag undrar med vilket rätt dom kan göra det? Varför förs inte pengarna över till assistanskontot i nya bolaget?


Som med alla andra "affärsuppgörelser" så ska man läsa avtalet noga! Det står säkerligen där att de behåller eventuellt ihopsparad pott.
Sen kan man tycka att det är ruttet, men då skulle jag välja ett annat bolag eller se till att få den klausulen struken innan jag anlitade dem...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Vejron 2006-10-06 Kl 09:00
 

Ninnie skrev:
Som med alla andra "affärsuppgörelser" så ska man läsa avtalet noga! Det står säkerligen där att de behåller eventuellt ihopsparad pott.
Sen kan man tycka att det är ruttet, men då skulle jag välja ett annat bolag eller se till att få den klausulen struken innan jag anlitade dem...



Jag håller med. Det är ju inte så att man blir medvetet blåst( åtminstone vill jag inte tro det) Min assistansanordnare har det så att man lämnar kvar ev. överblivna ass.medel om man väljer att läma, men det står klart och tydligt i avtalet också som man skriver på, så lite ansvar får man ju själv ta.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Pluttsan 2006-10-06 Kl 13:16
 

I det avtal jag skrev under på stod INGEN TING om eventuella överblivna assistentpengar. I och med att jag inte ens kom på tanken att dom skulle kunna behålla eventuella pengar, tänkte jag självklart heller inte på att fråga.

Men oki...det får jag ta. Fast jag skulle fortfarande bra gärna vilja veta med vilken RÄTT dom behåller dessa pengar. Var står det någon stans att en assistanssamordnare har rätt att behålla klinternas/assistenternas pengar om dom väljer det? Och vad grundar man detta på?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Lotta 2006-10-06 Kl 13:24
 

En fråga till dem som "tar" ass pengen när man byter, var tar denna pengen vägen

Sprid så gott det går att man ska alltid fr vad som händer med omk pengen om/när man byter bolag, dåligt av dessa bolag att inte informera då de säkert vet att brukaren inte ens vet att det är möjligt att få med dem i vissa bolag

Stöld är vad det är!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Jessma 2006-10-06 Kl 14:22
 

Vejron skrev:
Jag håller med. Det är ju inte så att man blir medvetet blåst( åtminstone vill jag inte tro det) Min assistansanordnare har det så att man lämnar kvar ev. överblivna ass.medel om man väljer att läma, men det står klart och tydligt i avtalet också som man skriver på, så lite ansvar får man ju själv ta.


Men vänta lite nu... hade inte vi en diskussion för ett tag sedan när det framkom att du inte hade en aning om detta?

Det står fö inte i avtalet utan i en bilaga. Lite finstilt så där...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Ninnie 2006-10-06 Kl 14:52
 

Pluttsan skrev:
I det avtal jag skrev under på stod INGEN TING om eventuella överblivna assistentpengar. I och med att jag inte ens kom på tanken att dom skulle kunna behålla eventuella pengar, tänkte jag självklart heller inte på att fråga.

Men oki...det får jag ta. Fast jag skulle fortfarande bra gärna vilja veta med vilken RÄTT dom behåller dessa pengar. Var står det någon stans att en assistanssamordnare har rätt att behålla klinternas/assistenternas pengar om dom väljer det? Och vad grundar man detta på?


Om det inte stod nånstans skulle jag processa om saken...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Pluttsan 2006-10-06 Kl 15:04
 

Ninnie skrev:
Om det inte stod nånstans skulle jag processa om saken...


Jag har inte fått ett enda papper, annat än avtalet på 1 sida, där inget stod om assistanspengar alls, så jag kommer göra som du föreslår, processa om saken.

Men frågan kvarstår.....var står det någonstans att assistansbolagen har denna rätt??


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Ninnie 2006-10-06 Kl 15:15
 

Pluttsan skrev:
Men frågan kvarstår.....var står det någonstans att assistansbolagen har denna rätt??


...Eller var står det att de inte har den rätten? Skulle kontakta IfA om jag var du (länk finns i länkarkivet). Ja-smiley, med tummen upp

Redigerat 2006-10-06 15:15


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Vejron 2006-10-06 Kl 15:59
 

Jessma skrev:
Men vänta lite nu... hade inte vi en diskussion för ett tag sedan när det framkom att du inte hade en aning om detta?

Det står fö inte i avtalet utan i en bilaga. Lite finstilt så där...


Har läst på sen dess....lite lättare att ha argument för sin sak då tycker jag.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Jessma 2006-10-06 Kl 16:04
 

Ja... jo... alltid lättare om man vet vad man pratar om.

Men du, liksom jag, hade missat den biten när vi skrev på avtalet. För dig spelar det än så länge ingen roll. För mig, eller snarare min ass, betydde det 70.000 kr mindre. Nu måste jag snåla...

Iaf... om man själv inte har koll när man skriver under, så kan man ju inte klandra andra...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Vejron 2006-10-06 Kl 16:07
 

Jessma skrev:
Ja... jo... alltid lättare om man vet vad man pratar om.

Men du, liksom jag, hade missat den biten när vi skrev på avtalet. För dig spelar det än så länge ingen roll. För mig, eller snarare min ass, betydde det 70.000 kr mindre. Nu måste jag snåla...

Iaf... om man själv inte har koll när man skriver under, så kan man ju inte klandra andra...


Gjorde jag inte heller, medvetet i alla fall, poängen i mitt resonemang är att man får stå för det man skriver under, så även jag, eller hur?

För övrigt så går det väldigt bra att fråga i alla fall mitt kooperativ vart de pengarna går som "lämnas kvar" av dem som lämnar kooperativet.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Jessma 2006-10-06 Kl 16:10
 

Vart går de då?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Vejron 2006-10-06 Kl 16:17
 

Jessma skrev:
Vart går de då?


*Är "brukaren" sjuk och på sjukhus så betalar oftast inte kassan ersättning. Kooperativet går då in och betalar assarnas löner och sociala avgifter ändå så att man kan ha dem även på sjukhuset och så att de får ha kvar sin anställning även under sådana omständigheter - på många andra ställen får assistenten sparken för att sen bli återanställd när "brukaren" kommit hem från sjukhuset igen.

*Om "brukaren" skulle avlida eller flytta från orten(och assarna inte följer med) så betalar kooperativet löner och sociala avgifter en månad efter det, trots att då inga FK-pengar betalas ut - pengarna tas från det gemensamma

*Om någon medlem av en eller annan anledning lämnar kooperativet och ligger på minus, så vägs de pengarna upp av kooperativet.


Där är några exempel. Vill du ha fler så tror jag du vet vart du kan vända dig Blinkande smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Vejron 2006-10-06 Kl 16:54
 

Jessma skrev:
För mig, eller snarare min ass, betydde det 70.000 kr mindre. Nu måste jag snåla...



Hur har det betydelse för din assistent?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Jessma 2006-10-07 Kl 17:06
 

Vejron skrev:
Hur har det betydelse för din assistent?


Assistenter... har typ 15 st.

I samma veva som jag bytte flyttade jag. Till en lgh med ass-rum. Jag har inte kunnat inreda det. Som ett exempel...

Intro och utbildning har blivit lidande. Arbetsmiljön också.

Hade gladeligen betalat 1-2 kr extra under tiden jag var medlem, istället för att förlora allt.

Som jag ser det är det enbart ett sätt att straffa de som vill lämna "sekten".


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Trampe 2006-10-06 Kl 15:00
 

För ett par år sedan när Rydisen (Sahra) och jag flyttade från en stadsdel till en annan fick vi besked om att den omkostnadsdel som fanns sparad i den ena stadsdelen skulle stanna där vilket i praktiken skulle innebära att vi inte skulle kunna göra någonting på ett par år då en ny pott var ihopsparad. Detta tyckte vi var mycket märkligt då assistanspengarna faktiskt är personligt beviljade och ska då inte kunna täcka några hål i en stadsdels budget. I och med detta tog jag kontakt med socialkonsulenterna på länsstyrelsen och de gjorde samma tolkning som vi hade gjort att pengarna skulle följa brukaren och inte stadsdelen. Nu löste det sig ändå då den nya stadsdelen visade sig vara helt sanslös när det gällde assistans och den nya lagen gjorde att vi trots flytt kunde byta tillbaka till den gamla staddelen igen och där funkar det mycket bra.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Ninnie 2006-10-06 Kl 16:33
 

Häftigt att höra att nån är nöjd med kommunen. Första gången för mig... Ja-smiley, med tummen upp


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Trampe 2006-10-06 Kl 17:28
 

Nja, nu har Sahra sagt det ett par gånger i det här forumet redan... Blinkande smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Ninnie 2006-10-06 Kl 17:38
 

Trampe skrev:
Nja, nu har Sahra sagt det ett par gånger i det här forumet redan... Blinkande smiley


Menade att HON är den första... Men, men, den diskussionen hör inte hemma här.

Vejron --> Det drabbar ju assistenterna i form av minskade möjligheter till friskvård, förmåner, utbildningar osv.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Vejron 2006-10-07 Kl 13:19
 

Ninnie skrev:
Vejron --> Det drabbar ju assistenterna i form av minskade möjligheter till friskvård, förmåner, utbildningar osv.



Så att assistenterna får lön en månad efter att brukaren t ex har dött eller flyttat från stan eller om brukaren ligger på sjukhus att assistenten då får behålla sitt jobb och sin lön, det är inte bra saker då?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Becky 2006-10-07 Kl 13:33
 

Vejron skrev:
Så att assistenterna får lön en månad efter att brukaren t ex har dött eller flyttat från stan eller om brukaren ligger på sjukhus att assistenten då får behålla sitt jobb och sin lön, det är inte bra saker då?


Det är ju jättebra men krasst menat gynnar detta de assistenter som är kvar i Stil, inte de som byter. Många kooperativ har 0,5-1 kr per asstimme som går till detta, utan att "stjäla" hela omkostnadspengen vid ett byte.
Det är ju jättetråkigt om man under en längre tid sparar omkostnadsmedel för att ex. göra en resa, men sedan tvingas byta anordnare för att något strular, och då blir av med möjligheterna att resa.
Eller att man tvingas skära ned på förmåner etc för att de pengarna inte finns längre, trots att man sparat ihop dem tidigare!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Ninnie 2006-10-07 Kl 13:34
 

Det tycker jag är jättebra saker!
Som assistansanvändare är det dock otroligt viktigt att höja statusen på yrket, och få assistenter att stanna.
Jag brinner för att assistenter ska ha utbildning (rätt utb) och för det krävs ofta ganska mycket pengar.

Men det ena måste inte utesluta det andra kanske...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Vejron 2006-10-07 Kl 13:47
 

Ninnie skrev:
Det tycker jag är jättebra saker!
Som assistansanvändare är det dock otroligt viktigt att höja statusen på yrket, och få assistenter att stanna.
Jag brinner för att assistenter ska ha utbildning (rätt utb) och för det krävs ofta ganska mycket pengar.

Men det ena måste inte utesluta det andra kanske...


Hos de flesta anordnare har man ju uppsägningstid om man vill byta anordnare. Vet man då med sig att man ämnar byta så är det väl i så fall inget som hindrar att man skickar iväg sina assistenter på nån utbildning eller annat eller företar en resa innan man sen bytar anordnare, då börjar man på noll hos den nya


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Ninnie 2006-10-07 Kl 13:51
 

Och om man inte tar med sig sina assistenter till den nya anordnaren då (inte helt ovanligt)? Eller kanske inte har lust/tid/möjlighet att anordna utbildning precis innan bytet?
Jag tycker behovet ska styra i möjligaste mån, inte ekonomin.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Vejron 2006-10-07 Kl 13:54
 

Ninnie skrev:
Och om man inte tar med sig sina assistenter till den nya anordnaren då (inte helt ovanligt)? Eller kanske inte har lust/tid/möjlighet att anordna utbildning precis innan bytet?
Jag tycker behovet ska styra i möjligaste mån, inte ekonomin.


I den här frågan får vi nog "agree to disagree" som amerikanarna säger. Jag tycker att det är en statushöjande faktor att assistenter garanteras så trygga anställningsformer som det går, även när oförutsedda saker inträffar. Assistansyrket är, som det ser ut nu, ett genomfartsyrke, och höjs inte statusen på ett eller annat sätt så kommer det att fortsätta vara så.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får man med sig pengar vid byte?
Av: Ninnie 2006-10-07 Kl 13:56
 

Vejron skrev:
I den här frågan får vi nog "agree to disagree" som amerikanarna säger. Jag tycker att det är en statushöjande faktor att assistenter garanteras så trygga anställningsformer som det går, även när oförutsedda saker inträffar. Assistansyrket är, som det ser ut nu, ett genomfartsyrke, och höjs inte statusen på ett eller annat sätt så kommer det att fortsätta vara så.


Vi håller nog egetligen t.o.m. med varandra. Glad smiley Men - jag tycker inte att det enda ska behöva utesluta det andra!
(Öppnar en ny tråd om status...)


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Ersättning 2007
Av: Jessma 2006-06-22 Kl 15:45
huvudinlägg

Ersättningen för 2007 blir 228 kr per timme.

För er som är intresserade. Glad smiley

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Ersättning 2007
Av: Lotta 2006-06-22 Kl 16:08
 

Innan har ersättningen "bara" höjts med 6 kr / tim, bra att den höjs mer nu med tanke på att OB höjdes sist


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Ersättning 2007
Av: Jörgen 2006-06-22 Kl 17:04
 

Jessma skrev:
Ersättningen för 2007 blir 228 kr per timme.

För er som är intresserade. Glad smiley


Tack för den informationen! Och när vi nu ändå är inne på detta ämne: Är det någon som vet hur stor ersättningen var 2001?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Assistansomkostnader
Av: Flingbig 2006-05-14 Kl 15:47
huvudinlägg

Får mitt överskott till assistansomkostnader insatt på ett konto och sköter alla utgifter till detta själv, resten tar företaget hand om. Vet någon hur man slipper att deklarera för detta och hur man bär sig åt.Är det någon här som kanske vet.Det är ju så att jag själv inte har rätt till dessa pengar själv.

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Assistansomkostnader
Av: Ninnie 2006-05-14 Kl 15:50
 

Jag brukar bara skriva det under "Övriga upplysningar" på min deklaration.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Assistansomkostnader
Av: Flingbig 2006-05-14 Kl 16:51
 

Blir du beskattad för detta ?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Assistansomkostnader
Av: Ninnie 2006-05-14 Kl 17:15
 

Nix... Inte hittills i alla fall. Men om jag får ränta på pengarna så skattar jag för dem, givetvis.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp

Till sida nr: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [12] 13
Visa trådindex

Forumkategorier, rubriklogo

fh sponsorer Besök Livihop Besök Atlas Assistans AB Besök Intressegruppen för Assistansberättigade (IfA) ledig sponsorplats
 

© Copyright 1999-2020 Funktionshinder.se
Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh