Även fast man åker långväga för att söka ett assistansuppdrag så utgår inte någon reseersättning hos Särnmarks, som det gör i andra seriösa företag. Det borde vara en lite plåster på såret för att man ändå blivit kallad och man har en möjlig profil för att passa till jobbet... Dåligt!!!
Flyttningsbidrag/Ersättning för intervjuresa Arbetsförmedlingen främjar den fria rörligheten inom EU och EES genom att tillhandahålla olika former av stöd för den som söker arbete, pendlar till och från arbetet eller flyttar till ett nytt arbete inom EU eller EES. Syfte Syftet med stöd för intervjuresa (sökanderesa) är att öka den geografiska rörligheten genom att ge stöd till dig som väljer att söka arbete på annan ort än hemorten. Vem kan få stöd för intervjuresa? Du som kan få flyttningsbidrag ska, efter att en arbetsmarknadspolitisk bedömning gjorts 1. är eller riskerar att bli arbetslös 2. är inskriven som arbetssökande hos oss på Arbetsförmedlingen 3. inte bedöms kunna få arbete på eller nära hemorten 4. har fyllt 20 år. http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.276a6e4712dc3d994a68000392/fly_intervju.pdf
Jag tror det kan vara hos mig du sökt jobb... Särnmark hjälper mig med rekrytering och administrativt jobb kring min assistans, men eftersom jag är arbetsledare är det jag som tar beslut om t.ex löner och vilka ersättningar som ska betalas ut, det är alltså jag som bestämt att det inte ska utgå någon reseersättning för de som sökt jobb hos mig och kommer långväga ifrån. När jag annonserar efter nya assistenter är det ingen ovanlighet att personer från hela landet söker, att betala ut reseersättning åt alla jag skulle vilja träffa för en intervju skulle bli en otroligt dyrköpt historia, jag vill hellre använda mina omkostnadspengar till ordentliga löner och friskvård för mina assistenter. Samtidigt vore det ju väldigt synd om personer som bor långt ifrån mig överhuvudtaget inte skulle få chansen att komma på intervju. Om man tycker det blir för dyrt att resa långt för att komma på intervju får man ju antingen vända sig till arbetsförmedlingen för att få ersättning där eller avstå från att söka jobbet.
Skatteverket Avdrag: Arbetslösas kostnader Om du är arbetslös och har fått arbetslöshetsersättning från svensk arbetslöshetskassa, eller aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning från Försäkringskassan med motsvarande krav på att aktivt söka arbete, har du rätt till avdrag för + utgifter för resor i samband med besök på Arbetsförmedlingen resp. Försäkringskassan + utgifter för resor och andra utgifter som du haft i samband med att du sökt lämpliga arbeten i Sverige + trafikavgifter för Internet och telefon, utgifter för porto, betygskopior och dylikt som du haft i samband med att du sökt arbete. Obs! Avdrag för arbetslösas kostnader görs under rubriken "Övriga utgifter" (ruta 06) i deklarationen. Det innebär att endast den del av de sammanlagda kostnaderna under året som överstiger 5 000 kronor är avdragsgilla. Läs mer i Skatteverkets ställningstagande 2008-11-12, dnr 131 508944-08/111. Skatteverkets ställningstagande 2008-11-12, dnr 131 508944-08/111 Rättsfall: RÅ 2008 ref. 31 (Med hänsyn till kravet att en arbetslös aktivt ska söka arbete för att ha rätt till arbetslöshetsersättning har en person som uppbar sådan ersättning medgetts avdrag för utgifter som uppkommit i samband med att han sökt arbete.)
Jag skulle inte ens komma på tanken att ge betalt för att någon kommer på intervju. Det är inte jag som bestämt att du ska söka jobbet så långt bort och blir man tvingad till det av arbetsförmedlingen får man ta det med dem. Jag ger en möjlighet till jobb men inte betalar jag de sökande
Eftersom företaget heter Särnmark så borde du ta bort ett "t" i rubriken. Redigerat 2011-08-02 22:57
Till sidans topp
Vilket assistans företag är bäst om man bor i Hälsingland ????? om man funderar och byta i dag har jag kommun Redigerat 2011-01-14 11:24
Hej Lato, Svårt att säga vilken assistansanordnare som är bäst utan att få information om vad du söker. Vilken assistansanordnare som är bäst för Dig beror helt på hur du vill att din assistans ska fungera. Vilket upplägg som passar dig. Du har säkert tänkt igenom varför du idag vill byta från kommunen. Leta efter en anordnare som kan erbjuda allt du har idag, plus det som inte fungerar. Jag jobbar på Hela Sveriges Assistans. Jag jobbar där för att jag kan stå för hur vi jobbar och de värderingar vi har. Kika gärna in på vår hemsida för att se om vårt upplägg passar dig. Lycka till i ditt letande efter ny anordnare! Mvh Sandra
INLÄGGET HAR RADERATS AV ADMINISTRATIONEN!Klicka här för att läsa reglerna i sin helhet!
Jag vill flytta från Halmstads kommun till ett privat assistansbolag. Men jag har haft kommun så länge. Nu är det dags för mig att byta. Jag blir tröttare och tröttare, men jag vill inte gå in på frågan om varför. Så vet jag inte vilket som är bäst i Halmstad. Jag har en godman. Frösunda lockas inte. Tack på förhand.
Hej! Jag heter Mikael och bor i Värnamo. Jag har också haft kommunen i över tio år. Nyligen så bytte jag över till ett privat bolag, och det fungerar perfekt. Hör av dej till mig på mail b.m.andersson@comhem.se så kanske jag kan hjälpa dej. Mvh/Mikael Redigerat 2011-02-06 16:55
Tack för dina fina ord, jag blir uppriktigt rörd! Nej, jag tror inte på att ragga kunder med fula knep. Det vinner ingen på i längden... Jag tror på fri konkurrens, ärlighet och tydlighet! Sen hoppas jag att folk aldrig ska behöva känna sig blåsta. Tack igen!
Är det ingen som ha tänkt på att jag kanske vill tala om att jag faktiskt har fått det bra i den privata sektorn inom assistans. Jag upplever dock att det finns en misstro mot det privata. En misstro som i många fall kan vara befogad - även jag kände så. Men mitt liv har blivit "mitt eget", och detta för med sig att jag vill kunna dela med mig av mina erfarenheter. Mina assistenter är mycket nöjda med sin arbetsgivare och sina anställningsvillkor. Med mina dåliga erfarenheter från kommunen så vill jag upplysa om hur bra det kan bli i det privata. Jag har själv valt mina assistenter. Bara det blev en stor förändring för mig, och detta är en uppfattning som assistenterna delar, eftersom de har varit anställda i kommunen, men valt att följa med mig över till den privata sektorn. Sist men inte minst. Både jag och assistenterna trivs!!
Jättebra Avanel, att det funkar för dig! Misstro skapas nog när man spammar forum och är "överdrivet" angelägen om att marknadsföra sitt bolag...
Det var som sagt inte min mening...Ursäkta
Jag är väldigt nyfiken på hur ni söker och hittar anordnare/företag som ser och låter intressant. Kan det vara så att ni hittar något via internet eller som jag ser det här inne via tips av andra?? Jag själv är assistansanordnare och behöver tips hur jag ska göra för att "synas" eller att man blir nyfiken på oss. Vi har hemsida med länk till Assistans som är jätte bra. Hoppas bara att man blir nyfiken på oss och vill ta kontakt. Önskar er gott nytt Tessan
Precis som Anna skriver är Er hemsida rörig då ni blandar ihop verksamheterna. Dessutom talar ni om att ni erbjuder bra utbildad personal som har lång erfarenhet av vård- och omsorgsarbete, vilket är långt ifrån vad de flesta av oss med assistans vill ha. Ni skriver att ni betalar 1 vecka á 10000 kr utomlands, vilken verksamhet gäller det? För mig med 24h/dygn räcker det inte ens inom landet. Om en kund vill åka 3 v till Thaiiland med 3 assar säger ni nej då trots att kundens budget tillåter det? Bokförs varje kund separat eller? Får en känsla av att så inte är fallet... Saknar följande: - Adm.kostnad . Vad hjälper ni till med? - Budget, hur mkt kan jag som potentiell kund påveka Har själv träffat verksamhetsledarna för båda verksamheterna i somras och tyvärr fick jag inget bra intryck. Det kändes som det var mkt !"ta hand om"-mentalitet, vilket fick mig att fundera på hur mkt koll man har på vad assistans innebär.
Oj var det så dåligt om oss på vår hemsida? Vill inte skriva för mycket men tack för åsikterna. Vårt företag har både hemtjänst och assistans. Jag handhar assistans-området. Det som finns på hemsidan är fakta Vi är mycket för livskvalité tygghet och har bra villkor för assitent då det blir bra för er/kund också. Väutbildad personal/assistent även erfarenhet ger bra livskvalité. Så förhoppningsvis fastnar men inte på just på vår layout utan det vi skriver om oss. Tack för synpunkter tar tacksamt emot dom. Jag har arbetat inom assistans även ledsagning som anordnare i många år i olka kommunföretag och andra företag och tycker det är ett jätte roligt arbete och är mån om att kunder ska känna sig nöjda och trygga med sin assistent Önskar er God fortsättning Tessan
Jag har Frösunda i Kristianstad nu, men jag tycker inte att dom är så bra. Jag upplever dom som väldigt röriga. Speciellt nu efter att ha blivit uppköpta två gånger. Jag funderar på att byta assistansföretag, men det är så svårt att få tummarna loss... Något bra förslag hur jag ska göra?
Fundera på vad DU vill ha. Hur mycket stöd? Hur mycket ska anordnaren sköta? Vad får det kosta? På http://www.intressegruppen.info finns ett frågeformulär man kan använda vid val av anordnare.
Eftersom Du bor i Kristianstad kanske Du kunde höra med Furuboda. Jag tror de heter Furuboda Assistans. Jag har haft kontakter med Furubodas andra verksamhetsgrenar ett flertal gånger sedan 1960-talet då folkhögskolan startade och har mycket gott intryck av dem. Deras hemsida har adress http://www.furuboda.se
Assistansföretaget ni väljer hjälper er att säga upp ert nuvarande avtal hoppas jag annars skulle jag inte välja det bolaget Att välja assistans är viktigt...börja med att tänk vad ni vill och behöver...te x vikarie pool ...mycke utbildning m.m välj urefter det sedan' Lycka till. Linda
Jag har en vännina som har MBK Assistans AB i Halmstad vet att de har kunder över hela Sverige http://www.mbkassistans.se/
(Hej! kolla in rullarnas personliga assistans i Torsby värmland har bara hör en massa bra om dom
Jag vill bara varna alla assistansberättigade för företaget Stockholm Future Life. Det är f.d. T-bemanning... Ägaren till T-bemanning får inte längre driva assistans så nu har hans fru startat Future Life. De är jävligt bra på att snacka, värsta säljtyperna. Men beware... Så snart avtalet är undertecknat behandlar de både kunder och assistenter som skit. Kolla gärna med Skatte- och Bolagsverket om ni inte tror mig. Så... Varning varning!
Vill bara lägga in en blänkare om vad som händer i mitt liv som är positivt just nu. Jag går och väntar på besked om LSS. Just nu har jag ett hemtjänstbeslut som jag har valt en privat utförare på. Detta finns ju inte i alla kommuner men man kan ju kolla upp hur det är i sin egen. Detta alternativ liknar inte på ngt vis kommunens hemtjänst.. Iaf.. Jag har just nu hemtjänstbeslut 38,5 timme/v, detta är jättemkt men behöver man kanske p.a. egentligen så är det inte så konstigt längre.. Jag har varit jättenoga med att kolla upp alternativen ordentligt och försöka hitta ett bolag som matchar hur jag vill ha det. Finns nu hos ett bolag där det än så länge funkar jättebra. I själva utförandet skiljer det sig nog inte så mkt från p.a. Jag intervjuar och väljer själv personal, har bara ett par stycken som kommer så det inte är så många olika. Jag får om jag vill schemalägga och väljer helt och hållet hur mina dagar ser ut med de som jobbar hos mig. Känner att jag får stort inflytande och är så klart för bolaget en "bra kund" eftersom det genererar många timmar till dem. Ville bara skriva lite om detta för att ge lite hopp till de som inte fått assistans eller väntar på det? Kanske kan detta vara ett alternativ??
Hejsan! Jag undrar om ni har några förslag om ngt riktigt bra assistansbolag. Jag bor i Sundsvall och vill inte helst ha ettbolag i Stockholm eller mer söderut. Någon som har ngt bra förslag? Jag sköter anställningsintervjuer själv men i övrigt vill jag att bolaget sköter allt och jag är inte intresserad av dem som har krav att man måste ha en anställd som är arbetsledare sköter mkt och ringer ut folk även när dem är ledig osv. Utan jag vill att ass.bolaget gör det. Jag har haft Frösunda vilket inte funkade och nu har jag Din Assistans och det fungerade jätte bra tills min handläggare/kundansvarige blev sjuk och sen dess har det bara varit struligt och det är sedan i april, och vi får inte veta när eller om hon kommer tillbaka eller vad som har hänt. Även tidigare har det varit så att när hon har haft semester så har det inte funkat. Jag har beslutat att byta så fort jag hittat ett bra bolag. Snälla kontakta mig och ge många förslag på ngt bra assistansbolag är ni gulliga. Mail: rullstolsmorsan@gmail.com MVH/Marie
Hej. Du har ett bolag som har sitt Huvudkontor i Hudiksvall. Företaget heter A-Assistans. Detta är ett bra bolag tycker jag Hör gärna av dig om du vill veta mer
Jadet vill jag, veta mer alltså...
Jag kan inte tipsa om ett specifikt bolag, men om jag var du skulle jag kolla på: http://assistansval.se IfA är en seriös organisation och detta är deras jämförelsetjänst.
Jag har varit inne på ngt sådant ställe, men jag rusar dit direkt
Om jag behövde assistans så skulle jag välja Ninnies företag http://www.atlasassistans.se eller något annat som drivs av någon som själv är assistansberättigad. Varför göda storföretag som redan tjänar sjukt stora pengar?
Klart att man ska vara tillgänglig till sina brukare oavsett vilket behov det handlar om.Man ska ge allt ifrån så att assistans ska fungera.
Kolla på http://www.stockholmfuturelife.com. Det är ett mycket bra företag, med trevliga chefer och anställda. De borde kunna uppfylla alla dina önskemål.
Men de ska väl lägga ner?
Vet inte om detta hämnat rätt nu..? Jag undrar om man har rätt att få eller köpa saker genom företaget, tex. cykel, dator, mobiltelefon mm.?
Det är nog inte Anonym[1] som driver företaget, Anonym[1] anlitar dem för assistans eller? På vårt kooperativ är det så att vi får köpa det som behövs för administration och annat. Inte genom dem utan vi kan köpa varsomhelst och redovisa kvitto. Vi har själva inte köpt dator med vet att någon annan medlem gjort det. Fråga företaget vad som gäller, det är ingen orimlig fråga. Pengarna tas i så fall från omkostnadskontot.
Jag har själv arbetat som pa hos Scandic International, jag har bara dålig erfarenhet av dom. Jag anser att de sköter sin personal uselt. Dom tar mycket lite hänsyn till sina brukare. Är otrevliga när man som personal eller brukare ringer och påtalar brister. Scandic har svårt att ta emot kritik och är konflikträdda. Jag anser att dom är oprofessionella. Dom kör med känslomässig utpressning mot brukare som är svaga. Scandic har stora problem med att ordna vikarier.... detta har dom haft sedan dom startade och har det fortfarande. Den viktigaste delen för assistansanordnare och företag med personlig assistans är att ordna en så trygg och säker tllvaro som möjligt för brukarna, det gör man inte genom att strunta i att ordna in vikarier, och istället köra slut på de assistenter som redan finns på plats. Eller vad händer om en brukare ramlar eller fastnar och det inte finns någon assistent till förfogande ? Ska man bara strunta i att ta in någon vikarie ? Jag kan ej rekommendera detta företag för varken brukare eller ej heller till assistenter som söker arbete. Jag anser att detta företag saknar ingående kunskap inom området/personlig assistans, detta och flera andra liknande assistansföretag borde svartlistas ! Scandic lovar mycket när man skriver avtal med dom men kan ej hålla vad dom lovar. Jag hoppas verkligen att inga fler råkar ut för deras fällor.
Bra att du talade om vilka det är, så att dom kan undvikas.
OBS! Forumregel 5. Det är inte tillåtet att i anonyma inlägg namnge assistansanordnare, varken i syfte att göra reklam eller motsatsen.
Jag är Bellami och står för det jag har sagt. Jag anser att man helt enkelt ska ta bort företag som håller på med sådana fula och oseriösa metoder. Ha en trevlig kväll, Vi hörs, mvh Bellami
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh