Var finns bra&billiga assistansföretag till brukare som sköter allting själva förutom enkel löneadministration?
Hela Sveriges Assistans AB till vänster i reklamspalten är utmärkta!
Kika gärna i vårat länkarkiv, i kategorin "assistansanordnare/ -samordnare". Just nu finns inte så många där men det fylls på då och då. Personligen har jag använt AOM (http://www.aom-assistans.nu) på det vis du beskriver sedan 2002. Supernöjd!
Assistansia kan också göra detta. Där har du full frihet hur mycket hjälp du vill ha.
Scandic international. Vi har låga adm.avg. med en god service för brukaren. Vi tar ca. 11-15kr/tim. Då tar vi hand om löner, scheman, personal, mm. Det är brukaren som bestämmer vilka insatser h*n vill ha eller behöver. Vi är även flexibla, bra löner, OB, kollektivavtal, friskvård. Våra anställda är även försäkrade. Alla avtal är skriftliga. Avtalet görs i samråd med brukaren. VI finns i Stockholm, Örebro, Göteborg Och Skåne. En hemsida är under uppbyggnad. För kontakt. hallestrom10@hotmail.com Mvh Harry
Jag vet en bra som inte tar avgifter och är humana och betalar skatter,avgifter,har försäkringar och erbjuder friskvård i form av en massa som du o assistenten kan utnyttja.Jag är mycket nöjd min mor har de. ett tipps Maila mig så får du deras nummer sarah-gloria@hotmail.com
Till sidans topp
jag har många inom familj & vännkrets som har hoppat från den ena till den andra företaget! Vi har valt Stjärnblommans assistans & friskvård,mycket nölja och de bryr sig verkligen och är både flexibla och humana. Prova ring de 0735-078971 Redigerat 2007-01-11 15:57
Det där känns mer som ett reklaminlägg. Har de en hemsida? Adress?
deras hemsida är under konstruktion
Okej... Vill bara påpeka att det räcker att skriva ett sånt här inlägg i ett av forumen... Tenderar att bli SPAM annars, och det tillåter inte reglerna här.
adress har de så klart dackevägen 31 17734 järfälla Redigerat 2007-01-03 16:48
jag har många sjuka anhöriga som har strike,diskbråck,cancer,epelepsi,astma m.m.. vi är nöjda med stjärnblommans faktiskt föe att de är så hjälpsamma o humana de finns en djungel men alla gör sina val ,de va bara ett tips
Jag försöker förstå! Om man har ett företag till ass och man får överskottet utbetalt till brukaren efter att företaget tagit sin del, är detta något skattefiffel på något sätt eller är det helt okey?
Överskottet ska.. gå till brukaren då det är brukarens ass ers Men.. pengarna ska gå till omk som brukaren har för sina assistenter som ex. biljetter vid resor, utbildning etc.. Jag har ett omk konto hos mitt koop, dvs alla pengar som blir över varje mån går in där o sen får jag ta ut pengar där o det ska alltid redovisas med kvitto
Hmmm!!!!! Det går inte att betala ut överskottet kontant. Pengarna skall gå till omkostnader för brukaren, inte för att dryga ut den privata kassan det är olagligt. Överskottet per/mån bör läggas i en buffert för att täcka större kostnader för PA vid T,ex resor. mvh Harry Det är inte olagligt att betala ut omkostnadspengarna kontant, det gör vi utan problem. Däremot skiljer vi pengarna åt och våra kunder är tvingade att öppna ett separat konto där vi betalar ut dessa pengar. Självklart får våra kunder informationen vad dessa pengar skall användas till. //Wolf
Nja, pengarna är inte tänkt att på något sätt gå till själva brukarens kassa. Allt är tänkt att täcka assistenternas kostnader (och arbetsgivaren, oavsett om det är egen anordnare eller ett företag). Vad jag har förstått så är det på gång att lagstadga vart och hur mycket av pengarna som skall gå till de olika delarna. Idag har Försäkringskassan vissa riktlinjer. Omkostnadskassan är endast till för att assistenterna själva inte skall behöva stå för extrakostnader när brukaren vill gå på bio, restaurang, olika tillställningar, fika o.s.v. Ingenting är tänkt att gå till brukaren. Vi får frågan flertal gånger per år från brukare "Hur mycket får jag om jag väljer er som assistansanordnare?". Svaret är då "Ingenting". Vår policy är att bra assistenter skall man värna om genom att betala en så hög lön som möjligt och erbjuda adekvata utbildningar mm.
Det är inte olagligt att betala ut omkostnadspengarna kontant, det gör vi utan problem. Däremot skiljer vi pengarna åt och våra kunder är tvingade att öppna ett separat konto där vi betalar ut dessa pengar. Självklart får våra kunder informationen vad dessa pengar skall användas till. //Wolf Men hur följer ni upp hur pengarna används? Tycker det är grymt oetiskt att "GE" brukaren pengar kontant om man inte strikt kontrollerar vad de används till. Det är skattemedel avsett att förse brukare med assistans och inte en extra inkomst. Som funktionshindrad ska man ha rätt till den hjälp man behöver men man ska inte käna pengar på sitt funktionshinder.
Strikt kontrollera... i sådana fall så kontrolleras man som brukare också... "Jaha, en biljett till Skansen tisdagen 3 juli, jaja hon va på allsången ja...", "Jasså, Café Opera minsann, dyra vanor...". Osv... Saken är väl den att många funktionshindrade är så vana att vara övervakade, att alla vet vad denne gör, att man kanske inte reflekterar att kvittoredovisning är en enorm integritetskränkande handling.
Precis! Ska vi utgå från att alla assistans berättigade är kriminella?Eller ge brukarna friheten att spontant ta en fika på stan? Gå på Bio utan att först ansöka hos ass.sam om pengar? Jag låter gärna FK eller skattekontoret kontrollera mina utgifter på PA! Men inte detalj granska: varför wienerbröd å inte billigare vetebulle? Vilken annan samhälls grupp detalj granskas så strikt som här föreslagits?
Nej, så strikta kontroller tror jag inte att det kommer att bli (och jag hoppas innerligt att det inte blir det heller). Om omkostnadskassan är 4500 kr och jag får in kvitton som sedan täcker det i form av fika- bio- evenemangskvitton så är jag mer än nöjd. Om assistenten sedan har ätit en kaka istället för en bulle är helt ovidkommet. Vad jag däremot inte tycker är rätt är när assistanspengarna går till att betala brukarens resor, inköp av konsumtionsvaror och dyl. (på assistenternas bekostnad). Jag tycker att man skall se till vad som är rimligt och vad pengarna är tänkta för. Att betala en assistents 7-rätters middag när brukaren själv tar en varmkorv är inte rimligt. Lika orimligt är det att köpa en resa med tanken att det endast är brukaren som skall åka. Men om det behövs en ergonomisk fotölj för assistenterna på arbetsplatsen, en liten radio eller tv till assistenterna på arbetsplatsen mm, det är rimligt tycker jag. Kanske har jag fel, men så ser jag på det i alla fall.
Jag tror många gånger att vi som har mental hälsa glömmer att det finns andra som det är lätt att manipulera och lura, därför behövs en viss koll. Vi har ju många medlemmar med utvecklingsstörning eller hjärnskadade som inte själv kan ha koll på assistenternas utgifter och eftersom god man eller företrädare inte alltid är närvarande är det bra att ass samordnaren har viss koll. Det är ingen som bryr sig om vad brukaren gör eller har varit utan vad assistenterna gjort. Det har hänt att assistenter bokstavligen drar med brukaren ut för att få käka en god middag men brukaren har inte själv haft råd utan fått en barnportion spagetti och köttfärssås och assistenten har plockat till sig en tre rätters middag. Likaså är det vanligt att assistenter skickar in kvitto på bio men när man kollar så har de inte ens jobbat den tiden. Vi gör stickprov varje månad men man kollar ju inte på medlemmens kvitto, de behöver man ju inte skicka in. Hos de som själv kan hantera sina ass omkostnader kollar man inte ens, där förutsätter man att de klarar det själv.
Precis som andra före mig så handlar det ju inte om att granska och documentera någons liv och vanor. Självklart ska inte fikabrödets natur behöva förklaras eller granskas men jag tycker ändå att det måste finnas någon form av koll. Sen om det upplevs som intrigitets kränkande så är det ju jätte tråkigt men det är ju faktiskt assistenternas inköp som det tittas på och inte brukarens, då denna skall betala sin mat med egna medel och därför inte behöver stå till svars från någon. Ska man titta på det stora perspektivet så säger inte ett kvitto från Gunnarssons cafe på 48.50 kr så mycket om en person. Då tycker jag det är mer skrämmande att alla våra internet sökningar regestreras och sparas, samt alla våra inköp där vi använder oss av bonus kort, alla våra telefonsamtal, våra bankomat uttag.....mm....mmm det mesta vi gör elektroniskt sparas och kan granskas vid behov och misstanke.....det är skrämmande
Men exakt... kollar man vad assistenten ätit, gått på, rest etc så vet man också vad brukaren gjort... om nu inte assarna fuskar...
Becky: Jag förstår vad du menar och har full respekt för det även om jag är av en annan mening när det kommer till mig själv. Jag bryr mig inte vad folk vet om mig eller inte men det är jag, och alla är som tur är inte likadana. Men om vi hittar på ett exempel. Innan jag skriver så vill jag påpeka att jag inte misstror alla brukare och tar förgivet att alla köper tv aparater åt sig själva för skattepengar. Detta är bara ett exempel. Om du får 5000 insatta på ditt pa konto varge månad för omkostnad. ska dom handlas upp utan att redovisas alls? eller ska en viss del redovisas? ska ni föra kassabok utan att lämna in kvitton? Om en assistent då skulle komma och säga till mig att det är inget bra på arbetsplattsen. Vi har vare sig kaffe, mjölk eller toapapper. Det har gått så långt att jag tar med mig termos och egna toa rullar. När vi är på stan en hel dag så måste jag stå i ett gat hörn och äta min matlåda kall med händerna. Då skulle jag som ass. sam gå i taket. så jag konfronterar brukaren och frågar hur det igentligen ligger till. Brukaren svarar att det inte är sant. Dom har både kaffe toapapper och rätt till lunch på stan. Vad gör jag nu......vem ska jag anklaga för att fara med osanningar? Hur ska jag veta hur pengarna har använts i en sådan sittuation? Jag hoppas alla föstår att det här är ett extremt exempel ihop snickrat för att belysa ett problem som kan uppstå. Jag vet inte hur ev redovisning går till på div företag. Men de omkostnads pengar vi betalar ut tex 5000 i månaden samlar vi sen i hop i form av kvitton efter förbrukad summa, häftar ihop och lägger i kassa skåpet tillsammans med kassaboken. Det är ingen som går igenom vad som har gjorts när utan vi kollar att summan stämmer och det är endast för att ha ryggen fri vid en kontroll. Vi har ganska hög omkostnad så det är ganska stora summer det rör sig om per år oponera att vi har 20 brukare med 6000 kr var i omkostnad per månad. det är 1 440 000 kr per år. Som har gått in på vårat konto men inte finns redovisade någonstans i bokföringen.förutom en notering om utbetalt........ Skattemyndigheten skulle ju proppsa på revision direkt.
oj..vad långt det blev......sorry
Vi har 45 medlemmar, det innebär i runda snitt ca 45*20 kvitto per månad, dvs ca 900 poster, vi slänger i mån av tid ögonen på kanske 50 - 70 av dessa per månad, om vi skulle vilja veta hur en medlem levde sitt liv skulle vi få gå igenom varje ass för just den brukaren varje månad och det hinns helt enkelt inte med och då är vi ett litet kooperativ. Dessutom är det nog ingen som är speciellt intresserad av vad folk gör, faktiskt mer av assistenter som missbrukar sin ställning. Jag tror absolut inte att någon skulle orka kolla upp vad en enskild gör eller äter. Jag skulle med tycka att det optimala var att slippa kollas men tyvärr är världen full av oärliga människor som försöker sko sig på alla sätt och det drabbar oss andra. Om det däremot ska kollas från FK tycker jag att det ska vara någon annan än ens egen handläggare som gör det eftersom det annars kan användas som någon sorts hämnd, typ, har hon råd att åka på semester tre gånger om året men inte jag så ska hon inte ha några fler timmar.
Ok, om det ändast var FK du motsatte dig kontroll av kvitton av så förstår jag dig lite bättre. Men jag tror alldrig att det kommer bli aktuellt. tänk om alla assistansberättigade skickade in alla kvitton.......... Dom skulle få öppna en helt ny myndighet, skulle skapa väldigt många nya jobb förvisso men är omöjligt då det är olagligt att föra sådana typer av "personlister"
Det är ju så när man har förhöjt, allt ska redovisas halvårsvis och om det då inte går till det man ansökt förhöjt om kan det bli problem.
Det är olagligt att protokoll föra och registrera personer pga religion, utseende, funktionshinder mm. Att kontrolera kvitton är ju naturligtvis inte sama sak, men jag skrev om personlistor i sammband med den då nystartade myndigheten som skulle ägna sig åt att bokföra och registrera assistansberättigades kvitton. Det var mest för att påpeka omöjligheten...... För skulle det startas en ny myndighet som hade som ända uppgift att bokföra och föra prottokoll på människors inköp vars enda gemensamma nämnare är ett funktionshinder som gjort dem assistansberättigade så är jag hundra ( Utan att ha juridisk back up) på att det strider mot lagen...och kanske inte bara en...
Att göra så tror jag med är olagligt, då kan man ju följa en brukare hela året. Det måste ju vara någon sorts stickprovskontroll. Vi tar typ 20 papper mrd kvitti på per månad och slänger ett öga på. Man lär sig otroligt snabbt vilka assistenter som myglar, deras kvitto tillsammans med tidrapporten ger en snabb bil av om de faktiskt jobbade när de var på konsert eller on de fikat ute och satt upp godis på vad omkostnadsdelen ska betala. Men vi ser i princip aldrig vad brukaren ätit såvida det kvittot sitter på samma och det är inte meningen. Enda skälet att kolla är ju att se till att inte funktionshindrade med utvecklingsstörning ska bli lurade och sen kanske inte ha pengar till något de verkligen vill.
Men liksom... Även om assistenternas kvitton är separerade från brukarens så går det faktiskt o se vad brukaren gjort. Assen är ju med brukaren, och vad som står på deras kvitton visar ju vad brukaren gjort... Sen så vet inte jag vad man ska göra med myglande assistenter om man inte kollar...
Jag får faktiskt 10 000 i omkostnader varje månad... Sparar för min egen del alla kvitton. Skriver upp varje assistents utlägg, och har 6 olika kostnadsslag, t ex mat, resor, administrativt etc. Dessa kostnadsslag skulle jag kunna tänka mig att redovisa. Och... ja, jag gör av med alla omkostnadspengar, på assistenterna! Resor kostar... Jag förstår inte varför personer som har assistansbolag måste redovisa när inte egna arbetsgivare måste det. När det blir lag då kan jag gå med på det...
Vill gärna höra andras erfarenhetr av dåliga assistans samordnare! Själv var jag tidigare hos Marcus Asistans som lovar allt innan avtal, de till och med ljög om kollektiv avtal! Efter avtal, levererar de inget av det tidigare utlovade! Utan tar bra betalt 25:-/timme för att fixa lön och inget annat!
Ja själv trode jag att jag fått ett guld bolag i Paasform, men det var nog bara guld för dom,själv fick jag inte mycket möjligheter direkt... Vita partner skulle jag gå över till men de har inte ens tid att besvara telefonsamtal, har lämnat massor av meddelande under en vecka utan att se skymten av en ringsignal eller mejl. annat var det när man funderade på att gå över.. hoppas ju på bättre tur i nästa bolag, men nu e jag på hugget har hitintills intervjuvat 10 st olika... men jag kan känna mig väldigt lite värd, måste jag erkänna.. tackar för allt stöd jag får av okända nätvänner i samma situation som jag själv
Skickade precis ett mail till dig Miffo men jag jag vill även skriva här att Vita Partner har enormt mycket att göra nu så tyvärr har telefonsvarandet hamnat i kläm. Trist men det lär bli ändring på det. Vita är annars väldigt mån om sina kunder så dom kan inte klassas till bluff och båg-företagen. Jag har själv Vita Partner som assistanssamordnare från och med 1 februari.
Har dom någon sida på nätet, Vita Partner?
om det var nått samtal så hade jag tagit detta såklarrt. men har lämnat meddelanden i en vecka flera gånger om dagen, samt mejl. han lovadeatt återkommaförra torsdan i dag e det fredag, annons skulle vara ute i tisdas ingen, jag skulle dessutom ha anställnings intervjuer i tisdags men han hörde inte ens av sig... har man sååå mycket att göra kanske man inte ska jaga nya kunder o lova så mycket heller...
har träffat dom från Marcus ass, finns det fortfarande. En kompis till mej hade Marcus ass, hon var helnöjd. Jag har inget över för dom använder inte själv ass men har träffat dom vid ett par tillfällen verkade konstigt
Kan du utveckla de erfarenheter du har om Marcus A.?
INLÄGGET HAR RADERATS AV ADMINISTRATIONEN!
Jag rekommenderar Frösunda!!
Jag har haft Frösunda då jag var "ny" som ass berättigad o var mkt nöjd i början. Men.. sen när jag blev mer " aktiv" så funkade det inte då man har mkt lite omk pengar. På min tid var det 2 kr / ass timme o mitt fall skulle det bli ca 1000 kr / mån Man har inte ngn redovisning var pengen går men däremot så fixar de mkt som ex: utbildning, p-möte, aktiviteter som inte går på omk kontot Redigerat 2006-12-15 11:36
Jag rekomenderar företag där man har ett konto för varje brukare! DVS ass pengen kommer in o löner etc.. går ut o resten bestämmer du själv under ansvar var pengen går till...
Jag skulle aldrig i världen rekommendera frösunda!! Dom betalar ut skitlöner, vilket får till följd att det är en omsättning av personal utan dess like eftersom ingen har råd att arbeta kvar utan stannar bara tills dom hittat nåt bättre (vilket i och för sig inte är svårt). Dessutom har dom väldigt liten omkostnadspeng och dålig redovisning. Som om inte detta räckte, så fifflar dom dessutom med signaturerna av timredovisningarna som ska in till fk... Har varit med om det själv och har även pratat med fk om detta, så jag vet att frösunda varit granskade och att fk håller extra koll på dom... Redigerat 2006-12-19 00:57
Jag har haft STIL sedan november 2003 och det har jag aldrig ångrat. Visst det krävs en hel del av mig eftersom jag måste lägga schema etc. Rekommenderar STIL varmt
Jo det är nog så att desto mer man är "skyldig" att klara själv desto mer insyn har man oxå
Heeeeej Miffo! Tror jag känner dej från personligassistent sidan! Min ass.sam är kanon!!! Aktiv Assistans Tillsammans de värnar om dej och dina assistenter! Har en massa bra ideér om aktiviteter och aktiv fritid! Hade fiiiiint Hans
klart att det e jag fnissar.. trodde du att du skulle kunna gå fri från mej här vinkar glatt
Nääää! Trodde inte för en enfa sekund...att jag skulle klara mej undan!
Kan verkligen inte rekommendera varken Frösunda (har själv inte haft dem, men känner många som har) eller STIL. Hela Sveriges Assistans och AOM har jag mest hört gott om. Jag har Assistansia som funkar bra för mig.
Jag har talat med massor av assbolag i 3 dagar och den enda som faktiskt inte lovat guld o gröna skogar utan som visat sida upp o sida ner av fakta är assida. allt han sa läste han innantill i sitt ex o jag läste i mitt ex. där stod allt jag undrade över svart på vitt, Skönt med raka rör o inte det kan vi nog fixa o vi ärbäst o dom e sämst mm inga uppbyggda luftslott, utan det du läser här är det du får. ett mycket seriöst intryck. nu väljer ju jag att ta det så mycket som möjligt själv. aldrig mera att jag låter någon bestämma över mitt huvud. inga fagra ord om att jag kan lita på den. Jag ska vara delaktig i allt!! Miffo som snart kan byta namn hoppas jag, för snart ska jag sluta vara blåögd, taxsam för varje smula av hjälp. jag ska precis som jag kämpar med min kropp kämpa för att återigen bli mig själv o inte ett liveget miffo
Jag har haft Särnmark ekonomiassistans i 5 år och får allt bra redovisat. Pengarna fins på ett bankkonto som tillhör mig. Har bara bra om dom, har haft ett par bolag innan som inte var ärliga utan bara ville göra egna vinster
Är inte STIL bra? Har hört possitivt om dem och de verkar ha bra syn på hur det ska vara. De verkar ha attityd! På vilket sätt är de dåliga menar du?
Har inte haft STIL, men jag vet följande: Om du slutar att vara medlem där så får du inte.. tillbaka dina omk pengar Det är ju vansinnigt då det är dina pengar som du ska ha med när /om du byter företag Har själv ett ifa godkännt företag, mina omk pengar är öronmärkta för mig o de tar de inte i egen fick om.. jag lämnar dem
Okej, näe det låter inte seriöst...
På vilket sätt behandlar STIL assistenterna som du beskriver det?
Kom jag o en assistent in, så hälsade de på mig. Assistenten tittade de inte ens på. De är ändå deras arbetsgivare. Ringde assistenterna o frågade nåt försökte de alltid viffta undan frågan osv.
Aktiv Assistans Tillsammans! Då behöver du garanterat inte sitta å uggla! De månar verkligen både om PA och Brukaren! De finns i Örebro , vet inte vart du bor? Du bör ju ha relativt nära till din ass.sam annars fungerar det ej!
Lite tragiskt att man som ass-berättigad måste ha ett bolag som fixar aktiviteter till en... känns lite institutionsmässigt enligt mig... Men det var kanske inte detta du menade?
påhittigär jag, har en hel rävfarm bakom örat. men jag gillar inte att få direktiv vad jag kan inte kan göra,,,, Win, jag bor i stockholm, så det är lite lättare på hemma plan tror jag... Annie som fått ny passion vaniljglögg
Då tycker jag du ska ta ett snack med: Scandic International Assistans förutom en veckas gratis rehab resa per år både för dej och PA har de ett bra tänk om aktiviteter + bra försäkringar + kollektivavtal!
Jag rekomanderar dig själv. ingen hand kan klia dig bätre endin egen. bli egen arbetsgivare. Redigerat 2006-12-17 22:50
Jag rekommenderar La Vita Assistans. De är ett litet, relativt nystartat, företag men med lång erfarenhet av assistanssamordnarbiten efter att ha arbetat i annat förutag. Men nu har de alltså startat La Vita Assistans. De är IFA-godkända. Det som är bra är att man får mycket bra kontakt med sin handläggare, man får tag på henne när man vill, man har mycket god inblick i ekonomin och man får själv bestämma hur mycket av sin assistans man vill sköta själv. De har tre nivåer som kostar olika mycket och där man sköter olika mycket av assistansen själv. Ex rekrytering, intervjuer, schemaläggning mm. Jag har nivå två och har då ett lite större ansvar för urval vid rekrytering. I övrigt sköter La Vita assistans allt. Jag rekommenderar att ha ett företag som assistanssamordnare därför att man har en handläggare att prata med när det uppstår konflikter eller andra problem inom assistansen. När det gäller assistenternas synvinkel så kan jag säga att handläggaren lika mycket är till för dem som för mig, och alla mina assistenter är nöjda med att jag bytte till La Vita Assistans. Med vänlig hälsning Esmeralda Redigerat 2006-12-18 09:06
Jag rekommenderar en ass.sam, som finns nära dej! Med kollektiv avtal! Så att PA har trygghet! Med utbildningsmöjligheter! Med ett individuellt tänkande kring din assistans! Där du även själv kan påverka utformning av assistans! Är du aktiv! så ska det även finnas medel för aktivitet!
hur många är dom inte dessa fubb företag som skor sig på oss assistans berättigade.. man hoppar ur askan i elden känns det som... jag har just gjort ett avhopp från den ena o ska börja hos en ny o då brister mitt förtroende redan innan jag hunnit byta över... just nu ringer jag runt till olika företag men med facit i hand hur mycket vågar man lita påderas silver skogar o sjöar av ädelstenar??? Mår just nu verkligen inte bra... har världens bästa assitenter men inget assistans bolag Miffo som snart inte orkar bli lurad längre
Hej Miffo! Jag har ju mailat dig tidigare då du efterfrågade hur man gick till väga om man ville bli egen arbetsgivare. Skickar mail till dig. /Tine
Hej! Det jag tycker är viktigt att kolla när man ska byta assistansbolag är hur deras syn på ekonomi ser ut. Vad tar dom i administrationskostnad och vad får du för den summan? Kommer dom hjälpa dig med allt det du vill/behöver? Vad kan dom ge för löner till assistenterna? Hur ser dom på assistansomkostnader? Sen tycker jag absolut att man ska kräva en ordentlig redovisning varje månad så att man ser vart pengarna tagit vägen. Sen så är det såklart viktigt att kolla upp försäkringar, utbildningar, kollektivavtal mm. Det är en hel djungel detta med assistans som du vet men det finns bra bolag som inte är ute efter att lura oss. Hör av dig om du vill ha hjälp. Hälsningar Lisa
Byt till Hela Sveriges Assistans då får du en ekonomianalys varje månad där det står vart varenda öre tar vägen. Det som man får sköter själv är schema, anställningar, tidsredovisning som skickas till HSAAB, omkostnadspengar har man kontroll på. HSAAB tar cirka 18kr/h ca 8% av assistanspengen. Man kan anlita dom för hjälp med rekrytering och andra saker som har med assistansen att göra. Hör av dig till Bengt på HSAAB och hälsa ifrån Johan! http://www.hsaab.se/ --- Redigerat 2007-01-16 21:35
Har du tidigare eller om du nu anlitar detta bolag!? Haft problem med dem? Då jag blivit hotat förtalad och kränkt av dem, bara för att begärde att de skulle följa LSS Då de vidare ej tog arbetsgivar ansvar generellt eller enligt LSS ej heller betalade ut omkostnad för de 2 sista månaderna! Ej lät skada under arbetstid gå på försäkring! kommer vi nu dra dem inför domstol! Vill nu samla erfarenheter av andra kunder eller PA hos dem och ev göra gemensam sak då de ofta bryter mot LSS Så kontakta mej gärna! Vi är även en grupp Brukare i örebro som ska läsa LSS lagen för att till fullo kontrollera våra rättigheter! Har du haft problem med detta assistans bolag, tveka inte att höra av dej! Advokat finns som bistår alla somkan vara i behov av detta!
Hej det är inte jag som har hafft broblem med ovan nämnd ass. samordnare men jag käner en familje, de har hafft problem. ass.samordnare M A hadde inte betallad en stor suma till familjen.
Okay!? Kan du utveckla detta lite mer? Så jag förstår hur du menar?
Nu är det påskrivet och klart... Fr.o.m. 1/11 har jag anlitat en privat assistansanordnare. Känns lite vemodigt, men jag känner till dem och vet att de gör ett bra jobb!
Med facit i hand då jag har gjort likadant så känns det bra att ngn annan är arb giv (litar helt mitt koop oxå)
Nu har jag äntligen bestämt mig. Ska sluta att vara egen arbetsgivare för mina assistenter och anlita ett företag. Känns riktigt skönt att ha fattat beslutet.
Grattis! Eller hur man ska säga?! Om man har någon inom egna hushållet anställd så blir det ju mycket smidigare att ha samma arbetsgivare till alla.
Mm, och så kan man lägga sin tid på andra saker än sin egen assistans...
Jag har varit i samma situation. DVS jag har gott över till kooperarativ efter ca 2,5 år som "egen" o är så.. nöjd Men... skulle inte vilja vara utan min erfarenhet som "egen" då jag är så... insatt i allt nu
Så skönt att ta beslut, oavsett vilket det blir. Och det är aldrig för sent för att ändra sig... om man nån gång upptäcker att det där med att vara egen trots allt var bättre. Tror det blir bra för dig! Bara du vågar släppa taget nurå...
Vilket företag fick uppdraget?
AOM Assistans, är supernöjd måste jag säga. Anledningen till att det blev just dem är deras flexibla attityd plus att de satsar på utbildningar... (Länk finns här till vänster...)
Själv ångrar jag inte att jag blev egen!
Jag har anlitat ett företag och det är bara sååå bra!!
Undrar om någon vet hur man beter sig med ett bolag som håller inne assistansomkostnadspengar (endast 3:-/h) och inte redovisar kostnader. Ingen utbildning eller andra åtagande följs. Finns ingen svart lista som man kan kolla? Borde finnas undersökningar med jämnförelse mellan bolag och kommuner och koperativ.
Man lämnar företaget... Innan man anlitar ett nytt så kollar man så att de är IfA-godkända (länk finns i arkivet). Mm, en sån jämförelsetjänst skulle verkligen behövas!
Ja, det är verkligen bedrövligt hur en del kan profitera på detta. Bolaget är stort och har säte i Kiruna. Men hur väljer man bland IFA godkända?
den är på G
Låter positivt det behövs verkligen en jämnförelse i djungeln. Man kan ju tydligen göra vad som helst idag och det finns inte någon kontroll eller revision. Alla säjer att de är bäst och att allt är lagligt. Är det något man ska akta sig för när det gäller lagar?
IFA är inte allt! Kollektiv avtal och bra försäkringar för PA är viktigare! IFA godkänner även företag som fuskar med en del!
Det ska också sägas att listan på IFA inte säger allt. Till exempel är varken Frösunda, Assistansia eller Nordströms med på listan, trots att de tillhör Sveriges största/mest etablerade anordnare. Det kostar helt enkelt mer än det smakar att vara med.
Och inte heller vi är med, av den enkla anledningen att vi inte anser att Ifa är tillförlitligt till 100%, vi har fått hjälpa människor som haft Ifagodkända assistansanordnare men som blivit totalt utan hjälp när de behövt den, bl.a. en anordnare som hotat en ass med sparken om han inte ställde upp och jobbade på en helg. En brukare fick inte ut omkostnader för h-n hade redan kostat så mycket då h-n begärt pengar till handskar, tvål o dyligt till assistansen. De anser dessutom att det är ok med vårdinriktad assistans och det gör inte vi. Att vi sen är seriösa det märker människor ändå och det är väl därför vi har kö till vårt kooperativ. Sen passar vårt system inte för alla och det är ju självklart allas rätt att själv få bilda sig en uppfattning om vad var och en vill ha och behöver. Allt vi gör tycker inte ens jag själv är bra men eftersom ideologin är den perfekta att se på assistans enligt min syn så accepterar jag det som de andra medlemmarna valt och respekterar majoritetens beslut. Att just brukare/medlemmar väljer hur det ska vara är viktigt för mig.
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh