Om det inte uppskattas att vi talar om vårt företag, då kan jag haja att man stänger en tråd. Men för att inte bli beskyld för att köra spam så bör väl den som håller i tråden få behålla den för diskutioner om just detta ämne.stänga ner en tråd för att man har egna funderingar i fråga. Det hör inte hemmas i någon demokrati att stänga en tråd för att den inte är kul längre. vem är det som bgestämmer detta och på vilka grunder.- Kan det vara personliga motiv kanske????
Oj - jag har varit med om stängningar för mindre! I ett annat forum spärras trådar som med kritik mot företagen som annonserar! Helt sjuk, men tydligen helt lagligt också! Det är inte särskilt demokratiskt och ger mer en känsla av att vara DDR på 1970-talet än Sverige på 2000-talet. Vad vill jag ha sagt med detta? Inte att funktionshinder.se är som DDR men att administratörerna har rätten på sin sida att sätta upp vilka regler som helst i SITT forum, så länge det inte är brottsligt förstås. // A E *vän av yttrandefriheten*
Jag håller med men jag vet inte längre vad jag törs säga och inte säga. Jag håller mig i bakgrunden.
Varför ?? Jo vi visar hur mycket dom tjänar på er som är brukare!! Vi har hamnat i en fientlig miljö för att vi jobbar för er brukare och Pa. Mvh Harry
kommer även att sluta att använda detta forum där vissa personer kan totalt nervärdera vårt företag utan några som helst erfarenheter. Jessma har aldrig haft med vårt företag att göra, hon vet ingenting utan bara försvarar det hon har
Jag är ytterst kritisk till alla företag. I mina ögon brister alla på ett eller annat sätt. Ge man sig in i leken får man leken tåla. Jag ger er kritik i förhoppningen att ni ska ta till er den och förbättra ert företag på dessa punkter. Mitt eget företag försvarar jag inte alls. De sköter sig dåligt. Och skärper de sig inte snart lämnar jag dem.
hur det kan brista för oss det vet jeg inte när det är du som bestämmer
Det är som vi säger, vi är en ny våg!!! Vårt mål är att ge er brukare ett så gott liv som möjligt. Är det så fel att göra något för dina medmänniskor utan att ta extra betalt för tjänster som ingår i jobbet?
Anledningen till att den tråden låstes var helt enkelt att många inlägg var ren marknadsföring, vilket inte är tillåtet här på funktionshinder.se. Det är inte tillåtet i forumet, via gästböcker eller internmail, vilket klart och tydligt framgår av reglerna. Vi har genom forumet fått en hel del bra tips och idéer från många besökare angående det här. Vi håller på att utarbeta ett bättre system för att balansera information och ren reklam. Kanske blir det så att de som sponsrar får egna diskussionsforum som, så att säga, ingår i priset. Innan det här är klart är det inte ok att tjata om samma sak och göra reklam. Därför har vi stängt av vissa trådar och flyttat vissa inlägg till klotterplanket, helt i enighet med våra regler. Samma regler gäller för alla. Men det blir svårt för oss att få sponsorer när vissa tar sig friheten att marknadsföra sig, mot reglerna, i forumet t.ex.
Så du säger att vi inte ens i en egen tråd får marknads föra oss. Alla andra får säga vad dom tycker men vi får inte ens försvara oss. Tack för det som inte var, och vi slutar alla samarbete med er. Mvh Harry
vi tar det med ekonomiska återkrav för tjänster ni inte gjort vid ett senare läge
Cityman... Ok att det är lördag, men är du full eller??? Man blir ju helt förvånad... En "seriös" marknadsföring kräver inte att man skriver som en fjortis. *räcker över hink och spade* Get serious, brukarna kommer fan fly!
gäsp.... nu är dte såhär va att har man hört scandic osv o ert trummande fö r er fantastiska företag sisådär 100 ggr så VET man att ni finns! För mig personligen så finsn det knappast något ni kan göra för att överglänsa det ag har idag. Ju lägre ni sjunker i diskussionen o hävdar diverse o är påträngande,desto mindre kommer den "lille brukaren" vara intresserad eftersom kan ni tjabbla med ett -gäng-fh administratörer,vad tusan kan ni då inte hitta på mot en enskild? Varje forum har sina regler-take it or leave it. Det som jag fastnade för är just namnet. Har ni kollat med Scandic hotels så att ert namn är ok? De har ju dessutom Us ledning så då ligger stämningar dem varmt om hjärtat. Vilket gudskelov inte är någon av fhadministratörernas största intresse....
Cityman, det är inte alltid att "all publicitet är bra publicitet". Som assföretag måste man kännas seriös och stabil för att man skall bli intresserad av att anlita er. Sådant här tjafs och en alltför påträngande reklam skrämmer iväg folk. För vem vill som kund hamna i ett sådant här bråk med er firma.
Till sidans topp
Min kund arbetar på ett stort företag och kommer att behöva åka utomlands i tjänsten. Jag har pratat med kommunen och FK om hur vi gör med resan och boende för de assistenter som följer med. Jag har fått svaret att det inte går att skaka fram pengar för tjänteresor. Jag anser att han har rätt att resa om hans arbete kräver det men hur kan jag fixa det? vi betalar självklart löner och traktament till assistenterna men har ingen möjlighet att betala även resa och boende. Han kan behöva åka 2- 3 gånger i månaden. tacksam för alla typs. det känns som att LSS lagen räcker inte till för de funktionshindrade som arbetar eller har jag missat något? Redigerat 2007-02-23 16:19
Inte ska hans företag betala klart han ska ha assistans om han behöver för sitt jobb
Han lär ju knappast bli långvarig på det företaget om de måste betala minst dubbla resor. Men... jag vet faktiskt inte... Jag lägger upp en buffert för mina privata resor, men de är ju inte lika många. För din kund gäller ju att ert företag tar ut ett minimum av administrationspeng. Får jag fråga hur mycket det är?
Men det löser ju knappast boende o resa. Bara om man behöver mer timmar...
En förutsättning för att h*n ska kunna åka är ju att h*n har assistans. Och som sagt, om det inte tidigare är prövat eftersom funkisar kanske inte åker på tjänsteresor så ofta och "problemet" därför inte har uppstått tidigare, borde man ju ta och pröva det rättsligt i alla fall.
Som jag förstod så är inte problemet assistansen som sådan. Timmar och assistenter finns så det räcker. Då tvivlar jag på att man kommer särskillt långt med att ansöka om fler timmar. Förhöjt timbelopp kanske?
Ja det var väl snarare det jag var ute efter, uttryckte mig klumpigt-sorry
Vi har medlemmar med förhöjt pga. resor, är det dessutom arbetsrelaterat bör det inte vara något problem eftersom det är lätt att redovisa vart pengarna gått. FK godkänner traktamente enl. skatteverket och boende enl. brukarens företags policy, dvs om brukarens företag säger att de betalar standardhotell för sin anställde gäller det, säger de att de betalar lyxhotell så ska det gälla som godkänd kostnad även för assistenten.
Och resor??
Ja, så klart, vet inte varför jag glömde det. Godkänner alltså reskostnader, bostadskostnader och traktamente som godkända kostnader för förhöjt belopp.
tusen tack för alla bra typs, jag återkommer till er för att berätta hur det har gått med ärendet. Vi får se om vi behöver komma så lång, som att ärendet skall prövas rättsligt. Det är viktigt att de funktionshindrade får samma möjligheter som alla andra. LSS lagen stödjer min rasonemang men tyvärr ser verkligheten annorlunda. Jag tycker att det är kannon bra att kunna vara med detta forum, där även jag som samordnare kan få lite hjälp på traven. Jag återkommer och ett stort tack till er allihopa. Jacqueline
Jag har bara varit på en tjänsteresa utomlands och då betalades allt genom asspengen. 2 nätters hotell för 2 assar samt flyg.
Normalt resande klarar man oftast på schablonbeloppet men inte om man ska iväg flera gånger per månad.
Hej igen, nu har jag pratat med min kund och han skall ansöka om förhöjd belopp pga. resor. vi får väl se vad FK säger. Jag och min kund är överens att vi ska kämpa oss igenom det. Det enda tråkiga är att min kund känner sig så maktlös! men men vi får väl se. Jag tänker inte ge mig så länge min kund vill kämpa på. jag blir så förbannad när folk hamna mellan stolarna desvärre är det alldeles för ofta. Håller er informerad Jacqueline
Man kan ju tycka att det skulle vara självklart att man kan ha vilket jobb som helst även som funktionshindrad. Ge er inte..
Vilket är det viktigaste för er när ni ska hitta ett företag för assistansen? Jag blir helt crazy när jag försöker komma på vad jag vill!
Ngt som jag tycker är avgörande är - att företaget har ett eget konto för varje brukare o att man får redovisat vart varenda krona tar vägen o sen kan bestämma vart omk pengen ska gå till - du bör oxå ha möjlighet att vara arb ledare för din grupp om du så vill - jag tycker att de bör vara IFA godkända (http://www.intresssegruppen.info)
Att de har koll på lagar och regler (inte alltför vanligt har jag märkt). Att de bryr sig lika mycket om kunden som assarna. Att de inte på något sätt försöker sno till sig av ass.ersättningen. Att de inte försöker styra en.
- full kontroll på ekonomin varje månad. - du ska kunna vara arbetsledare. finns mänger med penningsugna bolag som väntar på dig så se upp
Hejsan ! Det är inte helt lätt att svara på din fråga, men kanske underlätta lite. Bli inte Crazy, vad är viktigast för dig. Tillgänglighet, ärlighet öppna kort. Att assistans anordnaren, ser till dina och personalens behov. Personalen är ansiktet utåt för företaget. Är du nöjd och personalen så har assistansanordningsföretaget gjort ett bra jobb. Det hela handlar om sammarbete och rak kommunication. MVH
En liten hjälp på vägen kan vara IfA:s frågeguide vid val av assanordnare. http://www.intressegruppen.info
Det är jätte svårt att veta vilken som är bra så var det för mig ockå men nu har jag hittat den rätta. jag kan tipsa dig .jag vet ett bra assistans anordnare som jag har, Du kan skicka till mig mail.. hade bra
Jag tycker följande är viktigt: Allt skall skriftligt regleras i avtalet, inte ett enda muntligt tillägg, som alldrig gäller vid ev tvist! Du ska varje månad få uträknad exakt vad din assistans ersättning använts till, där det exakt framgår hur mycket du får till omkostnaden! Och ev kontant kassa! Viktigt är även att alla pengar följer kunden vid avtals uppsägning!!! Dina Assistenter bör väl få bra lön med bra villkor, Kollektivavtal, månads anställning i stället för tim anställning (vilket ger tryggare personal) Bra är väl även om ass.sam har kontoret nära dej, så att ni kan ha möten, personalmöten etc + att de då snabbt kan komma till dej eller du till dem. Du bör kontakta flera ass.sam och begära skriftligt avtalsförslag, för att kunna gämföra och ev göra tillägg hos den ass.sam du slutligen väljer! Om någon ass.sam ej vill skriva alla tillägg i ett avtalsförslag? så är denna knappast seriös!
Att ta reda på vad du får för pengarna! Vad som händer med inestående pengar om du byter och hur arbetet är upplagt! Jag tycker att kollektivavtal är ett måste för mina pa! Jag vill även ha relativt stor omkostnad då jag är mycket aktiv och reser mycket.
På Google på T-bemanning och fick upp en tråd här inne där man varnades för dom. Nu till mitt bekymmer; jag jobbar inte som PA nu, men har en brukare på jobbet som ska flytta till eget och då få egna så jag har planerat att söka mig dit. Problemet uppstår ju då T-bemanning är företaget som ska fixa allt. Hur sjutton gör man nu då? Man kan ju inte komma innan man ens börjat o ställa ultimatum om att byta liksom... Hur ska jag göra?! Behöver hjälp!
Vem skulle du ställa ultimatum till menar du? Som jag ser det har du som PA två val: Antingen jobbar du kvar hos din "brukare" även efter att h*n har flyttat och har då T-bemanning som din arbetsgivare eller så söker du dig någon annanstans. Det du skulle kunna göra om du beslutar dig för att följa med, är ju att skriva på en tidsbegränsad anställning. På det viset kan du ju pröva på hur det känns att jobba för det där företaget- känns det bra så fortsätter du och gör det inte det, ja då får du ju söka nytt. Jag vet inget alls om det aktuella företaget, men jag vet att kritik och för den delen rosor som strös över olika assistansanordnare är otroligt subjektiv. Det beror ju alldeles på vad man som assistansanvändare eller PA är för person, vad man från början haft för förväntningar på anordnaren etc.
Enkelt.. ta inte jobbet! Om brukaren redan har avtal med bolaget kan du inte göra något åt det.. Det är ju brukaren som bestämmer o inte assistenten. Om brukaren inte är nöjd kan han/hon självklart byta bolag. ofta med 3mån uppsägningstid (vad jag haft iaf.) Nu säger jag inte att du ska övertala någon. Men personligen hade jag nog i alla fall talat om för brukaren eller dennes förälder (om brukaren är ett barn) att du hört att just det bolaget kanske inte är så bra.
Om man är smart som brukare lyssnar man på sina assar. Trivs inte assarna med anordnaren så kanske det slutar bara därför, och det vill man ju inte.
Om din brukare är intresserad av att behålla sina PA!? Så kan du nog berätta om dina misstankar och det du hört/läst! Som brukare är h*n säkert intresserad av att både brukare och Pa får det bra hos nya ass.sam!
jag håller på att avsluta samarbetet med t-bemanning. I första hand för att jag inte kände mej trygg, jag fick ingen som helst inblick i min ekonomi och företagets egen var under all kritik (jag har kollat). Dels också för mina assistenters del, skulle dom få lön? Ska ass samordnaren kommunicera med assarna via SMS? Känner sig inte mina assar trygga kanske dom inte vill vara kvar. Så ska det ju inte vara. Jag rekommenderar inte t-bemanning till din brukare!
MED HÄNVISNING TILL REGLERNA §2 PUNKT 6 HAR DENNA TRÅD RADERATS OCH LÅSTS AV ADMINISTRATIONEN!
Scandic International meddelar glatt på detta forum att de är Ifa godkända. Undrar i så fall hur det kommer sig att listan på IfAs hemsida, som blivit uppdaterad sedan senaste styrelsemötet (2007-01-31) inte innehåller deras namn. Enbart ett bolag blev inlagt detta datum.
Jag säger ingenting i inlägget om företaget är bra eller inte. Jag undrar bara över ett påstående som inte verkar stämma...
Vi fick besked 20070201 av Anna Barsk Holmbom anna@intressegruppen.info att vi under förra styrelse mötet blivit godkända. Vet inte varför vi inte finns med på deras ev. lista men jag föreslår att du kontaktar dem och frågar innan du går ut med sådana påståenden! Vi har inget att vinna på att ljuga om ett ifa godkännande. om du inte har tid att vänta tills på måndag då ifa öppnar kan du maila din addres så kan jag översända det brev vi mottagit, till dig. Fasst då kanske det inte är lika roligt längre?
"inte lika roligt längre" ? Jag ställer en fråga ang något som jag undrar över. Jag återkommer på måndag när jag uppdaterat mig hos IfA.
Rubriken då?
Vilka faktorer tror ni spelar in bla på detta forum eller i övrigt att IFA är sena med offentligt ljus över sina beslut!? Via ett annat forum, på en annan sajt går det att få samma info som i denna "tråd" även kontrollera om uppgifts lämnaren talar sanning? Vilket jag gjorde i just detta fall om IFA:s godkännande!
Skulle även här lagt till en rättelse men då var tråden stängd!
Ja, nu har ni fått nog med gratis uppståndelse.
Någon som vet något om Olivia som assistansföretag ???
Det jag vet är ryktes vägen! Så ta det inte som fakta, men har pratat med en del som är och har varit hos dem, de var inte så förtjusta! (gäller örebro) Men en i Nora/Bergslagen var helnöjd!
Det beror nog på vilken region du anlitar. Olika nöjdhetsgrad beroende på vilken
Jag känner till dem... Hur man gillar dem beror ju helt och hållet på vilken typ av företag man söker.
det är en bekant till mig som valt Olivia , och jag var skeptisk fast sa inget. hur betalar dom sina assistenter ? Blir det några omkostnadspengar över? vad har ni för intryck? Det jag vet är att VD:n är samma som starta Frösunda
Jag tycker inte... På en av punkterna svarade jag på frågan om mitt intryck. Det övriga var ren information, vilket är fullt tillåtet. Personligen skulle jag inte anlita Olivia, eller andra företag med deras typ av verksamhet (av olika anledningar men främst att jag inte behöver så mycket stöd). Jag har väldigt stor och bred kunskap när det gäller verksamma assistansanordnare, därför tar jag mig friheten att svara när jag kan. Även fast jag är administratör... Allt jag skriver i forumen är som privatperson.
Assistans bolag ska bry sig om allt vid ex,vakanser,ledigheter,sem,skatter,avgifter,försäkringar,friskvård både för dig o din assistans,varför inte? ska betalas och en bredskapstelefon/jour ska va tilljänglig!!! Och det är du som bestämmer vilka egenskaper assistansen ska ha och självklart kan företaget bjuda en o annt för överskottet ,Why not?? Har själv startat bolag o nämt redan namnet en gång där vi har friskvård oxså!!!
Hej ! Tänkte passa på att informera lite om oss, ett nytt företag med brukarens bästa för ögonen! Jag heter Michaela Dufva och är Vice VD för Scandic international som tillhör en ny generation assistansbolag som strävar efter att erbjuda den bästa och billigaste servicen för assistansberättigade i Sverige, allt för att våra brukare skall ha friheten att leva ett så rörligt och snarlikt liv som det liv de skulle ha valt om de inte varit funktionshindrade. Vi till skillnad från andra assistansbolag fokuserar inte på handikappet och problemen utan på individen och möjligheterna. Alla våra brukare är skilda individer med olika förutsättningar, drömmar och mål, det är därför en självklarhet för oss att anpassa hjälpinsatsen efter varje enskild brukares önskemål. Vi anser att en av nyckel ingredienserna i en bra assistans är en bra, stabil och hållbar ekonomi. Därför sänder vi varje månad ett kontoutdrag där det framgår hur assistansersättningen har använts och vad som finns kvar till förfogande. Kvar till förfogande innebär den assistansersättningen som finns kvar efter lön och ademistrations kostnader. Vi arbetar med två tillgångskonton som disponeras fritt på assistenterna av brukaren. Omkostnadskassa och Buffertkassa. Vi på Scandic International värnar inte bara om våra brukare utan även våra personliga assistenter som är ovärderliga då de agerar såväl våra brukares förlängda lemmar som vårat ansikte utåt. Hos oss får de bra löner, gynnsamma kollektivavtal och heltäckande försäkringar allt för att garantera deras säkerhet och välbefinnande. Vi tror på och lägger en stor vikt på en öppen dialog mellan oss, våra anställda och våra kunder för att snabbt kunna upptäcka problem och kunna lösa dem i ett tidigt skede. Vi erbjuder alla våra brukare två veckors uppsägnings tid för att de ska känna friheten att lämna oss om de mot all förmodan ej skulle trivas. Vi skriver även in i kontraktet att om vi skulle göra oss skyldiga till kontrakts brott är brukaren fri att lämna oss med 24 tim. varsel. Detta vågar vi erbjuda då vi är så säkra att vårt koncept kommer att passa och glädja alla våra kunder! För att garantera våra kunders trygghet och välbefinnande har de alltid tillgång till våran jour telefon 24 tim om dygnet 365 dagar om året. Samt en skriftlig garanti att omedelbart innfinna oss på arbetsplattsen vid nödsituationer oavsett dag och tid. Våran hemsida är tyvär under uppbyggnad men för mer information om företaget eller ett kostnadsfritt budgetförslag på hur din assistans skulle se ut hos oss är ni välkommna att kontakta mig. Mvh. Michaela Dufva, Vice VD michaeladufva@scandicinternational.com Tel. 08 442 34 57 0739 67 11 55
Varför skapar ni inte en hemsida och köper annonsutrymme här på sajten? Känns lite fel, iaf för mig, med ett företag som skriver i varenda tråd hur bra de är, men inte anser sig har råd att betala det lilla det ändå kostar att ha en annons.
Hej! Jag skulle jätte gärna vilja ha kontakt information till din vän. tacksam för hjälpen! michaeladufva@scandicinternational.com
Hej. Våran hemsida exicterar men är under uppbygnad då vi är ett nystartat företag. Ang. annonsplatts så kontaktade jag forumansvarig via mail i går så det är på gång. Våran annons finns även att läsas i de två sista nr av Assistans och det sist utgivna nr av Rörelse. Att du tycker att vi skriver om hur bra vi är tar jag som en komplemang då det ända vi berättar är ren fakta om hur det fungerar hos oss. Har jobbat som Pa över ett år innan vi startade ett eget företag och har jobbat innom akutsjukvården, handikapp- och äldreomsorgen i mer än 5 år Så jag anser mig ha tillräckligt med erfarenhet för att våga påstå att vi är ett bra företag. Men sen är det upp till var och en att välja.
Det finns de som har längre erfarenhet än sex år här, både som brukare av assistans, och som yrkesverksamma inom vård och osorg, så Ni får nog räkna med att folk har lite frågor
Ja...... Det känns som om vi inte kommer komma så mycket längre än så. Du har bestämmt dig för att inte gilla oss vare sig här eller på PA.com och det respekterar jag. Även om jag tycker att det är tråkigt att du dömmer ut ett företag du inte känner till. Men det är ju lite det som är charmen i Sverige, man får tycka och tänka och säga vad man vill. Det finns alltid de som har mer erfarehet om man gämför, det finns alltid de som har det värre när man klagar, det finns alltid folk som är äldre, yngre, tjockare och smlare. Jag har förutom min erfarenhet som pa, på två företag och tre brukare som sagt jobbat innom andra vårdsammanhang och känner därför till många av de pappers problem som förekommer och resulterar i att vårdtagaren oavsett ganger kommer i kläm. Jag är glad att du har hittat ett företags allternativ som passar och glädjer dig och jag är säker på att du förstår att inte alla sitter i din båt
Är medveten om att assistans inte går att gämföra med sjukvård, men det finns samma promlametik när det kommer till viss pappersexercis, det var mest det jag ville poängtera. Ang att det finns frågor så förstår jag och välkommnar det. Det finns väldigt många suspekta företag inom branshen och jag är själv med och hjälper till med en rättsprocess mot en av dem. Som brukare tycker jag att man skall vara skeptisk och syna och gämföra, det är en stor del av sitt liv man överlåter till någon att sammordna. så att det finns många frågor ser jag som ett sundhetstecken och jag kommer givetvis besvara dem i den takt det kommer in. michaela
Det var ju tråkigt att höra att jag har lyckas skapa så mycket missförstånd. Kan bara återigen säga att jag syftar på den problamteik som förekommer i pappersexercisen som faktiskt är densamma som i vården. Jag anser inte att vi gör hysterisk reklam för oss själva utan vi går öppet ut med vilka vi är och vad vi gör. Ett öppet företag går i alla fall att granska. Det är de som agerar i det dolda jag tycker det finns anledning att bli mörkrädda för.
Är det ett internationellt företag? Man kan nästan misstänka det av namnet... i vilka andra länder finns ni? Jag vet inte om hemsidan bara ser lite halvfärdig ut hos mej... hmm... eller ska den vara så? Journumret verkar gå hem till Vice VDn.
Men... de andra nordiska länderna har ju inte personlig assistans...
vi kommer att starta upp särskild anpassad barnomsorg under sammaföretags namn både i Sverige och i de nordiska länderna.
grattis till er nya sida ett lyft mot den gammla http://www.scandicinternational.com
Jessma - Jo, Norge har personlig assistans om än inte lagstadgat, genom nonprofitandelslaget Uloba (http://www.uloba.no)
Kan rekommendera att inte använda er av en enda bild som presenterar informationen. Informationen ska skrivas som "text" fördelarna är många t.ex. - att sökmotorer som söker igenom internet kan snappa upp information och när man söker efter ord som förekommer på eran hemsida kan det hända att man hittar den. - besökare med dålig syn kan ändra storleken på texten med sin webläsare. Det går inte idag när sidan är en enda bild. - ........... osv. Vill bara föreslå att ändra så det är en meny (på sidan eller längst upp) och sen kommer informationen fram i en ruta som ni har nu på sidan. Annars ser den trevlig ut!
Märkligt sätt att bygga en sida. Tror snarare att det blev enklast för honom att göra den så här. Alla webb-designers vet att bilder ställer till det... Nåja...
Är väl bra att olika assistans företag gör reklam för sej! Å definitivt i detta forum, då det i första hand är en sida får oss assistans berättigade! Även om alla andra är välkomna! För att få lite mer kött på benen (ja! de är magra!) Hur hög administrations avg. har ni? generellt, även om det kanske skiljer sej från individ till individ? Du skriver att Ni har de bästa försäkringar? Finns det i kollektiv avtal olika försäkrings alternativ? Vart finns ni i dag? på vilka orter? Den information jag fått av er hitills (ej här utan det andra forum vi "käbblar" på) imponerar på mej! Ni sticker ut bland alla ass.sam!
Vad ingår i dom 11 kr då? Och vad är er högsta avgif?
Uppdatering!!!!!!!! Scandic International Assistans är från och med 1/2 -07 ett IFA godkänt Ass.sam företag. Detta förtroende kommer vi att förvalta väl och fortsätta att sträva efter en bättre assisatans för alla. Mvh Harry
Nu känner vi att Scandic International har fått mycket utrymme att marknadsföra sig här i forumet. Vi stänger därför tråden nu, och hoppas att alla har fått den info de behöver.
Vad tycker ni om att företag ger pengar till kunder som lyckas värva nya kunder? *nyfiken*
Oh ja, det finns...
JO det finns bara i Örebro några stycken Företag som betallar muttor och allt mer som man käner inte till. Stora företag som har många brukare gänom att betalla muttor och sedan en stor summa trivelse pengar slår ner sina mindre konkurenter.
Mm, fast det är inte bara i Örebro ju...
Är själv örebroare! Har tipsat en hel del om i mitt å många andras tycke bra seriösa ass.bolag å inte fått en enda krona för detta??? Varför visste jag inte att någon i örebro betalar för sånt? Kan du precisera mera?
Nej, inget jag tycker bra om. Jag tipsar hellre folk om ftg jag tror passar dem, både mitt eget och andra.
vem är det som betalar i slutändan frågar jag mej då genast???
Kunderna, i form av högre administrationsavgift, och assistenterna, i form av lägre lön...
Tycker jag absolut inte om, det är väl ändå så att ass. ers. är öronmärkta pengar för var och ens assistans och inte för mutor.
Fast det beror ju på om mutan tas av den administrationsavgift som betalats.
Varifrån skulle den annars betalas?
Alltså, jag menar... Om man höjer avgiften för att betala "mutor" så drabbar det ju kund och PA. Om man ser det som ett sätt att kunna ha en låg avgift, för att man får in fler kunder, så drabbar det inte... Eller?
Hmm... ja, jo... på sätt och vis... men, rent logiskt... är man nöjd med sitt företag så försöker man väl få dit folk ändå, utan mutor... o då minskar väl admin-avgiften ändå...
Det är väl beroende på vad man använder adm. till. Vi har satt en gräns vid 45 medlemmar, vill ha ett litet och "nära till varandra" koop. Vi tar 12 kr i adm och har fullservice till alla som vill och behöver. Detta är supertryggt och skönt för då kan man ta hand om allt man själv vill när man vill men skulle man bli sjuk eller få andra problem så man inte orkar så får man genast hjälp utan att det kostar mer eller är krångligt.
Det är okej för man tipsar ju inte om man är missnöjd med något Leder det till lägre adm. avg och ingen reklam i dåliga handikapptidningar för flera tusen som man sett de stora feta bolagen har!
En fråga ang företaget: Har ni ett konto till varje ass berättigad så man kan se var pengarna går till, o sen även se exakt hur mkt som finns över till omkostander för sin assistent/assistenter? Om man lämnar företaget, får man då sen med sig överskottet till nästa företag? Dessa 2 punkter är a och o för mig som assberättigad.
Tipsa om något som inte skulle funka för personen vore mindre smart. Sen kan personen ifråga själv avgöra ifall man tycker bolaget passar. I annat fall bör brukaren ha en anhörig eller godman att rådfråga. Infiltrations teorin som är nämd verkar ju vara värsta James Bond taktiken. Nä... var man och kvinna kan ta sina egna beslut och är dom inte kapabla till det ska denna nog överväga en godman.
Många är ju otroligt beroende av assistans, men ganska oinsatt i hur assistansen fungerar. (jag har också tillhört dem) Detta gör det ju ganska lätt att värva nya medlemmar, ex. från kommunen. Jag kan tänka mig ett scenario, om det är mycket tipspengar det rör sig om, då man som brukare medvetet börjar infiltrera handikappföreningar och börja övertala andra människor. ganska många med LASS har ju även svårigheter på ett mentalt plan...Det känns extra fel att ge brukare pengar för att försöka värva andra brukare, speciellt om brukaren som blir värvad har vissa svårigheter att fatta egna beslut och på köpet kanske har en oengagerad god man.
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh