Jag har åkt med SJ ganska mycket dom sista 6 åren(Intercity, Gbg-Sthlm tåget) Sitter i rullstol och behöver hjälp med lyft på- och av tåget. Jag har varit med om att jag inte fått åka med, blivit glömd, vägrats hjälp med lyft upp på tåget mm mm. Tar inte allt och inga detaljer om det. Måste först klargöra två saker: Rullstolsplats= Det finns ingen sittplats bokad/man får sitta kvar i rullstolen hela resan. Handikapplats= Man har en bokad sittplats nära rullstolen. Jag brukar oftast beställa rullstolsplats för att försäkra mig om att få plats med/till rullstolen har jag tänkt och om det finns möjlighet så flyttar jag över till ett säte. Med tanke på att den fina platsen man får, i familjevagnen. Där det är ett bagageutrymme, alla ställer sina feta resväskor, barnvagnar med skrikande ungar i och plus att man då ska få plats att komma in och ställa sig bra med sin rullstol. Detta tyckte jag funkade rätt så OK utan barn, dock en aning primitivt och jag kände mig lite som ett bagage som konduktören hjälpte till med att köra in i bagageutrymmet. Nu har jag barn (4 år) och skulle för första (andra) gången åka till Gbg med henne. Jag beställde då handikappsplats till mig och en sittplats till henne. Vi behövde ju varsin plats att sitta vid då vi skulle äta och leka. Behövs lite mer struktur och ordning när man har med sig dom små. När vi står på perrongen så ser konduktören oss. Vi står vid vår vagn med lyft men konduktören står längst bak på tåget och ignorerar oss totalt, visslar i sin pipa och går på tåget. Dörrarna stängs. Som tur var så var min sambo med. Han satte sin fot emellan dörren. Konduktören kom ut igen och vinkade bort oss. Min sambo ropar då till konduktören: ”RULLSTOL” och så pekade han på mig. Konduktören går på tåget igen och kommer strax ut igen. Han går med lunkande steg och skakar på huvudet. När han äntligen kommer så frågar han om vi har beställt. -Ja, säger jag då.. -Rullstolsplats? Säger han med grinig röst. -Nej, utan handikappsplats. Eftersom jag inte vill sitta i min rollstol hela resan(4 timmar) -Men du måste beställa rullstolsplats om du ska ha hjälp på med liften, i min värld är det ”sånna” som kan GÅ på själva som beställer handikappsplats. (Jag blir arg och kan inte hålla mig..) -Men om jag vill ha en sittplats? I min värld beställer man handikappsplats när man vill ha/behöver en sittplats att sitta på(!) även om man sitter i rullstol! -Så fungerar det INTE!! Hur ska man kunna veta? Har ju aldrig varit problem förut.. Även om jag hade vetat så hade vi iallafall fått sitta i bagageutrymmet i fyra timmar.. För även om rullstolsplatserna och handikappsplatserna är i familjevangen så kommer man inte fram med en ”vanlig” rullstol (min är rätt smal) till lekhörnan, som finns i andra ändan av samma vagn. Det går inte ihop.. Man hade kunnat tro att placeringen av ”oss” på familjevagnen beror på att man lätt ska kunna ha med sig barnen.. Men ”vi” har väl inga barn?!? Vad tror dom…? Slutsats: *Enligt SJ får ”rullstolsanvändare” enbart sitta i sin stol hela resan. *”Rullstolsanvändare” är inte mer värda än en barnvagn/resväska/bagage. *”Rullstolsanvändare” har inga barn. I alla fall inga som vill leka och springa runt. Möjligtvis att ”dom” har barn som gillar att sitta stilla på exakt samma ställe i minst 4 timmar och trångt. Nej ärligt, är det meningen att vi nätt och jämt ska komma med tåget och det kallas att vi har det tillgängligt och bra i Sverige? Jag är sjukt trött på SJ och deras ”regler” och att dom dessutom nonchalerar och inte bryr sig.. Vad tycker ni? Överreagerar jag? Vi måste göra något!!
Nej, du överreagerar inte, jag är själv ingen tågåkare precis, mest för att jag orkar inte med alla dessa konflikter som blir när man förnedras i tid och otid.
Men det går jag inte med på..!! Att "vi" ska strunta i att göra saker för att inte bli förnedrade och sådant!! Tvärtom tycker jag.. Vi ska göra det så mycket som möjligt för att det ska hända något!! Vi måste göra så att folk får upp ögonen och att saker förändras! Jag ska nog maila SJ och be om en vettig förklaring till varför det är som det är annars kräva en redig förbättring!! Fler synpunkter?
Jag menade inget personligt!! Förlåt om det verkade så! Jag vill bara ut med budskapet: kämpa på!!
Moon: Just nu orkar jag inte vara icke anonym här pga olika saker.. Men klandra mig för du om du har lust.. Det var SJ-frågan jag var intresserad av nu! Jag vill gärna om det är fler som tycker som jag eller om ni tycker att jag över reagerar.. Ingen som har åkt inter city tåg? Hur tycker ni att det är?
Nej, du överreagerar inte och svaret på frågan varför det är så här är delvis enkelt: Otillgänglighet är inte diskriminering i Sverige. Med andra ord: SJ eller andra aktörer riskerar inga som helst straff för att deras tåg inte är tillgängliga. Ett tåg är, som du säger undeförstått, inte tillgängligt om det krävs att någon annan ska agera för att en person som använder rullstol ska komma ombord. I många länder fungerar detta alldeles utmärkt, utan några som helst problem. I synnerhet gäller detta länder som redan klassat otillgänglighet som diskriminering (däribland USA, Storbritannien, Australien) .Det är bara att köra ombord på tåget och eventuella liftar manövreras av personer själva/av personal som inte agerar som personalen gör i Sverige. Den dag otillgänglighet klassas som diskriminering i Sverige kommer SJ att få en jävla fart att ändra attityd/bygga om, för om de riskerar att få betala diskrimineringsersättning för varje gång de diskriminerar någon av oss kommer det bli annan kläm i skällan. Det agerande du beskriver från konduktörens sida är extremt oförskämt och en annan del av problemet som uppstår just för att tågen inte är tillgängliga, då det medför ett extramoment för konduktören/annan personal att ordna så att du kommer ombord. Eventuellt utgör det också diskriminering enligt redan nu gällande lagstiftning. I dagsläget finns inte mycket man kan göra som leder till något reellt, men jag föreslår att du: - Anmäler varje fall av diskriminering du utsätts för. Det gör du enklast via HO-anmälningstjänsten på http://www.independentliving.org/ho">http://www.independentliving.org/ho/. - Samtidigt postar varje fall som ett klagomål med begäran om ersättning från SJ. Det kan du göra via e-post. - Deltar i events som Marschen för tillgänglighet, demonstrationen för att otillgänglighet ska klassa som diskriminering i Sverige. Läs mer på http://www.marschen.se">http://www.marschen.se. - Sprider budskapet vidare till vänner, familj och bekanta. Vill du veta mer i detalj hur du ska göra kan du skriva till mig på hans.filipsson@independentliving.org. Lycka till! Hans
Håller helt med om att det är skit. För mig som inte har barn men djur så är det omöjlgt att åka någonstans med dessa djur. Förut när swebuss tillät djur så funkade det i nödfall nu måste vi låna bil av folk för att kunna åka iväg om djuren ska med. Eller så måste sambon sitta i djurvagnen med den stackars vettskrämda kaninen och hoppas att han klarar av att hålla henne lugn. Men för hennes skull är det bättre med bil, men vi kunde lika gärna ha haft en hund som tyckt att det varit kul att åka tåg. Man får inte chans att välja. Intercitytågen är ju lite av en chansning. Jag åkte mycket förra året och då hade de 2 varianter av dessa tåg. Ett där det fanns lift och stort utrymme att sitta på, lätt åtkomlig toa osv. och sen de där gamla där man inte kommer in någonstans. Inte ens personalen på perrongen visste villket som skulle komma, var flera gånger de sa att nu är det ett nytt tåg så vi slipper traporna, men när tåget kom så var det ett gammalt och man började fundera på hur i h-vete man skulle få upp mig. Fanns ingen manuell lift på den perrongen mm. Så jag klättrade upp. Blev så trött på att inget funkade. Sen kom jag inte in till stolarna utan fick snällt sitta i en timme vid dörrarna och försöka att inte vara ivägen. För de betalar man lika mycket som alla andra.
Självklart kan man anmäla diskriminering gällande någon annan. Dock är det naturligtvis viktigt att man har den personens godkännande till att man för hans/hennes talan. När det däremot gäller ett samhälle fritt från fördomar och diskrimering, så tror jag att det är totalt omöjligt! Ett sådant samhälle kräver medborgare som är totalt fördomsbefriade och det tror jag inte att en enda människa är ärligt talat. Alla har vi fördomar, såväl funktionshindrade som normalhindrade. När det gäller diskriminering gällande tillgänglighet, så tror jag många gånger att det bottnar i det "friska" samhällets okunskap om vad vi med funktionshinder behöver för att kunna vara delaktiga och inte om någon elakhet. Innan jag blev sjuk så tänkte jag aldrig på trasiga tågliftar eller trappsteg in i butiker skulle kunna vara något problem. Så, jag håller verkligen med Hans F om att det är viktigt att anmäla, men framförallt också försöka så gott man kan med att sprida kunskap så att samhället lär sig!
Jag blev faaktiskt imponerad av SJ idag, ja ni läste rätt. Följde sambon till stationen, han är iväg på resa och skulle åka norrköping- katrineholm. Den sträckan är det nu buss pga. arbete med en tunnel på vägen. Det visste vi och vandrade till stället där bussarna stod. Var ett par personer i fina reflexvästar som mötte oss och sambon kollade så det var bussen till Katrineholm. Sen frågade de mig om jag också skulle åka och när jag sa nej så ropade de till en kille som tydligen vandrat iväg när de såg mig. Fick kommentaren "jaha, ok för om du skulle med så hade vi ordat en annan buss, för vi har resurser nu förstår ni" De var jättetrevliga och skulle ha fixat en färdtjänstbuss åt mig den sträckan om jag hade åkt med. Inget snack om att man måste ringa och anmäla eller något utan nu skulle det ha löst sig direkt. Inte för att det väger upp allt annat strul men ibland kanske det fungerar ändå.
Folks attityder kan vara skrämmande.. så nog bör man bry sig om attityder.
Till sidans topp
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh